جوان ایرانی سرآمد تاریخ است


گفت‌وگو با فرزانه حداد، جوان برتر

دین مبین اسلام برای دختران و زنان حقوق و ارزشی والاتر از همه‌ی قوانین بشری قایل بوده است. قوانین اسلام همواره زن را گوهری پیچیده در عفاف و حیا، اما فعال و پویا معرفی می‌کند تا از این آفریده‌ی مورد لطف خداوند  نعمتی برای حمایت و پیش‌رفت تک‌تک افراد جامعه بسازد.

از این رو، مرد و زن در تدبیر شئون زندگى، به وسیله‌ی اراده و کار، مساوى هستند؛ هم‌چنین در تحصیـــل ‏و برآوردن احتیاجــات زندگى و آن‌چه مایه‌ی قوام حیات انسانى است، ‏یک‌سان هستند. زن مى‏تواند همانند مــرد بهدنبال علم و تحصیل برود، مستقل کار کنــد و مالک نتیجه‌ی کار و کوشش خود شود . در صدور فرمان الهى فرقى بین زن و مـرد نیست، مگر در احکامـــى که ‏ویژه‌ی یکى از ایشان است. تحصیل علم و کسب دانش نیز از احکامـــى است که زن و مرد در آن مشترک هستند و هرگز دین اسلام جنـس را سد راه دانش‌اندوزى نمى‏داند .

جای بسی افتخار و شادمانی است وقتی نام دختران یا زنانی را می‌شنوی که در راه رسیدن به افتخارات و کسب دانش مردانه قدم می‌گذارند و محدودیتی در انجام کار و تلاش برای خود نمی‌بینند.  

«فرزانه حداد» از دختران فعال و پرتلاش ایرانی است که در راه رسیدن به قله‌های افتخار و مهم‌تر از همه یاری به هم‌وطنانش به رتبه‌هایی دست پیدا کرده است. او خودش را این‌طور معرفی می‌کند: «سال 1388 مدرک کارشناسی رشته‌ی مهندسی کشاورزی گرایش زراعت را  از دانشگاه سراسری زنجان گرفتم، بعد  از این‌که موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم، فعالیت خود را در یک شرکت فنی و مهندسی کشاورزی آغاز کردم. کار ما فعالیت در زمینه‌های ترویجی و آموزشی کشاورزی بود.»

* از آن‌جایی‌که کار کشاورزی برای یک دختر جوان کار سختی است، فعالیت‌های‌تان بیش‌تر علمی بود یا عملی؟

اصولاً کار ما و همه‌ی کسانی که درس مربوط به کشاورزی یا دامداری را می‌خوانند این است که بهترین راه علمی را که کم‌هزینه و به‌صرفه باشد به کشاورزان عزیز عرضه کنیم. برای این منظور باید خودمان هم در این زمینه به تجاربی برسیم؛ به‌همین‌دلیل، همراه با اعضای شرکت که دارای مدرک کارشناسی علوم دامی بودند، اقدام به اجاره‌ی گل‌خانه‌ای در شهرستان رباط کریم کردیم. در این گل‌خانه بود که ما تجربه‌های علمی را با کار عملی آمیخته کردیم تا به بهترین راه‌کارها برای امور کشاورزی برسیم.

* کار شما به چه صورت بود؟ کشت داشتید یا فقط آزمایش می‌کردید؟

بله، کشت داشتیم و من به‌عنوان مدیر فنی گروه، مسئولیت بیش‌تری نسبت به دیگر اعضای گروه داشتم. علی‌رغم این‌که آن گل‌خانه، سازه‌ای نسبتاً قدیمی با امکانات محدود داشت، موفق به کشت کرفس و خیار گل‌خانه‌ای شدیم. این کار تجربه‌ی بسیار زیادی در زمینه‌ی پرورش محصولات گل‌خانه‌ای و استفاده از سموم ارگانیک در مبارزه با آفات به ما داد. در این میان سعی بر تولید محصولی سالم داشتیم و همواره تلاش می‌کردیم تا محصولی نسبتاً سالم را به بازار عرضه کنیم. ثمره‌ی تلاش گروه‌مان هم این بود که در سال 1389 گل‌خانه‌ی ما به‌عنوان گلخانه‌‌ی نمونه و نیمه ارگانیک از سوی جهاد کشاورزی معرفی شد.

با توجه به دوره‌های گذرانده شده و همکاری با شرکت مهندسی، موفق به اخذ رتبه و پروانه‌ی اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران شدم و از این طریق توانستم در اجرای طرح‌های زراعی مربوط به جهاد کشاورزی شهرستان در زمینه‌ی زراعت نیز فعال شوم .

*دلیل این‌که به عنوان جوان برتر انتخاب شدید چه بود؟

کاری که باعث شد من به‌عنوان جوان برتر ایرانی انتخاب شوم، کار در زمینه‌ی صنایع تبدیلی با عنوان تولید کود آلی ورمی کمپوست است. از اوایل سال 1391 من به همراه دو خواهرم که فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی منابع طبیعی و رشته‌ی کشاورزی هستند و هم‌چنین حمایت خانواده‌ام، تولید کود آلی ورمی کمپوست را آغاز کرده و شرکت تعاونی زرین کشت پویای بهارستان را به ثبت رساندیم. در این شرکت با برگزاری کلاس‌های آموزشی و اجرایی، موفق به ایجاد اشتغال برای 100 نفر از مراجعین در سطح شهرستان شده که اکثر آن‌ها دانشجویان، افراد بیکار، خانم‌های خانه‌دار و ... هستند.

ر مورد رشته‌ای که جایزه کسب کردید، کمی توضیح بدهید!

 در جشنواره‌ی حضرت علی‌اکبر a ویژه‌ی جوانان برتر ایرانی امسال در خصوص تولیدات کشاورزی حایز رتبه‌ی سوم در رشته‌ی صنایع تبدیلی شدم .

کود آلی ورمی کمپوست یک کود کاملاً طبیعی و ارگانیک است که برای تولید این کود، از ضایعات کشاورزی و دامی برای تغذیه‌ی نوعی از کرم خاکی به‌نام آیزینیا فوتیدا استفاده می‌شود که از نظر تجاری دارای اهمیت است؛ به این صورت که کرم ها بعد از خوردن غذا با فعل و انفعالاتی که روی آن انجام می‌دهند، آن را به صورت کود دفع می‌کنند. این کود دارای ویژگی‌های مهمی است؛ از جمله: دارای مواد محرکه‌ی رشد گیاهی نظیر رشد هورمون‌هاست و  عاری  از هر گونه باکتری‌های غیرهوازی و قارچ‌هاست. هم‌چنین شرایط بسیار خوب دیگری دارد که باعث افزایش عمل‌کرد محصولات کشاورزی شده و افزایش رنگ گل‌ها و طعم و مزه در آن‌ها و از همه مهم‌تر باعث تولید محصولی  سالم و ارگانیک می‌شود . در ضمن از این کرم در تغذیه‌ی دام، طیور و آبزیان استفاده می‌شود؛ زیرا به‌دلیل داشتن پروتئین 70 درصدی و امگا3 باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل‌های غذایی دام و آرد ماهی را برآورده می‌کند .

*در این مدت فعالیت دیگری هم داشتید؟

اصولاً برای این‌که در هر کاری به نتیجه برسیم باید فعال و پویا باشیم، من هم در این مدت سعی داشتم هم خودم آموزش‌های لازم را ببینم هم در این زمینه به دیگران کمک کنم. برای همین در دوره‌های آموزشی - ترویجی جهاد کشاورزی شرکت کردم و گواهینامه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف مرتبط با کشاورزی گرفتم. دوره‌های ترویجی مرتبط با کشاورزی در سطح شهرستان برگزار کردم و به عنوان کارآموز نمونه‌ی سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان تهران، گل‌خانه‌دار نمونه، بانوی فعال و نخبه‌ی اداری و عضو هیأت مدیره‌ی شرکت زرین کشت پویای بهارستان و شرکت آرمان‌گرایان دنیای کشت انتخاب شدم. در حال حاضر هم کارمند نظام صنفی کشاورزی هستم.

*غیر از این فعالیت‌ها به چه کارهایی علاقه دارید؟ در واقع چه سرگرمی را برای اوقات فراغتت در نظر می‌گیرید؟

با توجه به رشته‌ی تحصیلم که با علاقه و انگیزه‌ی خدمت به جامعه آن را انتخاب کردم همیشه سعی داشتم در این حوزه کارهای اجرایی و بنیادی انجام بدهم و جهت موفقیت در این عرصه تمام انرژی و توان خودم را به کار گرفتم؛ به لطف خدا طی این مدت افراد زیادی را نیز با خود همراه و هم‌شغل کردم. سعی دارم که گل‌خانه‌ای با تولید محصول سالم داشته باشم و محصولی را به بازار عرضه کنم که هیچ سمی در آن وجود نداشته باشد. اکثر اوقات فراغتم را هم به دامان طبیعت می‌روم و به نظرم هیچ چیزی به اندازه‌ی طبیعت برای انسان لذت‌بخش و انرژی‌زا  نیست .

*خانواده چه‌قدر در موفقیت شما تأثیرگذار بوده است؟

تمام موفقیت‌های خود را در عرصه‌ی تحصیل، کار و افتخارات کسب شده مدیون لطف خدا و تشویق و حمایت خانواده‌ام هستم که مرا در همه‌ی مراحل زندگی یاری و به ادامه‌ی مسیر امیدوار کردند. خانواده‌ی من همیشه مشوقم بودند و هیچ وقت مانع من در زمینه‌ی کار و تحصیل نشدند .

*نقش مطالعه و تحقیق در کار شما چه‌قدر است و چه‌قدر به آن اهمیت می‌دهید؟

با  توجه به مواردی که در خصوص گذراندن دوره‌های آموزشی و شرکت در کلاس‌های متعدد اشاره شد، می‌توان نتیجه گرفت که اساس هر کار تولیدی و اجرایی را تحقیق و مطالعه می‌دانم و معتقدم که تنها با مطالعه‌ی فراوان است که می‌توان هر امر راهبردی را به نتیجه رساند تا منافع آن باعث رشد و شکوفایی شود؛ البته در هر کاری که تا به الآن انجام داده‌ام، برای نمونه، کشت گیاهان گل‌خانه‌ای که انجام شد، سعی بر این داشتم که از تجربه‌های دیگران نیز به نحو احسن استفاده کنم و در به‌کارگیری تجربه‌ها در کارم دریغ نکنم تا بهترین نتیجه حاصل شود .

*غیر از برپایی کلاس، تجربه‌های‌تان را به چه صورت در اختیار دیگران قرار داده‌اید؟

با کمک خواهرانم مطالبی جامع از تجارب خود و تحقیقات متعدد در زمینه‌ی تولید کود آلی ورمی کمپوست را به‌صورت مجموعه‌ی مکتوب جمع‌آوری کردیم و در اختیار تولید کنندگان این حرفه قرار دادیم .

*توصیه‌ی شما به دختران جوان برای دنبال کردن علایق‌شان چیست؟

توصیه‌ام این است که شعار رهبر گران‌قدر «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار بدهند و از حداقل امکانات در محیط پیرامون خود استفاده کنند و تمام توان‌مندی و انرژی خود را به کار گیرند تا اثری مثبت و ماندگار در سایر عرصه‌ها به جای گذارند؛ چرا که زنان سرزمین ما با هر نمود قدرتی می‌توانند جامعه‌ای را بهره‌مند کرده و دشمنان میهن اسلامی را از اهداف شوم خود ناامید گردانند .

از آن‌جایی که جوانان میهن اسلامی ما در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌توانند سرآمد تاریخ این مرز و بوم باشند، جهت بروز توان‌مندی‌ها علاوه بر همت خود به امکانات زیربنایی نیز احتیاج دارند. امید است به‌ لطف خداوند منّان و حمایت کارگزاران جمهوری اسلامی شاهد پیش‌رفت و تعالی روزافزون جوانان جهت نیل به خودکفایی و سرافرازی میهن عزیزمان باشیم.