مشکل‌های زندگی زناشویی با طنز حل می‌شود

نویسنده


همه‌ی ما شنیده‌ایم که خنده، بهترین داروست و این درست است. خنده، تنش و استرس را تسکین می‌دهد و باعث افزایش خلق و خو، خلاقیت، و انرژی شده و موجب ارتباط سالم، روابط صمیمیانه و نزدیک‌تر برای حل مناقشه‌ها می‌شود. شما می‌توانید با یادگیری خنده و بازی، رابطه‌ی درازمدت خود را سرزنده نگه دارید.

قدرت طنز و خنده

طنز، نقش مهمی در روابط - از جاذبه‌های اولیه تا تعهد درازمدت- دارد. در روابط جدید، طنز می‌تواند یک ابزار مؤثر - نه‌تنها برای جذب فرد؛ بلکه برای غلبه بر هرگونه ناراحتی یا خجالت، که در طول دوست‌یابی و روند آشنا‌شدن با یک‌دیگر وجود دارد - باشد. در روابط طولانی‌مدت، شوخی می‌تواند رابطه را هیجان‌انگیز، تازه و پرجنب‌وجوش نگه دارد. هم‌چنین می‌تواند به شما در رفع درگیری و اختلاف‌نظر کمک کرده و روابط را قوی‌تر سازد.

لذت‌بردن مشترک از طنز، صمیمیت و ارتباط طرفین را افزایش می‌دهد. هنگامی که شما با هم می‌خندید، یک پیوند مثبت بین شما ایجاد می‌کند و مانند یک سد در برابر استرس، اختلاف‌ها، ناامیدی و تکه‌های بد در یک رابطه عمل می‌کند. خنده واقعاً مسری است. وقتی خنده‌ی کسی را می‌بینید، شما هم با لبخند به او می‌پیوندید و می‌خندید؛ اما اگر نمی‌توانید به راحتی بخندید، نگران نباشید؛ راه‌کارهایی برای آموزش خنده به شما وجود دارد .

طنز و رفع مشکل‌ها

طنز، یک درمان معجزه‌آسا برای مشکل‌های رابطه‌ای نیست؛ اما می‌توان از آن- مانند یک ابزار مهم - برای کمک به غلبه بر نقاط پرتنش - که هر رابطه‌ای را پریشان می‌کند- استفاده کرد. زمانی که پول، روابط، تعهد، بهداشت، اشتغال، سبک‌های فرزندپروری و... مشکل‌هایی به وجود آورده است، طنز برای حل مشکل‌ و تقویت روابط می‌تواند به شما کمک کند. طنز می‌تواند با تشکیل یک تیم ارتباطی قوی، پذیرش آسان تفاوت‌ها، جلوگیری از تنش، غلبه بر مشکل‌ها و موانع، کلی‌نگری و افزایش خلاقیت در رفع آن‌ها به شما کمک کند.

با شوخی، درگیری و تنش را مهار کنید

تعارض، بخش اجتناب‌ناپذیر از تمام روابط است. تعارض می‌تواند به صورت یک اختلاف کلی بین دونفر یا به صورت خرد، وجود داشته باشد و سپس به یک جنجال بدل شود؛ در هر صورت، قدرت و توانایی مدیریت تعارض شما، می‌تواند باعث موفقیت شما شود. استفاده‌ی ماهرانه و با احترام از شوخی و بازیگوشی، می‌تواند سرعت تضاد و تنش را به فرصتی برای بازی و تفریح بدل کند و اجازه می‌دهد تا شما، راحت‌تر نقطه‌نظر فرد دیگر را پذیرفته و نیازهای خود را انتقال دهید، بدون این‌که هیچ‌یک از طرفین مقابل، مخالفت کنند.

- مراقب باشید که استفاده از طنز، راهی برای تمسخر دیگران نشود .

- قطع جنگ قدرت، تنش را فوراً کم کرده و اجازه می‌دهد دوباره بااحساس باشید.

- با توجه به این‌که خنده مسری است، خنده‌ی شما موجب خنده‌ی طرف مقابل شده و باعث می‌شود راه‌های جدید و خلاقانه‌ای برای رفع مشکل خود پیدا کنید.

- کم‌تر تدافعی عمل می‌کنید و این آزادی بیان بیش‌تری به هر دوی شما می‌دهد .

اطمینان حاصل کنید هر دو شوخی را درک می‌کنید

طنز، مانند هر ابزاری می‌تواند نتایج منفی و مثبت به همراه داشته باشد. حقه‌بازی، مسخره‌کردن، سخنان آزاردهنده یا انتقاد از کسی که تحمل آن را ندارد، می‌تواند آسیب‌ی جدی به رابطه واردکند.

طنز، تنها زمانی به مشکل‌های رابطه‌ای کمک می‌کند که مطمئن باشید هر دو طرف در موقعیت طنز هستید و از شوخی‌ها و شیطنت‌های آن آگاهید. اگر شریک زندگی‌تان درک درستی از شوخی ندارد، انجامش ندهید. شوخی یک‌طرفه به جای شوخی متقابل، باعث آسیب به رابطه و ازبین‌بردن حسن ‌نیت و اعتماد می‌شود . شوخی در روابط برای هر دو نفر، باید به یک‌اندازه سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد. اگر همسر شما متوجه نشود حرف شما شوخی و طنز بوده، ممکن است بیش‌تر جبهه بگیرد؛ بنابراین قبل از شروع شوخی، اول به موقعیت و درک طرف مقابل‌تان فکرکنید .

از طنز برای سرپوش‌گذاشتن روی احساس‌تان استفاده نکنید

طنز به شما در انعطاف‌پذیری بیش‌تر در مواجهه با چالش‌های زندگی کمک زیادی می‌کند؛ اما زمان‌هایی هم وجود دارد که طنز راه سالمی نیست و آن هنگامی است که برای پوشاندن احساس‌های منفی به جای مقابله با آن‌ها، از آن استفاده می‌کنیم. خنده می‌تواند یک لباس مبدل برای احساس درد، ترس، خشم و ناامیدی باشد که شما نمی‌دانید آن را چگونه بیان کنید.

شما می‌توانید درباره‌ی حقیقت، با طنز صحبت کنید؛ اما استفاده از طنز برای چیزهای دروغ یا غیرحقیقی اصلاً خنده‌دار نیست. هنگامی که شما از طنز و بازیگوشی برای پوشش احساس‌های دیگران استفاده می‌کنید، موجب می‌شود در روابط خود، احساس سردرگمی و بی‌اعتمادی کنید .

شوخ‌طبعی خود را افزایش دهید

برای پرورش شوخ‌طبعی و شیطنت هیچ‌وقت دیر نیست. اگر خودتان را در شوخ‌طبعی محدود کنید، حتماً در انتقال طنز و دریافت شیطنت دیگران ناتوان می‌شوید. ترس از ردشدن یا تمسخر، زمانی که برای خنداندن دیگران استفاده می‌کنید قابل درک است؛ اما زمانی که کودک بودید را به‌خاطر بیاورید که چگونه بدون درنظرگرفتن دیگران به بازیگوشی می‌پرداختید. بازی و شوخیِ به‌جا، می‌تواند در افزایش این بعد رفتاری شما کمک کند .

بر نشانه‌های غیرکلامی همسرتان توجه کنید و از شریک زندگی‌تان قدردانی کنید. با بهره‌گیری از شوخی و زبان بدن، احساس‌های وی را درک کنید و ببینید لبخندی که بر لب او می‌نشیند واقعی است یا مصنوعی. وقتی همسرتان سعی در جلب‌توجه و شوخ‌طبعی دارد، به او توجه کرده و از وی حمایت کنید . در همه ‌حال، سعی کنید روی شریک زندگی‌تان اثرگذار باشید.

شوخی بین دو نفر، اغلب می‌تواند یک کلمه یا عبارت کوتاهی باشد که هر دوی آن‌ها را به یاد حادثه‌ی خنده‌دار یا داستان سرگرم‌کننده‌ای می‌اندازد و این برای ایجاد لبخند بسیار مؤثر است. به او بگویید هرگز مسخره نمی‌شود. از تمسخر، حتی برای شوخی نیز خودداری کنید. گفتن کلمه‌های اهانت‌آمیز - حتی در قالب طنز و شوخی- باعث تضعیف روابط طرفین خواهد شد. سعی کنید با احساس هم‌دلی به رفع کدورت و جلوگیری از تعارض‌ ها کمک کنید.

شوخ‌طبعی خود را افزایش دهید؛ زیرا یک رکن مهم در روابط است. فرآیند یادگیری طنز به خودِ شما بازمی‌گردد. شما با گوش‌دادن به طنز و دیدن فیلم‌های کمدی می‌توانید مهارت‌های طنز خود را افزایش دهید. شوخ‌طبعی را به زندگی‌تان اضافه کنید و از اثرهای شگفت‌انگیز آن در زندگی لذت ببرید.

 

منبع: help guide