آشپزی با فرزندان، تفریحی پرریخت و پاش

نویسنده


آشپزی با فرزندان‌تان یکی از تجربه‌هایی است که باعث ایجاد مهر و محبت بین والدین و فرزندان‌شان می‌شود و هم‌چنین راهی سرگرم کننده برای یاد دادن اندازه‌ها، مزه‌های جدید و طرز تهیه‌ی غذاها به فرزندان است. همین‌طور به کودکان‌تان نظم و مهارت ریاضی را آموزش می‌دهد و این‌که چه‌طور زمان ساخت دستورالعمل غذاهای جدید، منطقی و هماهنگ فکر کنند. هم‌چنین راهی مهیج برای گذراندن اوقات فراغت و امتحان خوراک‌های خوش‌مزه‌ی جدید است. حال راهنمایی‌هایی برای یک همکاری آسان به هنگام آشپزی با کودکان در خانه، خدمت‌تان عرضه می‌شود.

آسان شروع کنید: شاید این واقع‌بینانه نباشد که شما یک مرتبه با غذاهای سخت شروع کنید. با غذاهای ساده‌ای مثل غذای مورد علاقه‌ی کودک‌تان شروع کنید. این کار باعث می‌شود که آن‌ها به تمام مراحل تهیه‌ی کیک یا بیسکویت مورد علاقه‌ی‌شان توجه کنند. با در نظر گرفتن سن کودک‌تان از قبل برای تهیه‌ی غذا برنامه‌ریزی کنید. یک کار مشخص مثل هم زدن، مخلوط کردن یا ریختن را به عهده‌ی کودک‌تان بگذارید. به او یاد بدهید که کار بعدی و یا مواد بعدی که باید ریخته بشود، چیست. اگر آرد یا تخم‌مرغ روی میز یا زمین ریخت، صبور باشید. هنگام آشپزی با کودک‌تان به‌خاطر داشته باشید که به‌هم ریختگی بخشی از کار است.

بگذارید بو بکشند: بوییدن غذاها بهترین راه برای ارتباط بین کودکان و مزه‌های جدید است. اگر از ادویه‌جات استفاده می‌کنید، بگذارید هر کدام را بو بکشند. این کار باعث آشنایی آن‌ها با مواد مختلف است. لمس کردن سبزی‌جات و مواد جدید نیز راه بسیار خوبی برای ایجاد رابطه بین کودک و مواد غذایی است.

نظارت داشته باشید: محیطی امن را برای آشپزی فراهم کنید و به یاد داشته باشید که هرگز کودک‌تان را تنها و بدون محافظت کنار چاقوها و یا گاز روشن رها نکنید.

اندازه‌گیری را تمرین کنید: کودک‌تان را ترغیب کنید تا موادغذایی را اندازه‌گیری کند؛ چون این کار باعث افزایش نظم و مهارت ریاضی در آن‌ها می‌شود. برای بچه‌های خیلی کوچک این کار می‌تواند تنها شمردن دفعات هم زدن مواد و یا این‌که تعداد مواد غذایی موجود در یک دستورالعمل غذایی باشد.

دستورالعمل غذایی را بادقت انتخاب کنید: اگر سن فرزندتان پایین است، خوراکی‌های راحت مثل بیسکویت راحت و یا سالاد میوه را انتخاب کنید، نه خوراکی‌هایی که تهیه‌ی آن‌ها زیاد طول می‌کشند. کودکان هر چه بزرگ‌تر می‌شوند تمرکز و دقت آن‌ها در تهیه‌ی غذاهای سخت‌تر بیش‌تر می‌شود و شما می‌توانید غذاهای پیچیده و حتی سخت را به آن‌ها آموزش دهید.

زمان کافی به این کار اختصاص دهید: وقتی در آشپزخانه یک دستیار کم‌سن و سال دارید هیچ‌وقت انتظار نداشته باشید که با سرعت کارتان پیش برود. کارها به کندی پیش می‌رود؛ پس زمان آشپزی با کودک‌تان را بین کارهای مهم قرار ندهید. این کار باید بدون استرس انجام شود.

تمیزکاری را فراموش نکنید: آشپزی یک کار مهم است که تمیز کردن قسمتی از آن است. حتماً در هنگام تمیزکردن آشپزخانه یک وظیفه را هم به عهده‌ی کودک‌تان بگذارید؛ حتی اگر یک کار خیلی ساده باشد. این یک شروع خواهد بود. بعد از چند بار تمرین آن‌ها بیش‌تر تمیز خواهند کرد.

 وقتی کودک‌تان به‌حدی بزرگ شد که بتواند در یخچال یا کابینت‌ها را به‌راحتی باز کند و یا یک چاقو را به‌طور ایمن در دستانش بگیرد، شما می‌توانید او را تشویق کنید غذای خودش و یا حتی شما را آماده کند. کافی است به او اعتماد به‌نفس بدهید و نگران ریخت و پاش نباشید؛ غذاهایی را باید امتحان کنید که حتی‌الامکان به پختن نیاز نداشته باشد. وقتی آن‌ها در درست کردن ساندویچ مهارت پیدا کردند، می‌توانند تغذیه‌ی مدرسه‌ی‌شان را هم خودشان تهیه کنند. به یاد داشته باشید که تمیز کردن بعد از آشپزی را هم به‌خوبی یاد بگیرند.