اخبار زنان


بی‌توجهی به عفاف از دلایل افزایش طلاق است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده‌ی استانداری اردبیل گفت: «اصل آشکار نکردن زینت‌ها، نهی از تبرج مذموم و تبیین فلسفه‌ی حجاب برای جامعه از جمله راهکارهای قرآنی برای جلوگیری از بدحجابی و بی‌حجابی است.»

«خدیجه جعفری اصل» تصریح کرد: «حفظ حجاب و عفاف، سلامت روانی خانواده‌ها را به‌دنبال دارد و یکی از دلایل مهم افزایش طلاق در جامعه، بی‌توجهی به اصل حجاب و عفاف است. رعایت عفت برای زن و مرد و حفظ حدود و حریم محرم و نامحرم از ضرورت‌های دین است؛ چراکه برخی شرارت‌ها و آسیب‌ها به دختران و زنان در جامعه از نداشتن حجاب و عفاف وارد می‌شود. اشاعه و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف، نیازمند آموزش اساسی، بنیادین و مستمر در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.»

فراکسیون کودک و نوجوان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد

«قاسم جعفری» نماینده‌ی مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی از تأسیس فراکسیون کودک و نوجوان خبر داد و گفت:‌ «این فراکسیون به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.»

وی هدف از تشکیل فراکسیون کودک و نوجوان در مجلس شورای اسلامی را ایجاد نگاهی کلان و برنامه‌ریزی مدون برای ارتقای سلامت، تربیت و حمایت همه‌جانبه از کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: «نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست، طراحی راه‌کارهایی همه‌جانبه برای مقابله با بزه‌کاری کودکان، حمایت از سرپرستان کودکان، برنامه‌ریزی کلان برای سلامت و تربیت کودکان و بسیاری از موارد مرتبط به حوزه‌ی کودک از جمله مواردی است که در فراکسیون کودک و نوجوان مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

عقاید نابه‌جای والدین، موجب اختلافات خانوادگی می‌شود

رئیس شعبه‌ی هفتم دادگاه خانواده‌ی کرمان گفت: «اغلب زوج‌ها در ابتدای زندگی مشترک خود به‌دلیل کم‌تجربه بودن و وابستگی شدید به خانواده تحت‌تأثیر عقاید و اظهارنظرهای والدین قرار می‌گیرند و به‌همین دلیل اختلافاتی در بین زوج‌ها ایجاد می‌شود» .

حجت‌الاسلام «محمد شفیعی» اظهار داشت: «بیان اصولی آثار مخرب فرهنگ منحط غرب و پوچ بودن آن در پیش‌گیری از وقوع طلاق در جامعه بسیار مؤثر است و والدین باید توجه داشته باشند که حمایت مادی و معنوی آن‌ها از فرزندان‌شان نباید به این معنا و مفهوم باشد که زمام امور زندگی آن‌ها به دست والدین افتد . خانواده‌ی زوج‌ها باید با خودداری از هرگونه دخالتی که موجب آزرده کردن فرزندان‌شان می‌شود، برخوردهای‌شان با عروس یا دامادشان همراه با تکریم و ابراز محبت باشد . »

جرایم در حوزه‌ی پلیس زن بسیار اندک است

معاون هماهنگ‌کننده‌ی ناجا گفت: «رصد عمل‌کرد پلیس زن نشان می‌دهد که دقیق، سریع و صحیح اقدام می‌کنند. در ناجا امنیت و تولید آن مهم است و زنان می‌توانند در تولید امنیت نقش به‌سزایی داشته باشند.»

«تشکری» گفت: «رسیدگی به امور زنان و کودکان فعالیت ویژه‌ی پلیس زن است، چراکه پلیس زن می‌تواند با این افراد ارتباط برقرار کند. بر همین اساس، پایگاه پلیس زن بسیار بااهمیت است و از آن‌جا که قدرت اغناسازی و کار آموزش و پیش‌گیری در حوزه‌ی پلیس زن تجلی پیدا می‌کند. زنان پلیس کم‌ترین تخلف را به خود اختصاص داده و بیش‌ترین بازده را داشته‌اند؛ و این نشان‌دهنده‌ی سلامت، تعهد و ایثار پلیس زن است.

تهذیب نفس در دوران تجرد، باعث موفقیت در زندگی زناشویی می‌شود

یک مدرس حوزه گفت: «خودداری و پاک‌دامنی در دوران مجردی عامل سلامت روحی، جسمی و خوش‌بختی و موفقیت در تشکیل خانواده است.»

«مریم فرزانه» در رابطه با بایدها و نبایدهای حضور زن در جامعه از دیدگاه قرآن، افزود: «تهذیب نفس در زمان مجردی برای کسانی که زمینه‌ی ازدواج برای‌شان فراهم نیست موجب سلامتی جسم و روح و موفقیت در زندگی زناشویی می‌شود کما این‌که کسی که پاک‌دامن باشد قطعاً همسر او نیز پاک‌دامن خواهد بود.»

آمار طلاق و اعتیاد باید از دایره‌ی محرمانه بودن خارج شود

«علی لاریجانی» گفت: «آسیب‌های موجود در جامعه باید به مردم اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا هرچه میزان این آگاهی‌ها افزایش یابد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.»

وی با اشاره به این‌که پنهان‌کردن معضلاتی مانند اعتیاد و طلاق موجب گسترش آن‌ها می‌شود، گفت: «باید با کمک گرفتن از رسانه‌ها، این موضوع‌ها و تبعات آن برای خانواده‌ها روشن شود. آشنایی‌های خیابانی در زمینه‌ی افزایش طلاق مؤثر است و این معضل اجتماعی باید توسط رسانه‌ها و با حضور کارشناسان برای خانواده‌ها روشن شود.»

طرح جامع جمعیت در مجلس کلید خورد

«علی سنگی» مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: «برای این‌که بتوانیم سیاست درستی در رشد جمعیت در پیش بگیریم، طرح جامع جمعیت، اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و در صورت تصویب ابلاغ خواهد شد.»

سنگی با تأکید بر این‌که طی سال‌های 85 تا 90 با پدیده‌ی موج دوم افزایش جمعیت در گروه سالمندی مواجهیم خاطرنشان کرد: «در همین راستا باید سیاست‌های مناسبی را برای سالمندان در نظر گرفت. الگوی سنی نشان می‌دهد که جمعیت کشور به‌سرعت در حال پیرشدن است و تا سال 1420 نزدیک به 18 تا 20 میلیون نفر از جمعیت ما سالمند خواهند بود.

مدال طلای مسابقات کاراته‌ی بانوان در دستان دختر ایرانی قرار گرفت

 عضو تیم کاراته‌ی ایران با کسب مدال طلا در کاتای انفرادی بانوان، اولین مدال کاروان ورزشی ایران را در سومین دوره‌ی بازی‌های کشورهای اسلامی به خود اختصاص داد.

در آغاز این دوره از مسابقات در «پالم یانگ» اندونزی و درکاتای انفرادی بخش بانوان، «مهسا افسانه» در میان 12 کاتارو دور نخست به مصاف نماینده‌ی مصر رفت. وی دور دوم به مصاف کاتاروی کشور میزبان رفت و با برتری 4 بر یک راهی بازی نیمه‌نهایی شد و به فینال راه یافت. در ادامه، کاتاروی شایسته کشور در جدال برای کسب مدال به مصاف کاتاری ترکیه‌ای رفت و با شکست او به مدال طلا دست یافت.

ماهواره باعث ایجاد سوءظن در خانواده می‌شود

یک استاد علوم تربیتی حوزه و دانشگاه گفت: «قشر جوان و جامعه‌ی زنان پاشنه‌ی آشیل صاحبان شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که برای این منظور برنامه‌ریزی و هزینه‌های فراوانی صرف کرده‌اند.»

«داوود رجبی‌نیا» به آسیب‌ها و تأثیرهای شبکه‌های ماهواره‌ای در رابطه‌ی خانوادگی افراد اشاره کرد و گفت: «شکنندگی در روابط بین زوجین و خدشه‌دار کردن روابط آن‌ها، کاهش روابط عاطفی بین والدین و فرزندان، شکسته‌شدن حرمت‌ها و احترام‌ها، رواج روابط پنهانی و خارج از خانه، کاهش روابط عاطفی در درون منزل، سوءظن زوجین نسبت به یک‌دیگر از جمله آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در روابط خانوادگی است. نتیجه هم این می‌شود که این اظهار عواطف به خارج از منزل منتقل شود و عواقب منفی به‌دنبال داشته باشد . »

منع پوشیدن روسری در ترکیه لغو شد

«رجب طیب اردوغان» با ارائه‌ی بسته‌ی پیشنهادی اصلاحات، عنوان داشت که این طرح باعث افزایش سطح آزادی و دموکراسی در ترکیه می‌شود و پوشیدن روسری نباید جرم باشد.

نخست وزیر ترکیه با تأکید بر این‌که بسته‌ی اصلاحات دموکراتیک وی باعث افزایش وحدت ملی می‌شود، گفت: «قانون منع پوشیدن روسری در مکان‌های دولتی به‌جز برای قضات، دادستان‌ها، افسران پلیس، اعضای ارتش اجرا خواهد شد که این طرح طبق بند نهم قانون اصلاحات است . »

اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان عربستان رو به افزایش است

بیمارستان روان‌پزشکی «امال» در عربستان اعلام کرد دویست زن که به مواد مخدر مبتلا هستند برای معالجه‌های ترک اعتیاد به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و پس از طی مراحل معالجه‌های پزشکی توسط متخصصان اجتماعی و مشاوران مذهبی درمان می‌شوند .

«القوفی» رئیس این بیمارستان گفت: «در بین مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان، دختران نوجوانی دیده می‌شود که به سبب اعتیاد مادر و یا پدرشان به مواد مخدر دچار اعتیاد شده‌اند. فشارهای اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی از مهم‌ترین عوامل کشیده شدن افراد به مواد مخدر است و نقش خانواده و والدین در کنترل فرزندان‌شان و غفلت نکردن از آن‌ها می‌تواند در جلوگیری از ابتلا نوجوان به مواد مخدر بسیار مؤثر باشد . »

اشتغال زنان باحجاب در آلمان با مشکل روبه‌روست

با وجود آن‌که قانون اساسی آلمان حدود ده‌سال قبل قانونی‌نبودن مسئله‌ی ممنوعیت حجاب برای معلمان مسلمان را اعلام کرده بود، با این حال هنوز هشت ایالت آلمان فرصت فعالیت‌های زنان باحجاب را از آنان سلب می‌کنند.

یک زن معلم مسلمان آلمانی که خانه‌نشین شده است، گفت: «قانون ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس یک قانون تبعیض‌آمیز است که حتی در مدارس خصوصی نیز اعمال می‌شود. ممنوعیت حجاب تنها یک تبعیض دینی صرف نیست، بلکه نوعی تبعیض اجتماعی نیز هست که حق زن در استقلال و آزادی انتخاب را از بین می‌برد.»

پزشکان زن در آمریکا کم درآمدند

«آنوپام جنا»، محقق ارشد متذکر شد: «درآمد پزشکان زن در آمریکا در مقایسه با همکاران مرد آن‌ها، 25درصد کم‌تر است. با این وجود، تعداد پزشکان زن از ۱۰درصد به ۲۸درصد افزایش یافته است.»

زنان بیش‌تر تمایل دارند در تخصص‌هایی هم‌چون پزشکی اطفال یا پزشک خانواده فعالیت کنند که اغلب نیز تعامل بیش‌تری با بیماران دارند و درآمد این تخصص‌ها پایین‌تر است. کارشناسان معتقدند که شاید موانع بر سر راه زنان برای فعالیت در تخصص‌های دیگر پزشکی، آن ها را وادار می‌کند تا تخصص‌های کم‌درآمدتر را انتخاب کنند.