کتاب‌خانه‌ی پیام زن

نویسنده


چهل نکته برای این‌که زن نمونه باشیم

مدیر مجتمع فرهنگی نور، 1393

مقام معظم رهبری در سیر تکاملی انقلاب اسلامی پس از طرح موضوعاتی مانند انقلاب فرهنگی، مهندسی فرهنگی ـ مهندسی تمدن اسلامی و جنبش نرم‌افزاری که همگی از ضرورت ایدئولوژی انقلاب اسلامی حکایت دارند، موضوع سبک زندگی را مطرح و آن را از مهم‌ترین نیازهای جامعه و نظام اسلامی قلمداد کردند . این کتاب، برگرفته از همایش‌های سبک زندگی اسلامی بوده و سبک زندگی فاطمی و ویژگی‌های زن موفق را در جامعه اسلامی، با توجه به روایات با زبان ساده بیان کرده است.

حجاب با حجاب

محمدرضا زائری، انتشارات آرما، 1393، 125 صفحه

 نویسنده در این کتاب کوشیده است از ضرورت پرداختن بی‌پرده به موضوع حجاب سخن بگوید و «بی‌حجاب» به حجاب بپردازد و از این واقعیت تلخ سخن بگوید که «با حجاب» رفتار و عمل‌کرد نادرست برخی اشخاص حقیقی و حقوقی، روی زیبا و دلپذیر مفهوم متعالی، آرمانی و ارزش‌مند حجاب پوشانده شده است. اگر برخی کردارهای نادرست و ناشیانه نبود، شاید ابعاد گوناگون اجتماعی و فرهنگی این حکم الهی و فریضه‌ی شرعی به‌راحتی تبیین می‌شد و پذیرش آن برای مخاطبان، بسیار گواراتر و آسان‌تر بود!

سر به مُهر

 حسنا محمدزاده، انتشارات جمهوری، 1393، 150 صفحه

این کتاب شامل تازه‌ترین سروده‌های این شاعر در حوزه‌ی شعر آیینی است . این مجموعه، شامل دو فصل و در برگیرنده‌ی هفتاد شعر در قالب‌های غزل، مثنوی، قصیده، ترکیب‌بند و رباعی با مضامین عرفانی و ولایی است .

اشعار این مجموعه چه از نظر درون‌مایه و فضای موجود در مضامین و چه از نظر زاویه‌ی نگرش شاعر، نسبت به دو مجموعه‌ی قبلی شاعر، تجربه‌ای متفاوت است . در زمینه‌ی محتوای اشعار سعی شده به چگونگی زندگی اهل بیت(ع) و آرمان‌های آن‌ها و سیره‌ی اخلاقی‌شان بیش‌تر پرداخته شود تا جنبه‌ی سوگ و مدح .

بعد از پایان

فریبا وفی، نشر مرکز، 1393، 230 صفحه

این کتاب به دغدغه‌های زنان و مسائل اجتماعی‌ای می‌پردازد که در حال حاضر با آن‌ها درگیر هستیم؛ مسائلی مثل مهاجرت و رابطه‌ی انسان‌ها با هم. این رمان در سفری چندروزه به تبریز روایت می‌شود و اتفاق‌هایی در این سفر رخ می‌دهد. مهم‌ترین مشخصه‌ی این رمان‌، بازشدن مسائل اجتماعی در آن است و بیش‌تر شخصیت‌های رمان، زن هستند.

یک پنجره برای من

کتایون ریاحی، انتشارات شمع و مه، 1393

یک پنجره برای من، نام نمایش‌نامه‌های داستانی کتایون ریاحی است. این کتاب مجموعه‌ی پنج نمایش‌نامه و داستان با موضوعات مختلف است. موضوع این کتاب شامل قصه‌هایی با گرایش به طبیعت تا قصه‌هایی با موضوع شناخت هویت انسان و ایران است که پیش از این در قالب فیلم‌نامه نوشته شده بود.

از یاد رفته

به کوشش جنبش دانشجویی حیا، انتشارات کتاب رواق اندیشه، 1393

کتاب «از یاد رفته»، 57 خاطره درباره‌ی امر به معروف و نهی از منکر را در خود جای داده که خواندن هر کدام از آن‌ها، می‌تواند جواب سؤالات مرتبط با این مسئله را بدهد.

این کتاب، خاطراتی است که صرفاً به مسئله‌ی بدحجابی هم محدود نشده و دعوت به نیکی‌های متعدد و هم‌چنین نهی از بدی‌های مختلفی را شامل می‌شود. «توی مینی‌بوس یه خانمی با حجاب نامناسب نشسته بود. رفتم جلو و آروم گفتم: خانم حجاب‌تون مناسب نیست؛ درستش کنید. سریع جواب داد: تو نگاه نکن. گفتم: باشه من نگاه نمی‌کنم؛ اما بقیه چی؟ اون‌ها هم نگاه نمی‌کنند؟»

فرشتگان تغزل

به کوشش: زهرا بشری‌موحد، بوستان کتاب، 1392، 240 صفحه

این کتاب مجموعه شعری از 37 نفر از خواهران حوزوی است که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در مجموعه‌ی آثار کتاب اشراق منتشر شده است. «حتی اگر بهشت برایم بیاوری، یک لحظه از حرم نروم جای دیگری، این‌جا بهشت نقد به من هدیه می‌دهند، آن سینه، سهم شیفته‌ی حوری و پری»

مادران آسمانی

سیدابوالقاسم حسینی، روشن سلیمانی، حبیب نظاری، مهدی موسوی، مظفر سالاری، انسیه‌سادات هاشمی، رضا بابایی، زهرا بشری، جواد محمدزمانی، محمدجواد زمانی، محمدجواد شرافت، مجید ملامحمدی، خدیجه پناهی، علی کمساری، بوستان کتاب، 1392، 520 صفحه

این مجموعه‌ی سیزده جلدی با زبان ادبی و شاعرانه به زندگی مادران چهارده معصوم(ع) پرداخته است. «به نام گل سرخ»، «نگار محمد»، «بانوی قبله»، «نماز باران،» «ماه در مُحاق»، «بر مدار پارسایی»، «ساقه در سایه‌ی گل»، «بانوی باران»، «آبشار بشارت»، «در پناه رضوان»، «ستاره‌ی مغربی»، «زیر چتر آفتاب»، «بر بام رُم» به قلم نویسندگان حوزه و به کوشش مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، به ترتیب بازگوکننده‌ی زندگی حضرت آمنه، حضرت خدیجه، حضرت فاطمه بنت اسد، حضرت فاطمه‌ی زهرا، حضرت شهربانو، حضرت فاطمه بنت الحسن، حضرت ام فروه، حضرت حمیده، حضرت نجمه، حضرت ریحانه، حضرت سمانه، حضرت حدیثه و حضرت نرجس(س) است.

 

 

بودن

یرژی کاشیسنکی، ترجمه‌ی مهسا ملک‌مرزبان، نشر آموت، 1393، 112 صفحه

رمان «بودن» درباره‌ی باغبانی چهل‌ساله است که بعد از مرگ صاحب‌کارش مجبور به ترک محلی که در آن کار کرده، می‌شود؛ اما چون این باغبان پیش از آن هیچ‌گاه از محل کارش خارج نشده‌، مواجهه‌اش با جهان بیرون برایش عجیب است و از سوی دیگر، برای مردم نیز‌ دیدن و صحبت‌‌کردن با این فرد عجیب است؛ با این حال و در نهایت، باغبان در اثر یک اتفاق، وارد خانه‌ی یکی از بزرگان شهر می‌شود و در آن‌جا می‌ماند...

زن و خانواده

به کوشش امیرحسین بانکی‌پور و همکاران، انتشارات انقلاب اسلامی، 1393

این کتاب‌ پنج جلدی که برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، به ترتیب با عناوین «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «الگوی زن»، «زن و خانواده»، «جایگاه و مسائل زنان در اسلام و تجدد» و «عرصه‌های حضور اجتماعی زن» منتشر شده است .

قصه‌ی آفرینش در ایران پیش و پس از اسلام

مریم بصیری، انتشارات عصر داستان، 1393، 224 صفحه

این اثر پژوهشی، به مطالعه‌ی زیرساخت‌های داستانی و دراماتیک در اساطیر ایرانی می‌پردازد که در آن قصه‌های آفرینش جهان در اسلام و اساطیر کیش مهر و زرتشت بررسی شده است. فصل‌های کتاب «قصه‌ی آفرینش در ایران پیش و پس از اسلام»، دربرگیرنده‌ی موضوعاتی هم‌چون اساطیر و ادیان و کارکرد و جهان‌بینی آن‌ها در ایران، اسطوره و قصه از دید قرآن، پیدایش اسطوره‌ی آفرینش، قصه‌ی آفرینش در اسلام، نمودهای نمایشی آفرین و نمود عینی اسطوره در ادبیات داستانی است.

اسب چه می‌داند از منطق اسب بخار

رباب محب، انتشارات بوتیمار، 1393، 104 صفحه

این کتاب شامل 56 قطعه شعر کوتاه است . نام شعرهای این کتاب عبارت است از: «من می‌دانم تو...»، «زائده‌های بی‌سر...»، «چند فلس پنهانی...»، «به تماشای...»، «نخی نازک میان...»، «بختک»، «از پشت سر می‌رسند...»، «ماهی مهاجر لغزنده...»، «این سراب کجاست...»، «پا...»، «چرا؟»، «گاه آسمان...»، «پَر...»، «از صدایم پایین...»، «کاش!»، «صنوبرهای برهنه...»، «به هر تقدیر»، «تو»، «رگ پاهای عفریت»، «دیوارنگاری‌های شاعرانه»، «انگشت اشاره خاموش است» و...

اصلن چرا ابدن

 آفاق شوهانی، انتشارات بوتیمار، 1393، 130 صفحه

این کتاب، چهار فصل اصلی دارد که اشعارشان، هم با شماره و هم عنوان، نام‌گذاری شده‌اند. «آلاچیق‌ها از سر جمله»، «شما هم می‌توانید این شعر را ادامه بدهید»، «با شهرزاد این قصه منم» و «اما از ناگهان» عنوان فصل‌های این کتاب هستند .

دو فصل اول و آخر این کتاب به ترتیب 37 و 17 شعر دارند و دو فصل دوم و سوم هم هر کدام یک شعرند .

فرهنگ خانواده

علی‌اکبر مظاهری، انتشارات نورالزهرا(س)، 1393، 424 صفحه

خانواده در نگاهی کلان، پنج رکن و عضو اصلی دارد: «یک و دو: پدربزرگ و مادربزرگ؛ سه و چهار: زن و شوهر جوان و میان‌سال؛ پنج: فرزند. این پنج رکن به هم پیوسته‌اند و با هم ارتباطی ویژه دارند. ساختن بنایی بر مبنای این پنج رکن و مدیریت درست روابط‌شان، فرهنگ ویژه‌ای می‌طلبد که «فرهنگ خانواده» نامیده می‌شود.» مباحث این کتاب فراگیرنده‌ی هر پنج عضو خانواده است؛ البته سهم زوج‌های جوان و میان‌سال بیش‌تر است؛ چون مخاطبان اصلی کتاب‌ هستند.

ما همانی هستیم که می‌خوریم

سامی زبیده و ریچارد تاپر، ترجمه‌ی معصومه ابراهیمی، انتشارات فرهامه، 1393

کتاب «ما همانی هستیم که می‌خوریم»، فرهنگ‌های آشپزی در خاورمیانه را بررسی می‌کند و فصل‌های مختلف آن توسط جغرافی‌دانان، تاریخ‌دانان، مردم‌نگاران و جامعه‌شناسان نوشته شده است.

 این کتاب، هفده فصل دارد که عناوین‌شان به این ترتیب است: تولید غذا در خاورمیانه، از قفقاز تا بام جهان: ماجراجویی آشپزی، واقعیت اجتماعی و داستان آشپزی، علاقه به نان لایه‌لایه در میان ترکان کوچ‌رو و...، جایگاه برنج در فرهنگ‌های آشپزی خاورمیانه، بازگشت مجدد آشپزی سنتی در کتاب‌های آشپزی امروزی اعراب و...