زنان و سلامتی


شیر مادر، رشد مغزی کودکان را بهبود می‌بخشد

تحقیقات جدید نشان داده است که تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در رشد مغز نوزادان ایفا می‌کند . محققان، رشد مغز را در یک گروه از نوزادان، زمانی که آن‌ها خواب بودند، بررسی کردند . آن‌ها 133 نوزاد را در سنین ده ماه تا چهار سال در خانواده‌هایی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی مشابه، ارزیابی کردند .

این تحقیقات نشان داد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده بودند در مقایسه با نوزادانی که با شیر خشک یا شیرهای دیگر تغذیه شده بودند، به پیش‌رفت بیش‌تری در بخش‌های اصلی مغز نایل شدند .

 

خوردن ماهی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان داد مصرف ماهی، احتمال ابتلا به بیماری سرطان سینه را تا چهارده درصد کاهش می‌دهد . ‌ خوردن منظم ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین می‌تواند به کاهش خطر سرطان سینه کمک کند .

«دئو لی» محقق و پروفسور تغذیه گفت: «افزایش مصرف PUFA N-3 دارای یک اثر محافظتی برای این سرطان است . ماهی‌هایی که از انواع مختلفی از PUFAها (اسیدهای چرب) شامل می‌شوند در پیام‌های شیمیایی در مغز دخالت دارند، به تنظیم هر دو فعالیت رگ‌های خونی و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند؛ لذا به هر فرد در هر هفته یک تا دو وعده خوردن ماهی چرب پیش‌نهاد می‌شود . »

 

درمان نشدن فیبروم به کم‌خونی منجر می‌شود

برخی زنان فیبروم را به عنوان بیماری زنانه جدی نمی‌گیرند، غافل از این‌که درمان نشدن آن می‌تواند به کم‌خونی، اختلال دفع و فشار به کلیه‌ها منجر شود .

  «مریم کاشانیان» در مورد روش‌های نوین درمانی فیبروم و عوارض فیبروم اظهار داشت: «فیبروم معمولاً با جراحی کاملاً درمان می‌شود و در موارد خاصی که مانند بیماری‌های پیش‌رفته‌ی قلبی- عروقی، دیابت، بیماری‌های خونی و سایر بیماری‌هایی که امکان جراحی وجود نداشته باشند، از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود . »

 

زنان بعد از مصرف مواد مخدر دچار جنون می‌شوند

رئیس اداره‌ی اعتیاد وزارت بهداشت با هشدار نسبت به عرضه‌ی چای سبز و قهوه‌ی تقلبی حاوی مواد محرک، گفت: «گزارش‌هایی از زنان مصرف‌کننده در دست است که نشان می‌دهد دچار جنون شده و به سمت مصرف شیشه رفته‌اند . »

«فیروزه جعفری» با اشاره به این‌که مواد مخدر، زنان و جوانان را هدف قرار داده‌اند، افزود: «این مواد مخدر با بسته‌بندی‌های متفاوت و اسامی مختلف عرضه می‌شوند . عوارض آن‌ها پرخاشگری و افزایش تحریک‌پذیری فرد و هم‌چنین عوارض شدید روی مغز است که شخص کنترل رفتار خود را از دست می‌دهد . بارها دیده‌ایم زنانی که مدت زیادی از این داروها استفاده کرده‌اند دارای علایم جنون شده‌اند؛ البته میزان این علایم بستگی به میزان مصرف مواد دارد . »

 

ماموگرافی به کابوس سرطان سینه پایان می‌دهد

اغلب بانوان همواره با کابوس ابتلا به سرطان سینه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در حالی که با بهره‌گیری از روش‌های کمک تشخیصی مانند ماموگرافی -البته به تجویز پزشک- تمام این اضطراب‌ها پایان می‌یابد.

در مرحله‌ی اول می‌توان با خود آزمایی تا حدی توده‌های غیرمتعارف را در بافت سینه تشخیص داد و غیر از این، دو روش تشخیصی ماموگرافی و سونوگرافی بسیار کمککننده است.

ماموگرافی، یک نوع عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس است که برای تعیین و تشخیص بیماری‌های سینه در زنان استفاده می‌شود. این روش از حدود سی سال پیش ابداع شده و باعث سهولت در تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه می‌شود.

 

سقط جنین و اختلال قاعدگی در کمین زنان است

پژوهشی جدید نشان داد زنان شاغلی که در شیفت‌های متغیر کار می‌کنند، در معرض خطر بالایی برای وقوع سقط جنین، اختلالات قاعدگی و باروری قرار دارند.

این پژوهش که داده‌های مربوط به 119 هزار و 345 زن را دربرداشت، نشان می‌دهد، زنان کارمند با شیفت‌های متغیر در مقایسه با سایر زنانی که شیفت‌های منظم کاری دارند در خطر 33 درصدی ابتلا به اختلالات قاعدگی و 80 درصدی اختلال بارداری قرار دارند.

 زنانی که فقط در شیفت‌های شب کار می‌کردند خطر قابل توجهی از اختلال قاعدگی و مشکلات باردار شدن را نشان ندادند؛ اما میزان بالایی از سقط جنین را داشتند و البته این در حالی است که این امر در زنانی که گاهی شیفت‌های شب کار می‌کردند، گزارش نشد.

 

از قرار دادن مداوم تلفن همراه در مجاورت کودکان خودداری کنید

یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در خصوص استفاده مدام تلفن همراه و امواج ناشی از آن توسط کودکان، اظهار داشت: «در صورتی که کودکان، مدام در مجاورت استفاده از موبایل باشند، آثار سویی بر سلامت و حتی بروز تومور در آنان دارد.»

دکتر «محمدرضا اشرفی» اظهار داشت: «کودکان به‌علت برخورداری از سیستم عصبی در حال رشد نسبت به افراد دیگر بیش‌تر در معرض خطرهای امواج موبایل هستند؛ بنابراین از قرار دادن این وسیله‌ی ارتباطی در مجاورت کودکان حتی‌الا مکان پرهیز شود.»

 

زمان باروری زنان با نرم‌افزار جدید پیش‌بینی می‌شود

یک کارآفرین هلندی مدعی ساخت برنامه‌ی جدیدی شده که می‌تواند در آینده جای قرص‌های ضدبارداری را گرفته و حتی به زنان در مورد زمان تنش پیش از قاعدگی هشدار دهد.

«آیدا تین» با هدف تغییر صنعت برنامه‌ریزی خانواده و هم‌چنین این‌که از زمان ابداع قرص‌های ضدبارداری در شصت سال گذشته، هیچ فناوری جدیدی در این زمینه معرفی نشده، این طراحی موسوم به Clue را ابداع کرده است.  برنامه‌ی رایگان Clue ‌برای تلفن‌های همراه آیفون به پی‌گیری چرخه‌ی قاعدگی کاربر پرداخته و می‌تواند زمان تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کند.

 زنان می‌توانند اطلاعاتی در مورد حالت خود،‌ سطح درد و عوامل دیگر را در این برنامه وارد کرده و Clue به مرور زمان با چرخه‌ی آن‌ها آشنا شده و زمان باروری‌شان را پیش‌بینی خواهد کرد.

 

زنان شاغل بیش از سایرین دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند

زنان شاغل بیش از سایرین دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند. این عارضه به دلیل تأخیر در تخلیه‌ی ادرار و عدم تخلیه‌ی کامل ایجاد می‌شود. بیماران اظهار می‌کنند در محیط اداره به علت شرم از مراجعه‌ی مداوم به دست‌شویی یا عدم وجود نکات بهداشتی کامل، تمایلی به دست‌شویی رفتن ندارند. این مسئله موجب ماندن ادرار در مثانه، تکثیر باکتری و ایجاد عفونت ادراری می‌شود.

دکتر «سیمین وحیدی» خاطرنشان کرد: «رعایت نکات لازم مانند نوشیدن آب فراوان، دو لیوان صبح ناشتا، یک لیوان در میانه روز، یک لیوان نیم ساعت قبل از صرف غذا یا یک ساعت پس از صرف غذا، جلوگیری از ایجاد رطوبت در لباس زیر و تخلیه‌ی کامل مثانه در هر نوبت دفع ادرار، از عوامل مؤثر در پیش‌گیری از بروز عفونت‌های مکرر ادراری در زنان است.»

 

عوامل روان‌شناختی می‌توانند پیامد ابتلا به ناباروری باشند

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، با اشاره به این‌که ناباروری به عنوان یک بحران روانی، استرس زیادی را بر زوج‌ها وارد می‌کند، گفت: «مطالعات نشان می‌دهند که عوامل روان‌شناختی می‌توانند هم در ایجاد ناباروری دخالت داشته باشند و هم پیامد ابتلا به ناباروری باشند.»

دکتر «بهزاد قربانی»، بیش‌ترین مشکلات عاطفی و روانی زوج‌های نابارور در ایران را به ترتیب اضطراب، ترس از عدم باروری، ناامیدی و افسردگی عنوان و خاطرنشان کرد: «این مشکلات به همراه مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی مانند سست شدن روابط زناشویی و بروز مسایلی از قبیل ازدواج مجدد و متارکه، از موضوعات بسیار مهمی هستند که زوج‌های نابارور را دچار مشکلات روانی می‌کند.»