کارآیی خود را در محیط کار بالا ببرید

نویسنده


وقتی روزی را که در سر کار سپری کرده‌اید مرور می‌کنید، آیا برای لحظاتی که از دست داده‌اید، افسوس می‌خورید؟ آیا با خود می‌گویید که چه‌قدر کار نیمهتمام دارید؟ نگران نباشید. شما تنها فردی نیستید که با این معضل مواجه هستید. افراد بسیاری این مشکل را دارند. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم تا با بهره‌گیری از آن‌ها، بهره‌وری‌تان را در محل کار بالا برده و تأثیر خوبی روی رئیس‌تان بگذارید.

فهمیدن

با یک بازنگری به شیوه‌ی کاری‌تان ببینید در چه زمینه‌هایی کم‌کاری دارید. این مسئله مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیرنده در مورد بالابردن کارایی شماست. شما فکر می‌کنید که 30 دقیقه زمان برای صرف ناهار، حق‌تان است. خوب مانعی ندارد از آن استفاده کنید؛ ولی زمان‌های دیگر چه؟ دانستن سطح بهره‌وری‌تان به شما کمک می‌کند تا بدانید در چه زمان‌هایی، بازدهی کاری مفیدی دارید. با درک این موضوع، تقریباً می‌توانید در فواصل مشخص، استراحتی کرده و خود را برای مدت بسیار کوتاه، با فعالیت دیگری سرگرم کنید (نوشیدن چای، قهوه، کاکائو، قدم زدن و ...) و بعد دوباره به کارتان ادامه دهید. همیشه به‌خاطر داشته باشید که وقت طلاست و آن را، چه در مورد خودتان و چه در مورد رئیس‌تان تلف نکنید.

اولویت‌بندی

اولویت‌بندی کارها موجب افزایش کارایی می‌شود. هدف کاری هر روز را بیابید و آن را دنبال کنید. قبل از این که کارتان را شروع کنید، در ذهن‌تان یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. با این شیوه، برای انجام کارها زمان‌بندی می‌کنید و آن‌ها را راحت‌تر به اتمام می‌رسانید.

راست نشستن

نحوه‌ی نشستن، تأثیر زیادی روی کارایی فرد در انجام کارها دارد. نشستن طولانی‌مدت پشت میز و خیره شدن به مانیتور کامپیوتر، موجب خستگی چشم‌ها، ستون فقرات و گرفتگی عضلات پا می‌شود. به‌خاطر این ناراحتی‌ها، اعضای درگیر، مرتب به مغز پیام می‌دهند که به استراحت نیاز دارند. برای جلوگیری از این مشکلات، حتماً به شکل صحیح بنشینید، تمرینات یوگا را انجام دهید (چند حرکت کششی یوگا را در هنگام خستگی انجام دهید)؛ البته باید ارگونومی محل کار هم صحیح باشد (ارتفاع میز، صندلی، نور و ...).

خاموش کردن

تماس‌های شخصی تلفن، پیامک و ... می‌توانند وقت شما را بگیرند و مانعی در مسیر کار باشند؛ پس بهتر است در صورت امکان، آن‌ها را به بعد از زمان کاری موکول کنید. اگر با اینترنت سروکار دارید، مراقب باشید تا در دام سایت‌ها و مطالب پراکنده نیفتید؛ زیرا بسیار وقت‌گیر هستند.

استرس مثبت

تا زمانی که کار هست، استرس هم هست؛ ولی راهی وجود دارد که بتوان استرس را به استرس مثبت تبدیل کرد. برای این کار، باید ببینید در چه ساعاتی از روز کارایی بهتری دارید؛ هنگام عصر، شب، نیمه‌شب، صبح زود، قبل از شام یا ... . برای خودتان یک جایزه تعیین کنید؛ به فرض: «اگر این کار را پیش از موعد انجام دهم، به سونا می‌روم.» در فاصله‌ی زمانی که مشغول کار کردن هستید، حتماً کمی استراحت کنید.

اشیای روی میز

روی میز و در اتاق کارتان از اشیایی که دوست دارید و به شما انرژی می‌دهند، استفاده کنید.

خوش‌بو کردن

در فواصل زمانی از یک خوش‌بوکننده‌ی هوا (اسطوخدوس، یاس و ...) استفاده کنید.

 منبع:

2012 Wemed17Gune