کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


خوف

شیوا ارسطویی، 1392، انتشارات روزنه، 192 صفحه

داستان این رمان روایتی از دغدغه‌ها و ترس‌های پیچیده و درونی انسان‌ها در عصر حاضر است . راوی در این روایت، در مواجهه‌ای تنگاتنگ با نوع زندگی خود و واقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی‌ای که این نوع زندگی پیش رویش قرار داده، دچار اضطراب و وحشتی خارج از توان و ظرفیت بشر امروز می‌شود. اضطراب و وحشتی که متن تلاش می‌کند آن را بهعنوان عنصری معلول از درون به اجرا در بیاورد؛ ولی علت آن را در بیرون از متن جست‌وجو کند.

امروز چلچله‌ی من

فریبا کلهر، 1392، انتشارات آموت، 264 صفحه

این داستان در فضایی فانتزی و در شهری با عنوان «سیب ـ تمشک» می‌گذرد که مردمان آن در دو بخش مجزا از این شهر و در قالب دو گروه افراد بسیار تمیز و افراد بسیار کثیف زندگی می‌کنند و تقابل آن‌ها با یک‌دیگر موجب نزاع‌های فراوانی می‌شود. این ماجرا ادامه می‌یابد تا این‌که روزی یکی از کودکان بخش تمیز شهر به دلیل سهل‌انگاری مردمان بخش کثیف شهر با حادثه‌ای روبه‌رو شده و اهالی شهر را به تکاپو می‌اندازد که برای حل این مسأله چاره‌ای بیندیشند و تصمیم بر این می‌شود که شهر به دو تکه مجزای اهالی تمیز و کثیف تقسیم شود ...

زنی از جنس موم

کارمن مارتین گایته، ترجمه: نازنین نوذری، 1392، نشر افسون خیال، 202 صفحه

این کتاب شامل هفت داستان کوتاه از این نویسنده است که در آن‌ها می‌توان به سبک و سیاق داستان‌نویسی «کارتین گایته» به ویژه نگاه او به موضوعاتی مانند اهمیت لحن بیان در روایت داستانی است .

نویسنده برای تصویر کردن دنیای پیرامون خود از قالب‌های محدود ادبیات دوران خود بیرون زده و چشم‌اندازهای جدیدی را کشف کرده است تا از طریق آن‌ها داستان بگوید. برای این کار او مجبور به خلق صداهای شخصی شده تا هر خواننده‌ای بتواند آن‌ها را تشخیص دهد .

ماجراهای کت رویال، زادگاه کت

جولیا گلدینگ، مترجم: اکرم کرمی، انتشارات قدیانی، 1392

«زادگاه کت» آخرین و تازه‌ترین داستان از مجموعه داستان‌های شش جلدی «ماجراهای کت رویال» است. «ماجراهای کت رویال»، رمانی شش جلدی است. شخصیت اصلی آن نوجوانی است که شخصیت عجیبی دارد و هر کجا می‌رود با خود دردسر و مشکل به همراه می‌برد. البته کت در کنار تمام دردسرهایش، دختر بسیار ساده‌ای است و با بیش‌تر آدم‌ها به راحتی دوست می‌شود. او نوجوان اثرگذاری است و می‌تواند مشکلات سخت را حل کند. در هر جلد از این رمان کت و دوستانش ماجراهای جدیدی می‌آفرینند و با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند. مشکلاتی که شخصیت اصلی این رمان با پشتکار آن‌ها را حل می‌کند.

بگذار در سلام خداحافظی کنم

زهرا بصارتی، 1392، نشر نیماژ

این مجموعه دربرگیرنده‌ی گزیده‌ی شعرهای کلاسیک از سال 74 تا 87 است. «بگذار در سلام، خداحافظی کنم، در اول کلام خداحافظی کنم، بگذار از صفای غزل نیز بگذرم، با هر چه نان و نام خداحافظی کنم، از عشق، این بهانه‌ی شعر و سروده‌ام، این درد بی‌مرام خداحافظی کنم...»

طولانی‌ترین آواز نهنگ

ژاکلین ویلسون، مترجم: نسرین وکیلی، 1391، انتشارات افق، 368صفحه

رمان «طولانی‌ترین آواز نهنگ» سرگذشت دختر نوجوانی است که در سخت‌ترین شرایط زندگی، با بهره‌گیری از تخیل نوجوانه و با کمک آوازهای رازآلود نهنگ‌ها، مسیر بازگشت دوباره‌ی مادر بیمار خود به زندگی را فراهم می‌کند . ماجراهای این رمان سرگذشت دختر بچه‌ای به نام «الا» است که با مادر و ناپدری خود زندگی می‌کند.

خوشه‌های مینیاتور

عالیه مهرابی، 1392، انتشارات سوره‌ی مهر

«خوشه‌های مینیاتوری» دربرگیرنده‌ی 34 عنوان‌ شعر است که تمامی سروده‌ها در قالب غزل است . شاعر یزدی این کتاب از سال 1374 به صورت جدی مقوله‌ی شعر را با شرکت در محافل ادبی شهر یزد آغاز کرد و از شاعران نام آشنای این استان می‌توان از او یاد کرد . «گریه‌های شمع خنده‌های باد»، «به رنگ آتش»، «مسافران کوپه‌ی صبح» مجموعه اشعار وی است.