افزایش انگیزه‌ی ازدواج در بین جوانان، نیازمند اقدام‌های ایجابی است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: «برای تحقق سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌ی فرزندآوری، باید اقدام‌های ایجابی انجام شود تا انگیزه برای ازدواج در بین جوانان افزایش پیدا کند و اقدام‌های سلبی در این مسیر، نتایج خوبی نخواهد داشت.»

 «شهیندخت مولاوردی» ادامه داد: «در سیاست‌های ابلاغ‌شده نیز دو بند درباره‌ی تأمین شرایط لازم برای ازدواج و فرزندآوری آورده شده است تا جوانان به این باور قلبی برسند. برای تقویت انگیزه‌ی جوانان، باید اقدام‌های ایجابی انجام داد و با کارهای سلبی، این سیاست‌ها محقق نمی‌شود. در شرایطی که مشکل‌های اجتماعی و اشتغال در جامعه باشد، انگیزه برای ازدواج کم می‌شود.»

بی‌توجهی به نیازهای عاطفی، کانون خانواده را متزلزل می‌کند

 یک کارشناس ارشد مشاوره گفت: «یکی از اصول اساسی هر زندگی مشترک، وجود ابراز محبت، احساس‌ها، توجه و تعهد است. چنان‌چه یکی از این پایه‌ها سست شود، به مرور زمان، زندگی زناشویی نابود خواهد شد. گاهی عدم پاسخ همسر به احساس‌ها و نیازهای طرف مقابل، موجب کشیده‌شدن زندگی به مسیری خارج از چارچوب شرعی می‌شود.»

«زهره کثیری» خیانت را یکی از تبعات منفی کمبودهای عاطفی در زندگی مشترک دانست و گفت: «برخی برای انتقام از همسر و بعضی برای جبران محبت، به این رفتار نکوهیده روی می‌آورند. بازسازی ازدواج و برطرف‌کردن نیازهای یک‌دیگر، موجب پدیدآمدن فصل تازه‌ای از عشق در زندگی زناشویی است.»

آسیب دوستی قبل از ازدواج، با نظارت خانواده کاهش می‌یابد

کارشناس امور خانواده گفت: «پدیده‌ای که باید از سوی رسانه‌ها به شکل ویژه به آن پرداخته شود، این است که خانواده‌ها بچه‌ها را در انتخاب‌های خود آزاد می‌گذارند و مانند گذشته، خودشان برای آن‌ها تصمیم نمی‌گیرند.»

«افسانه نیک‌زاد» بیان داشت: «خانواده‌هایی که اطلاعات مناسبی در زمینه‌ی ازدواج‌های درست و منطقی دارند، شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زنند که فرزندان می‌توانند بیرون از چارچوب‌های سنتی؛ اما زیر نظر خانواده با یک‌دیگر آشنا شوند. ازدواج‌های مبتنی بر شناخت نادرست، هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند و طلاق‌های عاطفی، یکی از تبعات بیمه‌نبودن خدمت‌های مشاوره‌ی پیش از ازدواج است.»

سامان‌دهی آموزش خانواده‌ها در راستای تحکیم بنیان خانواده باشد

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده‌ی وزارت ورزش و جوانان با بیان این‌که آموزش خانواده‌ها در سطح جامعه، دچار به‌هم‌ریختگی است، بر لزوم سامان‌دهی این آموزش‌ها در راستای تحکیم بنیان خانواده تأکید کرد.

«بهمن بهمنی» درباره‌ی لزوم آموزش خانواده برای پیش‌گیری از افزایش مشکل‌های روابط خانوادگی گفت: «ایجاد و راه‌اندازی مدرسه‌ی خانواده، یکی از ایده‌هایی است که می‌تواند فرصت مناسبی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد تا با نگاهی راهبردی، به حل مسائل و مشکل‌های خود بپردازند . در تلاش هستیم زمینه‌ی راه‌اندازی این مجموعه‌ها را فراهم کنیم و با فراهم‌شدن امکانات، سال آینده زمان آغاز به کار آن‌ها خواهد بود.»

شاغل‌بودن زن به کاهش مسئولیت‌پذیری مرد، منجر می‌شود

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: «آمارها نشان می‌دهد میزان مسئولیت‌پذیری مردان در خانواده‌هایی که زنان شاغل و توان‌مند اقتصادی دارند، کم‌تر است.»

«فهیمه فرهمندپور» اظهار کرد: «امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی زنان، بحث کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای آنان است و به نظر می‌رسد بخشی از این مطلب، ناشی از این است که مسئله‌ی تأمین نیازهای اقتصادی زنان در خانواده، مانند گذشته، با مردان تحقق نمی‌یابد. مسئله‌ی طلاق، یکی از عواملی است که سبب می‌شود زنان برای تأمین معیشت، اشتغال را در اولویت قرار دهند. راه حل این مسئله در افزایش فرصت‌های اشتغال نیست؛ چون با افزایش این فرصت‌ها، تنها باری از دوش مردان برداشته می‌شود و بر تعداد زنان سرپرست خانوار افزوده می‌شود.»

شاخص‌های سلامت خانواده‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارند

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «امروزه بیش از گذشته، باید به خانواده توجه شود؛ چراکه شاخص‌های سلامت خانواده، نشان از وضعیت خوب خانواده نیست.»

«سیدحسن موسوی‌چلک» گفت: «افزایش طلاق، کاهش ازدواج، جشن طلاق، شیوع انواع خانواده‌هایی که با مبانی دینی و فرهنگی جامعه سازگار نیست ازجمله ازدواج سفید، اثرپذیری خانواده از رسانه‌ها، شیوع خشونت، کاهش زمان گفت‌وگو و به عبارت بهتر، ضعف فرهنگ گفت‌وگو در میان اعضای خانواده و موارد دیگر، نشان از ضعف کارکردهای خانواده‌ی سالم دارد. پای‌بندی به باورهای دینی، داشتن صداقت، اعتماد متقابل، احترام متقابل، رعایت حقوق هر یک از اعضای خانواده، احساس تعلق به خانواده، محبت بین اعضای خانواده، حسن خلق و نظم در امور مربوط به خانه و خانواده می‌تواند در تحکیم بنیان خانواده اثرگذار باشد.»

از اضافه‌شدن شرط سنی برای بازنشستگی زنان انتقاد شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به این‌که در همه جای دنیا، اگر قوانین جدیدی وضع شود نباید تسهیل‌های قبلی را نقض کنند موارد مغایر با قانون گذشته باید اصلاح شود و اگر تسهیل‌های جدیدی برای زنان در نظر گرفته نمی‌شود، حقوق فعلی ‌آن‌ها نباید حذف شود.»

«فاطمه آلیا» گفت: «در قوانین فعلی، درباره‌ی بازنشستگی زنان، فقط موضوع سنوات را مطرح می‌کنیم و موضوع سن مطرح نیست. اکنون گفته می‌شود که زنان با حداقل سی‌سال سابقه‌ی خدمت، می‌توانند بازنشسته شوند؛ اما در لایحه‌ی دائمی‌شدن خدمات مدیریت کشوری، شرط سنی برای این موضوع گذاشته شده است و گفته می‌شود علاوه بر داشتن حداقل سی‌سال سابقه‌ی خدمت، باید 55 سال سن نیز داشته باشند.»

دوستی‌های خیابانی، باعث به تعویق‌افتادن ازدواج می‌شود

یک کارشناس امور زنان با بیان این‌که تربیت خانواده‌ها به‌گونه‌ای است که پسران جوان حاضر نیستند مسئولیت زندگی را بر عهده بگیرند، گفت: «دوستی‌های خیابانی و تأمین رایگان نیازهای جوانان، باعث به تعویق‌افتادن ازدواج می‌شود.»

«معصومه ورزدار» گفت: «یکی از دلایل اصلی عدم قبول مسئولیت ازدواج و زندگی مشترک از سوی پسران جوان، بحث‌های فرهنگی و اجتماعی است. در قدیم به تناسب نیازهای شدید عاطفی، روانی و جنسی، علی‌رغم تمام این مسئولیت‌ها، پسران جوان، تن به ازدواج می‌دادند؛ اما اکنون بخشی از این نیازها در قالب دوستی‌های خیابانی ارضا می‌شود و نیازهای عاطفی و روانی آن‌ها به شکل رایگان تأمین می‌شود و در نتیجه، سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند.»

نگاه جوانان به ازدواج، متأثر از فرهنگ غرب است

یک کارشناس امور ازدواج و خانواده گفت: «بخشی از جوانان جامعه‌ی ما، از نگاه غربی‌ها اثر گرفته‌اند و دوستی‌های لحظه‌ای را برای خود کافی می‌دانند؛ اما این دوستی‌های مقطعی نمی‌تواند آرامش‌ مستمری را برای جوانان داشته باشد.»

حجت‌الاسلام و المسلمین «علی‌اکبر مرتضوی کیاسری» گفت: «جوانان در پاسخ به چرایی گرایش به این دوستی‌ها می‌گویند: تنها هستیم و می‌خواهیم شخص دیگری در کنار ما باشد؛ اما در بخش هدف‌گذاری دچار مشکل هستند و نمی‌دانند از ایجاد این رابطه چه هدفی را دارند. مشکل‌های دیگری نیز هست و آن تأمین‌شدن‌های مقطعی است. جوانان بخشی از نیازهای عاطفی خود را به شکل مقطعی و در کوتاه‌مدت در دوستی‌های پیش از ازدواج تأمین می‌کنند. این مسائل، باعث به تأخیرافتادن ازدواج جوانان می‌شود.»

باید جایگاه زنان در برنامه‌ی توسعه و لایحه‌ی بودجه‌ ارتقا یابد

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم افزایش سهم زنان در بودجه‌ی سال آینده گفت: «از دولت انتظار داریم توجه ویژه‌ای به جایگاه زنان در برنامه‌ی ششم توسعه داشته باشد و در لایحه‌ی بودجه‌ی پیشنهادی خود، سهم زنان را لحاظ کند.»

«سکینه عمرانی» گفت: «آمارهای زنان سرپرست خانوار، زنانی که همسران‌شان بیمه ندارند و دختران خودسرپرست، نشان می‌دهد که دولت باید برای کمک به این گروه از اقشار، توجه جدی به بودجه‌ی حوزه‌ی زنان را در دستور کار خود قرار دهد تا از وقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیش‌گیری شود. ما از دولت انتظار داریم در حوزه‌ی مشاغل زنان، زنان سرپرست خانوار، بیمه‌ی زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان توجه و همت بیش‌تری داشته باشد.»

زیرسؤال‌بردن نظام حقوقی زن در اسلام، به نام دفاع از حقوق زنان خطرناک است

«مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه‌ی زنان گفت: «به نام دفاع از حقوق زنان، شبهه‌افکنی‌هایی در حال انجام است که در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و می‌طلبد که دست‌اندرکاران حوزه‌ی زنان، به‌ویژه امور زنان ریاست جمهوری، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. در صدد هستیم گام‌های بلندتری را برای الگوسازی از زن مسلمان برداریم و شایسته نیست در این مرحله‌ی الگوسازی و ارائه‌ی تصویر همه‌‎جانبه، یک عقب‌گرد داشته باشیم و به شبهه‌‎ها در این زمینه روی بیاوریم.»

خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو به حمایت جدی دولت نیاز دارند

یک کارشناس امور زنان با اشاره به لزوم حمایت جدی دولت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو، گفت: «باید بسته‌های مشوق فرزندآوری تعریف شود که در این بسته‌ها، به خانواده‌هایی که صاحب فرزندان چندقلو می‌شوند توجه بیش‌تری شود.»

«پروین هدایتی» گفت: «خانواده‌ها باید به افزایش فرزندآوری ترغیب شوند و دولت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید بسته‌ای را با این مضمون تعریف کنند. برای مثال، اگر مادر فرزندانِ چندقلو، شاغل است باید بتواند از مرخصی زایمان و شیردهی در سال‌های ابتدایی زندگی کودکان برخوردار شود.»