کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


بهشت مسموم

منیژه جانقلی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1392، 272 صفحه

«بهشت مسموم» با محوریت زندگی یک خانواده‌ی سردشتی است که در بمباران شیمیایی این شهر دچار صدمات جدی شده‌اند، و به‌روایت زندگی افرادی می‌پردازد که ناخواسته در موقعیتی قرار گرفته‌اند که عملاً هرگونه تصمیم‌گیری برای خروج از آن وضعیت از آن‌ها سلب شده است .

روایت داستان واقعه‌ی تاریخی است که در عین برخورداری از عنصر تخیل که یکی از لازمه‌های یک اثر ادبی است، به‌شدت متکی بر یافته‌های مستند تاریخی است که به این وسیله، خواننده را در کنار بهره‌مندی از خوانش یک اثر ادبی با همه‌ی مؤلفه‌های آن، با یکی از دردناک‌ترین وقایع تاریخی دوران دفاع مقدس که همانا بمباران شیمیایی شهر سردشت است آشنا می‌کند .

مثل یک بوم سفید

معصومه میرابوطالبی، نشر روزنه،1392

«مثل یک بوم سفید» شامل دوازده داستان با نگاه روان‌شناختی به انسان معاصر است. دغدغه‌‌ی نویسنده در داستان‌های این مجموعه، بیش از پیش روان آدم‌هاست و می‌توان گفت مخاطب آن‌ها با داستان‌هایی روان‌شناختی در این مجموعه روبه‌رو است.

از دیگر ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به شخصیت‌پردازی، توصیفات بکر و نثر موجز نویسنده در آن‌ها اشاره کرد. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «سال‌هاست میان ثانیه‌ها، ساعت‌ها و روزها گم شده‌اند و حالا کلمات آن‌ها را پیدا می‌کنند: آدم‌ها، رنگ‌ها، صداها و مرگ. کلماتی که مردی را می‌میرانند و شتری را می‌یابند. عشقی را می‌کشند و دلی را می‌ربایند. دنیایی را می‌سازند و عطری را در فضا می‌پراکنند. این جادوی کلمات نیست، زندگی آن‌هاست.»

چرا نویسنده‌ی بزرگی نشدم؟

بهار رهادوست، انتشارات ناهید، 1392، 197 صفحه

کتاب ماجرای زنی است که برای دیدار فرزندش به آمریکا می‌رود. در آن‌جا رها از دغدغه‌های زیست‌محیطی همیشگی‌اش و در جریان ارتباطی که با طبیعت برقرار می‌کند، به مکاشفه‌ای درونی می‌رسد و بر آن می‌شود به دیرینه‌ترین رؤیای زندگی‌اش بپردازد. کتاب، شرح پاسخ‌جویی به یک پرسش بر پایه‌ی یک پژوهش کیفی به روش فرهنگ‌نگاری روایی است.

ماه‎گرفته‌ها

شرمین نادری، انتشارات حوض نقره، 1392

«ماه‌گرفته‌ها» روایت چند نسل از خانواده‌ای قدیمی است، خانواده‌ای بزرگ و پر زاد و ولد و پرقصه که همگی در حیاط خانه‌ای بزرگ و پردرخت زندگی می‌کنند؛ آدم‌هایی که با دم‌کرده‌ی انار و آلبالو از بخت بد و بدعهدی روزگار می‌گریزند، تب و هذیان‌شان را با نور ماه درمان می‌کنند و مرض خانوادگی را با کوزه‌های نمک اشک و خرمالوی سمی درختی سوخته آرامش می‌دهند و توی گوش هم می‌گویند که توی آیینه‌ها تصویر خواهر مرده‌شان را دیده‌اند که هوس آلبالوپلوی مادر را کرده است. راست و دروغ و اشتباه و درست‌شان پای خودشان و البته پای قصه‌ها و رازهای خانوادگی‌شان که آن مرض و آن بدبیاری و آن دیوار شکسته و آن پیمانه‌ی ریخته با این انار و آن آلبالو و آن دستور صدساله‌ی نسخه خطی اجدادی درمان نمی‌شود... .

عاشیل

هدا کجوری، نشر داستان، 1392

عنوان کتاب یعنی «عاشیل»، تلفیقی از کلمه‌های عاشق و آشیل اسطوره‌ی یونانی است که همان‌طور که می‌دانیم، پهلوانی نامی بود که تنها نقطه‌ی ضعفش، پاشنه‌اش بود. نام کتاب از شعری با نام «عاشیل» گرفته شده است و منظور کلی شعر این است که ما از پاشنه‌های‌مان یعنی نقطه ضعف‌مان، عاشق شدیم.

اشعار کتاب به دو بخش عاشقانه و اجتماعی تقسیم می‌شوند. در انتهای کتاب هم شعرهای بسیار کوتاهی آمده است که با عنوان «کوتاهی‌ها» حالت طرح‌واره دارند.

چهره‌ها و پرسش‌ها

آزاده صالحی، انتشارات علم معمار، 1392

این کتاب مشتمل بر دوازده گفت‌وگوی به‌هم پیوسته از دوازده شخصیت فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی معاصر است. عزت‌الله انتظامی، آیدین آغداشلو، سعدی افشار، مرتضی احمدی، محمد بقایی ماکان، لوریس چکناواریان، عبدالصمد خرمشاهی، تیمور غیاثی، گیتا گرکانی، ثریا قاسمی و لیلی گلستان از جمله شخصیت‌هایی هستند که در این کتاب که با محور آیین درست زندگی کردن نگاشته شده به صحبت پرداخته‌اند.

در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم: «چهره‌ها و پرسش‌ها اگرچه در نگاه اول محملی برای آشنایی بیش‌تر مخاطبان با این شخصیت‌ها و مبین خاطرات و فعالیت‌های آن‌هاست، امید است در عمل دلیل راه کسانی باشد که تمایل دارند مسیر پرپیچ و خم زندگی را در کمال سلامت روح و جسم طی کنند.»

درخت

میترا داور، نشر افراز،1392، 152 صفحه

مجموعه داستان‌های این کتاب حول زندگی قشر متوسط جامعه می‌گذرند. نویسنده در این مجموعه سعی کرده‌ است با بهره‌گیری از تکنیک و زبان، داستان‌های متفاوتی خلق کند. «آینه در مترو»، «پشت در ورودی»، «درخت» و «عینک سه بعدی» از داستان‌های این مجموعه هستند.

حُسن داستان‌های کوتاه این مجموعه در تنوعی است که بر دید گسترده‌ی نویسنده دلالت می‌کند. او در همان حال که به‌ساخت، زبان و مینیاتور داستان به‌عنوان یک «نوع ادبی» خاص نظر دارد و همه‌ی همّ و غمّش، شگردها، ظرایف و دقایق «داستان کوتاه» است، به عوالم روان‌شناختی زنانه، روزمرّگی، ملال‌ناشی از کار اداری، نگرانی‌های خانوادگی و زمینه‌های پنهان‌تر فلسفی زندگی می‌پردازد و در حالی که شیفتگی بر فورمالیسم و ورود به عوالم جادویی و ناشناخته بر بسیاری از داستان‌های کوتاه امروز ما چیره است، تلفیق آگاهانه و مسئولانه‌ی واقعیت زندگی و دغدغه‌ی ساخت و زبان داستان، از جمله فرازهای نویسندگی نویسنده است.

عفاف گرایی در غرب

زینب برخورداری، دفتر نشر معارف و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی،1392، 144 صفحه

این نوشتار، بحران بزرگ و غیرقابل انکاری را که در جوامع بشری بر اثر پیروی از لیبرالیسم جنسی به‌وجود آمده، به‌تصویر می‌کشد. با توجه به مبانی اسلامی انتقاداتی که بر موافقین و مخالفین این جنبش وارد است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کتاب با بررسی شکست‌ها و پیروزی‌های جنبش خویشتن‏داری جنسی آمریکا، که سعی در ترویج عفاف و پوشش در جوامع غربی را دارد و با توجه به شباهت‌های نسبی معضل‌ها و مشکل‌های تفکر لیبرال در سراسر جهان، می‏تواند برای فعالین عفاف و پوشش در جامعه‌ی ما آموزنده باشد.

آذردخت

بهرامی، نشر زاوش،1392، 345 صفحه

در این رمان، ناهید شخصیت اصلی رمان پرستار است. او قادر نیست از کنار هیچ واقعه و خاطره‌ای به‌سادگی عبور کند و گذشته مدام در ذهنش تکرار می‌شود و او را آزار می‌دهد. او می‌داند که باید بایستد و بر خاطراتی که دارد او را خفه می‌کند و نمی‌‌گذارد به زندگی‌اش ادامه بدهد؛ نقطه‌ی پایانی بگذارد. جدا شدن از این گذشته برای او مثل بریدن عضوی از بدن است که سرمازده و سیاه شده؛ یک جراحی‌‌ دردناک؛ اما ضروری.

تک خال

رضوان نیلی‌پور، نشر ققنوس،1392، 95 صفحه

رمان «تک خال» موضوعی اجتماعی دارد. داستان این کتاب منحصر به یک محور و یا یک موضوع خاص نمی‌شود؛ بلکه چند محور فرعی داستان این کتاب را تشکیل می‌دهند. نویسنده سعی کرده در این اثر دچار خودسانسوری نشود و آزادانه به همه‌ی مسایلی که می‌خواسته، بپردازد، خط اصلی کتاب روایت پدری است که برای فرزندانش پدری نمی‌کند. ضمن این‌که مخاطب در این اثر با موضوعاتی مثل اعتیاد، طلاق و مسایلی که یک خانواده امروزی ایرانی با آن دست به‌گریبان است، مواجه می‌شود.

ابرهای زمین‌گیر

لیلا افشانی، انتشارات ققنوس،1392، 64 صفحه

این کتاب شامل 52 شعر است. در شعرهای این مجموعه، بیش‌تر مضامین اجتماعی به‌چشم می‌خورد و شاعر از دریچه‌ی تجربیات خود به محیط پیرامونش می‌نگرد. «خاطراتت را مرور می‌کنی»، «این هفته هم»، «انگار خبری نیست»، «دنیا» و «سیب کاشتند» عناوین برخی اشعار این مجموعه است .

به حرفت نمی‌آید درخت

سمانه حسینی زعفرانی، انتشارات ققنوس،1392، 80 صفحه

این مجموعه در برگیرنده‌ی 55 قطعه شعر سپید کوتاه و بلند است. هیچ‌یک از شعرهای این مجموعه عنوان مشخصی ندارند و درون‌مایه‌ی بیش‌تر آن‌ها مضامین و موضوعات عاطفی و گاهی اجتماعی است.

شاعر در سُرایش شعرها از زبانی ساده بهره گرفته و اغلب شعرها تصاویر مشخصی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کنند. نویسنده در آغاز این کتاب نوشته است: «برای دلتنگی‌های انسان‌های دلتنگ» که این خود نشان‌دهنده‌ی محتوای شعرهای مجموعه است که اغلب تنهایی انسان معاصر را بیان می‌کنند.