دنیا در برابر قدرت زنان به زانو درمی‌آید؟

نویسنده


کارشناس ‌ارشد ادبیات فارسی

 

ادای سوگند نخستین زن صاحب کرسی در بنگلادش

 بنگلادش کشوری مسلمان‌نشین است؛ اما همانند دیگر کشورهای جهان، نقش زنان در آن کشور بسیار ناچیز است و نادیده گرفته می‌شود. کسب مقام و پست‌های بالای مملکتی توسط زنان در این کشور از آرزوهای دست‌نیافتنی به شمار می‌آمد.

پارلمان، مرکز دموکراسی و محل نظریه‌های اقشار مختلف مردم است که به ایجاد یک حکومت خوب در کشور منجر می‌شود. مردم بنگلادش اخیراً با وحدت روش در تاریخ کشورشان به پیروزی و استقلال رسیده‎‌اند و با توانایی‌های رهبر بزرگ خود و پدر ملت بنگلادش «شیخ مجبور رحمان» فضای دموکراسی را تجربه می‌کنند. پارلمان بنگلادش متشکل از 350 عضو است که اکنون بانوان توان‌مند این کشور می‌توانند کرسی‌های آن را اشغال کنند. دوره‌ی‌ نمایندگی مجلس در بنگلادش پنج سال است. «دکتر شیرین شرمین چادهاری» از معدود بانوان بنگلادش است که با تمام سختی‌های ممکن در این کشور برای دست‌یابی زنان به مدارج عالی و کسب رتبه‌های والا در جامعه با تمام مشکلات و موانع جنگید و درجه‌ی دکترا را در تحصیلات خود کسب کرد. او در عین حال به مدت طولانی سرپرست حزب زنان و کودکان بنگلادش را بر عهده گرفت و طی آن کمک‌های شایانی به این قشر ضعیف کرد. در دوره‌ی انتخابات اخیر در بنگلادش نام بسیاری از رهبران مرد جوان و کارآمد در کنار نام خانم دکتر «شیرین شرمین چادهاری» در لیست اولیه‌ی انتخابات بود. دکتر «چادهاری» نماینده‌ی اصناف زنان و کودکان است. او در شانزده سال گذشته به شغل وکالت اشتغال داشت و مدرک دکترای خود را در سال 2000 از انگلستان دریافت کرد.

 حزب «آوامی»، حزب زنان و کودکان، «شیرین شرمین چادهاری» را بهعنوان اولین زن نامزد این حزب برای انتصاب کرسی مجلس به پارلمان در نظر گرفت. حزب «آوامی» با سران خود جلسه‌ای تشکیل داد که در نهایت پس از این جلسه، سران حزب توافق کردند «چادهاری» را بهعنوان نامزد معرفی کنند. جلسه‌ی ریاست حزب «آوامی» و نخست وزیر پیشین که آرزو داشت یک خانم به کرسی پارلمان راه یابد، بیش از یک ساعت بهدرازا کشید. پس از این جلسه او اعلام کرد این حزب، دکتر «شیرین شرمین چادهاری» را بهعنوان سخنگوی این حزب در پارلمان در نظر گرفته است.

«چادهاری» با قدرت و هم‌چنین با اکثریت آرا در این انتخابات به پیروزی رسید. رئیس حزب «آوامی» اظهار داشت که برای او افتخار است که این حزب توانسته است خانم دکتر «چادهاری» را بهعنوان سخنگوی پارلمان به این کشور معرفی کند. سخنگوی پارلمان سومین پست مهم این کشور است. نامزد شدن یک خانم در این پست نقش مهمی در پیش‌رفت زنان این کشور دارد، با احراز این پست بانوان می‌توانند حتی در پست نخست‌وزیری نیز انجام وظیفه کنند و یا وظیفه‌ی رهبری کشور را نیز بر عهده بگیرند.

«چادهاری»، بهعنوان نخستین ریاست زن پارلمان بنگلادش، در مجلس این کشور سوگند یاد کرد. کاندیدای منتخب پارلمان با رضایت خاطر بر کرسی خالی پارلمان جلوس کرد. برنامه‌ی کاری او بر اساس پیش‌برد برابری زنان از طریق مصوبه‌ی سیاست توسعه است. این رئیس جدید، پایان خشونت علیه زنان را اولویت کاری خود اعلام کرده است. وی به خبرنگاران گفت: «در سامان‌دهی اوضاع زنان هنوز تخلفاتی مشاهده می‌شود که می‌توان حتی با قانون موجود نیز آن شرایط را تغییر داد و این کار  تنها با تغییر طرز تفکر امکان‌پذیر است. موانع همیشه موجودند. با وجود تمام این مانع‌ها، زنان می‌توانند پیش‌رفت بسیار کنند.» وی مصمم است تا موانع پیش‌رفت و ترقی زنان جامعه‌ی خود را با تمام قدرت و تلاش و هم‌چنین با استفاده از قدرت به دست آمده از طریق پارلمان در کوتاه‌ترین زمان حل و فصل کند. او درصدد است در برنامه‌ی آینده‌ی مجلس، راهکارهای مناسبی برای آزادی بیش‌تر زنان و حضور بیش‌تر آنان در جامعه ارایه دهد. وی گفت: «سیاست پیشبرد حقوق زنان با مخالفت شدید از سوی رهبران محافظه‌کار روبه‌رو شده است.»

«شیخ حسینا»، نخست‌وزیر پیشین، و هم‌چنین تعدادی از رهبران مخالف افزودند: «با ریاست چادهاری، زنان به سه موقعیت سیاسی قدرت‌مند از چهار موقعیت موجود در حکومت بنگلادش دست یافته‌اند.» هم‌چنین «چادهاری» نخستین زن منتخب ریاست است که یکی از پنجاه کرسی پارلمان را به تصرف خود درآورده است. متأسفانه آغاز به کار و ادای سوگند «چادهاری» با واقعه‌ای جانگداز همراه بود. مرکز خرید بزرگ و هشت طبقه‌ای در داکا پایتخت بنگلادش احداث شده بود که توجه همگان را به خود جلب می‌کرد و حتی جزء جاذبه‌های توریستی این کشور نیز بود. هر طبقه‌ی این ساختمان به کارخانه‌های مختلفی اختصاص داشت. وجود کارخانه‌های پوشاک در این ساختمان، ایجاد یک بانک در آن و بقیه‌ی طبقات ساختمان که مرکز خرید بود، بازدیدکنندگان زیادی را به همراه داشت. کارفرمایان و مأموران اجرای ساخت این پروژه با رعایت نکردن استاندارد لازم برای ساخت این ساختمان معظم، فاجعه‌ای را به بار آوردند. این مرکز خرید بزرگ و معروف شهر داکا فرو ریخت.

«چادهاری» یک هفته پس از فروریختن ساختمان داکا سوگند یاد کرد. در این حادثه بیش از 400 نفر کشته شدند. اکثر کارگران این کارخانه زنان بی‌سرپرست یا زنان سرپرست خانوار بودند؛ چرا که به دلیل پرداخت دست‌مزد کم و عدم پرداخت بیمه، کارفرما اکثر قریب به اتفاق کارگران را از این قشر انتخاب می‌کرد. زنان سرپرست خانوار هشتاد درصد کارگران کارخانه‌ی پوشاک را تشکیل می‌دهند. در این شرایط طاقت‌فرسا، درآمد کارگران کارخانه‌ی پوشاک تنها کم‌تر از 26 دلار در ماه است.

بیش‌تر کشته‌شدگان این حادثه‌ی غم‌بار را زنان جوان تشکیل می‌دادند. هم‌زمانی وجود کارخانه‌ها، بانک و مرکز خرید، افراد زیادی را در طول روز به آن‌جا می‌کشاند و به همین دلیل تعداد کشتهشدگان و زخمی‌ها در آن بسیار زیاد بود. تحقیقات مقدماتی حاکی است که چهار طبقه‌ی فوقانی این ساختمان هشت طبقه به صورت غیرقانونی ساخته شده بود. در این کارخانه‌ها بهدلیل استاندارد نبودن ساختمان و فشار بیش از اندازه روی پایه‌های آن، از روز قبل شکافی در دیوار آن ایجاد شده بود؛ اما به دلیل عدم توجه کارفرمایان به حفظ جان مردم و به استثمار کشیدن کارگران آن‌جا که عمدتاً زنان بودند، کارخانه هنوز به کار خود ادامه می‌داد و دستور تعطیلی کارخانه صادر نشد؛ زیرا مدیران کارخانه تنها و تنها به سودآوری بیش‌تر آن می‌اندیشیدند. بسیاری از مدیران کارخانه با عمده‌فروشان متعددی در غرب مانند: وال مارت، بنتون، کاتو، سی اند ای هلند، پرسیس مارک انگلیس، و مانگو اسپانیا در ارتباط بوده‌اند.

در واکنش و اعتراض به این حادثه‌ی غم‌انگیز، مردم داکا تظاهرات و اعتصابات  خشم‌آلودی برپا کردند. آزردگی روح مردم از این حادثه و کشتهشدن زنان بی‌گناه، چادهاری را نهتنها بهعنوان یک زن بلکه با تصدی کرسی پارلمان  توسط او، وی را بر این می‌دارد که بیش از پیش در اندیشه‌ی زنان جامعه‌ی خود و در فکر بهبودی وضع اقتصادی و ثبات بیش‌تر این قشر عظیم و مهم و آسیب‌پذیر باشد. این اتفاق غم‌انگیز در باره‌ی زنان، «چادهاری» را در احیای حقوق زنان مصمم‌تر کرده است.

منابع:DHAKA STAR

THE DAILY ITTEFAG