رازهایی برای پدر و مادر ایده‌آل بودن

نویسنده


پدر و مادر ایده‌آل بودن کار ساده‌ای نیست و برای رسیدن به آن، هیچ قانون ثابتی وجود ندارد. مهم‌ترین عامل برای تبدیل شدن به یک پدر یا مادر ایده‌آل، این است که مفهوم مسئولیت‌مان را در برابر کودک بدانیم و بهترین ارزش را به ذهن کودک خود داده و اعتماد به‌نفس او را تا سطح بالا رشد دهیم و از کودک، انسانی شاد و نوع‌دوست بسازیم. انسان بودن را به معنای واقعی به او آموزش دهیم. افرادی پدر و مادر ایده‌آل هستند که بهترین ارزش‌های خانواده را به فرزند خود می‌آموزند.

شما باید برای کنار آمدن با همه‌ی کج‌خلقی‌های موقتی کودک، صبر و شکیبایی زیادی داشته باشید تا او را شاد و راضی نگه دارید. یک پدر و مادر خوب، محیط گرم و امنی برای کودک خود فراهم می‌کنند تا وی در خانه و در کنار پدر و مادر احساس امنیت و آرامش کند. در این‌جا به برخی نکات مفید در رابطه با فرزندپروری اشاره می‌شود:

* حتی اگر فردی پرمشغله هستید، حتماً زمانی را در طول روز به فرزندان‌تان اختصاص دهید. ساعاتی را با آن‌ها سپری کنید؛ زیرا فرزندان به توجه و زمانی که برای‌شان صرف می‌کنید، نیاز مبرم دارند.

* حرف‌های‌شان را گوش کنید و به علایق‌شان اهمیت قایل شوید. بچه‌ها همیشه حرفی برای گفتن دارند؛ پس به آن‌ها توجه کنید.

* کودکان را تشویق کنید و در مواقع لزوم به آن‌ها هدیه بدهید تا اعتماد به‌نفس‌شان را تقویت کنید. هنگامی که در یک فعالیت موفق می‌شوند یا کاری را انجام می‌دهند از آن‌ها تشکر کرده و بگویید که مایه‌ی افتخار شما هستند.

* برای کودک محدودیت‌هایی را در نظر بگیرید تا به این وسیله با کنترل کردن خود، بیش‌تر با قوانین و رعایت کردن آن‌ها آشنا شود. از طرفی آزادی‌هایی به او بدهید تا بتواند خودمحور شود.

* از گذاشتن قوانین خشک، سخت و خشن بپرهیزید.

* پدر و مادرها به‌طور کلی فرزندان خود را از نظر فیزیکی تنبیه می‌کنند. هیچ‌گاه آن‌ها را تنبیه بدنی نکنید و آسیبی به کودکان وارد نسازید؛ زیرا باعث آموزش خشونت و پرخاش‌گری می‌شود. از آن‌جایی که کودک به پدر و مادر خود به‌عنوان یک الگو می‌نگرد، کارهای آنان را سرمشق خود قرار می‌دهد.

* یک سری قوانین برای‌شان در نظر بگیرید؛ ولی به‌خاطر داشته باشید که قوانین وضع شده خشک و خارج از توان کودک نباشند. قوانینی که برای‌شان در نظر می‌گیرید، می‌توانند برای ساختن آینده‌ی روشن فرزندان‌تان کمک کننده باشند.

* با کودک‌تان با احترام رفتار کنید و هرگز کودک را سرزنش نکنید. با او با مهربانی صحبت کنید. این بهترین راه برای آموزش احترام به کودک است و متقابلاً او یاد می‌گیرد تا به خود شما و افراد دیگر نیز احترام بگذارد.

* به خود بقبولانید که وقتی مرتکب خطایی می‌شوید، به‌آن اعتراف کنید. هر شخصی، گاهی اشتباه می‌کند؛ پس از ابراز بیان آن نهراسید. این کار شما به کودک یاد می‌دهد که اگر مرتکب خطایی شد، اشکالی ندارد؛ ولی نکته‌ی مهم این است که به‌آن اعتراف کند و آن را پنهان نکند.

* به توانایی‌های کودک توجه کرده و با در نظر گرفتن آن‌ها، از  کودک بخواهید تا کاری را انجام دهد. بیش‌تر از توانش، توقعی نداشته باشید.

نکات مطرح شده، کمک‌های کوچکی بود تا راه پرفراز و نشیب و شیرین فرزندپروری را با موفقیت طی کنید و همواره دوست فرزندتان باشید تا پدر و مادری ایده‌آل شوید.

 

منبع: Parents/April -2013