نویسنده

ورزش صبح‌گاهی، بیش‌ترین بازده را دارد؛ پس روز خود را با حرکت‌های ورزشی یا پیاده‌روی آغاز کنید. اگر تاکنون تنها حرکت ورزشی شما هنگام صبح، بیرون کشیدن خود از رخت‌خواب برای خاموش‌کردن زنگ ساعت بوده است، اکنون موقع آن است که تجدیدنظری در نحوه‌ی شروع صبح خود کنید، چون تمرین‌های بدنی یا پیاده‌روی در صبح، بهترین عامل برای سلامت شماست.

قوی بمانید: نود درصد کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، در مقایسه با افرادی که در ساعت‌های دیگر روز به ورزش می‌پردازند، پس از مشاهده‌ی نتایج کوشش خود، در سال‌های بعد نیز به این روش ادامه می‌دهند و از ورزش دست نمی‌کشند. شاید یکی از دلایل این باشد که این دسته افراد مایل‌اند همان صبح زود کلک ورزش را بکنند؛ به این‌ترتیب، مطمئن می‌شوند که مسئولیت‌های دیگر در طی روز مانع ورزش‌کردن آن‌ها نمی‌شود.

عامل کسب انرژی باشید: ممکن است هنگام برخاستن از خواب، احساس کنید بدن‌تان مانند یک کنده‌ی درخت سنگین و مغزتان تیره‌وتار است؛ ولی در طول شب در بدن شما مقدار زیادی انرژی نهفته می‌شود تا در اختیارتان قرار گیرد و آن را به ‌مصرف برسانید. از طرف دیگر، اگر حتی چهار یا پنج ساعت نیز خوابیده باشید، به اندازه‌ی کافی استراحت کرده‌اید و بنابراین، صبح کاملاً سرحال هستید؛ اما در انتهای روز احساس می‌کنید که انرژی ذخیره‌شده‌ی شما ته کشیده است.

بهتر بخوابید: ورزش صبح‌گاهی کمک می‌کند تا شب بهتر بخوابید. علت آن است که در طی روز احساس می‌کنید پرانرژی هستید و به این ترتیب، نیازی به خواب بعدازظهر ندارید؛ چون خواب بعد از ناهار مانع خوب خوابیدن هنگام شب می‌شود.

وقتی هر روز در ساعت معینی هنگام صبح ورزش کنید، سیستم غدد درون‌ریز بدن‌تان در طی شبانه‌روز ریتم مرتبی پیدا می‌کند. هنگام ورزش‌کردن، سوخت‌وساز بدن همراه با تمام هورمون‌ها، درگیر فعالیت می‌شوند؛ ولی در طی شب میزان آن‌ها بالا می‌رود. در نتیجه، هنگام صبح احساس هوشیاری و انرژی بیش‌تر کرده و آماده‌ی ورزش می‌شوید.

متابولیسم را به ‌حرکت درآورید: ورزش در ساعت‌های اولیه‌ی صبح سوخت‌وساز را فزونی بخشیده و آن را ساعت‌ها در سطح بالا نگه می‌دارد؛ حتی گاهی وقت‌ها تا 24 ساعت. در نتیجه، کالری بیش از اندازه سوزانده می‌شود.

لاغر شوید: ورزش‌کردن قبل از خوردن صبحانه، باعث می‌شود تا چربی‌های ذخیره‌شده در بدن بسوزد؛ چون هنوز کربوهیدرات‌ها برای هضم آن‌ها به بدن نرسیده است؛ بنابراین در این فرآیند، چربی‌های بدن سریع‌تر از بین می‌روند.

سطح هوشیاری خود را بالا ببرید: ورزش صبح‌گاهی نه‌ فقط بدن را بیدار می‌کند، بلکه در هوشیاری مغز نیز اثر می‌گذارد. ورزش‌ هنگام صبح، سوخت‌وساز بدن را بعد از استراحت شبانه به ‌حرکت درمی‌آورد که باعث سرحالی و سرخوشی شخص می‌گردد؛ بدین ترتیب، شما حالت کسالتی را که معمولاً هنگام صبح یا بعدازظهر برای شخص پیش می‌آید، تجربه نمی‌کنید. ورزش صبح‌گاهی به‌طور حیرت‌انگیزی باعث تیزی و هوشیاری بیش‌تر ذهن می‌گردد. حالتی که چهار تا ده ساعت پس از پایان کار روزمره باز هم ادامه می‌یابد. ورزش هنگام صبح، به‌معنای آن است که شما به‌جای تلف کردن قوای ذهنی خود هنگام چرت‌زدن، آن را مهار کرده‌اید.

سالم‌تر غذا بخورید: ورزش صبح‌گاهی باعث می‌شود تا شخص در طی روز، اشتهای کم‌تری داشته و کم‌تر تمایل به خوردن هله‌هوله پیدا کند؛ چون ورزش اشتها را تعدیل می‌کند. علت آن است که ورزش صبح‌گاهی باعث آزادشدن ایندورفین در خون می‌گردد که این فرآیند موجب کم‌شدن اشتها می‌شود. ورزش در صبح زود نه‌تنها باعث کم‌تر خوردن، بلکه خوب خوردن هم می‌شود؛ زیرا سیستم بدن در اثر از دست‌دادن سموم و پاک‌شدن میل و هوس به زیاده‌روی را از دست می‌دهد.

با رعایت نکته‌های زیر، صبح زود راحت از رخت‌خواب برمی‌خیزید:

* هنگام خوابیدن پرده یا کرکره‌ی پنجره‌ی اتاق را باز بگذارید. با طلوع خورشید، وقتی انوار آن از طریق پنجره به‌صورت شما بتابد، باعث می‌شود که زودتر از خواب برخیزید. ساعت شماطه‌داری تهیه کنید که پی‌درپی زنگ بزند. آن وقت ناچار می‌شوید از جا برخیزید تا آن را خاموش کنید.

* اگر نمی‌توانید صبح خود را بدون چای یا قهوه شروع کنید، از قهوه‌جوش برقی استفاده کنید و با تنظیم دکمه‌ی آن، قبل از بیدارشدن شما روشن شود؛ در این‌صورت، عطر چای یا قهوه شما را ترغیب به بلندشدن از رخت‌خواب می‌کند.

* به خود تلقین کنید که در باطن سحرخیز هستید. این تلقین روحیه‌ی شما را آماده می‌کند. شب، کمی زودتر بخوابید. این امر به شما کمک می‌کند تا مقدار خواب مورد نیاز خود را تأمین کنید؛ در این‌صورت، صبح زودتر و سرحال‌تر از خواب بیدار می‌شوید و روز خود را شروع می‌کنید.

* سعی کنید با یک دوست یا همراه، ورزش صبح خود را شروع کنید؛ در این‌صورت، کم‌تر احتمال دارد که صبح زود دنبال بهانه‌ای برای مدت بیش‌تری در رخت‌خواب ماندن بگردید.

* وقتی دما در طی روز بالا می‌رود، در ساعت‌های اولیه‌ی روز، هوا خنک‌تر، سالم‌تر و مناسب‌تر است و از آلودگی‌های صوتی نیز در امان هستید.

منبع: Health@Beauty2013