زنان و سلامتی


یک مشاوره‌ی تغذیه با تأکید بر تأثیر مصرف امگا۳ بر هوش جنین و سیستم عصبی او، گفت: «مصرف امگا3 بر هوش جنین و سیستم عصبی او اثر مهمی دارد.»

«گلزار مولایی» اظهار کرد: «مواد غذایی حاوی امگا۳ برای تقویت حافظه بسیار مفید است؛ به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌شود در این دوره مصرف ماهی را که سرشار از امگا۳ است، بیش‌تر از یک‌بار در هفته مصرف کنند. این ماده به فراوانی در ماهی، روغن ماهی و دانه‌های روغنی مثل گردو، بادام، پسته، عدس و کشمش یافت می‌شود.»

صبحانه‌ی دل‌چسب موجب کاهش وزن می‌شود

به گفته‌ی محققین، یک صبحانه‌ی دل‌چسب تا مقدار زیادی از وزن را کاهش می‌دهد. آن‌ها در آزمایشی، زنان را به دو گروه مختلف تقسیم کردند. هر دو گروه از رژیم غذایی مشابه، در زمان‌های مختلف روز استفاده ‌کردند. نخستین گروه برای صبحانه در ساعت ده صبح، 70 درصد کالری می‌خوردند و گروه دیگر همان کالری را در وقت ناهار مصرف می‌کردند.

55 درصد زن‌ها بیش‌تر کالری خود را در بعدازظهر و عصر می‌خوردند. زن‌هایی که در آغاز روز صبحانه‌ی کامل‌تری می‌خوردند، بیش‌تر کالری می‌سوزاندند؛ چون در طول روز فرصت برای سوزاندن کالری داشتند.

نور خورشید بر موهای زنان اثر باورنکردنی دارد

مطالعات جدید نشان می‌دهد هوای آزاد و نور آفتاب، خطر بروز افسردگی، مشکلات پوستی و ریزش مو در زنان جوان را کاهش می‌دهد.

آفتاب صبحگاهی پوست را سفت و محکم و ریشه‌ی موها را تقویت می‌کند، تولید لایه‌های اولیه را در پوست بالا می‌برد، سبب تولید کلاژن در پوست می‌شود و از شل شدن و چروک آن جلوگیری می‌کند. ویتامین «A »، «E » و «D » یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در بدن زنان است که با قرارگیری مدتی کوتاه در آن و به صورت امنیتی، می‌توان بدن را از آن‌ها تأمین کرد و زنان پس از مدتی شاهد تغییرهای زیبایی چشم‌گیری در پوست و موی خود باشند.

افسردگی و بیماری‌های قلبی در زنان ارتباط دارد

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ارتباط بین افسردگی و بروز بیماری‌های قلبی، در زنان میان‌سال بیش از مردان است. کارشناسان پیش از این مشاهده کرده بودند که افسردگی و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی با یک‌دیگر مرتبط هستند؛ اما طبق مطالعات جدید این ارتباط در زنان میان‌سال بیش‌تر است. زنانی که حدود ۵۵ سال و کم‌تر دارند و از افسردگی شدید یا خفیف رنج می‌برند، بیش‌تر در معرض ابتلا به بیماری شریان‌های کرونری، حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و مرگ بر اثر عارضه‌های قلبی هستند.

«استرس» مردان را خودخواه و زنان را اجتماعی می‌کند

دانشمندان می‌گویند مردان وقتی استرس دارند، سعی می‌کنند دیگران احساسات آن‌ها را متوجه نشوند و روابط اجتماعی خود را ضعیف می‌کنند؛ اما در مقابل، زنان بیش‌تر اجتماعی می‌شوند.

مردها با استرس موجب ضعیف شدن روابط اجتماعی خود می‌شوند؛ به این معنا که با داشتن این حس، قادر به درک احساسات دیگران نیستند و بیش‌تر تمایل به کاهش روابط اجتماعی دارند. مردها حاضر نیستند مشکلات‌شان را با کسی در میان بگذارند و از کسی کمک نمی‌خواهند. این حرکت یک خودخواهی است که بیش‌تر آن‌ها را اذیت می‌کند.

خال‌های پوستی می‌تواند از نشانه‌های سرطان سینه باشد

خال‌های پوستی می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان سینه باشد. هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون در زنان یائسه‌ای که تعداد خال‌های آن‌ها شش عدد یا بیش‌تر است، در سطح بالاتری وجود دارد و ارتباط بین سرطان سینه و تعداد خال‌ها با تنظیم سطح هورمون از بین می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم‌هایی که خال‌های زیادی دارند، سیزده درصد بیش‌تر است.

بهترین روش مقابله با سرطان سینه، ورزش است

کاهش وزن از راه ورزش بیش از کاهش وزن از راه رژیم، در پیش‌گیری سرطان سینه مؤثر است. متخصصان دریافتند زنانی که برای کاهش وزن به‌طور منظم ورزش می‌کنند و در عین حال برنامه‌ی غذایی سالم و مناسبی نیز دارند، به مراتب کم‌تر از زنانی که صرفاً از راه رژیم گرفتن وزن خود را کم می‌کنند به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. به بیان دیگر، زنانی که برای کاهش وزن هم از مواد خوراکی مناسب استفاده می‌کنند و هم فعالیت بدنی دارند، در مقایسه با زنانی که تنها به رژیم گرفتن روی می‌آورند، کم‌تر در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

 شانس بارداری زنان سرطانی افزایش می‌یابد

یک تحقیق بین‌المللی نشان داد هزاران نفر از زنان جوان مبتلا به سرطان، می‌توانند با تزریق ماهانه یک آمپول از یائسگی زودرس نجات یابند. این تزریق را می‌توان در طول دوره‌ی شیمی‌درمانی برای قراردادن تخم‌دان‌ها در «خواب زمستانی» از طریق اختلال در سیستم هورمونی انجام داد. با این تزریق، شانس این بیماران برای بارداری پس از شیمی درمانی دوبرابر می‌شود و هم‌چنین خطر یائسگی زودرس نیز کاهش می‌یابد .

زنان، هشت برابر مردان به بیماری‌های تیروئیدی مبتلا می‌شوند

مدیر برنامه‌ی ملی تیروئید گفت:‌ «زنان، هشت برابر بیش از مردان به بیماری غده‌ی تیروئید مبتلا می‌شوند. استرس شدید، عوامل اجتماعی مانند طلاق و رژیم غذایی نامناسب در ابتلا به این بیماری مؤثر هستند.»

«شهین یاراحمدی» گفت: «این بیماری بعد از پنجاه‌سالگی شیوع بالاتری دارد؛ به‌طوری که بیست درصد زنان پس از ۶۵سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. سابقه‌ی فامیلی، ابتلا به دیابت نوع یک، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های تخم‌دان، سیگارکشیدن، بارداری و یائسگی و در معرض اشعه قرارگرفتن باعث بروز بیماری تیروئید می‌شود . »

ناآشنایی با زایمان بی‌درد دلیل گرایش به سزارین است

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم، ضمن تأکید بر ضرورت آشناکردن زنان با روش‌های زایمان بدون درد، ناآگاهی از این روش‌ها را عمده‌ترین دلیل گرایش زنان ایرانی به شیوه‌ی سزارین عنوان کرد.

دکتر «ابوطالب صارمی» اظهار داشت: «بهترین روش کنترل درد زایمان برای زایمان اول، «اپیدورال» است که در این روش داروهای بی‌حسی، اعضای حسی را تحت تأثیر قرار داده و موجب از بین رفتن درد یا کاهش آن می‌شود. توسعه‌ی مراکزی برای انجام حرکت‌های نرمشی و کششی در آب یا خارج از آن در بیمارستان‌های دوست‌دار مادر و کودک برای زنان باردار بسیار ضروری است که ایجاد این مراکز، جزء سیاست‌های کنونی وزارت بهداشت قرار گرفته است.»

مادران، قربانی کمبود خون هنگام زایمان می‌شوند

سالانه بیش از پانصدهزار بارداری به علت فقدان خون به مرگ منجر می‌شود که 99 درصد این قربانیان مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند. روزانه هشتصد زن در سراسر جهان به دلیل اختلال‌های ناشی از بارداری یا زایمان جان می‌سپارند. تقریباً تمامی این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. بیش از نیمی از این آمار مربوط به کشورهای آفریقایی و یک سوم آن مربوط به جنوب آسیاست.

خانم‌ها چای بنوشند

پلی‌فنول‌های موجود در چای، به دلیل داشتن خواص ضدتوموری و آنتی‌اکسیدانی، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

 نتایج یک تحقیق جدید نشان داد، مصرف‌کنندگان چای سیاه کم‌تر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند؛ چون این نوشیدنی، عمل‌کرد رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. به گفته‌ی متخصصان، هدف از انجام این بررسی ارزیابی ارتباط بین مصرف چای، فعالیت بدنی و خطر بروز سرطان سینه در زنان چینی بوده است.

تلفن همراه باعث کاهش باروری در زنان و مردان می‌شود

مضرات موبایل تنها شامل حال زنان نمی‌شود؛ بلکه با کاهش میزان باروری آقایان هم رابطه‌ی مستقیم دارد . سلول‌های اسپرمی در مردان دائم در حال ساخت هستند و در زنان نیز سلول‌ها در حال تقسیم شدن هستند و هر نوع تغییرات و هرگونه موجی می‌تواند روی آن‌ها اثر داشته باشد.

 زنانی که در زمان بارداری از تلفن همراه استفاده می‌کنند، جنین‌شان را در معرض خطر ابتلا به اختلال‌های رفتاری در آینده قرار می‌دهند. امواج موبایل به کاهش عکس‌العمل مولکولی در بدن جنین منجر می‌شود . تلفن همراه خاموش هم حتی نباید در هنگام خواب در اتاق قرار داشته باشد.

ده درصد بارداری ها در کشور پرخطر هستند

مسئول گروه طب مادر و جنین گفت: «با توجه به افزایش سن ازدواج در کشور، حاملگی پرخطر در مادرانی که در سن بالا باردار می‌شوند بیش‌تر دیده می‌شود. ده درصد از بارداری‌هایی که در کشور انجام می‌شود، از نوع پرخطر است که با سقط، مرده‌زایی و زایمان زودرس می‌تواند همراه باشد.»

«شهلاسادات جمالی» افزود: «در حال حاضر تغذیه‌ی زنان از شرایط خوبی برخوردار است؛ اما تحرک و فعالیت بدنی کم، روی دیابت بارداری اثرگذار بوده و آن را افزایش داده است.»