با قهوه‌های قهوه‌ای چه کنیم؟

نویسنده


یادتان باشد قبل از دور ریختن هر چیز، ابتدا فکر کنید که آن ماده یا شیء، چه موارد استفاده‌ی دیگری دارد؟ حال پس از نوشیدن قهوه، می‌توانید ته‌مانده‌ی فنجان و تفاله‌ی آن را دور نریزید و از آن استفاده‌ی مجدد کنید. برخی موارد استفاده‌ی مجدد از قهوه بیان می‌شود.

ـ برای درخشش و نرمی بیش‌تر موها، آن‌ها را با  دانه‌های قهوه مالش دهید.                                

ـ اگر خواهان های‌لایت‌های قهوه‌ای روی موهای‌تان هستید، آن‌ها را با قهوه آب‌کشی کنید. قهوه، یک رنگ‌موی طبیعی است که از زمان‌های دور، استفاده می‌شد. برای آن‌که با قهوه موهای‌تان را قهوه‌ای کنید، یکی ـ دو قاشق تفاله‌ی قهوه را با حنا ترکیب کرده و روی موهای‌تان بگذارید تا موی شما فندقی روشن شود. ایـــن رنگ‌مو برای زنان باردار یا بیمارانی که نمی‌توانند از مواد شیمیایی برای رنگ‌کردن موی سرشان استفاده کنند، بسیار مناسب است.

ـ برای لایه‌برداری پوست از تفاله‌ی قهوه استفاده کنید. تفاله‌ی قهوه را با روغن نارگیل و کمی شکر قهوه‌ای ترکیب کنید تا یک ماسک نرم‌کننده برای پوست‌تان بسازید. این ماسک، شبیه اسکراب عمل می‌کند و می‌توانید برای لایه‌برداری سطحی از پوست‌تان آن را به‌کار بگیرید.

ـ یک‌چهارم فنجان آب گرم را با تفاله‌ی قهوه و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی مناطقی که سلولیت دارد بمالید. اجازه دهید تا چند دقیقه بماند، بعد دانه‌های قهوه را با برس تمیز کنید و محل را با آب ولرم آب‌کشی کنید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید. هزینه‌ی استفاده از تفاله‌ی قهوه، بسیار کم‌تر از هزینه‌ی کرم‌های گران‌قیمت ضدسلولیت است.

ـ به جای استفاده از ساینده‌های شیمیایی، برای تمیز و براق‌کردن قابلمه‌ها و تابه‌ها، از دانه‌های قهوه استفاده کنید.

ـ غذاهای چسبیده به بشقاب‌ها را که خشک شده‌اند با قهوه از بین ببرید. فقط از آن برای ظروف سوراخ‌سوراخ استفاده نکنید؛ زیرا ذرات در میان سوراخ‌ها گیر می‌کنند.

ـ با دانه‌های قهوه می‌توانید کباب‌پز را تمیز کنید.

ـ از دانه‌های قهوه برای جذب بو استفاده کنید. کافی است مقداری از آن را درون یک بشقاب کوچک ریخته و در یخچال یا فریزر بگذارید تا بوی مواد غذایی و مانند آن را به خود جذب کند؛ یا مقداری تفاله‌ی قهوه‌ی خشک‌شده را به در کمد یا یخچال آویزان کرده و بالای کیسه‌ی آن را چند سوراخ بزنید. با این کار، شما یک بوگیر طبیعی درست کرده‌اید که خاصیت بوهای بد محیط را از بین می‌برد. علاوه بر این برای برطرف‌کردن بوی بد چاه ظرفشویی و دستشویی، به جای هر محصول شیمیایی، می‌توانید از تفاله‌های قهوه استفاده کنید. کافی است، تفاله را با آب‌جوش مخلوط کنید و در چاهک بریزید. هم‌چنین اگر در یخچال، مواد غذایی خراب شده یا کپک زده‌اند،‌ در طول شب یک یا دو کاسه قهوه را در جایخی و یخچال قرار دهید.

ـ اگر دانه‌های قهوه را داخل یک تور بریزید و دور آن را با روبان تزیین کنید یا درون یک ظرف کوچک زیبا ریخته و در اتاق بگذارید، بوی‌های ناخواسته را به خود جذب می‌کنند و رایحه‌ای دل‌نشین در فضا می‌پیچد. همین کار را در اتومبیل نیز می‌توان انجام داد.

ـ تفاله‌ی قهوه، حاوی یک ماده‌ی ساینده است؛ بنابراین می‌توانید از آن برای تمیزکردن سطوح چرب یا زیر‌سیگاری‌های بدبو استفاده کنید. برای صیقل‌دادن سینک ظرفشویی آشپزخانه هم می‌توانید از محلول آب و تفاله‌ی قهوه استفاده کنید.

ـ وقتی دست‌تان بوی ماهی، پیاز، سیر و مانند آن را می‌گیرد، کافی است آن را با چند دانه‌ی قهوه ماساژ دهید.

ـ برای خلاصی از مورچه‌ها، کافی است که در مسیرشان چند دانه‌ی قهوه بریزید.

ـ شما می‌توانید با ریختن قهوه در آب‌جوش، پارچه، کاغذ یا تخم‌مرغ را رنگ کنید.

ـ برای پرکردن خراش روی وسایل چوبی تیره‌رنگ، یکی از گزینه‌های مناسب، استفاده از پودر قهوه با کمی آب  است.

ـ از تفاله و بازمانده‌ی قهوه‌ی فنجان‌تان، برای کود گیاهان استفاده کنید؛ زیرا حاوی نیتروژن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و دیگر املاح است. البته به ‌خاطر داشته باشید که برخی گیاهان، قهوه‌دوست نیستند؛ از جمله گوجه‌فرنگی و برعکس برای گیاهان اسیددوست، مانند: آزالیا و رز، تفاله‌ی قهوه گزینه‌ی بسیار مناسبی است. قهوه خاصیت اسیدی دارد و گل رز در خاک اسیدی، غرق گل می‌شود.

ـ برای دفع آفت از روی گیاهان، کافی است محلول قهوه را روی آن‌ها، اسپری کنید. البته این کار چند بار باید تکرار شود (به‌خصوص بعد از بارندگی).

ـ با ریختن تفاله‌ی قهوه در باغچه، از دست گربه‌هایی که خاک باغچه را برای مدفوع کردن انتخاب می‌کنند خلاص می‌شوید. مدفوع گربه برای گیاهان و سبزی‌ها مضر است.

ـ برای ازدیاد کرم‌های خاکی در باغچه و در نتیجه اکسیژن‌رسانی بهتر به گیاهان از تفاله‌ی قهوه استفاده کنید

منبع:

web med