چگونه ضعف دستگاه ایمنی بدن را برطرف کنیم


سستی دستگاه دفاعی بدن در زمره‌ی نشانه‌های آشکار دوران پیری است. عمل‌کردهای ایمنی انسان اندک‌اندک از سن سی سالگی و با کاهش شمار و فعالیت‌های سلول‌ها شروع به تضعیف می‌کنند. این یاخته‌ها افزون بر مبارزه با ویروس‌ها و یاخته‌های توده‌ای، به دفع حمله‌های باکتری‌ها و سایر عوامل زیان‌بخش به گلبول‌های سفید هم کمک می‌کنند. یکی از عوامل بازدارنده‌ی فعالیت دستگاه دفاعی خون موسوم به «پروستاگلاندین ای-2»، هم‌زمان با افزایش سن فعالیت خود را آغاز می‌کند.

کیفیت کارکرد دستگاه ایمنی فرد حتی طول عمر و احتمال ابتلا به مرض سرطان او را نیز پیش‌بینی می‌کند. بر پایه‌ی یکی از پژوهش‌های صورت گرفته بر روی اشخاص تندرست بیش‌تر از سی سال، معلوم شد کاهش فعالیت دستگاه دفاعی، امکان مرگ به هر دلیل را دو برابر می‌کند و حد ابتلا به سرطان را تا سی درصد می‌افزاید.

حقیقت شگفت‌انگیز آن است که شمار فراوانی از این‌گونه «پیری‌ها» بی‌اساس و برگشت‌پذیر می‌باشند! بر طبق مطالعات نوین، برخی از این پیری‌ها با مصرف مقادیری ویتامین‌ها و مواد کانی درمان شدنی‌ هستند. ویتامین‌ها نقش‌های دستگاه دفاع را در هر مقطع سنی، از جمله خردسالی و پیری احیا می‌کنند. این امر انکار ناشدنی است، از این رو دیگر نیازی نیست که آدمی ضعف عمل‌کرد دستگاه ایمنی را برتابد. مصونیت تردیدآمیز یکی از نشانه‌های زیستی بنیادی پیری است که بهبود آسان، مطمئن و ارزان آن یکی از کشفیات هیجان‌انگیز قلمرو پزشکی نوین است.

راه‌های تقویت دستگاه دفاعی بدن

مولتی ویتامین: گرچه باور کردن این موضوع خیلی شگفت‌آور به نظر می‌آید؛ اما از یک قرص مولتی ویتامین حاوی مواد کانی در روز، به طرز شگرفی توان دستگاه ایمنی را در رویارویی با عفونت‌ها و نیز سرطان را افزایش می‌دهد. فعالیت‌های دستگاه دفاعی یک سوم اشخاصی که به دلیل کم‌بود پاره‌ای ویتامین‌ها و مواد معدنی که آشکارا متوقف شده بود؛ بر اثر مصرف مولتی ویتامین، بار دیگر به حالت طبیعی برمی‌گردد.

ویتامین E : راه‌کار دیگری که به تقویت دستگاه ایمنی می‌انجامد، مصرف مکمل‌های ویتامین E است. ویتامین E تأثیر شگفت‌انگیزی بر بدن دارد. اگر کسی چندین سال از این ویتامین استفاده کند دیگر با کاهش کارکرد دستگاه دفاعی برآمده از پیری روبه‌رو نمی‌شود. مکمل‌های ویتامین E با افزایش سن هم علاوه بر محافظت از دستگاه مورد بحث، فعالیت‌اش را احیا می‌کند. مصرف این ویتامین روزی دویست واحد بین‌المللی، آن هم به مدت شش ماه، دستگاه ایمنی را حفظ کرده و ضعف‌اش را مرتفع می‌سازد. به دیگر سخن، ویتامین مورد بحث، توان چشم‌گیری در افزایش کارکرد دستگاه دفاعی داراست. این ویتامین، مانع پیدایش دگرگونی‌هایی می‌گردد که بر اثر سالمندی یا تقلیل فعالیت دستگاه دفاعی پدید می‌آیند. چنان‌چه این دستگاه در حال تضعیف باشد، می‌توان با مصرف ویتامین  فعالیت آن را احیا کرد.

ویتامین B6 : کم‌بود این ویتامین سبب نابه‌سامانی اختلال‌ فعالیت دستگاه دفاعی بدن می‌گردد. در این حالت بدن انسان به منظور مبارزه با عفونت‌ها، سرطان‌ها و تورم‌های مفصلی (آرتریت) در تولید اینترکولین-2 و لنفوسیت ناتوان می‌شود. فعالیت دستگاه ایمنی بدن، بدون ویتامین B6 کاهش می‌یابد؛ ولی با مصرف مکمل‌های آن در مدت سه هفته و هر روز به مقدار 9/1 میلی‌گرم در زنان و 88/2 میلی‌گرم در مردان، فعالیت دستگاه ایمنی به وضع عادی برمی‌گردد.

ویتامین C : این ویتامین جهت رویارویی با عفونت‌ها، باعث تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود؛ لذا سبب افزایش گلوتاتیون خون که برای عمل‌کرد دستگاه دفاعی حیاتی می‌باشد، می‌شود. استفاده از پانصد میلی‌گرم ویتامین C در هر روز موجب فزونی فعالیت دستگاه دفاعی گردد.

روی: جهت حفظ غده‌ی تیموس و برقراری واکنش‌های ایمنی، به میزان لازم روی مصرف کنید. با مصرف یک قرص ویتامین حاوی مواد کانی، می‌توانید پانزده میلی‌گرم روی حاصل کنید.

سلنیوم: عدم وجود سلنیوم به فعالیت ویروس‌ها انجامیده و ایجاد بیماری می‌کند. بر پایه‌ی شواهد موجود، سلنیوم از راه افزون ساختن قدرت ایمنی بدن، از پیدایش سرطان جلوگیری می‌کند. خوردن اغذیه‌ی سرشار از سلنیوم و مکمل‌های آن با مصرف روزانه یک قرص حاوی سلنیوم، ضروری است.

ماست: باکتری‌های ماست موجب افزایش کارکرد دستگاه دفاعی می‌گردند. بنا به پژوهش انجام یافته خوردن روزی دو فنجان ماست در طول یک سال، مقابله‌کننده با عفونت‌ها را به مقدار پانصد درصد در سالمندان و جوانان می‌افزاید. افرادی که روزانه یک فنجان ماست می‌خورند، در قیاس با سایرین 25 درصد کم‌تر به سرماخوردگی دچار می‌گردند.

منبع:

Carper , Jean , stop Aging Now!