به فکر ستون فقرات خود باشید

نویسنده


دکتر «چانگ‌چی سینگ» جراح ارتوپدی و ستون فقرات نظرات خود را درباره‌ی چگونگی پیش‌گیری از دردهای پشت، کمر و ستون فقرات در محیط کار، با شما در میان می‌گذارد.

زمان‌های کوتاه استراحت برای خود در نظر بگیرید

من همیشه به بیمارانم توصیه می‌کنم یک ساعت زنگ‌دار روی میز کار و کامپیوتر قرار دهید تا هر نیم‌ساعت یک بار زنگ بزند. این زنگ به شما یادآوری می‌کند تا از صندلی برخاسته چند قدم در اتاق راه رفته و دوباره پشت میز کار برگردید.

برای پشت صندلی خود پشتی مناسب تهیه کنید

برای مبلمان مناسب اتاق کارتان سرمایه‌گذاری کنید. مثل صندلی که پشتی کمری مناسبی داشته باشد. می‌توانید از یک بالش استفاده کنید. از پوشیدن کفش‌های مناسب نیز نباید غافل شد. کفش مناسب باعث می‌شود ضربه‌ی کم‌تری به ستون فقرات شما وارد شود.

ورزش کنید

شنا، برای کسانی که از مشکل پشت‌درد و ستون فقرات رنج می‌برند ورزش خوبی است؛ چون باعث قوی‌شدن عضله‌های پشت می‌گردد. بیمارانی که دچار پشت درد یا کمردرد هستند، باید از ورزش‌هایی نظیر بسکتبال، گلف و بولینگ خودداری کنند؛ چون ممکن است موجب آسیب بیش‌تری برای آن‌ها گردد.

سیگار را کنار بگذارید

افراد سیگاری معمولاً درد پشت‌شان دیرتر التیام می‌یابد؛ چون سیگار روند درمان را کند می‌کند.

وضعیت صحیح نشستن را به کارمندان خود بیاموزید

کارفرمایان باید متوجه باشند که نتیجه پشت‌درد و کمردرد کم‌تر‌شدن روزهای کاری و در نتیجه تولید است. علاوه بر تهیه‌ی مبلمان با ساختار صحیح (ارگونومیک) برای محل کار، کارفرمایان می‌توانند کارگاه‌های آموزشی برای یاد دادن روش‌های صحیح نشستن یا انجام کارها برگزار کنند. مثلاً به پرستارها آموزش داده می‌شود که هنگام حمل بیمار نباید خم شوند؛ بلکه باید به حالت چمپاتمه‌زدن بیمار را جابه‌جا کنند. همان‌طور که گفته شد کارمندان نیز باید به وضعیت نشستن خود در پشت میز کار توجه داشته باشند. مثلاً ارتفاع مانیتور را با سطح چشمان خود طوری میزان کنند که نیازی به قوزکردن یاخم‌شدن نداشته باشند. در ضمن به ارتفاع میز توجه داشته باشند که خیلی بلند یا کوتاه نباشد.

یوگا

استرس یکی از عواملی است که می‌تواند وضعیت درد پشت یا کمر شما را وخیم‌تر کند. یوگا ورزشی است که کمک می‌کند تا استرس خود را برطرف کرده و ماهیچه‌ها را نیز تقویت کنید.

نکاتی که باید هنگام نشستن رعایت کرد:

- طوری بنشینید که تمام کف پای‌تان روی زمین باشد؛

- ساق پا به‌طور عمودی و ران‌ها به شکل افقی قرار گیرد؛

- قسمتی از آرنج تا مچ دست، روی میز قرار داشته باشد؛

- پشتی صندلی باید مناسب پشت شما طراحی شده و از ناحیه‌ی کمری محافظت کند؛

- نیم‌تنه‌ی خود را روی میز خم نکنید و گردن را راست نگه‌دارید.

با رعایت این نکته‌های به‌ظاهر بی‌اهمیت، می‌توانید سال‌ها در کمال سلامت به ‌کار خود ادامه دهید. یادآوری مجدد این نکته ضروری است که خانم‌ها به علت آن‌که از لحاظ جسمی ضعیف‌تر از آقایان هستند، بیش‌تر در معرض خطر بوده و باید مراقبت بیش‌تری کنند.

منبع : Helth to Beauty2013