اخبار زنان


کاهش ساعت کاری زنان شاغل در راستای تحکیم بنیان خانواده است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «لایحه‌ی کاهش ساعت کاری زنان شاغل و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده بررسی شد و امیدوار هستیم جزئیات کاهش ساعت کاری زنان با توجه به اهمیت استحکام بنیان خانواده مصوب شود.»

«فاطمه آلیا» پیش از این گفته بود در صورتی‌که تصویب جزئیات لایحه‌ی تقلیل ساعت کاری زنان شاغل به‌دلیل بار مالی با مشکلاتی مواجه شود، احتمال دارد این لایحه با طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده ادغام شود .

 محجبه‌ها با نمایش حجاب در معابر، عبادت کنند

 امام جمعه‌ی بجنورد به دختران و زنان جوان محجبه پیشنهاد کرد: «با قدم زدن در معابر و خیابان‌های شهر، فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی را به نمایش بگذارند و بدانند که این کار آنان نوعی عبادت است . »

حجت‌الاسلام «ابوالقاسم یعقوبی» برجسته‌کردن «معروف» را عبادت خواند و به دختران جوان محجبه توصیه کرد، نگذارند بدحجاب‌ها در خیابان‌ها جولان دهند و دیگران گمان کنند که جامعه را فساد فراگرفته و دختران و زنان مؤمن، عفیفه و باحجاب کم شده‌اند. زنان باحجاب در کنج خانه‌ها جاخوش کرده‌اند که این وضعیت، خود مانعی در مسیر ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است.

 اختصاص فرصت شغلی به زنان باردار لازم است

یک فعال حوزه‌ی زنان گفت: «می‌توان برای تشویق مادران به فرزندآوری، هر زنی که باردار می‌شود، به یک فرصت شغلی دست پیدا کند؛ بنابراین برای باردار شدن زنان باید امتیاز قائل شد و نه محدودیت. لازم است مهدکودک‌هایی در اداره‌ها برای نگه‌داری از کودکان زنان شاغل راه‌اندازی شود تا دغدغه‌های این مادران کاهش یابد.»

 «زهرا نژادبهرام» افزود: «در برخی از کشورها برای تشویق زنان به فرزندآوری، بخشی از هزینه‌های نگه‌داری کودک را دولت تقبل می‌کند. این هزینه تنها شامل خورد و خوراک فرزند نمی‌شود، بلکه پرستار و مهدکودک او را نیز در برمی‌گیرد.»

زنان در اصلاح الگوی مصرف نقش کلیدی دارند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «یکی از کارهای مهم، اصلاح الگوی مصرف است؛ چون در حال حاضر الگوی مصرف با شاخص‌های اسلامی ایرانی هم‌خوانی ندارد.»

 «معصومه ابتکار» گفت: «نقش زنان در مصارف خانگی بسیار کلیدی است. زنان کشاورز هم آسیب بیش‌تری به‌علت مصرف زیاد سموم می‌بینند و هم نقش بسیار کلیدی در اصلاح مصارف دارند. مهم‌ترین نقش زنان، تغییر رفتار و نگرش است و ما ناگزیریم از زنان در زمینه‌هایی مانند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارزیابی بهره ببریم.»

نخستین بخشدار زن در چهارمحال و بختیاری منصوب شد

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری با انتصاب نخستین بخشدار زن در استان در دولت تدبیر و امید، گفت: «روند انتصاب زنان در لایه‌های میانی مدیریتی در استان ادامه دارد.» 

وی با انتصاب «سامیه اعلایی بروجنی» به‌عنوان بخشدار مرکزی شهرستان بروجن گفت: «استفاده از بانوان که بخش اعظم جامعه هستند، در عرصه‌های مختلف مدیریتی با توجه به توان‌مندی‌های این قشر، از سیاست‌های دولت یازدهم است. زنان جامعه‌ی ما باید به این باور برسند که می‌توانند در عرصه های مدیریتی موفق باشند.»

عوامل فرهنگی، مهم‌ترین مانع اشتغال بانوان است

«نرگس گنجی» عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در کمیسیون بانوان تصریح کرد: «مهم‌ترین مانع اشتغال بانوان در فعالیت‌های اقتصادی عوامل فرهنگی‌ای است که در تفکر جنسیتی خلاصه شده است. تفکر جنسیتی به زنان با لباس دین‌داری پوشش داده شده است و این در حالی است که در تعالیم اسلامی، محدودیتی برای فعالیت سالم بانوان در عرصه‌ی اجتماع وجود ندارد.»

«زهرا اخوان‌نسب» رئیس کمیسیون بانوان اتاق اصفهان نیز گفت: «مشارکت زنان در اقتصاد ایران هجده درصد است و براساس برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی ششم این میزان باید به سی درصد برسد.»

ارزش‌های زنان در شادی را به رسمیت بشناسیم

«سهیل رضایی»، روان‌کاو مسائل زنان اظهارکرد: «رنگ و لباس برای زنان اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین برگزاری شوی لباس یکی از کارهایی است که موجب شادی زنان می‌شود؛ اما رنگ و لباس برای مردان اهمیت چندان زیادی ندارد. زمانی که به ارزش‌های زنان توجه کافی نشود، آن‌ها تلاش می‌کنند تمام انتظارات خود را داخل خانواده برآورده کنند و دچار وسواس فکری کنترل‌کننده می‌شوند؛ بنابراین ممکن است اعضای خانواده را اذیت کنند و خود نیز آزار ببینند و خانواده تحت فشار روانی قرار بگیرد.»

طرح جامع اشتغال بانوان تدوین می‌شود

مدیر کل زنان و خانواده‌ی استانداری گلستان بر ضرورت تدوین طرح جامع اشتغال بانوان تأکید کرد و اظهار داشت: «کارگروه اشتغال با توجه به ظرفیت های موجود در استان و نیازهای اشتغالی زنان، نقش قابل توجهی دارد.»

«فائزه عبداللهی» با ارائه‌ی آماری از وضعیت زنان شاغل و تحصیل‌کرده، هم‌چنین زنان جویای کار استان تصریح کرد: «باید علاوه بر اولویت اشتغال زنان سرپرست خانوار و بی سرپرست، به اشتغال زنان تحصیل‌کرده نیز توجه شود. زنان تحصیل‌کرده می توانند زمینه های اشتغال دیگران را نیز فراهم آورند؛ بنابراین لازم است در برنامه ریزی ها به تمام اقشار جامعه توجه کرد.»

کم‌رنگ شدن حجاب در هنرمندان قابل قبول نیست

مشاور امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که پوشش زن بیان‌گر شخصیت معنوی، معرفتی و کرامت انسانی اوست، گفت: «کم‌رنگ شدن حجاب در پوشش هنرمندان، قابل قبول نیست . »

  «عفت شریعتی» گفت: «در واقع، پوشش زن بیان‌گر شخصیت معنوی، معرفتی و کرامت انسانی فرد است و برای ما هنر‌پیشه و دانشجو تفاوتی ندارد و باید حفظ این کرامت را به‌طور جدی رعایت کنیم . کم‌رنگ شدن عفاف و حجاب از سوی هنرمندان پذیرفته نیست؛ چراکه هنر‌پیشه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در موضوع حجاب دارند و باید آئینه‌ی تجلی زیبایی‌های معرفتی باشند.»

به لایحه‌ی تأمین امنیت زنان سیاسی نگاه نشود

یک کارشناس امور زنان گفت: «در مورد لایحه‌ی‌ تأمین امنیت زنان، باید توجه شود که نگاه‌ انفعالی و سیاسی به آن وجود نداشته باشد؛ چراکه ما نیاز داریم در چارچوب‌های ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران به بحث امنیت زنان توجه کنیم.»

«زهره الهیان» گفت: «در مواردی شاهد هستیم شأن و جایگاه زن مسلمان ایرانی رعایت نمی‌شود و برخی از محیط‌های کاری و اشتغال برای حضور آنان مناسب‌سازی نشده است و گاهی زنان در محیط‌هایی که امنیت شغلی و روانی ندارند، مشغول کار و فعالیت می‌شوند.»

بسته‌ی حمایتی برای زنان سرپرست خانوار تدوین شد

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در معاونت امور زنان در حال تدوین بسته‌ی حمایتی از زنان سرپرست خانوار هستیم.»

  «شهیندخت مولاوردی» افزود: «مهم‌ترین اولویت دولت یازدهم، توجه به اشتغال و ازدواج جوانان و زنان جامعه است . دغدغه‌ی اصلی شخص رئیس‌جمهور باز کردن قفل تحریم‌هاست؛ چراکه معتقد هستند با باز شدن این قفل، هم اشتغال و هم رونق و توسعه‌ی اقتصادی برای کشور حاصل می‌شود.»

انحرافات اخلاقی در افراد متأهل ناشی از ماهواره است

رئیس بسیج جامعه‌ی زنان گفت: «بسیاری از افراد که ماهواره تماشا می‌کنند، پس از مدتی دچار افسردگی می‌شوند؛ ضمن این‌که طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از انحرافات اخلاقی در افراد متأهل ناشی از تماشای برنامه‌های ماهواره است.»

«مینو اصلانی» اظهار داشت: «همه‌ی ما دغدغه‌ی تربیت و تعالی جامعه را داریم. ماهواره معضل بزرگ سد راه تعالی بشر شده است و زمانی می‌توانیم با ماهواره که دجال عصر کنونی است مقابله کنیم که تلاش‌های سازمان‌یافته‌ای به کار ببندیم؛ چراکه دشمن، برنامه‌ریزی شده و گام به گام عمل می‌کند.»

سن اعتیاد در بین زنان کاهش پیدا کرد

رئیس مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی گفت: «میزان ابتلا به اعتیاد در زنان شدیداً رو به افزایش و سن اعتیاد در دختران کاهش یافته است. تن‌فروشی و کودک‌آزاری در زنان با اعتیادشان ارتباط دارد. انگ‌زدن به زنان معتاد، بیش از مردان است و همین امر سبب می‌شود آن‌ها این مسئله را مطرح نکرده و دور از دسترس دیگران مواد مصرف کنند.»

دکتر «علی فرهودیان» هم‌چنین به مشکلات زنان باردار معتاد اشاره کرد و گفت: «اختلال‌های قلبی، فشارخون و نارسایی‌های کلیوی از جمله مشکلات جسمی این افراد است؛ هرچند مصرف مواد مخدر جنین آن‌ها را نیز تهدید می‌کند.»

سند امنیت زنان و کودکان تدوین شد

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: «دولت مکلف است تا در قالب همکاری بین دستگاهی برای تدوین سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی اقدام کند.»

«فهیمه فرهمندپور» افزود: «دستگاه‌های نیروی انتظامی، قوه‌ی قضاییه، سازمان بهزیستی، وزارت‌خانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت زنان و امور خانواده‌ی ریاست‌جمهوری، شهرداری و سازمان شوراهای اسلامی استان‌ها مؤظف هستند به‌طور مشارکتی سند امنیت زنان و کودکان را در روابط اجتماعی تنظیم کنند . »

اشتغال بانوان زمینه‌ساز تأخیر در ازدواج است

«ایوب سلیمانی» کارشناس ارشد روان‌شناسی با اشاره به مهم‌ترین علل کاهش علاقه‌ی خانواده‌ها به فرزندآوری گفت: «صنعتی شدن جوامع، باعث شکل‌گیری نیازهای جدید و تأمین نیازهای جدید شده و منابع مالی زیادی را می‌طلبد؛ بنابراین برای تأمین این منابع، زن و شوهر هر دو مجبورند ساعات زیادی را در خارج از خانه کار کنند که باعث صرف وقت و انرژی والدین می‌شود و تحت این شرایط، والدین فرصت برای فرزندآوری و نگه‌داری از آنان را از دست می‌دهند . »