غذاهایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند

نویسنده


Bottom of Form

برخی غذاها و ادویه‌جات خواص بسیاری در مورد کاهش وزن دارند. بعضی از این مواد همیشه در دست‌رس هستند و علاوه بر خواص فراوان دیگر، در لاغری نیز کاربرد فراوان دارند و مورد علاقه‌ی خانم‌ها هستند.

هل: هل به گوارش غذا، تجزیه و جذب مواد مغذی در بدن، افزایش سوخت و ساز، سوزاندن چربی و کاهش وزن، کمک می‌کند. استفاده از چند حبه هل در یک فنجان چای شب ، برای سلامتی بدن بسیار موثر است.

 سیر: مصرف سیر در آشپزی به علت طعم و بو و خواص آن، تاریخچه‌ی دیرینه دارد. سیر اثرات ضدباکتری قوی داشته و باعث کاهش کلسترول بد و سطح چربیهای بد، در بدن می‌شود.

 دوغ: دوغ یک نوشیدنی کامل و سالم است که به‌راحتی در خانه تهیه می‌شود. دوغ با چربی و کالری کمی که دارد، مواد مغذی و ضروری بدن را فراهم می‌کند. با اضافه کردن کمی گشنیز و فلفل تازه، نمک و فلفل سیاه (به سبک هندی)، می‌توان یک نوشیدنی بهداشتی و سالم را در منزل تهیه کرد. در ایران برای طعم‌دار کردن دوغ از نعناع خشک، برگ ریحان، گل محمدی یا کاکوتی استفاده می‌شود، که هر یک خواص ویژه‌ای دارند.

کلم: کلم یک آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن به همراه غذاهای گوشتی بهترین گزینه می‌باشد. کلم سرعت تبدیل کربوهیدرات و قند را به چربی کاهش می‌دهد. بنابراین برای کاهش وزن بسیار مفید است. مصرف خام یا پخته‌ی آن فرقی نمی‌کند و بستگی به ذائقه‌ی فرد دارد. فقط حتماً در هر وعده‌ی غذا، مصرف شود.

فلفل قرمز: فلفل قرمز ماده‌ی دیگری است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه سوزاندن چربی کمک مؤثری می‌کند. «کپسایسین» موجود در آن علاوه بر تولید گرما و افزایش سوخت و ساز و کاهش درد، بیست دقیقه بعد از مصرف، به سوزاندن چربی غذای مصرف شده، کمک می‌کند. پس به عنوان یک ادویه‌ی خوب در سر میز غذا از آن استفاده کرده و به سوختن دهان توجه نکنید. برای رفع سوزش دهان، می‌توانید دو قاشق ماست میل کنید.

دارچین و میخک: هر دوی این ادویه‌ها به تولید انسولین کمک کرده و موجب کنترل میزان قند خون در بدن می‌شوند. مصرف آن‌ها برای افراد مبتلا به قند خون نوع دو توصیه می‌شود. از دارچین و میخک می‌توان هنگام نوشیدن چای یا صرف غذا استفاده کرد.

 برگ کاری: مصرف برگ‌های کاری موجب کاهش سطح کلسترول بد خون، سم زدایی بدن، کاهش ذخایر چربی و کاهش وزن می‌شود. بنابراین برای طعم‌دار کردن غذا و سلامت بیش‌تر بدن بهتر است از برگ کاری یا پودر آن در غذاها استفاده کرد.

عسل: یک قاشق مرباخوری عسل در یک لیوان آب گرم بهترین گزینه برای شروع صبح است. عسل چربی‌سوز است و از آن جهت درمان چاقی می‌توان استفاده کرد.

ارزن: دانه‌هایی مانند ارزن و تخم کتان که فیبر زیادی دارند در کنترل کلسترول و سوزاندن چربی‌های زائد بدن نقش مؤثری دارند.

عدس و لپه: این دو ماده سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث، ای،کلسیم، پتاسیم، آهن، پروتیین و فیبر هستند. عدس و لپه چربی بسیار کمی دارند و موجب کاهش کلسترول و کنترل سطح قند خون می‌شوند. یک فنجان عدس یا لپه غذایی مفید برای شام است. 

روغن خردل: روغن خردل یکی از سالم‌ترین روغن‌ها جهت پخت و پز است که دارای پایین‌ترین سطح چربی اشباع شده است. این روغن در عین حال آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مفید را برای بدن فراهم می‌کند و موجب کاهش کلسترول خون و بهبود سلامت قلب می‌شود. از امروز برای سلامتی بیش‌تر و کاهش وزن، سعی کنید روغن خردل را نیز به برنامه‌ی آشپزی‌تان اضافه کنید.

زردچوبه: زردچوبه در محافظت از قلب، کاهش سطح کلسترول بد، پایین آوردن فشار خون بالا، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی نقش مؤثری دارد.

 

منبع: مجله Health/ OCT/2012