ترفندهایی برای کاستن وزن

نویسنده


چگونه می‌توان به روش مجازی معده‌ی خود را کوچک کرد و پس از به ‌دست آوردن وزن مناسب، مجدداً به حالت اولیه برنگشت؟ حکومت‌ها در تمام دنیا، نگران مسئله‌ای هستند که موجب دل‌مشغولی توده‌ی مردم است؛ رشد روزافزون چاقی در میان جمعیت. متأسفانه کشور ما نیز از این شمول خارج نیست.

برای درک علت این مشکل، ابتدا نگاهی به اطراف خود بیندازید؛ تقریباً از هر پنج نفر، چهار نفر اضافه‌وزن دارند. به فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و آب‌میوه‌فروشی‌ها توجه کنید. چندتای آن‌ها در مقایسه با فروشگاه‌هایی که غذاهای سرخ‌کرده، چرب یا فوق‌العاده شیرین می‌‌فروشند، غذاها، ساندویچ‌ها یا آب‌میوه‌های سالم عرضه می‌کنند؟

بنابراین، جای تعجب نیست که این‌همه افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن در جامعه وجود دارند! باید گفت چاقی تهدیدی جدی برای سلامتی است. وزن اضافی، بر همه‌ی قسمت‌های بدن فشارمی‌آورد. چاقی نه ‌تنها بر ظاهر انسان اثر می‌گذارد، بلکه باعث بیماری‌هایی چون: عروق کرونز قلب، دیابت نوع دو، سکته‌ی مغزی، سرطان، افسردگی و مشکل‌هایی برای مفاصل، نظیر التهاب مفاصل زانو و فشارخون می‌گردد.

چاقی مفرط، ممکن است کم‌کم به کاهش میزان اکسیژن در خون بینجامد. وضعیتی که آن را نرسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن می‌نامند. در حالت‌های فوق‌العاده، به‌خصوص وقتی درمانی صورت نگیرد، این حالت می‌تواند سمت راست قلب را از کار بیندازد و در نهایت به مرگ منجر گردد.

صرف نظر از مواردی که ذکر شد، بیش‌تر افراد چاق از ظاهر خود رنج می‌برند. بسیاری از آن‌ها در معرض تمسخر و اشاره‌ی کنایه‌آمیز دیگران قرار می‌گیرند. این افراد اعتماد به ‌نفس کمی دارند، فاقد مهارت‌های اجتماعی‌اند و حتی ممکن است دچار افسردگی شوند.

روش‌هایی برای درمان

امروزه بین بسیاری از مردم، رؤیای کاستن وزن و داشتن زندگی سالم‌تر شکل گرفته است. سخن گفتن در این باره، اغلب آسان‌تر از انجام کاری است. ورزش مرتب و رژیم غذایی سالم، دو عامل حیاتی و بسیار مهم در کنترل وزن هستند. برای کاستن وزن، باید بیش از آن مقدار کالری که دریافت می‌کنید، بسوزانید. ورزش کلید این قفل است.

اگر فعالیت کافی ندارید، کم‌کم شروع کرده و طی هفته‌ها یا ماه‌ها به‌تدریج آن را زیاد کنید. با پیاده‌روی شروع کرده و بکوشید روش‌هایی برای افزایش فعالیت‌های روزانه‌ی خود بیابید. به‌جای آسانسور و پله‌برقی از پله استفاده کنید. کارهای روزانه‌ی منزل را با نشاط بیش‌تر و با تحرک زیادتر انجام دهید. به گیاهان خانه یا آپارتمان خود رسیدگی کنید. روزانه، سی ‌دقیقه ورزش‌های هوازی و حداقل پنج روز در هفته ایده‌آل است.

خیلی از افراد با استفاده از یک رژیم غذایی سالم‌ می‌توانند وزن کم کنند. به‌هرحال، التزام به یک برنامه‌ی کاهش وزن آسان نیست و حمایت دوستان و آشنایان لازم است؛ از طرف دیگر، داشتن رژیم‌های غذایی خیلی سخت (کم‌تر از 1100 کالری در روز)، نه ایمن است و نه می‌تواند کارساز باشد. بعضی‌ها نیز برای کاهش وزن به دارودرمانی پناه می‌برند. محصول‌های رژیمی بدون نسخه‌ی فراوانی در بازار وجود دارند. این فرآورده‌ها می‌توانند خطرناک بوده و به آثار جانبی فراوانی منجر شوند. بسیاری از افراد می‌گویند وقتی مصرف این داروها را متوقف کرده‌اند، دوباره به وزن قبلی برگشته‌اند.

برای کاستن وزن راه دیگری نیز وجود دارد؛ جراحی. اگر شخص، چاقی فوق‌العاده‌ داشته باشد؛ یعنی توده‌ی بدنی او بیش از چهل باشد و با ورزش و رژیم غذایی، امکان پایین‌آمدن وزن نباشد، پزشک گزینه‌ی جراحی را انتخاب می‌کند. این روش، بستن و کوچک‌کردن معده به طریق لاپراسکوپی است.

در این روش، جراح به دور قسمت بالایی معده، حلقه‌ای قرار می‌دهد و فضای کوچک‌تری برای نگه‌داری غذا به‌ وجود می‌آورد. قراردادن این حلقه باعث می‌شود تا غذای کم‌تری مصرف شده و شخص با خوردن مقدار اندکی غذا، احساس سیری کند. این روش نیز مانند روش‌های دیگر مشکل‌های خاص خود را دارد؛ ضمن آن‌که هزینه‌ی این روش زیاد است.

گزینه‌ی ساده‌تر

به‌جای روش حلقه‌گذاری دور معده، روش ساده‌ و مطمئن‌تری هم وجود دارد. روشی که مغز شما را آموزش می‌دهد تا همان احساس را داشته باشید. این روش به نام حلقه‌ی هیپنوتیزم شناخته می‌شود که ترکیبی است از رفتاردرمانی و هیپنوتیزم‌درمانی. تکنیک‌هایی که به شخص کمک می‌کند تا عادت‌های غذاخوردن خود را کشف، تجزیه و تحلیل کرده و سپس تغییر دهد.

پس با ارتباط ذهن و جسم، می‌توانیم «حلقه‌معده‌ی مجازی» دور معده‌ی خود قرار دهیم و به ‎تدریج کم‌تر و کم‌تر غذا بخوریم. این اطمینان وجود دارد که در این روش، عمل جراحی انجام نمی‌شود و این تغییر شیوه، رفتاری غیرتهاجمی است. در حقیقت این حلقه‌ی هیپنوتیزمی، روشی بدون استرس و بی‌خطر بوده و هیچ عارضه‌ی جانبی پدید نمی‌آورد (جز این‌که ناچارید خیلی زود برای تهیه‌ی لباس‌های مناسب لاغری هزینه کنید).

این روش شامل یک سلسله جلسه‌های یک‌ساعته به اضافه‌ی چند CD آموزشی است که نیروی پشتیبانی شما هستند. ابتدا شرح کامل آن‌چه می‌خورید و درمانی که انجام داده‌اید از شما گرفته شده و در اولین جلسه بررسی‌های مقدماتی انجام می‌شود. ضمن این‌که در جلسه‌ی اول، شما با هیپنوتیزم آشنا می‌شوید و تجربه‌هایی عالی و بی‌نظیر در زمینه‌ی پیدا کردن آرامش، بی‌خیالی و تن‌آرامی که با هیپنوتیزم ایجاد می‌شود به‌دست می‌آورید و به این طریق، سفر شما برای کم‌کردن وزن آغاز می‌شود.

در جلسه‌ی دوم با حلقه‌ی مجازی هیپنوتیزمی مواجه می‌شوید و متخصص می‌کوشد به شما تلقین کند که در حال کار گذاشتن آن به دور معده‌ی‌تان است. جلسه‌های بعدی مختص تقویت روند کار بوده و شما روش‌های جدید خوردن را می‌آموزید. به دنبال این جلسه‌ها، باید از CDهایی که به شما داده می‌شود استفاده کنید تا به کاری که انجام می‌دهید کمک شود.

اعتقاد مورد نیاز

اگرچه این روش در کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا و چند کشور دیگر موفق بوده است؛ برای همه‌ی افراد مناسب نیست. هیچ‌یک از روش‌های کاستن وزن تا زمانی که خود شخص معتقد و متعهد به انجام آن نباشد، مؤثر نخواهد بود. شما باید بخواهید، آمادگی داشته باشید و متعهد شوید که عادات غذاخوردن خود و سبک زندگی روزانه‌ی‌تان را عوض کنید. کلید این قفل، فقط در دستان شماست. تنها مورد استثنا، وقتی است که دلیل روانی یا مصرف داروهای خاصی موجب افزایش وزن شده باشد.

وقتی از روش (حلقه‌ی هیپنوتیزمی) استفاده می‌کنید، علاوه بر کاهش وزن، به شما کمک می‌شود تا تصویر بدنی جدید خود را نیز بپذیرید. متخصص هیپنوتیزم به ضمیر ناخودآگاه شما القا می‌کند تا سالم زندگی کنید، سالم بخورید و فرم بدنی سالم خود را حفظ کنید.

حتماً از اطرافیان شنیده‌اید که بعضی از آن‌ها بعد از وزن کم‌کردن، دوباره به شکل سابق خود برگشته‌اند. علت آن است که یا آمادگی قبول این تغییر را نداشته‌اند یا از لحاظ عاطفی به‌هم ریخته‌اند. کاستن وزن از طریق هیپنوتیزم و آمادگی از نظر احساسات، مطمئن‌تر است و شخص می‌تواند شخصیت جدید خود را راحت‌تر، بهتر و با خوش‌حالی بیش‌تر بپذیرد.

هر روشی انتخاب می‌کنید، یقین داشته باشید که تصمیم درستی گرفته‌اید. در ضمن اطمینان پیدا کنید آیا پزشک متخصص‌تان شایستگی کافی را برای کمک به شما در رسیدن به هدف دارد یا خیر؟ طرح‌ها و روش‌های زیادی در بازار برای کم‌کردن وزن وجود دارد؛ نگذارید شما را وسوسه کنند. توجه داشته باشید نه‌ فقط پول و وقت شما هدر می‌رود، سلامتی و آینده‌ی‌تان نیز به خطر می‌افتد.

بهترین روش برای زنان آن است که با کمک رژیم غذایی و ورزش، بتوانند بدون تحمیل هزینه‌ی اضافی به خانواده، وزن خود را پایین بیاورند.

 

منبع:  2012 - Health .