اخبار زنان


سی درصد نمایندگان مجلس را باید خانم‌ها تشکیل دهند

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «هم اکنون تنها ده درصد نمایندگان مجلس را زنان تشکیل می‌دهند؛ در صورتی که حداقل سی درصد نمایندگان مجلس باید خانم‌ها باشند و هم‌چنین حضور یک نماینده‌ی زن در کمیسیون تلفیق الزامی است . »

«شهلا میرگلوبیات» ادامه داد: «از سوی دیگر، نمایندگان زن در مجلس، تنها نه نفر هستند و زنان جامعه‌ی ما باید به این باور برسند که باید تعداد نمایندگان آن‌ها در مجلس افزایش پیدا کند و حداقل سی درصد نمایندگان مجلس باید خانم‌ها باشند تا بتوانند از حقوق زنان در مجلس دفاع کنند . هم اکنون هر طرحی که به مجلس آورده شود، در صورتی که آقایان نخواهند آن طرح به تصویب برسد، به‌راحتی تصویب نمی‌شود . »

دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد

رئیس مرکز آمار ایران با پیش‌بینی افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار تا سه سال آینده گفت: «در حال حاضر، بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 90، سرپرست دوازده درصد خانوارهای ایرانی زن است . »

«عادل آذر» افزود: «در سرشماری سال 90، 21 میلیون و 110 هزار و 481 خانوار شناسایی شد که 88 درصد سرپرست‌های آن‌ها مرد و 12 درصد آن‌ها زن هستند. این در حالی است که در سرشماری‌های ابتدایی، تعداد زنان سرپرست خانوار 5/6 درصد بود؛ اما در سال 90 با رشد دو برابری مواجه شدیم. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم تا سه سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار به 15 درصد برسد . سیستان و بلوچستان پرجمعیت‌ترین استان دارای زنان سرپرست خانوار است و خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب در رده‌ی استان‌های دوم و سوم قرار دارند.»

حضور زنان فقط در مناصب مربوط به امور زنان و خانواده نیست     

«شهیندخت مولاوردی»، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، در خصوص فراهم کردن فرصت‌های حضور زنان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: «ما حضور زنان را فقط در مناصب مربوط به امور زنان و خانواده نمی‌خواهیم؛ بلکه باید از حضور زنان برای تحقق توسعه‌ی پایدار با جلب مشارکت آنان برای توانمندسازی جامعه استفاده شود . تلاش ما این است که به زنان به‌عنوان نیمی از سرمایه‌های انسانی نگریسته شود و برنامه‌ریزی‌ها در جهت کارآمدی زنان در نقش‌های متفاوت آن‌ها در خانه و جامعه باشد؛ به‌طوری که با حفظ هردو نقش در خانواده و جامعه، هیچ یک از نقش‌ها فدای دیگری نشود تا جامعه آسیب نبیند.»

زنان نباید منشأ آسیب‌های اجتماعی تلقی شوند

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان این‌که نباید زنان منشأ آسیب‌های اجتماعی تلقی شوند، گفت: «لازم است نگاه به بانوان در جامعه تغییر کند.»

حجت الاسلام والمسلمین «حسین روحانی نژاد» با اشاره به نقش ارزنده‌ی بانوان در اعتلای جامعه، اظهار کرد: «بانوان نقش مهمی در هویت‌بخشی به جامعه دارند و توسعه و تعالی جامعه در گرو مشارکت فعال این قشر از جامعه است . زنان در طول تاریخ همواره نقش غیرقابل انکاری در مقاطع حساس جوامع مختلف داشته‌اند و با گذشت زمان نیز این نقش پررنگ‌تر شده است . برخی در کشور به غلط بانوان را مساوی با آسیب‌های اجتماعی و مشکل‌ها می‌دانند در حالی که این نگاه نادرست است و باید اصلاح شود . »

کتاب‌خانه‌ی تخصصی مد و لباس راه‌اندازی می‌شود

نخستین کتاب‌خانه‌ی تخصصی مد و لباس کشور به‌همت بنیاد ملی مد و لباس در محل این بنیاد تشکیل می‌شود . در این کتاب‌خانه تلاش می‌شود تا تازه‌ترین آثار مکتوب در حوزه‌ی طراحی لباس و پارچه در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد .

در این کتاب‌خانه کلیه‌ی مراجع تخصصی مد و لباس و طراحی و دوخت نیز برای بهره‌مندی دانشجویان و پژوهشگران این حوزه آماده می‌شود . این کتاب‌خانه در مرحله‌ی راه اندازی و تأمین منابع قرار دارد و به‌زودی در مرحله‌ی اجرایی قرار گرفته تا در کم‌ترین زمان ممکن امکان بهره‌وری از این کتاب‌خانه فراهم شود .

گفته‌ها و عمل‌کردهای مسئولان در امور زنان متناقض است

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «متأسفانه عمل‌کرد مسئولان با تأکیدها و سخنان رئیس جمهور در توجه به امور زنان متناقض است و باعث شده است تا گفته‌ها و عمل‌کردها با هم متفاوت باشد . »

«فاطمه آلیا» با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که اگر برای یک پست زنان و مردانی با شایستگی‌های یک‌سان وجود دارد زنان در اولویت انتصاب و استخدام قرار بگیرند، گفت: «با توجه به این سخنان انتظار داشتیم عمل‌کردی را که از طرف دستگاه‌های مختلف شاهد هستیم متفاوت با عمل‌کرد کنونی باشد . »

تدوین طرحی کلان در زمینه ازدواج ضروری است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: «ازدواج پدیده‌ای اجتماعی است که نمی‌توان آن را از مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی بین‌المللی جدا کرد؛ بنابراین باید طرحی کلان در زمینه‌ی ازدواج که ابعاد مختلف موضوع را به‌خوبی در برگیرد، تدوین شود . »

حجت الاسلام والمسلمین «احمد مبلغی» در نشستی با کارشناسان وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قم با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ ازدواج، گفت: «برای تسهیل امر ازدواج و تأمین سلامت نسل جوان، باید افزون بر پژوهش‌های جدید و فرآوری اندوخته‌ها و اندیشه‌های موجود معلق در فضای فکری حوزه و دانشگاه، از ظرفیت قانونی نیز بهره گرفت.»

زن ایرانی‌تبار دبیر کل حزب سوسیال دمکرات آلمان شد

  «یاسمین فهیمی»، زن ایرانی‌تبار، از سوی کنگره‌ی ویژه‌ی حزب سوسیال دمکرات آلمان به مقام دبیر کلی برگزیده شد. وی ۸۸/۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد . دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) از این پس یک زن ایرانی‌تبار است. کنگره‌ی ویژه‌ی این حزب با انتخاب فهیمی او را جانشین آندره‌آ ناهلس کرد که پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید، به سمت وزیر کار منصوب شده است.

وی تاکنون در اتحادیه‌ی کارگری مشغول به فعالیت بوده و بخش «برنامه‌ریزی سیاسی» در اتحادیه‌ی کارگری قدرتمند معدن، شیمی و انرژی در هانوفر را سرپرستی می‌کرده است . «فهیمی» پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در مؤسسه‌ی فنی شیمی در دانشگاه هانوفر مشغول کار شد و در سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را در اتحادیه‌ی کارگری آغاز کرد. وی یکی از کارشناسان و پیش‌تازان فکری امور اتحادیه کارگری به شمار می‌آید.

دستاورد فمینیسم تبدیل زن به یک کالا بوده است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: «امروز جهان غرب و فمینیست‌‌های حامی آن باید با شرمساری پاسخ دهند که دستاورد آن‌ها جز تبدیل زن به یک کالا ‌چه بوده ‌است؟

«کبری خزعلی» خاطرنشان کرد: «در کنوانسیون رفع اشکال تبعیض از زنان، زن صرفاً به‌عنوان موجودی نگریسته می‌شود که باید حمایت شود در حالی که فرهنگ اسلامی می‌گوید زن به‌عنوان موجودی که در کسب کمال‌های معنوی هیچ ناتوانی ندارد، باید پابه‌پای مرد، نردبان تکامل و ترقی را طی کند و به سمت خدا سیر کند.»

وی ادامه داد: «سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده که در آن همه‌ی ابعاد موضوع مورد بررسی جامع قرار گرفته‌است، یکی دیگر از سیاست‌های مصوب شوای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌ی خانواده است و سیاست‌های عفاف و حجاب به عنوان اصلی‌ترین عامل صیانت از خانواده یکی‌دیگر از مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

مدیریت شهری کم‌تر به آسیب‌های اجتماعی زنان پرداخته است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر نقش تشکل‌های مردم‌نهاد در حل آسیب‌های اجتماعی، از رسیدگی مدیریت شهری به آسیب‌های اجتماعی زنان انتقاد کرد و گفت: «مدیریت شهری کم‌تر به آسیب‌های اجتماعی زنان پرداخته است.»

«مرتضی طلایی» افزود: «از نظر من روی‌کردی که مدیریت شهری در توجه به مسائل زنان دارد روی‌کرد خوبی است. ما به 20 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش مدیریت شهری خدمات‌رسانی می‌کنیم و به زنانی که در زندان‌ها هستند هم توجه داریم؛ اما این خدمات در حوزه‌ی زنان باید بیش‌تر شود . »