اخبار زنان


فعالان امور زنان نسبت به  لغو دورکاری واکنش نشان دادند

«شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری با بیان این‌که مخالف لغو دورکاری هستیم، گفت: «بسیاری از مردم،‌ زندگی‌شان را بر مبنای دورکاری برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

«زهرا سجادی» از فعالان جامعه‌ی زنان گفت: «بخشنامه‌ی دورکاری به‌خصوص در حوزه‌ی زنان که در ابتدای دولت یازدهم لغو شد تا کار کارشناسی روی آن انجام شود، می‌توانست در راستای تحکیم بنیان خانواده و تشویق فرزندآوری مؤثر باشد.»

ازدواج خوشایندترین گلواژه‌ی هستی است

«غلامعلی افروز» در سیزدهمین همایش ملی مشاوره با موضوع چالش‌ها و موانع اجتماعی فرهنگی ازدواج و نقش مشاوره، گفت: «ازدواج خوشایندترین گلواژه‌ی هستی است، همه دوست دارند ازدواج کنند. ازدواج یک نیاز فکری بشر و قاموس خلقت است، همه‌ی هستی زوج آفریده شده است.»

وی افزود: «اکنون در ایران در قبال هر صد شناسنامه که برای دختران صادر می‌شود، 104 تا 105 شناسنامه برای پسران صادر می‌شود. اکنون در گروه سنی 20 تا 40 سال کشور در برابر هر هزار دختر 1024 پسر داریم، اما آمادگی پسران برای ازدواج کم‌تر است. این کاهش اشتها برای ازدواج را ما ایجاد کرده‌ایم.»

زنان در بخش جداگانه‌ای از حقوق شهروندی قرار می‌گیرد

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: «باید حقوق زنان در بخش جداگانه‌ای از حقوق شهروندی قرار داده شود بر همین اساس با توجه به پیش‌نهادهای صورت گرفته قطعاَ این مسئله را اصلاح خواهیم کرد . »

«الهام امین‌زاده» عنوان کرد: «بیش‌ترین انتقادهایی که در مورد منشور حقوق شهروندی وارد شده نسبت به بحث حقوق زنان بوده که چرا بحث حقوق زنان در کنار حقوق کهن‌سالان و معلولان دیده شده است. باید حقوق زنان در بخش جداگانه‌ای قرار داده شود. بر همین اساس با توجه به پیش‌نهادهای صورت گرفته قطعاً این مسئله را اصلاح خواهیم کرد . »

زن مسلمان الگوی رفتاری جامعه باشد

 استاد حوزه و دانشگاه شاهرود گفت: «زن مسلمان باید پرورش‏دهنده‌ی نسل‏های جامعه و الگوی رفتاری و عملی جامعه باشد.»

«پریسا فرهادی» با اشاره به سبک زندگی اسلامی گفت: «زنان جامعه باید وظایف و حقوق خود در قبال خانواده را بدانند و از خطوط مرزی که اسلام برای آن‌ها تعریف کرده است، تجاوز نکنند. اگر زنان از چارچوب قوانین الهی و اسلامی تجاوز کنند، به همان مقدار، خانواده تخریب می‏شود؛ و اگر در تربیت فرزندان سستی شود، آن فرزند از خانه و خانواده دور و به محیط‏های مبتذل که در جامعه کم هم نیست، جذب می‏شود.»

زنان برای ورود به عرصه‌های اقتصادی خودباور شوند

«سیده‌معصومه دستغیب» گفت: «دنیا بر روی نیمه‌ی جمعیت خود یعنی بانوان، سرمایه‌گذاری کرده و در به‌ثمر نشاندن استعدادها و توانایی‌های آنان در حوزه‌ی کارآفرینی تلاش می‌کند، متأسفانه ما آن‌گونه که شایسته هست به بانوان اهمیت نداده و در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم . »

مشاور و مدیرکل امور بانوان استانداری فارس بر لزوم تقویت خودباوری بانوان برای ورود به عرصه‌های اقتصادی تأکید کرد و یادآور شد: «تمام مشاورین دستگاه‌های مختلف باید در حوزه‌ی خودباوری و افزایش اعتماد به‌نفس بانوان تلاش کنند . زنان باید بدانند که جامعه به وجود آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی نیازمند است و از آن‌جا که جامعه به این باور نرسیده است خود زنان باید در این زمینه و اثبات این مهم تلاش کنند.»

رعایت عفاف در جامعه، منحصر به قشر زنان نیست

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین گفت: «عفاف و حجاب منحصر و محدود به یک قشر و جنس خاص نیست و رعایت آن در جامعه مرد و زن ندارد . »

  «ایوب رحیمی» اظهارکرد: «زمانی که در جامعه بحث حجاب و عفاف مطرح می‌شود همه‌ی ذهن‌ها متوجه خانم‌ها می‌شود در حالی که این موضوع مربوط به یک جنس و قشر خاص نیست. در بسیاری از مواقع مردان زمینه‌ی عدم رعایت و بی‌توجهی به عفاف و حجاب را در جامعه فراهم می‌کنند که در این خصوص باید از گروه‌ها و اقشار مختلفی از قبیل صدا و سیما، رسانه‌های جمعی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اصناف و صاحب‌نظران برای سامان‌دهی و ترویج فرهنگ حجاب و عفت در جامعه استفاده کرد.»

هفتمین کانون زنان بازرگان ایران آغاز به کار کرد

«سوسن بوستانی» در حاشیه‌ی آیین آغاز به‌کار کانون زنان بازرگان اظهار داشت: «این کانون با پانزده عضو هیأت مؤسس و همکاری اتاق بازرگانی کاشان دو ماه قبل به ثبت رسید.»

 وی راه‌اندازی این کانون را با توجه به صنعتی بودن شهر کاشان گامی موثر در جهت اشتغال‌زایی برای زنان برشمرد و افزود: «شناسایی، جذب و تشویق زنان صاحب ایده و علاقه‌مند به تجارت و سرمایه‌گذاری و صاحبان سرمایه و پیوند این دو گروه به یک‌دیگر از اهداف تشکیل کانون زنان بازرگان است.»

بی‌توجهی جوانان به ازدواج، نتیجه‌ی تربیت ناصحیح والدین است

 مدیر مؤسسه‌ی آموزش عالی نورالزهرا(س) با اشاره به مشکل‌هایی که در حال حاضر اکثر جوان ها را درگیر کرده، تصریح‌کرد: «بی توجهی جوانان نسل حاضر در زمینه‌ی ازدواج، امروزه به‌عنوان مشکلی مطرح است که چنان‌چه در این خصوص فکر اساسی صورت نگیرد در آینده‌ جوانان و جامعه را با اثرهای ناگوار آن روبه‌رو خواهد کرد.»

«فرح علمی فرد» با بیان این‌که چشم و هم چشمی و تربیت های ناصحیح والدین در خصوص فرزندان عواملی دیگر در زمینه‌ی بی توجهی جوانان به مسئله‌ی ازدواج است، عنوان کرد: «خانواده ها جوان را به گونه ای بار می آورند که باید اوایل زندگی صاحب بسیاری از امکانات باشد، امکاناتی که نسل خودشان نصف آن ها را نیز نداشته اند.»

آزادی‌ زنان‌ ایرانی‌ مناسب‌ است

بانوی آمریکایی مسلمان شده با بیان این‌که زندگی مردم ایران نباید به سوی آمریکایی‌شدن پیش برود، گفت: «خوش‌بختانه آن آزادی‌ای که برای یک زن مناسب باشد در ایران وجود دارد.»

«ملانی فرانکلین» مجری پرس تی‌وی با نام ایرانی مرضیه هاشمی، اظهار کرد: «زن موفق زنی است که بتواند استحکام خانواده را حفظ کند و برای شوهر و فرزندانش وقت بیش‌تری بگذارد در حالی که در آمریکا زن موفق زنی است که در بیرون از خانه شغل خوبی داشته و درآمد داشته باشد که این زندگی نهایت به افسردگی ختم می‌شود و اکثر زنان در آن‌جا از ازدواج و خانواده فراری‌اند. ورود به جامعه به سبک آمریکایی، دختران ایرانی را از خانواده دور می‌کند. باید گفت خدا را شکر که در ایران آزادی مناسب یک زن ایرانی وجود دارد که باید بتوانیم به شیوه‌ی درست از آن استفاده کنیم . »

زنان ۸۰ درصد متقاضیان طلاق هستند

یک مشاور خانواده گفت: «روزانه 500 زوج در کشور به‌صورت توافقی از یک‌دیگر طلاق می گیرند و این در حالی است که 80 درصد متقاضیان طلاق زنان هستند . »

«احمد طهماسبی» با بیان این‌که آمار طلاق در کشور به مرز هشدار رسیده است، ابراز داشت: «از هر چهار ازدواج در ایران یک مورد به طلاق منجر می شود؛ به‌عبارتی، در هر سه دقیقه و ۴۵ ثانیه، دو نفر از یک‌دیگر جدا می شوند. خیانت، نارضایتی زن و شوهر از یک‌دیگر، سست شدن اعتقادهای دینی در میان خانواده ها، فاصله‌ی والدین و فرزندان از یک‌دیگر و... از جمله مواردی است که نشان می دهد، خانواده ها هرگز در وضعیت خوشایندی قرار ندارند . »

دست‌رسی زنان به منابع تولیدی باید برابر مردان باشد

نشست کمیسیون مقام زن با حضور نمایندگانی از ایران و ده کشور دیگر در تایلند برگزار شد. در این نشست در زمینه‌ی برابری جنسیتی و دست‌رسی برابر زنان نسبت به مردان به دارایی‌ها و منابع تولیدی توافق‌هایی صورت گرفت.

این نشست با حضور مقام‌های ارشد اعضای آسیایی کمیسیون مقام زن ایران، بنگلادش، تایلند، ژاپن، چین، پاکستان، مالزی، اندونزی، فیلیپین، کره‌ی جنوبی، روسیه به‌جز مغولستان و گرجستان برگزار شد. بررسی دستاوردها و تحقق برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان از جمله اهداف این اجلاس بود.

نقش زنان در پارلمان‌های اسلامی گسترش یابد

رئیس مجلس اوگاندا خواستار گسترش نقش زنان در پارلمان‌های کشورهای اسلامی شد. «ربکا کاداگا» رئیس مجلس اوگاندا، در نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی اظهار کرد: «این کنفرانس خصومت‌ها، جنگ‌های داخلی و جنگ‌های مصلحانه مورد بحث قرار داد. هیئت ایرانی سعی کرده برای راه‌اندازی یک مرکز اطلاعاتی در بین‌المجالس اسلامی اقدام‌هایی انجام دهد که حرکت خوبی است تا از این طریق بتوانیم از اجرای کامل قطع‌نامه اطمینان یابیم . هیئت اوگاندا سعی دارد گام مثبتی درباره‌ی نمایندگان زن کشورهای اسلامی بردارد و امیدواریم با حضور نماینده‌ی اوگاندا در کمیته‌ی اجرایی نقش زنان را در پارلمان‌های اسلامی گسترش دهیم . »