کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


حیا، چیستی و عوامل کاهش آن

زهرا بهزادی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1392، 156 صفحه

حیای نفسانی بیش‌تر با حوزه‌ی عفت مرتبط است. با توجه به تفاوت‌های روانی زنان و مردان، اگر تقویت حیای نفسانی در آموزش دختران جدی گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات فرهنگی مرتبط با عفاف برطرف می‌شود . در این زمینه نقش زنان، تربیت و خانواده اهمیت بسیاری دارد. حیای ایمانی به حوزه‌ی اعتقادات و ارتباط انسان با خدای متعال مربوط است. این حیا، درک حضور خداوند و سایر ناظرهاست. ادعیه، زیارات و بحث مهدویت و عاشورا، نقش برجسته‌ای در ایجاد این حیا دارند.

تفاوت‌های دختر و پسر و راه و رسم خواستگاری

محمدرضا ایزدپور، انتشارات قدیانی، 1392، 96 صفحه

این کتاب، دارای پنج فصل «تفاوت‌شناسی پسر و دختر»، «روش‌های صحیح انتخاب همسر»، «نمونه‌ای از سؤال‌های قبل از ازدواج»، «شناخت دختر و پسر از طریق تحقیق» و «علائم هشداردهنده‌ی دوران نامزدی» است.

در بخشی از این کتاب درباره‌ی «بررسی الگوهای شخصیتی و فکری»، آمده است: «اگر پسر یا دختری تمایلات مذهبی دارد یا بسیار علاقه‌مند است که همسر آینده‌اش با او در ایده و مذهب کفویت داشته باشد، باید در نوع افرادی که نامزدش به‌عنوان الگو پذیرفته است، دقت کند تا متوجه شود که آیا نامزدش هم همانند یا مشابه خودش فکر می‌کند یا تمایلات و گرایش‌های ضدمذهبی و ضددینی دارد.

خواستگاری

پوران ایران، نشر آموت، 1392، 116 صفحه

این کتاب شامل چهارده روایت طنزآمیز از ماجرای خواستگاری است. راوی تمامی آن‌ها دختر نوجوانی است که موقعیت‌های پیش آمده در امر خواستگاری مردان مختلف از خودش را برای ازدواج به زبان طنز روایت کرده است. «ما که همواره بابت گناه شوهر نکردن زیر ذره‌بین ملت همیشه در صحنه بودیم و سوگندهای ‌من، مبنی بر نداشتن خواستگار به باور کسی نمی‌گنجید، یک‌باره دست خداوند در این مدار نمایان شد و از چپ و راست، خواستگارانی برای‌مان به زعم جامعه، ترشیده پیدا شد که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است.»

درآمدی بر تبلیغ دین در رسانه‌ی ملی

مریم بصیری، انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما، 1392، 368 صفحه

این کتاب با روی‌کرد گونه‌شناسی در شیوه‌ی تبلیغ آموزه‌های دینی در رسانه‌ی ملی در فصول هنر دینی در رسانه، تبدیل مفهوم دینی به درام، الگوهای ارائه‌ی اندیشه‌ی دینی در هنرهای نمایشی و شیوه‌های تبلیغ دین با مجموعه‌های تلویزیونی رسانه، نگاشته شده است.

شیوه‌های سنتی تبلیغ دین، قرآن و هنر تبلیغ دین، بازنمایی دراماتیک سوژ‌ه‌های دینی، اقتباس و ارائه‌ی ایده‌ی دینی، زیرساخت‌های زیباشناختی در فیلم دینی، نقش مُبلغ و برنامه‌ساز در اشاعه‌ی مفاهیم دینی در رسانه‌، تعامل رسانه‌ها و دین در غرب، تحلیل مجموعه‌های تلویزیونی با نگاهی به عناصر درام و... از دیگر موضوعات بحث این کتاب است.

به خاطر یک فنجان قهوه و بلوبری مافین در لندن

 مهراوه فیروز، انتشارات البرز، 1392، 152 صفحه

داستان این رمان در محدوده زمانی‌ای از یک صبح تا شب رخ می‌دهد و با توجه به موضوع روایت شده، این کتاب در تقسیم‌بندی‌های ادبی در رده‌ی ادبیات مهاجرت قرار می‌گیرد. شخصیت اصلی داستان فارغ از هویت جنسیتی، با دنیای مهاجرت روبه‌رو می‌شود و تلخی‌ها و شیرینی‌های آن را برای خود و دیگران بازگو می‌کند. در این اثر، سعی شده تا هم به جنبه‌های سرگرمی و هم تفکر پرداخته شود.

روی موج 14

زهره عارفی، انتشارات شهرستان ادب، 1392، 96 صفحه

این کتاب مجموعه‌داستان‌های کوتاه، در فضای زندان‌های ساواک و مبارزان انقلابی پیش از پیروزی انقلاب است، حاوی یازده داستان با عناوین: مثلث، قالیچه خرسک، خانم آبی‌آبی، روی موج چهارده، خودش بهم گفت، من به دل نمی‌گیرم، زمستان در لیساکوفسک، مردی با شلوار چهارخانه، همیشه مادر گم می‌شد، دوایم سپستان بود و دروغ چرا.

نویسنده‌ی این مجموعه، سراغ ارتباطات انسانی و عواطف حاکم بین آن‌ها رفته است و مبارزه‌ها و جنایت‌ها را در  قیاس با وضعیت سخت آدم‌هایی که عاطفه،‌ زندگی، دوستان و حتی همه‌ی هستی‌شان را برای نابودی ظالم از دست داده‌اند، نشان می‌دهد .

شهر یخ‌های خیلی یخ

فریبا کلهر، نشر آموت، 1392، 192 صفحه

این رمان داستانی است میان رؤیا و واقعیت. روایت زندگی فردی به نام «بی‌بی‌گل» که چراغی جادویی پیدا می‌کند. این چراغ جادو وقتی سالم است گرما می‌دهد و وقتی خراب است، همه جا را سرد و یخ‌زده می‌کند .

بی‌بی‌گل، چراغ جادو را تعمیر می‌کند، به این شرط که چراغ هم سه‌ آرزوی او را برآورده کند؛ اما در همین زمان، مردی‌ آن را می‌دزد و به خانه‌اش می‌برد. چراغ جادو کار نمی‌کند. مرد عصبانی می‌شود و چراغ را به دیوار می‌کوبد. چراغ خراب می‌شود و یخ و سرما، شهر را فرامی‌گیرد.

رحمت دراکولا

جمیله مُزدسِتان، انتشارات آموت، 1392، 160 صفحه

این مجموعه، متشکل از ده داستان کوتاه طنز است که اغلب موضوعات آن‌ها مسائل و معضلات اجتماعی، دغدغه‌ها و مشکلات انسان‌ها در جامعه‌ی معاصر، بروکراسی اداری، قوانین دست‌وپاگیر شهری، مدگرایی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در سال‌های اخیر است. «رحمت دراکولا»، یکی از داستان‌های این مجموعه، داستان مرد ساده‌دلی است که به گونه‌ای به دام بروکراسی‌های اداری می‌افتد، تا حدی که شخصیت قبلی او زائل می‌شود و آدم‌ها از او هراس پیدا می‌کنند.

خیال خام

هانیه ابوالقاسم، انتشارات روشا، 1392، 456 صفحه

در قسمتی از این رمان بلند می‌خوانیم: «آخرین برف زمستانی از آسمان می‌بارید. آن دانه‌های برف، آخرین تلاش زمستان برای به اثبات رساندن خود و فراموش نشدن بود. تلاش بیهوده‌ای بود. چون آخرین فصل سال همیشه سپید و پاک بوده و هست و خواهد بود. هیچ کس صلابت زمستان را فراموش نمی‌کند. آدم‌های بزرگ هم هیچ‌گاه فراموش نمی‌شوند.»

حالم قرن چندم تو است؟

آتوسا زرنگارزاده‌شیرازی، نشر افراز، 1392

در این کتاب داستان آمده است: «برگشت هیچ‌وقت آسان نبوده. برگشت به گذشته، به تمام اتفاقاتی که افتاده و مثل زلزله‌ای آوارهایش تا هم‌اکنون باقی مانده. تکه‌های پازل زمان را دست‌کاری می‌کنم. گذشته مرا فریب می‌دهد. عقب و جلو می‌شود. توالی اتفاقات دست‌کاری شده‌اند. به پایان نمی‌شود فکر کرد وقتی برای هیچ شخصیتی، پایانی مشخص نیست؛ وقتی n حالت مختلف برای هرکدام می‌تواند اتفاق بیفتد...»

عشق‌های خیابانی، اشک‌های پشیمانی

حسین علیزاده، انتشارات الماس دانش، 1392، 112 صفحه

موضوع این کتاب بررسی روان‌شناسی عشق و ازدواج سالم، آسیب‌شناسی عشق و ازدواج‌های خیابانی است. آشنایی جوانان و خانواده‌ها با معنی عشق و عشق‌ورزی سالم، به‌طوری که مخاطب با خواندن آن، ویژگی‌ها، فواید و سودمندی یک عشق سالم را متوجه شود. این کتاب دو فصل دارد با عناوین: «معنی عشق و عشق‌ورزی سالم در ازدواج» و «نقش خانواده در شکل‌یابی عشق در فرزندان».

شهریار شرق

مریم بصیری، انتشارات امیرکبیر، 1393، 220 صفحه

این کتاب دربرگیرنده‌ی شش نمایش‌نامه با عنوان‌های «شهریار شرق»، «ایزدبانو»، «روز آرزو‌ها»، «زائران شب»، «چشمان خردلی» و «شهلای شهر» است. تمامی نمایش‌نامه‎های این مجموعه به‌گونه‌ای به موضوع دفاع از وطن در تاریخ ایران می‌پردازد.

این مجموعه، شامل نمایش‌نامه‌هایی است که از دل تاریخ برمی‌آید و بر آن است تا مخاطبش را از ایران باستان تا ایران معاصر با خود بکشاند و در هر روز و روزگاری، گوشه‌ای از مردمان ایران‌زمین را به او نشان دهد؛ گوشه‌ای از تمام عشق‌ها و نفرت‌ها و دوستی‌ها و دشمنی‌ها.