اخبار زنان


یک مقام قضایی در مورد افزایش دعاوی خانوادگی هشدار داد

معاون قضایی دادگستری استان کرمان گفت: «افزایش چشم‌گیر پرونده‌های وارده از نوع دعاوی خانوادگی به دادگستری‌ها تهدیدی جدی است و دستگاه قضایی کشور را با مشکلات و آسیب‌های متعددی روبه‌رو می‌کند.»

«محمدصادق شجاعی» اظهار کرد: «آمار پرونده‌های وارده به حوزه‌های قضایی دادگستری استان، حکایت از صدرنشینی آمار پرونده‌های طلاق داشته و در خرداد ماه 92 با ورود 719 فقره پرونده‌ی طلاق در دادگستری استان کرمان، طلاق هم‌چنان رتبه‌ی اول را دارد.

مشکلات اقتصادی، پایبند نبودن به مسایل اعتقادی، کم‌رنگ شدن آموزش‌های لازم در زندگی اجتماعی، اعتیاد، عدم آموزش صحیح زوجین به حق و حقوق قانونی خود در حین یا قبل از ازدواج از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش دعاوی خانوادگی است.»

 

آیت‌الله مکارم نسبت به افزایش طلاق در جامعه هشدار داد

آیت‌الله «ناصر مکارم شیرازی» در جمع زایران و نمازگزاران حرم حضرت معصومه c در ادامه‌ی تفسیر آیه‌ی 28 و 29 سوره‌ی احزاب، با بیان این‌که مسئله‌ی طلاق این روزها در جامعه زیاد شده است، گفت: «در جامعه‌ی امروز، آمار ازدواج پایین آمده و آمار طلاق افزایش یافته است. طلاق یک ضرورت اجتماعی است و گاهی شرایط به جایی می‌رسد که چاره‌ای جز طلاق نیست. برخی مذاهب طلاق را ممنوع کرده‌اند در عین حال که طلاق در اسلام مجاز بوده، ولی از طلاق به‌عنوان منفورترین و زشت‌ترین مباحات یاد شده است.»

وی با اشاره به عوامل طلاق تصریح کرد: «از عوامل طلاق توقعات زیاد زن از شوهر و شوهر از همسر، نداشتن گذشت و مهریه‌های سنگین است.»

 

سهم دختران دانش‌آموز در المپیادها افزایش پیدا کرده است

رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «در المپیاد امسال، سهم دختران سه درصد و سهم شهرستان‌ها ده درصد افزایش داشته است.»

«مهری سویزی» گفت: «در جهت برقراری عدالت آموزشی و پیش‌رفت کشور در زمینه‌های گوناگون، به‌صورت ویژه باید به نخبگان و استعدادهای درخشان کشور پرداخته شود.»

 

کمیته‌ی زنان و خانواده‌ی ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل می‌شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد ویژه‌ی بانوان سراسر کشور، از تشکیل کمیته‌ی زنان و خانواده‌ی ستاد خبر داد.

وی گفت: «کمیته‌ی یاد شده، علاوه بر سیاست‌گذاری مؤثر در جهت توسعه‌ی برنامه‌های ویژه‌ی درمان زنان معتاد، نسبت به تبیین و ترسیم فعالیت‌های لازم در جهت مصون‌سازی و صیانت از سلامت زنان و دختران در جامعه اقدام خواهد کرد.»

 «طاهری» با بیان این‌که سبک زندگی میان زنان و مردان متفاوت است، گفت: «سبک زندگی یعنی یک عامل به عنوان رفتاری ارزش‌مند تلقی شود که متأسفانه مصرف مواد مخدر برای برخی از دختران به یک سبک زندگی تبدیل شده است؛ لذا باید موضوعاتی که به‌عنوان سبک زندگی در زنان معتاد مطرح است، شناخته و بررسی شوند تا با آن مقابله و سپس رفع کرد.»

 

فرهنگ‌سازی برای افزایش فرزندآوری ضروری است

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران گفت: «لازم است در زمینه‌ی افزایش فرزندآوری به عنوان یکی از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی - ایرانی فرهنگ‌سازی کنیم؛ به‌گونه‌ای که خانواده‌ها متوجه شوند با ورود فرزند به زندگی‌شان نشاط و محبت در خانواده به وجود می‌آید و موجب افزایش صمیمیت بین زوجین می‌شود. ورود یک فرزند به خانواده بر روابط خانواده‌های زوجین نیز اثر مثبتی دارد.»

«آذر نظری» با تأکید بر ضرورت فراهم کردن تسهیلاتی به منظور فرزندآوری، گفت: «بیش‌ترین دغدغه‌ی خانواده‌ها برای فرزندان‌شان، فراهم کردن امکانات آموزشی و نگه‌داری فرزندان زیر هفت سال است؛ بنابراین، در این زمینه، مسئولان و دولت می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند و مصوباتی برای رفاه فرزندان خانواده به‌ویژه در زمینه‌ی مسایل آموزشی- تربیتی بگذرانند.»

 

زنان می‌توانند از مصرف‌کننده‌ی صرف، به یک تولیدکننده تبدیل شوند

«پروین هدایتی» اظهار داشت: «زنان در سمت عرضه از طریق به گردش انداختن سرمایه‌های خرد و کوچک خود یا عرضه‌ی کار در قالب مشاغل خانگی از یک مصرف‌کننده‌ی صرف، به یک فرد تولید‌کننده تبدیل می‌شوند. با افزایش تولید یک کشور، کالاهای داخلی به‌تدریج جای خود را در بازار مصرف پیدا می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که خانواده‌ها کم‌تر به مصرف کالاهای خارجی مشابه تولید داخل گرایش پیدا کنند.»

 وی در ادامه گفت: «زنان می‌توانند به‌جای خرید و استفاده از کالاهای لوکس و تجملی به مصرف کالاهایی بپردازند که برای گذران زندگی آنان ضروری‌ است، این در حالی‌ است که اکنون برخی از خانه‌ها به انباری از کالاهای لوکس و تجملی‌ تبدیل شده است که از بسیاری از آن‌ها استفاده نمی‌شود.»

 

59 درصد دختران با خانواده احساس راحتی نمی‌کنند

طبق تحقیقات وزارت بهداشت، فاصله گرفتن بین نوجوان و والدین می‌تواند زمینه‌ساز رفتارهای پرخطر باشد. آمارها نشان می‌دهد ۵۹ درصد دخترهای جامعه‌ی ما و چهل درصد پسرها با خانواده احساس راحتی نمی‌کنند.

«گلایل اردلان»، رئیس اداره‌ی سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت، فاصله افتادن بین نوجوان و جوان با والدین را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که در جامعه ممکن است زمینه‌ی رفتارهای پرخطر را ایجاد کند. محکم‌ترین حامی برای نوجوان و جوان، خانواده است و پدر نقش پررنگ‌تر و مهم‌تری را در این میان ایفا می‌کند. رفتارهای پرخطر جنسی،‌ مصرف سیگار و فاصله گرفتن نوجوان از خانواده از جمله عواملی است که رفتارهای پرخطر را در قشر نوجوان و جوان تشدید کرده که وزارت بهداشت همواره نسبت به آن هشدار داده است.

 

زنان سرپرست خانوار در اولویت دورکاری قرار دارند

«مریم مجتهدزاده» گفت: «دورکاری یکی از قوانین بسیار مترقی است که نیاز به ساز و کارهای لازم دارد. دورکاری نیازمند خرید خدمت از بانوان است. اوایل که این موضوع مطرح شد آقایان بیش‌تر از خانم‌ها از این طرح استقبال کردند؛ اما پس از مدتی خانم‌ها نیز با توجه به مزایای دورکاری درخواست‌های زیادی را برای ما ارسال کردند و تلاش کردیم در شرایط مساوی بین خانم‌ها و آقایان، خانم‌ها در اولویت قرار گیرند. از بین زنان کارمند، خانم‌‌های سرپرست خانوار، زنانی که فرزند زیر هفت سال دارند و یا فرزند و همسر معلول دارند در اولویت قرار گرفتند.»

 

زنان تونسی به ایران می‌آیند

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده گفت: «به‌دنبال برگزاری هفته‌های دوستی با کشورهای مختلف، قرار است زنان تونسی که برخی از آنان به‌علت پای‌بندی به حجاب اسلامی، مدتی در زندان به‌سر می‌بردند، تا پایان بهمن ماه به ایران سفر کنند.»

 «سوسن صفاوردی» افزود: «قرار است برای زنان تونسی کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ی اشتغال و بازپروری روانی برگزار شود تا آنان بتوانند توان‌مندی‌های خود را شناسایی کنند. علاوه بر آن، به کشور عراق نیز برای میزبانی زنان این کشور در قالب هفته‌ی دوستی، اظهار آمادگی کرده‌ایم.»

 

قانون نیمه‌وقت کردن کار زنان باید دواطلبانه اجرا شود

«فاطمه راکعی» با اشاره به اولویت‌های دولت یازدهم در حوزه‌ی زنان گفت: «نظارت بر اجرای صحیح قوانین موجود، تأمین مطالبات زنان در حوزه‌های حقوقی، قانونی، اقتصادی، حمایت‌های خاص از زنان سرپرست خانواده و زنان آسیب‌دیده و تعلق برخی بیمه‌ها به قشرهای خاص از زنان و زنان خانه‌دار، اشتغال و رفع هرگونه قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز اولویت‌هایی است که وجود دارد.»

وی ارتقای ساختاری دستگاهی که حقوق زنان را پیگیری ‌کند، از دیگر خواسته‌های زنان دانست و گفت: «مرکز امور زنان، در حال ارتقا به معاونت است. ما انتظار وزارت‌خانه‌ی زنان را داریم؛ زیرا با ایجاد وزارت‌خانه‌ی زنان، حوزه‌ی عمل، گسترده‌تر و متنوع‌تر است و بودجه‌ی بیش‌تری را می‌تواند جذب کند که همه‌ی این‌ها به حل مشکلات زنان می‌تواند کمک کند . »

 

قانون افزایش مرخصی زایمان مادران به نُه ماه ابلاغ شد

با ابلاغ قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت خانواده از سوی رئیس جمهور، مرخصی زایمان مادران به نُه ماه افزایش می‌یابد.

قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است، هم‌چنین افزایش مرخصی زایمان مادران به نُه ماه و دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) همسران‌شان ابلاغ شده است.

 

95 ازدواج در هر ساعت در کشور ثبت می‌شود

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان این‌که سال 91 در هر ساعت 95 واقعه ازدواج در کشور به ثبت می‌رسد، گفت: «در سال گذشته 831 هزار و 670 ازدواج در کل کشور صورت گرفته است.»

 «محزون» با بیان این‌که استان‌های زنجان، اردبیل و کردستان بیش‌ترین نرخ ثبت ازدواج را داشته‌اند، افزود: «به ترتیب استان زنجان با 17.5 در هزار، اردبیل با 14.5 و کردستان با 14.1 در هزار ازدواج بیش‌ترین نرخ ازدواج را داشته‌اند.»