به مناسبت روز جهانی مسجد
برای موضوع روز جهانی مسجد و پرداختن به دلیل نامگذاری آن، با یک جستوجو در فضای مجازی و پس از اینکه چیزی به نام روز جهانی کلیسا، کنیسه یا سایر معابد پیدا نمیکنید، این موضوع را به حساب هوشیاری مسلمانان میگذارید یا نقشی که مسجد میتواند در ایجاد سبک زندگی صحیح برای آنها داشته باشد. شاید به دلیل همین نقش ارزنده است که در جنگها و فتنههایی که از سوی دشمنان علیه مسلمانان طراحی میشود، همواره مساجد از اولین مکانهایی هستند که مورد تاختوتاز و تخریب قرار میگیرند! این نامگذاری هم درست به همین دلیل بود؛ مظلومیت مسلمانان و تهدید مهمی که از سوی مساجد به دلیل آگاهی بخشی و ایجاد وحدت در میان آنها، متوجه دشمنانشان میشد.
در سیامین اجلاس وزرای خارجهی کشورهای اسلامی در تهران، به پیشنهاد ایران، روز سیام مردادماه که مصادف با به آتش کشیدهشدن مسجدالاقصی توسط صهیونیستهاست، روز جهانی مسجد نام گرفت و در قطعنامهای که به این مناسبت از سوی سازمان کنفرانس اسلامی صادر شد، از کشورهای عضو خواسته شد تا در راستای تحکیم مساجد، در توسعهی فرهنگ و ارزشهای اسلامی برای تکریم و بزرگداشت این روز تلاش کنند. گفتنی است که سیام مردادماه همچنین مصادف با حملهی عوامل رضاخان به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم بیگناه در سال 1314 نیز هست.
در سالهای شکلگیری اسلام، مساجد از جمله مهمترین پایگاههای فرهنگی و اجتماعی بودند. بیشتر ملاقاتهای مردم با پیامبر(ص) و رفع حوائج و گرفتاریهای آنان در مسجد صورت میگرفت و محل اصلی نزول وحی، توضیح، تشریح و تبیین آن توسط پیامبر(ص) بود. از سوی ائمه(ع) نیز روایات زیادی مبنی بر تکریم و احترام مساجد باقی است؛ چنانکه امیرمؤمنان(ع) میفرماید: «کسی که مسجد را گرامی بدارد، خدا را در قیامت با شادمانی و بشارت ملاقات کند و نامهی اعمالش به دست راست او داده شود» (جوادیآملی، 1391، 567). همچنین حضرت امام صادق(ع) در حدیثی، حضور در مسجد را از جمله مصادیق بزرگمنشی افراد معرفی کردهاند (جوادیآملی، 568)؛ اما به واقع، در یک نگاه ظاهربینانه و سطحی، شاید علت این همه بزرگداشت برای ما غیرقابل فهم باشد! نقل است که شخصی از امام صادق(ع) در مورد علت تعظیم مساجد پرسید و ایشان در پاسخ فرمودند: «از آنروی به تعظیم و احترام مساجد فرمان داده شد، که خانههای خدا در زمین هستند» (حرعاملی، 1387، 557).
بر این اساس، هنگامی که حضور در مسجد جزو برنامههای اصلی و روزانهی ما قرار گیرد، هر چند ممکن است در ابتدا به نظر تکراری برسد و همچون سایر روزمرگیها بدون حضور قلب، صورت پذیرد، بهتدریج و با توفیقی که انشاءالله از سوی صاحبخانه نصیبمان خواهد شد، سعی در پاکیزگی خود از آلودگیهای باطن خواهیم کرد، تا لایق آن بارگاه الهی شویم. کمکم احساس حضور خدا و توکل بر او در زندگی ما پررنگتر شده، احساس عجز، ناکامی، درماندگی و تنهایی در سختیها رخت برمیبندد و همین آرامش، ضامن سلامت روحی ما در دنیایی خواهد شد که کسر بزرگی از تختهای بیمارستانیاش به بیماران روانی، حجم انبوهی از داروهای مصرفیاش به داروهای آرامبخش و ضدافسردگی و جمعیت زیادی از مردگانش به انسانهای ضعیفی تعلق دارد که به هنگام احساس بیپناهی در نگرانیها و ناامیدیهای زندگی، خود را با دستان خویش به کام مرگ فرستادهاند. علما و دانشمندان زیادی وجود داشتهاند که حتی برای رفع معضلات علمی خود دست به دامان مساجد میشده و نتیجه میگرفتهاند؛ نقل است که ابوعلیسینا هرگاه در مسئلهای علمی سخت درمانده میشد، وضو میگرفت و راهی مسجد میشد، دو رکعت نماز میخواند و با استمداد از خدا، مسئله برایش حل میشد.
علاوه بر اینها، حضور مؤدبانه و مداوم در مساجد، از مسلمانان انسانهایی منظم، وقتشناس، قانونمند، پاکیزه و سلامت خواهد ساخت؛ چراکه مسلمان مقید به حضور در مسجد، میداند چنانچه حتی برای دقایقی دیرتر برسد، پاداش عظیم نماز جماعت اول وقت را از دست خواهد داد؛ لذا در برنامهریزی روزانهی خویش دقیق و هدفمند عمل خواهد کرد. او همچنین میداند نهتنها صاحب والامقام خانه از او خواسته است تا زینتهایش را به هنگام حضور در این خانه به خود برگیرد و با بدن و لباس پاکیزه و معطر و دهان مسواکزده و خوشبو وارد شود تا ثواب نمازش چندین برابر گردد، بلکه حتی برای پاکیزگی و غبارروبی از مکان مسجد هم برایش اجر فراوانی منظور داشته است؛ لذا تقید به این موارد و تکرار آنها برای روزهای متوالی، آنهم روزی یک الی چند مرتبه، پاکیزگی و نظافت را در شخصیت او نهادینه و سلامت را برایش به ارمغان خواهد آورد. پیامبر اکرم(ص) در توصیه به پاکیزه نگاه داشتن مساجد فرمود: «کسی که خاشاکی اندک را، به اندازهای که در چشم فرورود از مسجد بیرون برد، خدا برایش رحمت دنیا و آخرت مینویسد.» همچنین از امیرمؤمنان علی(ع) نیز نقل است که فرمود: «هرکس غذای بدبو (آزاردهنده) خورده است، به مسجد نرود» (جوادیآملی، 567). ایجاد وحدت و همدلی در اجتماع مسلمانان را میتوان، از دیگر نتایج مهم حضور در مساجد دانست. پیامبر(ص) در این خصوص فرمودهاند: «شیطان، گرگ انسان است؛ همانند گرگ گوسفند که گوسفند جداشده از گله را میبرد؛ پس از جدایی و تفرقه بپرهیزید و بر شما باد به پیوستن به جماعت و عموم مسلمانان و حضور در مسجد» (جوادیآملی، 567). همچنین از ابنمسعود نقل است که گفت: «رسول گرامی اسلام(ص) [به هنگام نماز جماعت در مسجد] دست به شانههای ما میگذاشت و ما را پس و پیش میکرد و میفرمود منظم بایستید؛ وگرنه چنانچه در ایستادن اختلاف داشته باشید، دلهایتان هم مختلف خواهد شد» (عزیزی، 1379، 102). برکات حضور در مساجد تنها در اقامهی نماز خلاصه نمیگردد؛ هر یک از مسلمانان، فارغ از اینکه مرد باشد یا زن، میتواند با حضور در مسجد مطابق با تخصص خویش ساعتی را برای کمک رایگان به افرادی که در مسجد حضور مییابند اختصاص دهد. همین امر میتواند سبب ترغیب بیشتر مردم به حضور در مسجد شود و در پی آن، برخورداری از فضایل و برکاتی گردد که پارهای از آنها ذکر گردید. زنان حتی میتوانند با توجه به مهارتهای خاصی که در هنر، آموزش، تربیت، مشاوره و روانشناسی یا حتی طبابت دارند و با توجه به اوقات فراغت بیشتری که نسبت به مردان دارند، نقش مؤثرتری در این زمینه داشته باشند. از طرفی با حضور مادران در مسجد، فرزندان آنها بهخصوص فرزندان دختر هم به شرکت ترغیب شده و آموزش نسلهای بعدی در دستان زنانی قدرتمند قرار خواهد گرفت. در مقالهای پیرامون نقش زنان در مساجد در سایر جوامع اسلامی، چنین آمده است: «زنان در سایر کشورهای اسلامی حضور پررنگتری در فعالیتهای مساجد دارند. آنها خدمات و فعالیتهایی چون آموزش کودکان و جوانان، خدمات مشاورهی قانونی، خدمات اسکان و منزلدهی، رفاهی، بهداشتی و زندگی سالم را ارائه میکنند. مساجد همچنین در جمعآوری کمک مالی برای کاهش فقر و فلاکت، فعالیتهای بینمذاهب، برپایی هستههای مطالعاتی و سمینار برای زنان در مرکز اسلامی مشارکت دارند. نمونهی آن یک گروه پانصدعضوی از زنان داوطلب است که در طول ماه مبارک رمضان، برای کار در بخشهای مخصوص زنان در مسجد اعظم مکه گمارده شدند و تحت نظارت مقامات هلالاحمر به زائران کمکهای اولیه ارائه میکردند. در قاهره بالغ بر هزارنفر در درسهای قرآن یا خطابههای مذهبیِ ایرادشده توسط زنان، در یکی از مساجد اصلی شهری بهنام «الصدیق» گردهممیآیند. آنان همچنین در روزهای مقرر، طبقهای لباس و وعدههای غذایی برای فقرا مهیا میکنند، یا به زنان دیگر خواندن و نوشتن میآموزند. الصدیق همچنین کلینیکهای درمانی و یک مرکز درمانی روزانه برای زنان و بچههایی دارد که در مسجد داوطلب هستند. تمام فعالیتها توسط زنان سازماندهی میشود» (سایت خانواده و زنان). در کشور ما متأسفانه در برخی از مساجد حرمت بانوان آنگونه که شایستهی یک زن مسلمان است حفظ نمیشود! چنانکه در برخی از مساجد با آن که مساحت کمی هم ندارند؛ جایگاه زنان به نحو چشمگیری کوچک است یا حتی مساحت کمی از طبقهی دوم، با وسایلی کهنه و فرسوده به آنان تعلق دارد. گاه حتی قسمت مربوط به آقایان از تزئینات و کاشیکاریهای زیباتر، تعداد لوسترهای بیشتر و وسایل تهویه، خنککننده و گرمکنندهی بیشتری برخوردار است. در اعیاد، جشنها، سخنرانیها و سایر مراسم عبادی که در مسجد صورت میگیرد نیز، یا اصلاً بانوان حضور ندارند و یا در پذیراییهای مربوط، به نحو محترمانهای با آنان برخورد نمیشود. حضور آگاهانه و پررنگ زنان در مساجد، بهخصوص زنان عالمه و دانشمند و استفاده از علم و تخصص آنان، باعث خواهد شد تا بسیاری از اینگونه عادتها و سنتهای غلط کنار گذاشته شود و سایر بانوان، بهخصوص جوانان و نوجوانان با اشتیاق بیشتری در مسجد حضور یابند و از فیوضات مادی و معنوی حاصل از این حضور بهره گیرند. منابع: 1. جوادیآملی، عبدالله (1391)؛ مفاتیح الحیاه، قم: نشر اسراء. 2. حرعاملی، محمد بن حسین (1387)؛ وسایلالشیعه، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 3. عزیزی، عباس (1379)؛ قصههای نماز، قم: انتشارات بلوغ. 4. قاسمی، زینب؛ «جوامع مسلمان و نقش زنان در مساجد»، پایگاه تحلیلی و خبری خانواده و زنان.