اخبار زنان


هنوز ادبیات گفتمان‌ در حوزه‌ی زنان به‌وجود نیامده است

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: «در حوزه‌ی زنان و خانواده، هنوز هم پیش از پرداختن به مسائل کاربردی و مشخص، لازم است به پژوهش‌های بنیادی، نظری و توسعه‌ای بپردازیم؛ چراکه در این حوزه با خلأ مواجه هستیم.»

«فهیمه فرهمندپور» اظهارکرد: «این حوزه با رشته‌های مختلفی از جمله روان‌شناسی، حقوق، فقه و... مرتبط است؛ اما هنوز هیچ بررسی جامعی برای استخراج و دسته‌بندی مجموعه‌پرسش‌های مرتبط با زنان و خانواده از منظر پژوهشی مختلف انجام نشده و هنوز ادبیات لازم برای گفتمان‌سازی در این حوزه به‌وجود نیامده است مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی باید برای استخراج ادبیات تخصصی در حوزه‌ی زنان کوشش کنند.»

مراکز مشاوره‌ی ازدواج و تحکیم خانواده آغاز به کار می‌کند

معاون سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از توافق نهایی با سازمان نظام روان‌شناسی کشور در خصوص راه‌اندازی مراکز مشاوره‌ی ازدواج و تحکیم خانواده خبر داد .

«محمود گلزاری» گفت: «مراکزی را که برای فعالیت در حوزه‌ی مشاوره‌ی ازدواج و تحکیم خانواده، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و اداره‌ی کل برنامه‌ریزی ازدواج و تحکیم خانواده‌ی وزارت ورزش و جوانان تأیید می‌کند، بایستی دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ی همسرگزینی و آموزش همسران جوان را که از طرف معاونت سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و با هماهنگی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برگزار می‌شود، بگذرانند و پس از آن فعالیت خود را شروع کنند.»

سن امید به زندگی زنان ایرانی به 74 سال رسید

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان گفت: «در حوزه‌ی سلامت، 97درصد زنان از زایمان ایمن بهره‌مند هستند و مرگ‌ومیر مادران به 22 مادر در هر صدهزار تولد زنده و سن امید به زندگی در ایران، اکنون به 74 سال برای زنان رسیده است.»

«شهیندخت مولاوردی» اظهار کرد: «روی‌کرد اصلی برنامه‌های توسعه در ایران، به‌ویژه دولت اعتدال‌گرای تدبیر و امید، مبتنی بر حفظ سلامت و انسجام خانواده به موازات توان‌مندسازی اجتماعی- سیاسی و اقتصادی زنان است تا با ایجاد موازنه میان نقش‌های چندگانه‌ی زنان، آن‌ها را در کارآمدی و اثرگذاری حداکثری در خانواده و جامعه یاری رساند.»

  25 مدرسه‌ی سبز در کشور فعالیت می‌کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست گفت: «حدود ۲۵ مدرسه‌ی سبز داریم و بیش‌تر هدف‌مان بسط آموزش‌های زیست محیطی و نگرش آن در کل آموزش و پرورش است.»

«معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: «تعیین جهت‌گیری‌ها، سیاست‌های کلی، کمک به تأمین اطلاعات و پشتوانه‌های آموزشی برای کتاب‌های درسی، برقراری ارتباط با استان‌ها برای فعالیت‌های فوق برنامه و انتقال تجربیات کشورهای مختلف دنیا از جمله وظایف محیط‌زیست است و کارگروه‌های مشترکی با آموزش و پرورش تشکیل شده است.»

استفاده از تدبیر زنان در حوزه‌ی اقتصادی و اجتماعی لازم است

نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: «در حوزه‌ی اقتصادی باید از تدبیر و توان فکری زنان کشور استفاده شود . »

«مریم اسلامی» اظهارکرد: «کانون زنان بازرگان که حدود دو سال پیش در ایران تشکیل شده است، اولین تشکل قانونی زنان در کشور بوده که طبق قانون اساسی باید حمایت شود. با پی‌گیری‌های انجام شده، کانون توانسته است کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های تجاری داشته و با سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی ملاقات داشته باشد. هم‌چنین شرکت در نمایشگاه توان‌مندی‌های جمهوری اسلامی ایران، برای نمایش توان تولیدی واحدهای سرمایه‌گذاری زنان انجام شده است . »

حضور زنان در اجتماع از نشانه‌های عدالت و توسعه‌ی اجتماعی است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده‌ی استانداری اردبیل گفت: «حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی یکی از نشانه‌های عدالت و توسعه‌ی اجتماعی در توزیع متناسب فرصت‌های اجتماعی- اقتصادی است.

«ماریا موسوی» با تأکید بر پرورش مدیران زن در استان، آن را یک ضرورت برای کمک به پیش‌برد برنامه‌ی توسعه‌ی زنان مدیر، نخبه و فرهیخته‌ی مندرج در سند برنامه‌ی جامع توسعه‌ی امور زنان و خانواده دانست. وی بیان کرد: «گسترش حضور و اثرگذاری زنان مدیر، نخبه و فرهیخته در عرصه‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی که نمادی از زنان مسلمان ایرانی و افزایش توانایی‌های آنان است، براساس ماده‌ی 230 برنامه‌ی پنجم توسعه‌، نیازمند اهتمام جدی مسئولان است . »

اکثر زنان معتاد کشور متأهل هستند

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده‌ی کشور گفت: «55‌درصد از زنان معتاد کشور متأهل هستند. این زنان به‌ دلیل اجبار همسران معتاد خود به مواد مخدر آلوده شده‌اند تا سرانجام زندگی‌شان به طلاق و عواقب آن نینجامد.»

«زهرا بنیانیان» با بیان این‌که زنان مسئول رشد و بالندگی اعضای خانواده و گرمی کانون آن هستند، گفت: «دشمنان درصددند غیرت دینی و رسالت تربیتی را از زنان ما بگیرند و با گرفتار کردن آن‌ها در دام اعتیاد، بنیان‌های خانواده‌ی ایرانی را سست کنند. زنان، در این میان نقش قربانی را دارند و زن معتاد بسیاری از آسیب‌ها، از جمله: روابط نامشروع، ایدز، فرزند ناشی از خودفروشی و... را در سایه‌ی اعتیاد تجربه می‌کند . »

زنان برای تدریس، لباس روشن بپوشند

حجة‌الاسلام والمسلمین «قرائتی» خطاب به بانوان پژوهش‌گر و مربیان قرآنی تأکید کرد: «چادر سیاه برای این‌که کم‌تر جلب توجه کند برای خیابان خوب است؛ اما برای تدریس حتماً رنگ‌های روشن بپوشید تا با این کار، مخاطب بهتر بتواند مطالب را درک کند. مشکل ما این است که تنها دین را در آسمان دنبال می‌کنیم . »

وی با بیان این‌که خنده را رها کرده و به گریه چسبیده‌ایم، ادامه داد: «اگر بتوانیم یک سایت خنده راه‌اندازی کنیم، میلیون‌ها جوانی که حال ما آخوندها را ندارند، شیفته‌ی‌مان خواهند شد . »

تبیین نقش زنان در اقتصاد مقاومتی به گفتمان‌سازی نیاز دارد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: «زنان نقش مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی در خانواده‌ها دارند و تبیین نقش مؤثر زنان در این حوزه به گفتمان‌سازی نیاز دارد.»

«کبری خزعلی» گفت: «یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ما، شاخص عدالت اجتماعی است. البته توان‌مندی کشور در مقابل عوامل تهدیدزا و تکیه بر اقتصاد درون‌زا و تأکید بر روی‌کردی جهادی از شاخصه‌های مهم است که با تغییر الگوی مصرف مدیریت مصرف در جامعه و نقش فعال زنان در عرصه‌های زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی فرهنگ اقتصاد مقاومتی پایدار و نهادینه خواهد شد.»

نگاه اسلام به زنان، انسانی است

یک عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا تأکید کرد: «نگاه اسلام به جایگاه زن، انسانی است و هیچ‌گاه نگاه جنسیتی و ابزاری به زن ندارد.»

«معصومه ظهیری» درباره‌ی جایگاه زن در دین مبین اسلام گفت: «دین اسلام زن را یک انسان می‌داند و به او بهای انسانی می‌دهد. در حالی که زن در دیدگاه غرب یک ابزار برای رفع شهوات و کسب منافع مالی است و زن را در مسائل جنسیتی کنکاش می‌کند. زن در اسلام، می‌تواند با پاک‌دامنی، نسلی پاک‌سرشت را در امت اسلامی تربیت کند و حتی در دیدگاه اسلام برای مادر بودن و خدمات زن به شوهر، اجر و پاداشی فراتر از جهاد تعیین شده است تا زنان به نقش خود در اسلام پی ببرند.»

بزرگ‌ترین خشونت علیه زنان در غرب، شعار برابری جنسیتی است

بسیج جامعه‌ی زنان کشور در بیانیه‌ای به مناسبت برگزاری کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اعلام کرد: «بزرگ‌ترین خشونت علیه زنان در غرب، شعار برابری جنسیتی است و این‌که زنان نیز در مشاغل مردانه حضور داشته باشند.»

در قسمتی از این بیانیه آمده است: «مطابق بیانات مقام معظم رهبری معتقدیم: زن در تعریف غالباً شرقی، هم‌چون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به‌مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است.»

فعالان سعودی به کنترل مطلق مردان بر زنان پایان می‌دهند

فعالان مدافع حقوق زنان در عربستان سعودی، از شورای مشورتی این کشور خواستند از دادخواست آن‌ها برای پایان دادن به قدرت مطلق مردان بر زنان حمایت کند.

حکومت عربستان سعودی، قوانین محدودکننده‌ای را در این کشور به اجرا گذاشته که به موجب آن، زنان از کار در بیرون خانه و مسافرت بدون اجازه‌ی یک سرپرست مرد منع می‌شوند. «عزیزه یوسف» فعال مدافع حقوق زنان گفته است: «فعالان مدافع حقوق زنان، از شورای مشورتی خواسته‌اند که به کنترل مطلق مردان بر زنان پایان دهد. قوانین رایج در عربستان سعودی که محدودیت‌هایی را بر زنان اعمال می‌کند، بر پایه‌ی آموزه‌های مذهبی نیست . »