زنان و سلامتی


با تغییر سبک زندگی از سقط جنین پیش‌گیری کنید

پزشکان دانمارکی معتقدند با اعمال مجموعه‌ای از تغییرها در الگوی زندگی، می‌توان در بیش از یک چهارمِ زنان باردار از نخستین تجربه‌ی سقط جنین پیش‌گیری کرد.

بررسی پزشکان نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری روزانه بیش از بیست کیلوگرم بار بلند می‌کنند، اضافه‌وزن دارند، یا زیر وزن طبیعی هستند، بیش‌تر با خطر سقط جنین مواجه خواهند شد. هم‌چنین کارکردن در شیفت شب برای زنان بارداری که بیش از سی‌سال دارند، می‌تواند فاکتور خطرزای سقط جنین باشد.

سونوگرافی، خطری برای مادر و جنین ندارد

یک فوق تخصص زنان و زایمان گفت: «انجام عمل سونوگرافی در زنان باردار هیچ عارضه‌ای برای جنین و مادر ندارد.»

دکتر «فاطمه چراغی» اظهار کرد: «عمل سونوگرافی برای زنان باردار در سه مرحله انجام می‌شود: مرحله‌ی اول در هفته‌ی هشتم بارداری برای بررسی جنین و زنده و سالم بودن آن؛ مرحله‌ی دوم در هفته‌ی یازده تا سیزدهم برای بررسی آنومالی‌های کروموزومی و مرحله‌ی سوم در هفته‌ی هجده تا بیست‌ودوم برای بررسی سلامت جنین و آنومالی‌های ساختاری صورت می‌گیرد.»

گرما احتمال زایمان پیش از موعد را افزایش می‌دهد

پزشکان در یک مطالعه‌ی جدید دریافتند که افزایش دمای هوا با تشدید خطر وضع حمل پیش از موعد در زنان باردار مرتبط است .

خطر زایمان پیش از موعد در زنان بارداری که در محیطی با دمای ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد و گرم‌تر، برای مدت چهار تا هفت روز بوده‌اند، ۲۷ درصد بیش‌تر بوده است. نتایج چند مطالعه‌ی کوچک حاکی از آن است که هوای گرم ممکن است به‌گونه‌ای روی جنین اثر بگذارد که موجب تولد پیش از موعد شود. هم‌چنین بررسی‌ها نشان می‌دهد نوزادانی که در هفته‌ی ۳۷ یا ۳۸ متولد می‌شوند، بیش از نوزادان دیگر در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی هستند.

ژن تشدیدکننده‌ی آلزایمر در زنان شناخته شد

پزشکان در یک مطالعه‌ی جدید، نوعی ژن خاص را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلا به آلزایمر را در زنان بیش از مردان افزایش می‌دهد.

 ژن «APoE4 » در افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارد. هم‌چنین در افرادی که دو نسخه از این ژن وجود دارد، خطر ابتلا به این بیماری دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد. متخصصان معتقدند طبق نتایج این مطالعه، لازم است پزشکان وجود این ژن را در افراد مختلف بسته به این‌که بیمار مرد یا زن باشد مورد توجه قرار دهند.

قرص‌های ضدبارداری، واریس را تشدید می‌کند

یک جراح و متخصص زنان گفت افرادی که زمینه‌ی ارثی ابتلا به واریس دارند، باید از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند و افزود: «مصرف قرص‌های استروژن و پروژسترون موجب بیش‌تر لخته شدن خون در بدن شده و قرص‌های ضدبارداری، بیماری واریس را تشدید می‌کند.»

  دکتر «طاهره افتخار» با بیان این‌که زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به واریس هستند، گفت: «بارداری، سابقه‌ی خانوادگی، سرپاایستادن‌های طولانی، وزن زیاد، افزایش سن و استفاده از داروهای هورمونی از عوامل ابتلا به واریس هستند.»

 چای بعد از پنجاه‌سالگی خطر آرتروز در زنان را افزایش می‌دهد

آرتروز روماتیسمی در بین زنان از 4/36 مورد در هر 100هزار نفر به 54 مورد در هر 100هزار نفر در سال 2005 افزایش یافته است.

محققان با مطالعه روی این بیماری، دریافتند نوشیدن چای این بیماری را در زنان یائسه افزایش می‌دهد. بر این اساس، محققان با مطالعه‌ای دریافتند نوشیدن چای در هر مقدار احتمال توسعه‌ی آرتروز روماتیسمی را تا 40 درصد افزایش می‌دهد و اگر بیش از چهار فنجان در روز چای مصرف می‌کنند، این خطر را تا 70 درصد افزایش می‌دهند.

زنان در معرض بیماری‌های قلبی، دیابت و پوکی استخوان هستند

عضو مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: «زنان در معرض جدی بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و ضربه هستند.»

  «شهلا شهیدی» اظهار کرد: «سلامت یا سالم بودن به معنای خوب زندگی‌کردن است؛ علی‌رغم بار بیماری‌هایی که بر فرد تحمیل می‌شود،  ایجاد تعادل در کلیه‌ی ابعاد زندگی از جمله شغل، اجتماع، محیط، وضعیت فیزیکی، عاطفی و فکری برای فرد است. ضعف تشخیص حملات قلبی، نبود تست‌های تشخیصی استاندارد و غربال‌گری ملزم، سبب شیوع بیماری می‌شد و این در حالی است که امروزه با بهبود نسبی در این حوزه‌ها، شاهد کاهش بار بیماری‌ها هستیم.»

کم‌کاری تیروئید زنان باردار موجب عوارض مغزی نوزاد می‌شود

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران، نسبت به ابتلای زنان باردار به کم‌کاری تیروئید هشدار داد و گفت: «کم‌کاری تیروئید در زنان باردار، موجب اختلال‌های مغزی در نوزادان مانند بیماری اوتیسم (اختلال رشد) می‌شود.»

«مریم رزاقی‌آذر» افزود: «اگر زنان باردار پس از هفته‌ی دهم، داروهای رادیواکتیو مصرف کنند، موجب تخریب غده‌ی تیروئید نوزادان می‌شود. در زنان بارداری که مواد و داروهای گواتروژن (مواد مانع جذب ید)، مانند داروی ضدپرکاری تیروئید و داروهای رادیواکتیو مصرف می‌کنند، این داروها از جفت عبور کرده و روی غده‌ی تیروئید نوزادان اثر می‌کند.»

سردردهای دوران بارداری را جدی بگیرید

پزشکان هشدار دادند برخی از انواع جدی‌تر سردردها در طول بارداری و بعد از آن نباید نادیده گرفته شوند. بیش‌تر زنان در طول دوره‌ی بارداری به سردرد مبتلا می‌شوند. هرچند بیش‌تر این سردردها بی‌ضرر هستند، نتایج یک بررسی نشان داد بیماری‌های عصبی با تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر مغز، سومین دلیل شایع مرگ در این زنان است. اگرچه بارداری احتمال میگرن را کاهش می‌دهد، بروز آن در زمان بارداری، خطر پری‌اکلامپسی را دو برابر می‌کند. به گفته‌ی پزشکان، لازم است زنان باردار آگاه باشند که نوع سردردشان با آن‌چه پیش از این تجربه کرده‌اند چه تفاوتی دارد.

دیابت قلب زنان را از تپش می‌اندازد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد قلب زنان دیابتی بیش‌تر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارد. خطر ابتلا به بیماری قلبی کرونری ناشی از دیابت در زنان، چهل تا پنجاه درصد بیش‌تر از مردان است. هم‌چنین نتایج یافته‌ها بیان‌گر آن است که زنان دیابتی پنجاه درصد بیش‌تر از مردان در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی هستند.

محققان پس از بررسی تأثیر جنسیت در ابتلا به بیماری قلبی ناشی از دیابت، دریافتند احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنان دیابتی سه برابر بیش‌تر از زنان سالم است. هم‌چنین خطر ابتلا به بیماری قلبی در مردان دیابتی دو برابر بیش‌تر از دیگر مردان است.

زنانی با ده بار زایمان طبیعی، سالم‌تر از زنان سزارینی هستند

عضو بسیج جامعه‌ی پزشکی و متخصص زنان، با اشاره به این‌که در فرهنگ گذشته ‏درد زایمان مقدس بود، بر تشویق پزشکان و ماماها برای انجام زایمان طبیعی تأکید کرد و گفت: «زنانی با ده بار زایمان طبیعی، سالم‌تر از زنان سزارینی هستند.»

«رقیه بهجتی پورناکی» اظهار داشت: «زایمان طبیعی هیچ ‏عوارضی ندارد. تحقیقات نشان داده است زنانی که هشت تا ده بار زایمان ‏طبیعی انجام ‏داده‌اند، سالم‌تر از زنانی هستند که دو بار سزارین کرده‌‌اند. در سزارین میزان خون‌ریزی دوبرابر می‌‏شود و مشکل چسبندگی جفت به‌وجود می‌آید که متأسفانه یکی از دلایل مهم مرگ‌ مادر حین سزارین ‏است!‏»

ورزش توانایی فیزیکی سال‌خوردگان را افزایش می‌دهد

محققان می‌گویند بیست دقیقه پیاده‌روی روزانه، می‌تواند به افراد سال‌خورده در کاهش خطر از دست‌دادن توانایی راه‌رفتن آن‌ها کمک کند و قطعاً کیفیت زندگی آنان را طی سال‌های بعد بالاتر ببرد.

عدم فعالیت فیزیکی مناسب عامل خطرناکی برای بروز بیماری، ناتوانی جسمی و مرگ برای سال‌خوردگان است و افزایش چنین فعالیت‌هایی، می‌تواند به حفظ استقلال عمل‌کرد فیزیکی سال‌خوردگان کمک قابل توجهی کند.

رازیانه گیاهی مملو از هورمون‌های زنانه است  

رازیانه گیاهی معطر است که مملو از هورمون‌های زنانه یا همان استروژن شناخته شده است.

«اکبری» مدرس طب اسلامی گفت: «در حال حاضر به دلیل تغییر سبک تغذیه و رفتن به سمت تغذیه‌ی غربی، زنان کشورمان از مشکل‌های بسیاری رنج می‌برند که از آن جمله می‌توان به دردهای دوران قاعدگی، نامنظمی‌های این دوران، عفونت و اختلال‌های هورمونی اشاره کرد که در چنین شرایطی، مصرف رازیانه این دردها را برطرف می‌کند و با تنظیم هورمون‌های زنانه به علت داشتن استروژن و طبع گرم آثار خوبی روی شادابی دارد و باعث از بین رفتن لکه‌های پوستی و کیست‌های زیر چشمی می‌شود.»

زنان باردار جلوی تلویزیون غذا نخورند

برخی از مکان‌ها چه در خانه، اماکن عمومی و محل کار، می‌توانند محلی خطرناک برای غذاخوردن و استراحت مادران باردار باشند. پزشکان به مادران باردار هشدار جدی می‌دهند که در طول دوران بارداری، به‌ویژه در ماه‌های آخر در مقابل تلویزیون غذا نخورند.

مادران بارداری که در مقابل تلویزیون در اکثر اوقات غذا می‌خورند، دچار اضافه وزن بیش‌تری نسبت به دیگر مادران باردار شده و نوزادان این مادران چاق‌تر از دیگر نوزادان هستند.