اخبار زنان


احیای تربیت‌ بدنی دختران دانش‌آموز ضرورت دارد

مشاور امور ورزش دختران و زنان معاونت امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری گفت: «لازم است تشکیلات تربیت ‌بدنی دختران دانش‌آموز در وزارت آموزش و پرورش احیا شود؛ چراکه برای پیش‌رفت ورزش این دسته از دانش‌آموزان، وجود چنین تشکیلاتی لازم است . »

«طاهره طاهریان» افزود: «تشکیلات تربیت‌بدنی دختران، در سال ۷۷ یکی از زیرمجموعه‌های معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش بود که مسئولیت برنامه‌ریزی و نظارت هشت میلیون دختر دانش‌آموز را بر عهده داشت. در حال حاضر زنان در حوزه‌ی ورزش دانش‌آموزی، فعالیت مدیریتی ندارند؛ این در حالی است که برای ارتقای ورزش دختران دانش‌آموز، باید زنان تشکیلات مربوط به آن‌ها را اداره کنند . »

زنان، بازیگران عرصه‌ی اقتصاد و فرهنگ هستند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: «زنان می‌توانند بازیگران اصلی در عرصه‌ی اقتصاد و فرهنگ باشند . »

  «شهیندخت مولاوردی» افزود: «یکی از اولویت‌ها توان‌افزایی اقتصادی زنان است؛ بنابراین با توجه به نقش آنان در فرهنگ و اقتصاد و تأثیر زن در خانواده و جامعه در ترویج روی‌آوری به تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت انرژی برنامه‌هایی را در این زمینه در معاونت امور زنان و خانواده تدوین و اجرایی می‌کنیم. مردمی بودن، از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و دست‌یابی به این سیاست‌ها، بدون توجه به زنان، امکان‌پذیر نیست . »

در تدوین الگوی زن مسلمان کاری نکرده‌ایم

مدیر حوزه‌های علمیه‌ی خواهران، قوانین موجود در عرصه‌ی خانواده را ناقص دانست و خاطرنشان کرد: «گاهی برخی از این قوانین، آثاری دارد که نشان می‌دهد فاقد مبنای صحیح دینی است. ما در تدوین الگوی زن مسلمان و خانواده کاری نکرده‌ایم . »

حجت‌الاسلام و‌المسلمین «محمودرضا جمشیدی» با اشاره به طرح بحث سبک زندگی اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز تحقیقات زن و خانواده تدوین الگوی زن مسلمان و خانواده‌ی اسلامی است . در دنیای امروز، جبهه‌ی غالب، مبانی و نظریه‌های خود را از درون الگوی رفتاری و سبک زندگی استخراج کرده، آن الگو را در جامعه اجرا کرده و بازخوردگیری و تصحیح آن را نیز انجام داده است؛ اما ما اندر خم یک کوچه‌ایم . »

صنایع دستی، پیوند اشتغال زنان و استحکام خانواده‌هاست

یک فعال جامعه‌ی زنان گفت: «سامان‌دهی اقتدار اقتصادی زنان سرپرست خانوار و توجه به اشتغال خانواده‌های حاشیه‌ی شهرها، باید در اولویت کارهای اقتصادی دولت باشد و صنایع دستی می‌تواند باعث پیوند اشتغال و استحکام خانواده‌ها باشد.»

 «مریم ارشدی»افزود: «یکی از مشکلاتی که باید دولت برای رفع آن در سال جاری مدیریت جهادی داشته باشد موضوع اشتغال زنان است. در بحث هنرمندان صنایع دستی، حدود 70 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که برای مثال در رشته‌ی رودوزی سنتی، 100 درصد جامعه تحت پوشش زنان هستند. پیوند صنایع دستی و اشتغال زنان قابلیت برقراری تفاهم‌نامه و تعاملات بین بخشی با سازمان‌های حمایتی را مثل بهزیستی و کمیته‌ی امداد در توان‌مندسازی نیروهای آماده به‌کار دارد.»

زنان خانه‌دار در بهبود اقتصاد خانواده نقش اساسی دارند

دبیرکل جامعه‌ی فاطمیون گفت: «گرچه زنان خانه‌دار درآمدی کسب نمی‌کنند، ارزش تلاش‌های آنان با ارائه‌ی خدمات رایگان به خانواده در منزل نیز به خوبی شناخته نشده است؛ این در حالی است که زنان خانه‌دار در پیش‌برد اقتصاد خانواده نقش اساسی دارند و با صرف صحیح بودجه، می‌توانند کمک زیادی به اقتصاد آن داشته باشند.»

  «طاهره رحیمی» با تأکید بر ضرورت مدیریت جهادی در زمینه‌ی اقتصاد و فرهنگ، اظهار کرد: «زنان نقش مهمی در کاهش مشکلات اقتصادی جامعه دارند و هر چه‌قدر آنان با مسائل اجتماعی آشنایی بیش‌تری داشته باشند، بهتر می‌توانند برای حل مسائل موجود تلاش کنند.»

آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار کاهش می‌یابد

«ژاله فرامرزیان» سرپرست بخش برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به ارزش‌مند بودن اقدامات ستاد توان‌مندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: «از برنامه‌های مشترک این معاونت با ستاد توان‌مندسازی برگزاری کارگروه‌های مشترک برای شناسایی عناوین مشترک کاری است تا به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم آسیب‌های اجتماعی بانوان سرپرست خانوار را کم‌تر کنیم.»

«فهیمه فیروزفر» مدیر ستاد توان‌مندسازی زنان سرپرست خانوار نیز گفت: «ستاد توان‌مند‌سازی‌ شهرداری تهران فرآیندی را دنبال می‌کند تا زنان سرپرست خانوار، توان‌مندی لازم را برای دست‌یابی به هدف در خود تقویت کنند و با بهره‌مندی از فرصت‌های برابر، از ناامنی اقتصادی رها شوند.»

توسعه‌ی آموزه‌های دینی در ورزش اعتبار خوبی دارد

معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر توسعه‌ی ورزش ارزشی در کشور بیان کرد: «برای انجام طرح‌های توسعه‌ی آموزه‌های دینی در ورزش کشور و همراهی فرهنگ اسلامی ایرانی با ورزش، اعتبارات خوبی پیش‌بینی شده است.»

«رباب شهریان» گفت: «همه‌ی ورزشکاران باید مرام‌نامه و فتوت‌نامه ورزشی را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار دهند و ارزش‌های اسلامی باید بر تمام بخش‌های ورزشی جامعه حاکم باشد. اگر روح معنوی بر فضا‌های ورزشی حاکم باشد، می‌تواند عامل مهمی برای افزایش شادابی و نشاط اجتماعی باشد. امیدواریم بتوانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق در امور مربوط به جوانان، آموزه‌های دینی را در کنار ورزش سالم به جوانان منتقل کنیم!»

شناسایی ظرفیت‌های زنان، اولویت وزارت کشور است

مدیرکل امور بانوان وزارت کشور گفت: «مهم‌ترین اقدام دفتر امور بانوان وزارت کشور، شناسایی ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی زنان اعم از زنان دانشگاهی و نخبه است تا با استفاده از ظرفیت این افراد، اقدامات مؤثری در حوزه‌ی زنان انجام دهیم . »

«فهیمه فرهمندپور» گفت: «اساس و پایه‌ی کار دفتر امور بانوان وزارت کشور در سال جاری، بر پایه‌ی امور فرهنگی خواهد بود؛ چراکه اقتصاد جامعه‌ی ما بدون اقدامات فرهنگی اصلاح نمی‌شود.»

ساره جوانمردی بهترین تیرانداز تپانچه شد

«ساره جوانمردی» در رقابت‌های تیراندازی معلولان جهان در لهستان عنوان بهترین تیرانداز تپانچه را از آن خود کرد . این ملی‌پوش طلایی ایران از سوی کمیته‌ی بین‌المللی پاراالمپیک (IPC) و کمیته‌ی برگزاری مسابقات به‌عنوان بهترین تیرانداز تپانچه معرفی شد و کاپی دریافت کرد . کاروان جمهوری اسلامی ایران با 14 ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت کرد و در پایان موفق به کسب یک نشان طلا و یک نشان نقره در بخش انفرادی و دو نشان نقره تیمی شد .

زنان باید برای توسعه‌ی جوامع بشری مورد توجه قرار گیرند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت: «زنان، بخش عمده‌ای از جوامع هستند که برای توسعه‌ی جوامع بشری باید دیده و مورد توجه قرار گیرند . »

  «اشرف السادات بروجردی» افزود: «باید مانند تمام انسان‌ها به زنان نیز کرامت داد و نباید فراموش کرد که زنان منشاء کرامت هستند. دختر جوان اگر شرایط تحصیل و امکانات رشد با آگاهی برایش فراهم شود، می‌تواند به همه‌ی انسان‌ها و نسل‌های بعدی کمک کند و بدانیم انسان دارای شخصیتی است که می‌توان آن را به رشد و تعالی رساند . »

با خودباوری، مقام نائب قهرمانی آسیا را به دست آوردیم

 بانوی ملی‌پوش تیم والیبال نشسته‌ی کشورمان گفت: «با روحیه‌ی خودباوری موفق شدیم مقام نائب قهرمانی آسیا و سهمیه‌ی مسابقات جهانی لهستان را به دست آوریم . »

«پری مردمیدان» در پایان مسابقه‌ی فینال گفت: «کسب مدال نقره‌ی آسیا، آن هم در کشور خودم افتخار بزرگی است و امروز احساس می‌کنم تمامی زحماتی که طی دو سال گذشته برای این روز کشیده بودم تا حدی تحقق یافته است . با رسیدن به این مقام مسیر جدیدی پیش روی تیم ملی بانوان کشورمان گشوده شد؛ چراکه بازی‌های پارآسیایی و مسابقات جهانی را پیش رو داریم و باید تمرینات مستمر و هدف‌مند خود را هم‌چنان ادامه دهیم . »

مجوز ورزش در مدارس دخترانه عربستان صادر شد

شورای مشورتی عربستان سعودی به وزارت آموزش و پرورش این کشور مجوز ورزش را در مدارس دخترانه صادر کرد. این مجوز پس از بحثی که با مخالفت شدید برخی از اعضای این شورا همراه بود، صادر شد .

این شورا اعلام کرد می‌توان در چارچوب محدوده‌هایی که مقررات اسلامی مشخص کرده است، مجوز ورزش را به زنان داد . بحث در خصوص ورزش زنان، موضوع داخلی در بازی‌های المپیک سال ۲۰۱۲ لندن بود که در آن برای نخستین بار چندین ورزشکار سعودی شرکت کردند . در این ورزش‌ها، یک سوارکار و یک جودوکار زن عربستانی با پوشش اسلامی شرکت کردند .

یک‌سوم دختران پیش از هجده‌سالگی ازدواج می‌کنند

مرکز بین‌المللی تحقیقات زنان اعلام کرد: «یک‌سوم دختران جهان پیش از سن هجده‌سالگی ازدواج می‌کنند و حتی یک‌نهم آن‌ها پیش از پانزده‌سالگی مجبور به ازدواج می‌شوند. ازدواج زنان در سنین پایین در نیجریه و دیگر کشورهای افریقایی، به‌ویژه در سال‌های قحطی افزایش می‌یابد.»

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در گزارشی فاش کرد: «درصد زنانی که بین سال‌های 2000 تا 2011 در هجده‌سالگی یا پیش از آن مجبور به ازدواج شدند در کشورهای مختلف به این شرح است: نیجر 75 درصد، چاد 72 درصد، بنگلادش 66 درصد، گینه 63 درصد ، جمهوری آفریقای مرکزی 61 درصد ، مالی 55 درصد ، موزامبیک 52 درصد و مالاوی 50 درصد.»

زنان تونسی در بستر انقلاب ایران فعالیت می‌کنند

«سلوا حمورانی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تونس گفت: «زنان در پیروزی انقلاب تونس نقش بسزایی داشتند. آن‌ها انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای حرکت خود می‌دانند. دو انقلاب هستند که مشارکت زنان در آن بسیار زیاد بوده و در پیروزی آن نقش بسزایی داشته‌اند؛ یکی از آن‌ها انقلاب اسلامی ایران و دیگری انقلاب فرانسه است. این نقش‌آفرینی آنان، موجب شد پس از انقلاب در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نقش فعال‌تری نسبت به قبل پیدا کنند. زنان تونسی این انقلاب‌ها را الگویی برای حرکت خود دانستند . »