اخبار زنان


اصلاح وضعیت حجاب در گرو اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی(ره)، با بیان این‌که صرفاً برخورد با ظاهر بدحجابی در جامعه، نمی‌تواند در اصلاح وضعیت کنونی کارساز باشد، گفت: «اصلاح وضعیت حجاب در جامعه، در گرو اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی است.»

«ایراندخت فیاض» گفت: «ما نمی‌توانیم برای طیف وسیعی از مردمی را که به هر دلیلی بخش رعایت حجاب و فرهنگ خودبازداری در آن‌ها نهادینه نشده، به زور و اجبار وادار کنیم که ظاهر خود را اصلاح کنند. بعد از مدتی دوباره این اتفاق خواهد افتاد و ما دوباره رفتارهای واکنشی نشان می‌دهیم.»

ساختار فعلی حوزه‌ی زنان، پاسخ‌گوی راه‌اندازی مرکز عالی زنان نیست

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «نتایج پژوهش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نشان می‌دهد امکان ارتقا در ساختارهای فعلی که در زمینه‌ی زنان و خانواده در حال فعالیت هستند وجود ندارد و باید ساختار جدید را طراحی کنیم.»

«فاطمه رهبر» گفت: «فراکسیون زنان و خانواده، تمام تلاش خود را برای تحقق فرمایش‌های مقام معظم رهبری قرار داده است و در این راستا، فراکسیون زنان مکاتبه‌ای را با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داشتند و از مرکز پژوهش‌ها خواستند که ساختار پیشنهادی این تشکیلات جدید را طراحی و پیشنهادهای خود را بیان کنند.»

مشاوره‌ی قبل از ازدواج ضروری است

کارشناسان امور اجتماعی بر این باورند که مشاوره‌ی قبل از ازدواج، تا حد زیادی در انتخاب مناسب و ازدواج پایدارتر و مشاوره‌ی بعد از ازدواج نیز در استحکام پایه‌های زندگی و کاهش آمار طلاق مؤثر است.

«علی‌اکبر محزون» مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: «طی سال گذشته در هر ساعت، به‌طور متوسط هجده طلاق به ثبت رسیده؛ در حالی که سال 91 این رقم، شانزده واقعه‌ی طلاق در هر ساعت بود . »

حضور مشاوران و قضات زن در دادگاه‌های خانواده لازم است

یک عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به لزوم تأمین امنیت زنان در دادگاه‌ها گفت:‌ «حضور مشاوران و قضات زن، برای احقاق حقوق زنان در دادگاه‌های خانواده ضروری است.»

«سکینه عمرانی» گفت: «در ارتباط با مسائل امنیتی زنان، قانون‌های ما به‌گونه‌ای است که بخشی از آن‌ها به‌خوبی در راستای حمایت از زنان عمل می‌کند؛ اما بخش دیگر نیازمند کار کارشناسی دقیق‌تری است. حضور مشاوران و قضات زن در دادگاه‌های خانواده ضروری است و می‌تواند گام مهمی برای تأمین امنیت و احقاق حقوق زنان باشد.»

شمار زنان سرپرست خانوار افزایش یافته است

استاد دانشگاه و جمعیت‌شناس با بیان این‌که شمار زنان سرپرست خانوار طی سال‌های اخیر افزایش یافته، گفت: «آمار این افراد در سال 1390 نسبت به سال 1385، از 9.5 به 12.1 درصد افزایش یافته است . »

«علیرضا زاهدیان» افزود: «برای تبیین وضعیت خانوارهای زن سرپرست، چهار محور مطالعاتی شامل وضعیت جمعیت‌شناختی خانوارهای زن‌سرپرست، وضعیت اقتصادی، وضعیت سلامت و قانون‌ها و مقررات مربوط به خانوارهای زن‌سرپرست در نظر گرفته شده است . »

انتخاب نادرست همسر، از مهم‌ترین دلایل اعمال خشونت علیه زنان است

دکتر «بهرام نوابی‌فر» گفت: «اصولاً خشونت و پرخاش‌گری بر اثر ناکامی ایجاد می‌شود و افرادی که در نهادهای اولیه از جمله خانواده، نحوه‌ی کنترل خشونت را نیاموخته‌اند، در زندگی مشترک آینده هم علیه همسران خود با خشونت رفتار می‌کنند.»

 این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که خشونت علیه همسر معمولاً توسط مردان اعمال می‌شود، یادآوری کرد: «عدم تفاهم و درک متقابل دو طرف، باعث می‌شود دچار اختلاف و جدال شوند و مردانی که از نظر منطق ضعیف هستند، به جای بحث و گفت‌وگو دست به خشونت علیه زنان خود می‌زنند.»

هزار دختر جوان چادر را برای حجاب خود انتخاب کردند

رئیس بسیج جامعه‌ی زنان، با اشاره به فعالیت گروه صالحین در ترویج عفاف و حجاب در جامعه گفت: «طبق آخرین آمار تا پایان سال 92، 33هزار دختر جوان چادر را برای حجاب برتر خود انتخاب کردند.»

 «مینو اصلانی» اضافه کرد: «با اجرای این طرح، خوش‌بختانه تعداد زیادی از خانم‌ها و دختران جامعه‌ی ما پس از راهنمایی و دادن اطلاعات لازم و کافی چادر را به‌عنوان حجاب برتر خود انتخاب کردند.»

دولت باید امنیت شغلی زنانی را که مرخصی زایمان می‌گیرند تأمین کند

عضو هیأت رئیسه‌ی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کارفرماهایی که برای پرداخت‌نکردن بیمه‌ی بیکاری زنان شاغل در مجموعه‌ی خود، قرارداد زیر نود روز می‌بندند، گفت: «دولت باید امنیت شغلی زنانی را که به مرخصی زایمان می‌روند، تأمین کند.»

 «رسول خضری» با اشاره به مرخصی نُه‌ماهه‌ی زایمان برای مادران شاغل خاطرنشان کرد: «متأسفانه تأمین اجتماعی و حتی کارفرمایان زیر بار این موضوع نمی‌روند و متأسفانه کارفرماها قراردادهای موقت سه‌ماهه‌ی زیر نود روز با کارگران خود می‌بندند تا زیر بار بیمه‌ی بیکاری نروند! دولت باید حداقل امنیت شغلی زنان شاغلی را که مرخصی نُه‌ماهه‌ی زایمان می‌گیرند، تأمین کند.»

بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته‌ی امداد هستند

سرپرست کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) گفت: «یک‌میلیون‌وپنجاه‌هزار زن سرپرست خانوار، تحت پوشش این نهاد قرار دارند . کمیته‌ی امداد، علاوه بر پرداخت مستمری به این زنان برای گذران امور زندگی، به آنان تسهیلات خوداشتغالی نیز می‌پردازد تا به خودکفایی برسند . »

«حسین انواری» از ازدواج دوباره‌ی سه‌هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته‌ی امداد در دو سال اخیر خبر داد و گفت: «کمیته‌ی امداد، حمایت خود را بعد از ازدواج این زنان ادامه می‌دهد؛ به این صورت که به آنان و همسران‌شان تسهیلات ارائه می‌شود تا بتوانند درآمد کسب کنند . »

زنان از کاهش ساعت کار خود سودی نمی‌برند

سخن‌گوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: «زنان به‌دلیل کاهش میزان اضافه‌کار در بخش دولتی و کسری حقوق در بخش خصوصی، از کاهش ساعت کاری خود سودی نمی‌برند . »

  «ایرج عبدی» افزود: «با توجه به این‌که کاهش ساعت کاری در هر دستگاهی نیازمند یک‌سری تدابیر است، به‌طور یقین در بخش دولتی از میزان اضافه‌کار و در بخش خصوصی نیز از میزان حقوق و مزایا کاسته می‌شود که این به ضرر بانوان می‌شود . »

ساختارهای حوزه‌ی زنان دچار چالش است

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان این‌که ساختارهای موجود در حوزه‌ی زنان دارای چالش است، ابراز امیدواری کرد تا این چالش‌ها هرچه سریع‌تر برطرف شود.

 «شهیندخت مولاوردی» با اشاره به ماده‌ی 230 قانون برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه ادامه داد: «براساس این ماده، دولت مکلف است با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله: معاونت امور زنان و خانواده‌ی رئیس‌جمهوری با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی، برای استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه‌ی زمینه‌ها گام بردارد . »

رشد منفی جمعیت، نتیجه‌ی کاهش ازدواج است

یک روان‌شناس با بیان این‌که کاهش ازدواج پی‌آمدهای مختلفی هم‌چون رشد منفی جمعیت دارد، گفت: «امنیت انتظامی در ایران بسیار قوی؛ ولی احساس امنیت روانی کم است. این وضعیت با تأمین اجتماعی کلان بهبود می‌یابد؛ اما متأسفانه به آن نپرداخته‌ایم و باید توجه کنیم که احساس امنیت مهم‌تر از وجود امنیت انتظامی است!»

دکتر «غلامعلی افروز» گفت: «باورهای فرهنگی، کلیشه‌ای و ناامنی روانی ریشه‌های اصلی کاهش ازدواج هستند. اگرچه مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری بر میزان ازدواج مؤثرند، ریشه‌ی اصلی آن نیستند.»

ماهواره همدم تنهایی‌های زنان است

یک کارشناس امور زنان و خانواده گفت: «ضعف برنامه‌ریزی در زمینه‌های فرهنگی و پرکردن اوقات فراغت، معضلی شده است که اگر مسئولان برای آن برنامه‌ریزی نداشته باشند، باید منتظر عواقب جبران‌ناپذیری باشیم . »

  «زهرا سجادی» گفت: «زمانی که‌ تفریح سالمی برای زنان در نظر گرفته نشده باشد، وسایلی مانند ماهواره و ابزارهای نوین ارتباطی در لحظه‌های تنهایی همدم آن‌ها می‌شود که یکی از تبعات استفاده از ماهواره در خانه‌ها، ترویج استفاده از سیگار و قلیان به‌عنوان یک پز و کلاس روشن‌فکری است.»

پدیده‌ی سال‌مندی در ایران زنانه شد

افزایش زنان از مردان سال‌مند، پدیده‌ای است که در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران رخ خواهد داد.

دکتر «محمد مشفق» عضو هیئت علمی مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی کشور، در مورد بحث زنانه‌شدن سال‌خوردگی گفت: «در سنین بالای 65، تعداد زنان از تعداد مردان بیش‌تر است و به‌طور کلی نسبت زنان به مردان در سال‌مند شدن افزایش پیدا می‌کند. در ایران نسبت جنسی افراد بالای 60 سال 103 است؛ یعنی در مقابل هر 100 زن 103 مرد وجود دارد. علت این مسئله، امید به زندگی بالاتر در زنان است که حدود چهار تا شش سال بیش‌تر از مردان است و زنان طول عمر بیش‌تری دارند . »