ده فایده‌ی شگفت‌آور ورزش در زنان

نویسنده


در اکثر زنان انگیزه‌ی اصلی تحرک بدنی و ورزش، تناسب و زیبایی اندام است؛ در حالی که ورزش فواید متعدد بسیاری دارد. تحقیقات نشان داده است که ورزش برای زنان فواید دیگری چون کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها، شادابی پوست، ارتقای سلامت جنسی، بهبود وضعیت خواب، سلامت استخوان‌ها، سلامت روان و... دربردارد؛ بنابراین اگر شما جزء زنانی هستید که به‌دنبال انگیزه‌ی بیش‌تر برای ورزش کردن می‌گردید، متن زیر را حتماً بخوانید.

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

مطالعات نشان می‌دهد فعالیت بدنی موجب تقویت عمل‌کرد ذهن و انرژی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در انسان می‌شود. فعالیت بدنی عمل‌کرد شناختی افراد  را در سال‌مندی بهبود می‌بخشد و به‌گونه‌ای چشم‌گیر در کاهش خطر توسعه‌ی اختلالات شناختی ـ ادراکی مؤثر است. براساس تحقیقات انجمن آلزایمر آمریکا، کلاس‌های منظم تحرک بدنی که نیاز به یادگیری مهارت‌هایی چون حفظ کردن و تمرکز دارد، برای اشخاصی که مستعد بیماری آلزایمر هستند مفید است.

کاهش ابتلا به پوکی استخوان

ورزش به‌ویژه تمرین با وزنه، در سلامت استخوان‌ها مؤثر است و براساس تحقیقات دانشگاه آریزونا، ورزش از مهم‌ترین راه‌های پیش‌گیری از پوکی استخوان است که شما را در حفظ توده‌ی استخوانی کمک می‌کند. ورزش‌های استقامتی مانند استپ‌زدن در ایروبیک، بالارفتن از پله، راه‌رفتن تند، حرکات موزون و ورزش‌هایی که با راکت انجام می‌شوند، مانند تنیس، بهترین هستند. تحقیقات دیگری نشان داده است که ورزش بانوان موجب کاهش خطر شکستگی‌های لگن در آن‌ها می‌شود.

 بهبود سلامت جنسی

 بخش سلامت عمومی مدرسه‌ی هاروارد، به این نتیجه رسیده است که بیست دقیقه تحرک جسمانی منظم در روز، واکنش‌های جنسی زنان را بهبود می‌بخشد (ورزش در زنان با ایجاد سلامت عمومی، سرزندگی و نشاط، بهبود وضعیت ظاهری و اعتمادبه‌نفس، موجب افزایش ظرفیت جنسی آنان نیز می‌گردد). دکتر «دیوید کیتس»، مدیر مرکز تحقیقات پیش‌گیری دانشگاه یل می‌گوید: «فقط کافی است مطمئن شوید که همسرتان ورزش منظم دارد تا نه تنها فرصت بیش‌تری بیابید که با هم وقت بگذرانید، بلکه با آزادشدن آدرنالین و سایر هورمون‌های مؤثر در ایجاد احساس خوب در همسرتان در اثر ورزش، زندگی مشترک گرم و بانشاطی داشته باشید.»

پیش‌گیری از کاهش حجم عضلات

براساس تحقیقی در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی پزشکی، همان‌طور که به ‌تدریج پیر می‌شویم، نه تنها بدن ما بافت ماهیچه‌ای کم‌تری می‌سازد، بلکه ماهیچه‌های بدن سریع‌تر تحلیل می‌روند؛ در حالی که تمرینات ورزشی منظم تکمیل‌کننده‌ی سلامت سال‌مندی است و نه تنها به حفظ توده‌ی ماهیچه‌ای کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش آن هم می‌شود. این مسئله، در نهایت باعث می‌شود تا متابولیسم بدن بالانگه‌داشته شود و برای انجام عمل‌کرد روزانه، قدرت و تحمل داشته باشیم و از زمین‌خوردگی‌ها که می‌تواند به تجربه‌ی ناخوش‌آیند زندگی سال‌مندی منجر شود، جلوگیری کند.

بهبود وضعیت گوارش

تحقیقات مربوط به گوارش در استرالیا نشان می‌دهد که ورزش با تقویت ماهیچه‌های شکم و به حداقل رساندن کندی ماهیچه‌های روده، به هضم درست غذا و حرکت آن در مسیر گوارش کمک می‌کند. هیچ چیز مانند ورزش منظم نمی‌تواند از یبوست پیش‌گیری کند و حتی یک پیاده‌روی کوتاه و متناوب در طی روز نیز مؤثر است.

کاهش استرس، افسردگی و اضطراب

فعالیت منظم موجب تقویت روحیه‌ی افراد می‌شود؛ اما در واقع اتفاقی بیش از این می‌افتد. براساس تحقیقات کلینیک مایو، به محض این‌که شما انگیزه‌ی ورزش پیدا می‌کنید، تغییرات زیادی در شما ایجاد می‌شود. تمرین‌های ورزشی کمک می‌کند تا ریلکس شوید، احساس بهتری پیدا کنید و اضطراب و افسردگی در شما ایجاد نشود. چگونه؟ وقتی که ورزش می‌کنید ناقل‌های عصبی و اندورفین (neurotransmitters and endorphins ) که افسردگی را از بین می‌برند، آزاد می‌شوند. هم‌چنین درجه‌ی حرارت بدن‌تان بالا می‌رود که نشانه‌ای از آرامش اعصاب در شماست.

 بالابردن عمل‌کرد ذهنی و فرآوری

دکتر کیتس بر این باور است که ورزش زنان موجب بهبود کیفیت زندگی در آن‌ها می‌شود. ورزش نه تنها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس زنان در محیط کار می‌شود، بلکه به آنان کمک می‌کند تا نقش رهبری به دست آورند و به بهترین شکل، آن را انجام دهند. هم‌چنین ورزش موجب افزایش قدرت فرآوری و تمرکز بهتر در زنان می‌شود، تحقیقاتی که توسط کالج پزشکی ورزش در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد 65 درصد کارمندانی که وسط روز تمرین ورزشی می‌کنند، توانایی بیش‌تری برای مدیریت زمان، فرآوری بیش‌تر، عمل‌کرد بین فردی بهتر و فعالیت‌های ذهنی دارند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، کولون و سینه در افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند، به‌صورت چشم‌گیر کاهش می‌یابد. همان‌طور که تحقیقات پزشکی در سال 2007 هم نشان داده است، ورزش گام مهمی است در پیش‌گیری از سرطان سینه که به دلیل سطح بالای استروژن(estrogen ) جمع‌شده در چربی  ایجاد می‌شود. عموماً زنانی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، سن اولین عادت ماهیانه‌شان بالاتر و نامنظم است و فاز تولید استروژن کوتاه‌شده دارند. مرکز تحقیقات سرطان آمریکا نشان داده است زنانی که پس از دوران یائسگی از نظر فیزیکی فعال هستند، سطح پایین‌تری از استروژن دارند. هم‌چنین محققان دریافتند که ورزش در زنان، موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان اندومتر (endometrial cancer ) می‌شود.

کمک به کاهش شدت حمله‌های قلبی

مطالعه‌ی بیمارستان دانشگاه بسپرگ در کوپنهاگ، روی بیمارانی که برای اولین بار حمله‌ی قلبی داشتند نشان داد، بیمارانی که خیلی پیش از حمله ورزش می‌کردند با احتمال دوونیم برابر در مقایسه با کسانی که دیرتر  ورزش کرده‌اند حمله‌ی خفیف‌تری دارند. جالب است که حتی فعالیت‌های بدنی مانند انجام کارهای خانه، پیاده‌روی بیرون از خانه و چمن‌زدن هم، این تأثیرات مثبت را دارد.

سلامت پوست

اگر هنوز انگیزه‌ی اصلی‌تان برای تناسب اندام، زیبایی و غرور است، به لیست فواید ورزش، شادابی پوست را هم اضافه کنید. ورزش موجب بهبود جریان خون در پوست شما می‌شود. دکتر کیتس می‌گوید: «مطالعات نشان داده است که ورزش در بهبود آکنه از طریق کنترل تولید آن، تحت تأثیر هورمون تستوسترون (testosterone hormones )، مانندDHEA  و DHT مؤثر است. هم‌چنین تعرق ناشی از ورزش، منافذ پوستی را می‌گشاید و کمک می‌کند تا پوست از چربی‌های اضافی و آلودگی‌ها سم‌زدایی شود و متعاقب آن، جوش‌های پوستی بهبود یابند.

بهبود وضعیت خواب

 فعالیت ورزشی با تنظیم متابولیسم بدن و هورمون‌ها، تأثیر زیادی بر خواب مفید و لازم می‌گذارد. توقع نداشته باشید که تغییرات ظاهری بلافاصله پس از شروع ورزش در بدن شما ایجاد شود. شاید برای این تغییرات در بدن خود نیاز به هفته‌ها و ماه‌ها زمان باشد! هم‌چنین به خاطر بسپارید که بسیاری از فواید فعالیت فیزیکی، درون شما رخ می‌دهد که قابل مشاهده نیستند.

 برای این‌که فعالیت جسمی‌تان را در طول روز افزایش دهید، لازم نیست هزینه‌های زیادی برای کلاس‌های مختلف ورزشی بپردازید، بلکه با راه‌کارهای ساده‌ی زیر هم می‌توانید به حفظ سلامت خود کمک کنید:

ـ اگر نمی‌توانید در روز مدت طولانی به ورزش اختصاص دهید، حداقل سه بار و هر بار ده دقیقه راه بروید؛

ـ از هر فرصتی برای فعالیت بدنی استفاده کنید؛ مثلاً وقتی سر کار می‌روید، ماشین خود را کمی دورتر پارک کنید تا زمان بیش‌تری راه بروید. اگر از اتوبوس یا مترو استفاده می‌کنید، دو ایستگاه زودتر پیاده شوید؛

ـ برای خریدهای خود پیاده‌روی را برگزینید و از فروشگاه‌های دورتر خرید کنید؛

ـ درصورتی که شاغل هستید، زمان بیکاری‌تان را به حرکات کششی یا قدم‌زدن تند بپردازید و یا زمان ناهار با همکاران‌تان فعالیت ورزشی داشته باشید؛

ـ وقتی صحبت می‌کنید، ننشینید و راه بروید (به‌خصوص زمانی که با تلفن یا موبایل حرف می‌زنید)؛

ـ سعی کنید به هر نحو چند بار در روز ضربان قلب خود را با فعالیت بدنی بالا ببرید؛ حتی درجا زدن هم می‌تواند به افزایش ضربان قلب شما کمک کند.

منبع:

 Surprising Benefits of Exercise. By Olivia Putnal woman"s day Woman's health. 2013.