راه‌هایی برای رهایی از عادت‌های بد


اگر همواره در پی ترک عادت‌های غلط خود هستید و با خود عهد می‌کنید تا آن‌ها را ترک کنید، ولی موفق نمی‌شوید، بهتر است مطالب زیر را مطالعه کنید:

* برای ترک هر عادت، زمان جداگانه‌ای را در نظر بگیرید. ممکن است برخی عادت‌هایی را که دارید، پسندیده نباشند و در فکر ترک آن‌ها باشید، از جمله: ترک سیگار، ناخن جویدن، خوردن شکلات و مانند آن؛ اما به خاطر داشته باشید با برنامه‌ریزی صحیح، با فاصله و به‌مرور دست از آن‌ها بکشید. اگر بخواهید همگی را در یک زمان ترک کنید، در انجام هیچ‌کدام موفق نخواهید شد. از عادت‌هایی که قصد دارید ترک کنید، لیستی تهیه کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و ضروری‌ترین‌ها را اول از همه بنویسید. به‌عنوان مثال، آن موردی را که به سلامتی‌تان آسیب می‌رساند، در اولویت است. روی آن تمرکز کنید و تصمیم قاطع بگیرید.

* برای ترک یک عادت، زمانی را مشخص کنید. برای مثال، پیش خود این جمله را نگویید: «من این کار را دیگر انجام نمی‌دهم.» به جای آن بگویید: «من از حالا تا آخر شب، دیگر سیگار نمی‌کشم یا ناخنم را نمی‌جوم.» این کار باعث می‌شود تا در یک مقطع زمانی کوتاه، تصمیم‌تان را عملی کنید و از عهده‌ی انجام آن برآیید. روز بعد مجدداً همین کار را انجام دهید. بدین روش اشتیاق‌تان با تداوم آن بیش‌تر می‌شود. برای نتیجه‌گیری بهتر، روزهای موفقیت‌تان را در تقویم علامت بزنید.

* در طول مدت ترک عادت خود، در اجتماع حضور داشته باشید. این مسئله‌ای مهم است که حداقل یک نفر از تصمیم شما مطلع باشد و در ضمن می‌تواند الگویی برای سایرین گردد.

* در مدت ترک یک عادت، سعی کنید ماده‌ی مورد نظر را در دسترس قرار ندهید تا با دیدن آن دوباره وسوسه شده و از آن استفاده کنید. اگر فردی شما را به استفاده‌ی مجدد آن ترغیب می‌کند، از او دوری کنید تا زحمت‌تان هدر نرود.

* یک عادت خوب را جایگزین عادت بد کنید. قطع یک عادت به‌طور کل، خیلی سخت است. بهتر است با ترک یک عادت بد، یک عادت خوب را هم‌زمان جایگزین آن کنید. برای مثال، اگر عادت به ناسزاگویی دارید، به جای استفاده از کلمات رکیک، نام گل‌ها یا مکان‌های زیبا را بر زبان جاری کنید. یا اگر به خوردن چیپس علاقه‌ی وافر دارید، به جای آن از ذرت بوداده کم‌چرب و کم‌نمک مصرف کنید.

* یادداشت‌هایی بنویسید و در جاهای مناسب خانه و محل کارتان قرار دهید تا یادآور عادت جدیدتان باشد.

* برای موفقیت‌های‌تان جایزه تعیین کنید. این کار یکی از کلیدهای موفقیت شماست. اگر تمرکز روی فواید ترک یک عادت در درازمدت برای‌تان سخت است، در فواصل کوتاه، بعد از هر قدمی که به‌سوی ترک یک عادت برمی‌دارید، یک پاداش به خود بدهید. به‌طور مثال، فیلم مورد علاقه‌ی‌تان را نگاه کنید، به سونا بروید، لباس یا چیزی را که مدت‌هاست دوست دارید، بخرید.

* مرتب علت کاری را که انجام می‌دهید، پیش خود تکرار کنید. برای رهایی از یک عادت، شما حتماً باید دلیل آن را بدانید. همیشه به هدفی که دارید فکر کنید و تصویری بزرگ از نهایت کار در جلو چشمان‌تان ترسیم کنید. دلیل‌تان باید محکم باشد تا شما نیز با قدرت آن را انجام دهید.

 

منبع: Success ,2012