زنان و سلامتی


فعالیت زنان در خانه ورزش نیست

داور درجه یک فوتبال بانوان شهرستان فومن با بیان این‌که فعالیت‌های زنان در خانه ورزش نیست، گفت: «فعالیت‌های زنان در خانه، پیامدی جز افسردگی عضلات ندارد، فقط قسمتی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشکلات جسمی برای زنان خانه‌دار ایجاد می‌کند. گودی کمر، ساییدگی زانو، کمردرد... از جمله‌ی این عوارض هستند.»

«مهرناز جمادی» خاطرنشان کرد: «کسی که فقط در خانه می‌نشیند و درها را روی خودش می‌بندد و تمامی مشکلات را متوجه خود می‌کند، از لحاظ روحی و جسمی بیمار می‌شود. ورزش می‌تواند در بهبود وضعیت او تأثیر بسزایی داشته باشد.»

دوره‌ی بارداری، وقت مناسبی برای کاهش وزن نیست

 نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که تغییر وزن زنان چاق در دوران بارداری، حتی اگر منجر به کاهش وزن شود، می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

کاهش وزن در دوران بارداری می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد . مادران چاق بیش‌تر در معرض سقط‌های طبیعی و به دنیا آوردن نوزادان مبتلا به نارسایی‌های مادرزادی هستند. هم‌چنین خطر ابتلا به دیابت و عارضه‌ی پری اکلامپسی در آنان بیش‌تر است. علاوه بر این، اکثر مادران چاق هنگام وضع حمل مجبور می‌شوند به طریق سزارین فرزندشان را به دنیا آورند .

مصرف مکمل آهن، کارآیی ورزش زنان را افزایش می‌دهد

خوردن مکمل آهن برای زنان ورزشکاری که کم‌خونی دارند یا ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند ضروری است .

 مطالعات جدید نشان داده زنانی که مکمل آهن مصرف می‌کنند کارآیی ورزشی بهتری دارند. این بانوان با ضربان قلب کم‌تر و کارآیی بالاتر می‌توانند ورزش کنند. این نتایج، بیش‌تر در زنانی که کمبود آهن یا کم‌خونی دارند و یا کسانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دادند مشاهده شده است. ورزشکاران به‌خصوص زنان ورزشکار در معرض خطر کمبود آهن هستند. زیرا رژیم غذایی آن‌ها نمی‌تواند آهن کافی با توجه به فعالیت شدیدشان را تأمین کند .

 بی‌اختیاری ادرار زنان، با تکنیک‌های نوینِ جراحی درمان می‌شود

دبیر هفدهمین کنگره‌ی انجمن اورولوژی گفت که با تکنیک‌های نوین جراحی، زمان بستری و عوارض درمان بی‌اختیاریِ ادرارِ استرسی در زنان به حداقل رسیده است.

«سراج الدین وحیدی» با اشاره به این‌که با برخی ورزش‌های عضلات کف لگن می‌توان جلوی بروز این عارضه را گرفت، اظهار کرد: «در این عارضه، با افزایش فشار شکمی بر اثر سرفه و عطسه، فرد به علت شل‌شدگی عضلات کف لگن دچار بی اختیاری ادرار می‌شود که در اصطلاح به افتادگی مثانه معروف است . بیمار به کمک ورزش کگل روزانه با 50 تا ۶۰ بار انقباض عضلات کف لگن به مانند عمل جلوگیری خروج ادرار، می‌تواند این عضلات را تقویت و از شل‌شدگی جلوگیری کند.»

دویدن، خطرناک‌ترین ورزش دنیا برای بیماران قلبی است

انجام ورزش برای سلامت بدن مفید است؛ اما برخی از ورزش‌ها می‌توانند برای سلامت بدن خطری جدی باشند.

پزشکان هشدار می‌دهند، ورزش بیش از حد به‌ویژه دویدن، می‌تواند سبب افزایش خطر کاهش طول عمر در افراد شود . دو الی سه ساعت دویدن در طول هفته برای افراد غیرورزشکار کافی و بیش‌تر از آن برای سلامتی آن‌ها مضر است . ورزش زیاد یا عدم ورزش‌کردن می‌تواند بر سلامت قلب اثر گذاشته، سبب تنگی عروق و بالارفتن کلسترول خون در آن‌ها شود.

زنان کم‌تحرک، هنگام بارداری به کمردرد دچار می‌شوند

رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت: «دردهای کمر و زانو در زنان بارداری که پیش از بارداری ورزش نمی‌کنند، به مراتب بیش از عده‌ای است که به‌طور منظم ورزش می‌کرده‌اند.»

  «احمدرضا جمشیدی» افزود: « خانم‌های باردار، به‌ویژه در ماه‌های پایانی، حدود ده کیلو افزایش وزن را تحمل می‌کنند. این افزایش وزن، عمدتاً در یک نقطه‌ی بدن متمرکز است. اکثر خانم‌های باردار به دردهای کمر و زانو دچار می‌شوند؛ اما به کمک ورزش‌هایی که به تقویت عضلات کمر و چهار سر ران کمک می‌کنند و نیز فیزیوتراپی در این نواحی، می‌توان این دردها را تا حد زیادی کاهش داد . »

برنامه‌ی ملی رفع کم‌خونی زنان ایرانی پی‌گیری می‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با ابراز ناخرسندی از کاهش اهدای خون بانوان در کشور، از پی‌گیری برنامه‌ی ملی خط‌مشی کشوری رفع آنمی ناشی از فقر آهن بانوان کشور از طریق شورای معاونین وزارت بهداشت خبر داد .

 دکتر «علی‌اکبر پورفتح‌اله» افزود: «شاخص اهدای خون بانوان در سال‌های گذشته سیر قهقرایی پیدا کرده و مشارکت بانوان در اهدای خون، در سراسر کشور کاهش یافته است. شاخص اهدای خون در کشور در حال حاضر کم‌تر از پنج درصد است . »

 وی از نبود برنامه‌ی ملی برای مدیریت کاهش آنمی در بانوان انتقاد کرد و گفت: «کم‌خونی ناشی از فقر آهن، مجموعه‌ی عوامل و مشکلاتی را به بانوان تحمیل می‌کند که برای رفع آن در شورای معاونین وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی این موضوع را طرح و پی‌گیری می‌کنم تا در آینده، برنامه‌ی ملی برای خط‌مشی کشوری رفع آنمی ناشی از فقر آهن بانوان کشور، تدوین و اجرا شود . »

 مبتلایان زن آلوده به HIV در حال افزایش هستند

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص افزایش شمار مبتلایان زن آلوده به HIV در سطح کشور هشدار داد.

دکتر «حسین بیگلری»، استفاده از سرنگ مشترک بین مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس جنسی غیرایمن و انتقال از مادر به جنین در دوران بارداری و زایمان و نیز از مادر به نوزاد در دوران شیردهی را از جمله راه‌های انتقال ویروس HIV عنوان کرد .

  «بیگلری» عامل هشدار دیگر در زمینه‌‎ی ایدز را افزایش شمار مبتلایان زن به این بیماری و در نتیجه مبتلا شدن تعداد بیش‌تری از نوزادان به ویروس HIV عنوان کرد و گفت: «در سال‌های اخیر شاهد تغییر الگوی انتقال به سمت تماس جنسی محافظت‌نشده هستیم و یکی از دلایل اصلی آن را می‌توان مصرف شیشه دانست که افراد را به سمت رفتارهای غیرمنطقی سوق می‌دهد.»

ورزش هوازی مداوم، حافظه را در زنان سال‌مند افزایش می‌دهد

 انجام ورزش هوازی و استقامتی مداوم، از کاهش کارآیی شناختی در زنان سال‌مند جلوگیری می‌کند و حافظه و یادگیری را افزایش می‌دهد. ورزش‌های هوازی مداوم، هیپوکامپوس مغز را که با حافظه و یادگیری در ارتباط است در زنان سال‌مند بزرگ‌تر می‌کند. زنان سالمند معمولاً بعضی از توانایی‌های خود را بر اثر بالارفتن سن از دست می‌دهند .

 هیپوکامپوس تحت تأثیر افزایش سن و آسیب‌های عصبی قرار می‌گیرد. متحققان تأثیر ورزش‌های مختلف بر حجم هیپوکامپوس را در 86 زن بررسی کردند. این زنان مشکلات حافظه و ناتوانی‌های شناختی داشتند.

استفاده از وسایل آرایشی آلوده، به تخلیه‌ی چشم منجر می‌شود

زنان از وسایل زیادی برای زیبا شدن بهره می‌گیرند،که یکی از آن‌ها استفاده از مژه‌ی مصنوعی است .

دکتر «کیارش قزوینی» گفت: «چون برای نصب مژه‌ی مصنوعی از نوعی چسب ویژه استفاده می‌شود که باید به موازات ریشه‌ی مژه‌ی اصلی، روی لبه‌ی پلک بالایی مالیده شود تا مژه‌ی مصنوعی روی آن قرار گیرد، در مواردی ممکن است مقداری از این چسب روی مژه‌ی اصلی ریخته و در زمان برداشتن مژه‌ی مصنوعی، تعدادی از مژه‌های اصلی هم کنده شود .در آرایشگاه‌های زنانه، گاهی از یک ریمل و خط چشم، برای افراد متعددی استفاده می‌شود، که این عامل سبب انتقال میکروارگانیسم‌ها از فردی به فرد دیگر خواهد شد. او هشدار داد که افراد باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.»

زنان بیش‌تر از مردان غذا می‌خورند 

«شهرزاد محمدیان» کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: «تحقیقات نشان داده است نود درصد زنان در طول یک ماه، ده‌ها بار ولع عجیبی به غذا پیدا می‌کنند؛ در حالی که این رقم در میان مردان پنجاه درصد است.»

وی خاطرنشان کرد: «اهمیت غذا برای زنان بیش‌تر است و این، به صورت یک امر ذاتی در اغلب خانم‌ها دیده می‌شود. در واقع بشر برای بقا، به این حس قدرتمند زنان نیاز دارد، ولی علت هرچه باشد، نتیجه‌ی آن می‌تواند چاقی و اضافه وزن باشد و برای جلوگیری از چاقی توصیه می‌شود زنان با برنامه غذا بخورند و از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کنند.»

ورزش در دوران بارداری باعث رشد توان مغزی نوزادان می‌شود

انجام تمرین‌های ورزشی سبک در دوران بارداری، می‌تواند به تقویت رشد مغزی جنین و افزایش هوش نوزاد کمک کند. «الیز لابونته لموینه» از متخصصان علوم پزشکی در این‌باره گفت: «در یک بررسی، ۱۸ زن باردار و نوزادان آن‌ها ده روز پس از تولد تحت آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد رشد مغزی نوزادانی که مادران‌شان در زمان بارداری ورزش کرده‌ بودند، به مراتب کامل‌تر بوده و این نوزادان باهوش‌تر از نوزادانی هستند که مادران آن‌ها در زمان حاملگی ورزش نمی‌کردند . مغز نوزادانِ مادرانی که در زمان بارداری فعالیت جسمی مناسب داشتند، به مراتب قوی‌تر بوده و صداها را با تلاش کم‌تری شناسایی می‌کردند . »