تابستانی خوش با گلاب خنک

نویسنده


در تابستان علاوه بر گرمای هوا، میزان حرارت درونی بدن نیز افزایش می‌یابد و این مسئله می‌تواند تأثیر زیادی در خستگی جسمی افراد داشته باشد. یکی از روش‌های طبیعی برای افزایش نشاط، گنجاندن عرقیات گیاهی مانند گلاب خنک در برنامه‌ی غذایی افراد خانواده است.

گلاب از تقطیر گل محمدی به‌ دست می‌آید و خواص درمانی فراوانی دارد. گلاب، خاص ایران است و جالب آن‌که فقط در شهر کاشان به‌ عمل می‌آید. طبق سنت قدیم، برای هر سی‌کیلو گل، پنجاه لیتر آب در نظر می‌گیرند که گلاب حاصل از آن سی لیتر است و به آن گلاب مایه یا عطری گویند. از تقطیر مجدد گلاب مایه، فرآورده‌ای به‌دست می‌آید که به آن گلاب دوآتشه می‌گویند. این، نوع مرغوب‌تری از گلاب است که مزه و بوی آن بسیار تلخ‌تر از گلاب مایه است؛ ولی به‌دلیل آن‌که آب به‌کار رفته در آن بیش‌تر تبخیر شده و گلاب حاصله غلیظ‌تر است، بیش‌ترین اثر درمانی را دارد.

اگر مجدداً گلاب دوآتشه را تقطیر کنند، گلاب غلیظی از نظر اسانس به‌دست می‌آید که فوق‌العاده معطر بوده و در حقیقت گلاب ناب و خالص است که کم‌تر در بازار عرضه می‌شود. گاهی نیز از گل‌هایی که به‌صورت تفاله درآمده‌اند، به‌همراه کمی گل تازه برای تولید مجدد گلاب استفاده می‌شود که گلاب به‌دست آمده را پساب گویند که کیفیت بسیار کمی دارد و خاصیت درمانی ندارد. در طب سنتی، طبیعت گلاب گرم است و PH خون را به ‌سمت قلیایی می‌برد.

ویژگی‌های گلاب مرغوب: از جمله ویژگی‌های گلاب مرغوب و خوب، شفافیت، صافی و بی‌رنگی آن است. گلاب باکیفیت هرگز ناخالصی ندارد و بافت آن کاملاً همگن است. طعم گلاب مرغوب و سنتی که خواص درمانی و دارویی دارد لطیف، سبک و مایل به تلخی است. وقتی به ‌ظاهر گلاب هم نگاه می‌شود، کاملاً شفاف است و هیچ‌گونه ناخالصی در آن دیده نمی‌شود.

یکی دیگر از راه‌های شناسایی گلاب سنتی و مرغوب، آن است که مقدار کمی از آن را کف دست‌تان بریزید، اگر با همین مقدار کم، عطر گلاب فضای اتاق و محیط اطراف شما را پر کرد و همه متوجه عطر و بوی آن شدند، نشانه‌ای از خالص و باکیفیت بودن آن است.

خواص درمانی گلاب: گلاب برای بیماری‌های گوارشی مانند نفخ، دل‌به‌هم‌خوردگی و اسهال مزمن مفید است. نوشیدن و بوییدن گلاب سردرد را برطرف می‌کند؛ به‌خصوص سردردی که در اثر استنشاق هوای آلوده یا شنیدن سروصدا باشد. مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرام‌بخش قوی است. افرادی که به رماتیسم مبتلا هستند، می‌توانند با ماساژ ترکیبی از روغن زیتون و گلاب بر مفاصل و استخوان‌ها، به کاهش درد و افزایش میزان جریان خون کمک کنند. افرادی که دچار التهاب و تورم حنجره هستند، با قرقره‌کردن گلاب می‌توانند این التهاب را تا حد زیادی کاهش دهند. ماسک گلاب روی پوست یا جایگزین کردن آن با شیرپاک‌کن توسط افرادی که پوست خشک یا حساس دارند، موجب می‌شود تا به مرور، پوست طراوت و نشاط خود را به‌ دست آورد.

بهترین روش برای ماسک‌کردن گلاب روی پوست، آن است که پارچه‌ای نخی و تمیز را به گلاب خالص آغشته کرده و آن را برای بیست دقیقه روی صورت قرار دهید. این کار بعد از هربار استحمام تأثیر درمانی بیش‌تری دارد؛ چراکه پس از هر بار استحمام، منافذ پوست بازتر هستند و در این حالت، اسانس موجود در گلاب به‌سرعت جذب پوست می‌شود که با توجه به اثر آن در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست می‌شود. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می‌توان مقداری گلاب به پشت پلک مالید.

شیوه‌ی نگه‌داری گلاب: برای نگه‌داری گلاب بهتر است آن را درون ظرف شیشه‌ای نگه‌داری کنید و در محیطی خنک و دور از تابش نور خورشید قرار دهید. اسانس گلاب نسبت به مواد تشکیل‌دهنده‌ی ظروف پلاستیکی واکنش نشان داده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. از نگه‌داری آن در این نوع ظروف حتی‌الامکان باید خودداری شود.

روش تشخیص گلاب قلابی: اگر گلاب با روغن بادام یا زیتون ترکیب شده و هم‌چنان عطر گلاب قابل استشمام باشد، این امر نشان‌دهنده‌ی کیفیت خوب آن است و اگر پس از ترکیب با یکی از این روغن‌ها، بوی گل سرخ استشمام نشود، نشان‌دهنده‌ی تقلبی‌بودن گلاب است. امروزه گلاب‌های صنعتی با میزان خلوص مختلف گل سرخ تولید می‌شوند؛ لذا شاید این روش تشخیص برای این موارد مناسب نباشد.

منابع:

Tebyan.net

Persianpersia.com