زنان و سلامتی


زنان بیش‌تر از مردان به خواب نیاز دارند

مطالعه‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد زنان به‌دلیل توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان در طول روز، در مقایسه با مردان به خواب بیش‌تری نیاز دارند . زنانی که خواب کافی نداشته باشند از افسردگی رنج می‌برند و دچار عصبانیت می‌شوند و این کم‌خوابی می‌تواند موجب التهاب‌های شدید شود؛ به‌گونه‌ای که پس از بیدارشدن، فرد از دردهای فیزیکی بسیاری رنج می‌برد .

پروفسور «جیم هورن» گفت: «در طول خواب عمیق، کورتکس یا بخشی از مغز که مسئول تفکر، حافظه، زبان و دیگر امور است غیرفعال می‌شود. هرچه در طول روز از بخشی از مغز استفاده بیش‌تری شود، این بخش در طول خواب به زمان بیش‌تری برای بهبود عمل‌کرد نیاز دارد؛ در نتیجه فرد به‌خواب بیش‌تری نیاز دارد . »

زنان شاغل برای جلوگیری از آرتروز گردن و کمردرد ورزش کنند

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: «در صورت عدم اجرای حرکت‌های ورزشی، امکان ابتلای زنان شاغل به آرتروز گردن و کمر درد بسیار زیاد است. حرکت‌های کششی، حرکت‌های پاروزنی در حالت نشسته، بالا آوردن شانه‌ها، کشیدن تنه و پایین آوردن آن، تاب دادن تنه، جلو آوردن چانه، تمرین ایزومتریک گردن و چرخش گردن هر دو ساعت، یک‌بار می‌تواند از گردن درد جلوگیری کند.»

«مریم پورآدینه» افزود: «انقباض عضله‌های شکمی به‌سمت ستون مهره‌ها، رساندن یک زانو به سینه، بالا بردن پا به شکل صاف، کشش پایین کمر، پل زدن، بلند کردن لگن و خم شدن به جلو در وضعیت زانو زده از جمله عواملی هستند که به تقویت عضله‌های کمری کمک می‌کنند.»

سکته‌ی مغزی در کمین زنان است

یک بررسی جدید نشان می‌دهد افسردگی با افزایش خطر بروز سکته‌ی مغزی در زنان مرتبط است. متخصصان طی یک دوره‌ی شش‌ساله وضعیت سلامت گروهی از زنان را مورد ارزیابی قرار داده و دریافتند که سابقه‌ی ابتلا به افسردگی موجب ۲۹ درصد افزایش در خطر سکته‌ی مغزی در این افراد می‌شود.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در این باره گفت: «مصرف داروهای ضدافسردگی می‌تواند شاخصی از شدت ابتلا به این اختلال روانی باشد که این روزها به یک بیماری شایع روانی به‌ویژه در بین جوانان تبدیل شده است. منظور این نیست که خود داروها موجب سکته می‌شوند؛ بلکه مصرف این داروها در واقع، شدت ابتلا به افسردگی را نشان می‌دهد که در بروز سکته‌ی مغزی مؤثر است.»

زنان ایرانی ده سال زودتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

دکتر «حسن واحدیان اردکانی» با بیان این‌که سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بانوان است، تصریح کرد: «در کشورهای غربی از هر هشت نفر یک نفر مبتلا به سرطان سینه و در کشور ما تقریبی این آمار یک به ده است. در کشورهای اروپایی معمولاً در سنین بعد از یائسگی فرد مبتلا به این سرطان می‌شود؛ اما در ایران متأسفانه ده سال زود‌تر (میان‌سالی) مبتلا می‌کند. بعد از تشخیص، نوبت به درمان است که با جراحی و برداشتن قسمتی از سینه و حذف توده‌ی داخل آن است و بعد از آن معمولاً شش‌ماه شیمی درمانی انجام می‌شود.»

وی با اشاره به این‌که سرطان بیماری لاعلاج نیست افزود: «اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و اقدام‌های درمانی صورت گیرد در هشتاد درصد موارد، فرد بهبود می‌یابد. ورزش، تناسب اندام و کنترل وزن، کاهش مصرف چربی و روغن نقش مهمی در پیش‌گیری از سرطان دارند.»

کرم‌های ضدتیرگی پوست سرطان‌زا هستند

بسیاری از زنان که چهره و پوستی تیره دارند برای روشن‌کردن پوست صورت خود به استفاده از کرم‌های ضدتیرگی پوست روی ‌می‌آورند که به گفته‌ی پزشکان این کرم‌ها سرطان‌زا هستند.

نتایج مطالعه‌های مؤسسه‌های بهداشتی مختلف درباره‌ی‌ بیماری سرطان نشان می‌دهند که کرم‌های روشن‌کننده‌ی‌ پوست، حاوی ماده‌ا‌ی شیمیایی به نام «هیدروکینون» هستند که در صنعت برای ظاهر‌ کردن عکس به‌کار برده می‌شود. این ماده‌ از تولید رنگدانه‌ی ملانین در پوست انسان جلوگیری می‌کند و در نتیجه، رنگ پوست، سفیدتر می‌شود. با این حال، این ماده عوارض جانبی بسیاری دارد. این ماده پوست را تحریک و قشر خارجی آن را نازک می‌کند و استفاده‌ی‌ درازمدت از کرم‌هایی که حاوی این ماده هستند، باعث ایجاد چین و چروک، التهاب، عفونت، زخم و خارش می‌شود.

منبع ویتامین‌ها در شیر مادرانی که نوزاد نارس دارند بیش‌تر است

دی‌ساکارید مهم‌ترین منبع انرژی است و مقدار آن در آغوز نسبت به شیر رسیده کم‌تر است و به‌مرور افزایش می‌یابد؛ اما لاکتوز شیر مادرانی که نوزاد نارس به‌دنیا می‌آورند به‌طور چشم‌گیری بالاتر است.

«فخرالدین زنجانی» متخصص کودکان گفت: «شیر مادرانی که نوزاد نارس به‌دنیا می‌آورند، پروتئین، چربی، اسیدهای آمینه‌ی آزاد، مس، روی و سدیم بالاتری نسبت به مادرانی که نوزاد رسیده به‌دنیا می‌آورند دارد.»

سزارین، عامل اصلی کاهش نرخ باروری در کشور است

متخصص اپیدمیولوژی جمعیت گفت: «شصت درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین انجام می‌شود که به‌دلیل عوارض سزارین مانعی برای تولد نوزادان بعدی است و نهایتاً به عقیم‌سازی زنان ختم می‌شود.

«خلیل‌علی محمدزاده» با اشاره به عوارض سزارین و تأثیر آن در کاهش تولدهای بعدی و در نهایت جمعیت گفت: «سزارین یکی از علل کاهش نرخ باروری در کشور است و نباید فراموش کرد که بسیاری از سزارین‌ها در فرزند دوم و نهایتاً سوم به توبکتومی (عقیم‌سازی زنان) منجر می‌شود. حتی در مواردی به‌ علت سن بالای مادر و نگرش فرهنگ خاص خانواده‌ها پس از تولد فرزند اول این اتفاق می‌افتد.»

شیردهی خطر رماتیسم مفصلی را در مادران کاهش می‌دهد

مطالعه‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی در زنانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، نسبت به زنانی که به کودکان خود شیر نمی‌دهند، تا پنجاه درصد کاهش می‌یابد. هرچه مدت شیردهی در این زنان طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا به این نوع روماتیسم نیز کم‌تر خواهد بود.

به گفته‌ی محققان، این نخستین باری است که ارتباط بین شیردهی مادران و کاهش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی در زنان چینی که شیردهی در آن‌ها رواج بیش‌تری نسبت به کشورهای غربی دارد، دیده می‌شود. پیش از این تحقیق‌های بسیاری، فواید شیردهی کودک با شیر مادر را هم برای نوزاد و هم برای مادر اثبات کرده بودند. شیر مادر از ابتلا به آلرژی یا عفونت‌های تنفسی در کودکان پیش‌گیری می‌کند. هم‌چنین خطر ابتلا به سرطان‌های سینه و تخمدان را در زنان کاهش داده و از ابتلا به فشار خون بالا در زنان جلوگیری می‌کند.

هورمون استرس مادران باردار بر افزایش اعتیاد دختران تأثیر دارد

یک پژوهش جدید نشان داد جنین دختری که در معرض هورمون استرس مادر (کورتیزول) در رحم قرار می‌گیرد، احتمال بیش‌تری برای وابستگی به نیکوتین در مراحل بعدی زندگی دارد. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای هورمون استرس (کورتیزول) در رحم و داشتن مادری که در دوران بارداری سیگار مصرف می‌کند، با افزایش احتمال وابستگی جنین دختر به نیکوتین همراه است؛ اما این رابطه در جنین پسر وجود ندارد.

دختران به عوارض جانبی طولانی‌مدت ترشح این هورمون آسیب‌پذیری خاصی نشان دادند که ممکن است مکانیسم‌های ناشی از تفاوت جنس در تنظیم هورمون استرس در جفت و انطباق با تماس‌های محیطی قبل از تولد در وابستگی جنین دختر به نیکوتین تأثیرگذار باشد. کورتیزول و نیکوتین ممکن است در جفت و مغز در حال رشد جنین دختر و پسر متفاوت عمل کند.

پارک سلامت بانوان در طبس افتتاح شد

رئیس ورزش و جوانان طبس گفت: «همراه با برگزاری همایش پیاده‌روی بانوان، تحت عنوان جاده‌ی سلامتی، سالن روباز جمعیت هلال احمر طبس به‌عنوان پارک سلامت بانوان افتتاح شد.»

رئیس ورزش و جوانان طبس به برگزاری مسابقه‌های قهرمانی پرس سینه‌ی هیئت بدنسازی و پرورش اندام انتخابی استان تصریح کرد: «اداره‌ی ورزش و جوانان طبس آماده‌ی ارائه‌ی خدمات و پاسخ‌گویی به معلولان در رشته‌های تیراندازی، پینگ پنگ، پرتاب‌های نیزه و دیسک، والیبال و وزنه‌برداری است و برای اعزام به دوره‌های مختلف، مسابقه‌های استانی و کشوری، تهیه‌ی سالن، امکانات و لباس ورزشی به‌صورت رایگان برای آماده‌سازی بستر پیش‌رفت معلولان شهرستان در سطح کشوری و استانی آمادگی کامل را دارد.»