زنان و سلامتی


بوی بدن نوزاد و افزایش پاسخ‌های عاطفی مادر با هم مرتبط هستند

بوی بدن نوزادان تازه متولدشده، یک ارتباط شیمیایی قوی بین مادر و کودک برقرار می‌کند. محققان تأکید می‌کنند استفاده از حس بویایی با کمک سیگنال‌های شیمیایی، یک ارتباط غیربصری و غیرکلامی بین مادر و کودک است. بوی بدن نوزادان تازه متولدشده - به‌عنوان بخشی از این سیگنال شیمیایی- قادر به فعال‌کردن بخش پاداش در مغز مادران است.

نتایج به‌دست آمده در این مطالعه نشان می‌دهد، بوی بدن نوزاد نقش مهمی در توسعه‌ی پاسخ‌های انگیزشی و عاطفی بین مادر و کودک ایفا می‌کند که با عمل‌کردهای مادرانه از جمله شیردادن و مراقبت مستمر از نوزاد همراه شده و به بقای کودک کمک می‌کند.

دیگر هیچ زنی بر اثر سرطان سینه نمی‌میرد

متخصصان علوم پزشکی می‌گویند: «تا سال ۲۰۵۰ میلادی روش‌های درمانی و تغییرات در رژیم غذایی سبب می‌شود ۹۵ درصد مبتلایان به سرطان سینه درمان شوند؛ و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در چهل‌سال آینده، بسیار نادر شود.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند ده‌هاهزار نفر از مبتلایان در وهله‌ی اول از طریق بهبود رژیم غذایی، ورزش، کاهش مصرف الکل و سیگار درمان شوند و اگر هیچ بهبودی در درمان بیماران صورت نگیرد، تا سال ۲۰۳۰، دو میلیون زن در سراسر دنیا در اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد؛ اما با پیش‌رفت‌های پزشکی در مدت چهل‌سال، مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری بسیار کم خواهد شد.

اشتغال دختران در سنین پایین، عوارض زایمان را افزایش می‌دهد

یک متخصص طب کار، بروز عوارض زایمان را یکی از اثرهای منفی کارکردن از زمان کودکی برای دختران برشمرد و گفت: «زنانی که در سنین پایین مشغول به کارهایی هم‌چون قالی‌بافی هستند، لگن خاصره‌ی آنان به‌دلیل نشستن مداوم، پای دار قالی، فرم بدی به‌خود می‌گیرد که این امر، موجب بروز عوارض زایمان در آینده خواهد شد.»

 دکتر «سیداکبر شریفیان» اظهار داشت: «کارکردن افراد از کودکی، اثرهای منفیِ بسیار زیادی بر زندگی آنان دارد. آسیب‌رسانی جسمی یکی از اثرهای منفیِ کارکردن از اوان کودکی است.»

شیوع بیماری‌های قلبی- عروقی در زنان چاق زیاد است

به گفته‌ی یک متخصص قلب، دور کمر بالاتر از 85 سانتی‌متر در خانم‌ها و 95 سانتی‌متر در مردها آن‌ها را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

  دکتر «معصوم‌علی معصومی» ریشه‌ی چهل‌درصد از مرگ‌ومیرها را بیماری‌های قلبی - عروقی دانست و گفت: «بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر، سالانه ۱۵۰هزار نفر در کشور بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی جان خود را از دست می‌دهند.»

به گفته‌ی وی، فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی نیز زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. مردم باید از خوردن غذاهای سرخ‌کرده و فست‌فودها خودداری کنند، چراکه این‌گونه غذاها سلامت را به مخاطره می‌اندازند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهند.

زنان باردار، نرمی استخوان را جدی بگیرند

بیماری نرمی استخوان در زنان باردار ممکن است بر اثر رژیم غذایی نامناسب و کم‌بود ویتامین‌ها صورت بگیرد و در صورت درمان‌نشدن ممکن است مشکلاتی را برای این زنان ایجاد کند.

«غلامرضا شاه‌حسینی» متخصص ارتوپد گفت: «بیماری نرمی استخوان در زنان باردار ممکن است بر اثر رژیم غذایی نامناسب و کم‌بود ویتامین‌ها صورت گیرد و درمان قطعی آن بیش‌تر بعد از زایمان صورت گیرد. ایجاد فشارهای شدید در ناحیه‌ی لگن و ران در زنان باردار به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند بیش‌تر است و این موضوع، خود ابتلا به این بیماری را در آن‌ها چندبرابر می‌کند.»

چهل‌ درصد لوازم آرایشی از ترکیبات سمی است

مطالعه‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد بسیاری از محصول‌های زیبایی- آرایشی به‌لحاظ داشتن بیش از چهل‌درصد ترکیبات سمی برای سلامتی بدن مضر هستند. وجود ترکیب «PE » در مواد آرایشی، سبب آسیب‌رساندن به بدن، تغییر عمل‌کرد سیستم تولید مثل و رشد می‌شود .

گزارش اخیر محققان که بر روی ۱۵هزار محصول آرایشی و بهداشتی انجام شد، نشان داد لاک ناخن با ۷۴درصد از انواع آن که دارای حداقل یک ترکیب«PE » است، در صدر مواد آرایشی دارای سموم قرار گرفت. پس از آن، ۷۱درصد محصول‌های آرایشی پوست، ۵۱درصد محصول‌های آرایش چشم، ۴۳درصد شیرپاک کن‌ها، چهل‌درصد رژ لب‌ها، ۳۸درصد محافظ‌های پوست، ۳۶درصد اسپری‌های ضدتعریق، سی‌درصد خمیردندان‌ها و ۲۴‌درصد شامپوها دارای ترکیبات سمی «PE » هستند .

رابطه میان قرص ضدبارداری با سرطان سینه

استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری مانند تمامی داروهای دیگر دارای عوارض کوتاه‌مدت و دراز‌مدت است. از جمله عوارض کوتاه‌مدت این قرص‌ها، تهوع و استفراغ، سرگیجه، افزایش وزن، افزایش موی زائد، جوش‌های هورمونی یا آکنه، لکه‌های صورت و کاهش میل جنسی است .

از عوارض طولانی‌مدت مصرف این قرص، تاثیر بر سیستم انعقادی است که به ایجاد عارضه‌ی ترومبوامبولی یا افزایش امکان ایجاد لخته در خون منجر می‌شود . از عوارض طولانی‌مدت دیگر قرص، امکان افزایش احتمال سرطان سینه در کسانی است که بیش از پنج‌سال متوالی از قرص‌های جلوگیری استفاده کرده‌اند . از اثرهای مضر دیگرِ داروی ضدبارداری، افزایش چربی‌های خون، افزایش قند و فشار خون در کسانی است که این بیماری‌ها را دارند. پس مصرف قرص جلوگیری در این افراد ممنوع است .

پاشنه‌ی کفش هفت‌سانتی‌متری، فشار به زانو را هفت برابر می‌کند

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: «پا، نقش مهمی در تحرک‌پذیری افراد و سلامت اندام تحتانی و کمر دارد. افراد باید در مراقبت از پای خود دقت داشته باشند و کفش مناسب به‌پا کنند. پاشنه‌ی کفش بیش از هفت‌سانتی‌متری هفت‌برابر به زانوها فشار می‌آورد . »

«محمدمهدی امام» اظهار داشت: «پا به‌دلیل اهمیتی که در حرکت و تحرک اندام تحتانی بدن و ناحیه‌ی کمر دارد به‌عنوان قلب دوم شناخته می‌شود و افراد باید همیشه کفش مناسب به‌پا کنند؛ کفشی که پاشنه‌اش بیش‌تر از سه‌سانتی‌متر و کم‌تر از یک‌سانتی‌متر باشد مناسب تلقی نمی‌شود. قسمت تحتانی کفش نیز باید مقداری قوام داشته باشد و کفشی که کفه‌اش با انگشت فرو می‌رود کفش مناسبی نیست . »

هشدار به دختران نوجوان درباره‌ی رژیم‌های لاغری

یک کارشناس تغذیه گفت: «دختران نوجوان از رژیم های لاغری غیرعلمی و خودسرانه اجتناب کنند . »

 «مهدیه‌سادات حاجی‌میرزاده» گفت: «متأسفانه بسیاری از دختران در سنین بلوغ به رژیم‌های لاغری شدید، سخت و غیرعلمی روی می‌آورند و خود را از مصرف گروه‌های مختلف غذایی محروم می‌کنند. مطالعه‌های انجام شده نشان داده است که دخترانی که از زمان تولد تا بلوغ، غذای متعادل و کافی مصرف کرده‌اند در هنگام بارداری و زایمان با مشکل‌های کم‌تری روبه‌رو هستند . تنظیم برنامه‌ی غذایی در این دوران با توجه به الگوی رشد سریع باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن تأمین نیاز برای جهش رشدِ نوجوانی، سلامت بدن را نیز حفظ کند . »

زنان مبتلا به سرطان سینه‌ی شاغل کیفیت زندگی بهتری دارند

معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده‌ی سرطان سینه جهاد دانشگاهی با بیان این‌که زنان مبتلا به سرطان سینه‌ی شاغل کیفیت زندگی بهتری دارند، افزود: «شاغل بودن و حمایت‌های اجتماعی تحت‌تأثیر عوامل شخصیتی افراد قرار دارد، فاکتورهای شخصیتی در افزایش و یا کاهش کیفیت زندگی بسیار مؤثر است.»

  دکتر «ماندانا ابراهیمی» خاطرنشان کرد: «زنان مبتلا به سرطان سینه‌ی شاغل در مقایسه با زنان خانه‌دار از حمایت‌های اجتماعی بیش‌تری برخوردار هستند. در اغلب موارد، داشتن شغل به بیماران، احساس استقلال بیش‌تری می‌‌دهد. »