ورزش زنان در سالی که گذشت


ورزش زنان با توجه به اهمیتی که دارد، همواره یکی از موضوعاتی بوده که ـ به‌خصوص در سالیان اخیر ـ با توجه به ابراز نیاز بانوان، بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است و همواره با موانع و کاستی‌هایی هم‌چون حامی مالی، کاهش اردوهای تدارکاتی و مسابقه‌های دوستانه و حضور اندک در رقابت‌های بین‌المللی روبه‌رو بوده است؛ اما پیش‌رفت‌ها و گام‌های بلندی که در سالیان اخیر برداشته شده، نشان از این دارد که این ناملایمات نتوانسته مانعی در این مسیر باشد. موفقیت‌های چشم‌گیری که در سال 92 در ورزش زنان به ‌دست آمده، دلیلی بر این ادعاست و حکایت از آن دارد که اگر مسئولان ورزش به زنان اعتماد کرده و بودجه‌ی مناسب به آنان اختصاص دهند، با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده، این توانایی را دارند که نتایج قابل قبول و ارزش‌مندی در عرصه‌های آسیایی و جهانی کسب کنند.

پارالمپیک

«زهرا نعمتی»، زن معلول ایرانی که موفق به دریافت جایزه‌ی معتبر «SPORT ACCORD » شد.

فوتسال

نایب قهرمانی آسیا که برای نخستین بار در فوتسال به ‌دست آمد و زنان کشورمان در یک رشته‌ی تیمی و توپی توانستند چنین جایگاهی را برای ایران در سطح آسیا کسب کنند. تیم ملی فوتسال بانوان در ادامه، در جام جهانی کوچک اسپانیا شرکت کرد و با دو پله صعود نسبت به دوره‌ی گذشته در رده‌ی ششم قرار گرفت.

قرار بود هم‌زمان با همه‌ی تیم‌های فوتبال و فوتسال، از تیم فوتسال بانوان هم تقدیر شود و پاداش نایب قهرمانی‌شان همان‌جا داده شود؛ اما در کمال تعجب فقط دبیر فدراسیون و سرمربی تیم برای حضور روی سکو فراخوانده شدند و اسمی از اعضای تیم که از نقاط مختلف خودشان را به استادیوم آزادی رسانده بودند، برده نشد. اظهارنظرهای تند بازیکنان و جواب‌های تندتر «فریده شجاعی»، دبیر فدراسیون باعث شد تا مدتی جو تیم ملی فوتسال متشنج باشد و خبری از اردوهای منظم همیشگی این تیم برای حضور در جام جهانی کوچک در ونزوئلا نباشد.

در آخر هم «شهرزاد مظفر»، سرمربی موفق این تیم اعلام کرد از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و در مورد علت استعفایش هم گفت: «دلیل اصلی استعفایم این است که دیگر نمی‌توانستم به روی بازیکنان نگاه کنم. از آن‌ها خجالت می‌کشیدم؛ چون نتوانستم حق و حقوق‌شان را بگیرم. ما بعد از مسابقات کره‌ی جنوبی تلاش زیادی کردیم که این حق و حقوق را بگیریم؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد.»

«فرشته کریمی»، مهاجم ملی‌پوش کشورمان نیز یکی از ده فوتسالیست مطرح دنیا شد و این هم، دیگر موفقیت‌ ورزش زنان در سال گذشته است.

فوتبال

فوتبال زنان برخلاف فوتسال، سال خوبی را سپری نکرد. دریافت شش گل از فیلیپین، بدون زدن گلی و باخت پنج بر یک مقابل تایلند، تمام امیدهای ایران را برای صعود به مرحله‌ی بعد رقابت‌های قهرمانی آسیا بر باد داد تا سرمربی پرتغالی این تیم، تهران را ترک کند.

دو و میدانی

«لیلا رجبی»، پرتاب‌گر وزنه در رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی آسیا در پونای هند، با رکورد هجده‌متر و هجده‌سانتی‌متر به مدال نقره رسید. دو مدال نقره‌ی کمان‌گیری روی اسب در مسابقات جهانی ترکیه و کره‌ی جنوبی نیز برای زنان ایران به‌ دست آمد.

فوتبال ساحلی

«پریا شهریاری» رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی در فدراسیون فوتبال که کارشناس ارشد رشته‌ی مدیریت ورزشی است، پنج سال پیش و بعد از راه‌اندازی رشته‌ی فوتبال ساحلی در بخش آقایان، پیشنهاد راه‌اندازی آن در بخش بانوان را داد؛ پیشنهادی که با استقبال فدراسیون روبه‌رو شد و حکم ریاست دپارتمان فوتبال ساحلی بانوان را به نامش زدند. پشتکار او باعث شد یک سال پیش، حکم مدیریت دپارتمان آقایان را هم به نام او بزنند تا او حالا، تنها رئیس این دپارتمان در فدراسیون فوتبال باشد. «شهریاری» سال پیش در کلاس‌های مدیریت فیفا شرکت کرد و بعد از پایان کلاس‌ها، بهترین مدرس آن دوره و بعد مدرس فیفا معرفی شد. این اما همه‌ی موفقیت‌های این دختر موفق ایرانی نیست. دو سال پیش بود که از طرف فدراسیون ایران پیشنهاد برگزاری مسابقات فوتبال ساحلی را به میزبانی ایران به کمیته‌ی مسابقات غرب آسیا داد و تصویب شد. بعد از آن بود که به عضویت کمیته‌ی مسابقات غرب آسیا هم درآمد.

ورزش‌های رزمی

موفقیتی دیگر که برای زنان ایران در سال 92 به ‌دست آمد، کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات جهانی ووشو در مالزی بود. تیم ایران در این رقابت‎‌ها سه طلا در ساندا و یک برنز در تالو را به نام خود ثبت کرد . خواهران «الهه و شهربانو منصوریان» و هم‌چنین «مریم هاشمی» طلایی‌های ووشوی ایران در این رقابت‌ها بودند.

کاراته‌ی زنان نیز توانست عنوان نخست مسابقات قهرمانی آسیا در امارات را از آن خود کند. ایران در این رقابت‌ها دو طلا، دو نقره و چهار برنز به ‌دست آورد.

تیم کمیته‌ی زنان ایران مدال طلا گرفت و «حمیده عباسعلی» نیز مدال طلای انفرادی را به‌ دست آورد. البته در کنار او «رزیتا علیپور» نیز خوش درخشید. در کاتای انفرادی مدال‌آور کاروان ایران، «پگاه زنگنه» بود و در این بخش نیز مدال نقره سهم تیم ایران شد. هم‌چنین «مهسا افسانه»، «سحر کرجی»، «فاطمه چالاکی» و «دلارام دوستی» نیز چهار مدال برنز در کمیته و کاتا برای تیم ایران کسب کردند.

در بخش پومسه کیوریگی (مبارزه) مسابقات جهانی، زنان تکواندوکار ایرانی موفق بودند و علاوه بر کسب یک مدال طلا و یک نقره‌ی انفرادی، یک مدال نقره‌ی تیمی را نیز به ‌دست آوردند. «سوسن حاجی‌پور»، «فاطمه روحانی» و «شکرانه ایزدی» دختران طلایی تکواندو در بازی‌های کشورهای اسلامی نیز در فهرست برترین‌های ورزش زنان ایران در سال 92 قرار دارند. سوسن حاجی‌پور، با کسب سهمیه‌ی المپیک 2012، در سال 92 در رقابت‌های کشورهای اسلامی که به میزبانی اندونزی برگزار شد، مدال طلا را با شکست حریفانش به گردن آویخت.

کسب یک طلا توسط نوجوان ایرانی، «هانیه اخلاقی» و سه برنز مسابقات قهرمانی آسیا در بخش کیوریگی و سه مدال طلا در پومسه‌ی انفرادی از دیگر موفقیت‌های رزمی‌کاران زن ایرانی در سال 92 است. این موفقیت‌ها با هفت مدال شامل چهار طلا، یک نقره و یک برنز در کیوریگی و یک مدال طلای تیمی در بخش پومسه‌ی مسابقات کشورهای اسلامی کامل‌تر شد.

کوراش

«سمیه حیدری» عضو تیم ملی کوراش بانوان، امسال دوبار خبرساز شد. بار نخست در رقابت‌های داخل سالن این‌چئون کره‌ی جنوبی مدال نقره گرفت و بار دوم در رقابت‌های قهرمانی جهان در ترکیه مدال برنز کسب کرد. او هر دوبار با چادر روی سکو رفت. سمیه حیدری اعتقاد دارد هر دوبار با ناداوری از رسیدن به مدال طلا بازمانده است.

تیراندازی

کمان‌داران کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا در چین‌تایپه توانستند در رشته‌ی کامپوند مدال نقره‌ی تیمی را از آن خود کنند و مدال‌های برنز تیمی رشته‌ی ریکرو و کامپوند مسابقات کشورهای اسلامی نیز امسال سهم تیم ملی ایران شد.

والیبال

والیبال زنان ایران در سال 92 در هفدهمین دوره‌ی قهرمانی آسیا در تایلند نیز شرکت کرد و اگرچه توانست بازی قابل قبولی در مقابل تیم‌های بزرگ آسیا ارائه کند؛ به‌دلیل کم‌تجربگی بار دیگر عنوان دو سال قبل را تکرار و در جایگاه هشتم آسیا ایستاد.
تیم والیبال زنان گیتی‌پسند اصفهان که برای دومین‌بار نماینده‌ی ایران در جام باشگاه‌های آسیا بود، نتوانست بازی‌های خوبی را مقابل حریفان به نمایش بگذارد و با شکست در تمامی دیدارها و دو پله سقوط در رده‌ی هشتم قرار گرفت که این نتیجه با توجه به امکانات نامناسب والیبال زنان، فقط حفظ جایگاه است. کارشناسان معتقدند که مسئولان فدراسیون با جذب یک مربی خارجی مطرح، والیبال زنان می‌تواند در زمانی بسیار کوتاه جایگاهی خوب در آسیا برای خود کسب کند.

بسکتبال

بسکتبال زنان در سال گذشته هم‌چون سال 91 به ‌دلیل مشکل عدم پذیرش پوشش اسلامی زنان از سوی فدراسیون بین‌المللی بسکتبال(فیبا) و کنفدراسیون آسیایی، امکان حضور در رقابت‌های آسیایی، جهانی و بین‌المللی را پیدا نکرد؛ اما توانست جدای از برگزاری لیگ برتر و رده‌های سنی، یک تورنمنت چندجانبه برگزار کند تا بسکتبالیست‌های زن ایرانی پس از سال‌ها در مقابل دو تیم خارجی نیز به میدان رفته و خود را محک بزنند. مسئولان فدراسیون بسکتبال، مکاتبات جدی‌تری را برای کسب مجوز پوشش اسلامی بسکتبالیست‌ها شروع کرده و نمونه‌ای از این پوشش را نیز به فدراسیون بین‌المللی بسکتبال ارائه کرده‌اند.

بدمینتون

کنفدراسیون بدمینتون آسیا از «ثریا آقایی» بدمینتون‌باز جوان ایرانی که عناوین زیادی در رقابت‌های مختلف داخلی دارد، به ‌دلیل استعداد زیاد و توان‌مندی بالا در غرب آسیا، برای شرکت در چهار مسابقه‌ی بین‌المللی از جمله مسابقات بدمینتون جوانان جهان دعوت کرد. مسابقات جهانی بدمینتون جوانان 22 فروردین ماه در مالزی آغاز خواهد شد.

تنیس

با وجود این‌که رشته‌ی تنیس در میان بانوان چندان جدی گرفته نشده؛ اما تنیس بانوان در دو سال اخیر یک پدیده‌ی تمام‌عیار پیدا کرده است؛ پدیده‌ای به‌نام «صبا نجفی» که هم‌اکنون نفر نخست رنکینگ زیر چهارده سال آسیاست. براساس آخرین رده‌بندی، او هم‌چنان در صدر برترین‌های تنیس نوجوانان آسیا قرار دارد. علاوه بر دست‌یابی به این موفقیت بسیار بزرگ، او توانست در رقابت‌های قهرمانی زیر چهارده سال دختران آسیا به مقام قهرمانی در هر دو بخش انفرادی و دو نفره برسد تا باز هم نام تنیس ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد. او پدیده‌ای استثنایی در ورزش بانوان است که به عضویت تیم منتخب غرب آسیا هم درآمده است. «صبا نجفی» قطعاً جایگاهی ویژه در میان برترین‌های ورزش بانوان در سال 92 دارد.