کشف استعدادهای دختران یک ضرورت است

نویسنده


گفت‌وگو با دکتر طاهره میرساردو، جامعه‌شناس

تفریح‌های سالم سهم عمده‌ای در تأمین سلامت خانواده و جامعه دارد و حتی می‌تواند به زندگی افراد نظم دهد. هرچند وضعیت زنان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است؛ اما هم‌چنان برخی امکانات به مردان اختصاص دارد. در این خصوص با سرکار خانم دکتر «طاهره میرساردو»، عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار که مقالات و کتب بسیاری در زمینه‌ی جامعه‌شناسی و مسائل دختران دارد به گفت‌وگو نشستیم.

* در مورد ضرورت تفریح‌های سالم برای دختران توضیح دهید.

ورزش و تفریح نه‌تنها عامل ضروری سلامت جسمانی و روانی‌ است، بلکه می‌تواند تمرینی برای نظم و داشتن زندگی منظم باشد. تفریح صرفاً امری جسمانی و روانی نیست، بلکه می‌تواند جنبه‌ی اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی برای فرد داشته باشد. ورزش بانوان، مادرانی سالم، همسرانی بشاش و کارکنانی شاداب و با انرژی برای کار سازنده و مفید به جامعه تقدیم کند. از طرفی، ورزش‌های گروهی می‌تواند زمینه‌ای برای انجام کارهای گروهی باشد که در عین حفظ سلامت جسم و روان دختران، می‌تواند تمرینی برای مشارکت اجتماعی و فعالیت‌های گروهی مدیریت‌شده باشد. ورزش موجب سرزندگی، شادابی و تقویت روابط اجتماعی سالم برای دختران می‌گردد. مادر سالم می‌تواند الگویی سالم و با نشاط برای فرزندان خود در زمینه‌ی سلامت جسمانی، رفتاری و اخلاقی باشد. 

* وضعیت ورزش زنان در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میزان مشارکت زنان در ورزش بسته به فرهنگ جوامع و توجه به ضرورت ورزش، امکانات موجود برای ورزش خانم‌ها و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها متفاوت است. با توجه به جمعیت زنان کشور، به‌ویژه دختران جوان که بخش مهمی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند، ضروری است توجه بیش‌تری به اوقات فراغت آنان شود. ضرورت دارد که تفاوت در زمینه‌ی ورزش زنان و مردان به‌لحاظ اعتبارات و امکانات اختصاص داده شده، کاهش یافته، استعدادهای زنان در زمینه‌های مختلف شناخته شده و مورد توجه و پرورش قرار گیرد.

* اماکن ورزشی زنانه در ایران چه وضعیتی دارند؟

در یک جامعه‌ی سالم باید فرصت‌ها و امکانات ورزشی و تفریحی برای زنان و مردان برابر باشد. متأسفانه به‌دلیل کمبود امکانات و گران بودن هزینه‌ی ورزش، بسیاری از زنان از مشارکت در فعالیت‌های ورزشی محروم هستند! این نابرابری در مناطق مختلف شهری، به‌ویژه کلان‌شهرها بیش‌تر به چشم می‌خورد. با توجه به فرهنگ جامعه‌ی ما، ضرورت دارد فضاهای سرپوشیده‌ای برای ورزش زنان تدارک دیده شود که با توجه به میزان موجود این مکان‌ها، ظرفیت زیادی برای استفاده‌ی زنان در این زمینه وجود ندارد.

* برای رسیدن به حد مطلوب چه باید کرد؟

امروزه کشورهای پیش‌رفته برای استفاده از استعدادهای دختران در زمینه‌های مختلف ورزشی از دوره‌ی کودکی سرمایه‌گذاری می‌کنند و اعتبارات مناسبی برای گسترش ورزش زنان اختصاص می‌دهند. در ایران برای رسیدن به حد مطلوب پرورش استعدادهای دختران اولاً باید کار فرهنگی صورت گیرد و ورزش زنان تشویق شود، به خانواده‌ها در مورد اهمیت ورزش دختران آگاهی داده شود، ثانیاً اعتبارات اختصاص داده شده برای ورزش آنان افزایش یابد و ثالثا،ً تا آن‌جا که به لحاظ شرعی مشکل نداشته باشد محدودیت‌های فرهنگی زدوده شوند.

* با توجه به زندگی‌های آپارتمانی امروز، آیا می‌توان در محیط خانه نیز به‌طور مطلوب ورزش کرد؟

امروزه زندگی آپارتمان‌نشینی کمپانی‌های ساخت لوازم ورزشی را بر آن داشته که انواع وسایل ورزشی را که افراد در آپارتمان‌ها می‌توانند استفاده کنند، طراحی کرده و بسازند؛ بنابراین، زندگی آپارتمان‌نشینی نمی‌تواند مانعی برای ورزش اعضای خانواده گردد. اگرچه ورزش در فضای آزاد بهتر و اثربخش‌تر است، در شرایط فعلی معماری شهرها، به‌ویژه شهرهای بزرگ استفاده از وسایل مناسب ورزشی می‌توانند مشکل کمبود وقت و فضا را در این زمینه حل کند.

* لطفاً در مورد لزوم تفریح در خانه و تفریح‌های خانگی هم توضیح دهید.

گذران اوقات فراغت از مهم‌ترین ابعاد زندگی انسان است که می‌تواند به سلامت روحی و روانی افراد کمک کند. امروزه علاوه بر گذران اوقات فراغت در بیرون از خانه، خانه محلی برای گذران اوقات فراغت شده است. استفاده از رسانه‌های جمعی، استفاده از امکانات ورزشی در کنار ارتباطات انسانی چهره‌به‌چهره می‌تواند به افراد کمک کند که اوقات فراغت سالم و مفیدی داشته باشند.

* از فرصتی که برای همین گفت‌وگوی کوتاه به ما دادید، متشکریم.