کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


زوج‌های جوان بخوانند و بدانند

مارلین دیتریک، ترجمه‌ی زهره احمدی‌زاده، انتشارات قدیانی، 1393، 398 صفحه

این کتاب، شامل بخش‌های «خانم‌ها»، «گفت‌وگو»، «کار»، «ثروت»، «مردان»، «ازدواج»، «فرزندان»، «خانواده»، «خانه‌داری»، «شادمانی»، «زیبایی ظاهری»، «عصبانیت»، «ناملایمت‌ها»، «شهامت»، «سال‌مندی»، «زندگی»، «اقتصادی»، «ثروت» و «آینده» است. در بخشی از کتاب آمده است: «مردان ترجیح می‌دهند هنگام ورود به خانه، با همسری خوش‌حال و خانه‌ای نامرتب روبه‌رو شوند، تا با خانه‌ای مرتب و همسری عصبی!»

دروغ‌هایی که زنان باور می‌کنند و حقایقی که آن‌ها را آزاد می‌سازد

نانسی لی‌دموس، ترجمه‌ی پریسا پورعلمداری دفتر نشر معارف، 136 صفحه

این کتاب، به چهل دروغ رایج در غرب - که زنان آن را باور کرده‌اند و این باورها به زندگی فردی و اجتماعی آنان آسیب‌زده‌ است - می‌پردازد. نویسنده‌ی این کتاب، با اشاره به سردرگمی‌های روزانه‌ی زنان، می‌کوشد به آنان کمک کند تا فریب‌هایی که بسیاری از آنان را به ناامیدی کشانده است، بشناسند و شیطان را منشأ تمام دروغ‌پردازی‌ها و انحراف‌های بشری معرفی می‌کند. استفاده از مثال‌های مستند و حقیقی، خواننده را راهنمایی می‌کند تا به سوی حقایقی بازگردد که تنها با آموزه‌های دینی، قابل‌یافتن‌ هستند.

 کتاب، با شیوه‌ای نو، نگرش‌های فمینیستی را نقد و به باور‌های زنان درباره‌ی خودشان، گناه، ازدواج، فرزندان، عواطف و شرایط زندگی اشاره می‌کند.

حالا کی بنفشه می‌کاری؟

فرشته مولوی، انتشارات ققنوس، 1393، 208 صفحه

در بخشی از این رمان آمده است: «شال پشمیِ یشمی‌ای را، که آذر تازه برایش بافته بود،‌ از جارختی برداشت و با یک نخ سیگارِ کش‌رفته از پاکت سیگارِ بهمن و کبریت و زیرسیگاری به ایوان رفت. روی راحتی نشست و دوپا را بالاآورد و توی شکم جمع کرد و شال را دور خودش پیچید. سیگار را روشن کرد و با کِیف پُکی به آن زد. حالا می‌شد زیر نور سردِ ماهی که گاهی‌به‌گاهی پس ابری می‌رفت‌، به دو درخت خشکیده‌اش خیره شود و فکر کند، ببیند می‌تواند امشب - که دیگر واهمه‌ی بیدارشدن اسفند را ندارد - از بهمن نترسد.»

برپا

مریم راهی، انتشارات نیستان، 1393، 264 صفحه

رمان «برپا»، با نثری شاعرانه به دل‌مشغولی‌ها و زندگی روزانه‌ی زنی به‌نام «رها» اشاره دارد که در تجربه‌ی نخستِ زندگی زناشویی خود دچار بحران شده؛ اما در گیرودار شروع رابطه‌ی عاشقانه‌ی تازه‌ای است. چیزی که این نگاه به‌ظاهر کلیشه‌وار را در روایت داستان دچار عطف کرده و محتوای آن را با تغییر همراه می‌کند، نگاه موحدانه‌ی رها به زندگی و تمامی روی‌دادهای آن است؛ نگاهی که می‌تواند سرآغاز تبلیغِ سبکی تازه و نوین از زندگی دین‌مدارانه در چهارچوبی عفیف و توحیدی باشد که خلأ آن در زندگی شهری این روزهای ما در کلان‌شهرهای کشورمان، به شدت قابل‌احساس است.

شیطان ذهن

لی تئر، ترجمه‌ی مریم تقدسی، انتشارات ققنوس، 1393، 207 صفحه

کتاب «شیطان ذهن»، راهنمایی قابل‌درک در زمینه‌ی انواع افکاری است که موجب ترس، احساس گناه و نگرانی‌های شدید می‌شوند و راه‌حل‌هایی کاربردی برای برطرف‌کردن اختلالی عذاب‌آور، طاقت‌فرسا و افکار وسواسی می‌دهد. «همسر «سالی» از این موضوع که او همیشه ترجیح می‌دهد «جک» پوشک بچه را عوض کند یا بچه را به حمام ببرد و در این حال، خودش تا جایی که می‌تواند دور می‌ایستد، باعث تعجب است؛ ولی سالی از ترس این‌که مبادا تصور کند او مادر نالایقی است،‌ هنوز نتوانسته خودش را راضی کند تا افکار غالب ذهنش را برای وی اعتراف کند.»

آن روی سکه‌ی فمینسیم

فیلیس شلافلی و سوزان ونکر، ترجمه‌ی زهرا قربانعلی الله‌یاری، دفتر نشر معارف، 1393، 240 صفحه

آن روی سکه، یازدهمین جلد از مجموعه‌ی «فمینیسم در ترازوی نقد»، بیان واقعیت‌هایی از زندگی زنان آمریکایی و پایانی است برای سردرگمی درباره‌ی نقش فمینیسم در زندگی خود. این کتاب، پس‌زمینه‌ای برای جلوگیری از پیروی نسل نو از جنبش فمینیستی است.

نویسندگان این کتاب به مبارزه‌ی فمینیسم با فطرت انسانی و اثر فمینیسم بر تغییر نگرش‌ها اشاره کرده و شرح می‌دهند که چگونه این تغییر نگرش‌ها به بی‌بندوباری جنسی، بی‌تفاوتی مادران به نیازهای فرزندان، آسیب‌های مهدکودک بر رشد روانی و شخصیتی کودکان، تضعیف مردان در خانواده و جامعه، گسترش طلاق، کاهش نقش تربیتی پدران بر فرزندان، ترویج سقط جنین، هم‌جنس‌بازی و خودارضایی و در نتیجه کاهش ازدواج منجر شده است.

کافورپوش

عالیه عطایی، انتشارات ققنوس، 1393، 184 صفحه

این رمان، داستان یک برادر و خواهر است که یک‌دیگر را گم کرده‌اند و برادر، دنبال خواهر می‌گردد. مهاجرت و نقص عضو هر دو شخصیت، از اتفاق‌هایی است که در این رمان رخ می‌دهد. «آقاجان خستگی من را بهانه می‌کند و یعقوب به سمت خانه می‌رود. خیابان‌ها همان است. این شهر، عروسِ بزک‌کرده است. ظاهرش هر روز قشنگ‌تر می‌شود. شکل زن‌ها و مردهایش هم قشنگ‌تر می‌شود. همه‌ی‌شان لب‌های صورتی خوش‌رنگ دارند و لپ‌های گُلی. چه‌قدر این شهر دروغ می‌گوید! اگر کسی گذارش به این‌جا افتاد، عمراً باور نمی‌کند که این مردم چه‌طور روزگار می‌گذرانند.»

بزرگراه

طیبه گوهری، نشر گمان، 1393، 100صفحه

مجموعه‌داستان «بزرگراه»، دوازده داستان کوتاه را با این عناوین شامل می‌شود: تا وقتش برسد، دلتای روشن، بگو که نگفتی، دست‌های چسب‌ناک، پاگیر، ماکت ارگ، قرار بی‌قراری، نشانی، هم‌دیگر، همسایه‌های ساحلی، رستاخیز و در بزرگراه.

در قسمتی از داستان «بگو که نگفتی» از این کتاب می‌خوانیم: «نیمه‌شب بود که مرد با صدای تیک‌تیک عقربه‌ها بیدار شد. ساعت، قطره‌قطره دقیقه‌ها را چکاند پشت پلک‌هایش. فکر کرد همین حالاست که پلکش سوراخ شود. نیم‌خیز که شد، درد به تیره‌ی پشتش دوید و تا مهره‌های گردن بالا آمد. فرخنده، گوشه‌ی اتاق، مثل دختربچه‌ی پیری خوابیده بود. دوباره کوچک شده بود به اندازه‌ی سیزده‌سالگی‌اش که لباس پُرپولک،‌ توی تنش لق می‌زد.»

سلامت باروری، چالش‌ها و راه‌بردهای مدیریتی

خلیل علی­محمدزاده، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 1393

سیاست‌های جدیدِ جمعیتی، فرصت مغتنمی فراهم آورد که صاحبان اندیشه و سازمان‌های مرتبط با موضوع جمعیت و بهداشت، به عمل‌کرد و برنامه‌های خود در مرحله‌ی ارزیابی و کنترل عمل‌کرد، توجه بیش‌تری مبذول دارند. اگرچه مدیریت، نیازمند طی فرآیندهای برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی است، به مرحله‌ی سوم آن، یعنی ارزیابی -که تطبیق عمل‌کرد واقعی را با استانداردها و اهداف برنامه دربرمی‌گیرد - به‌ویژه در برنامه‌های کشوری «تنظیم خانواده»، توجه نشده است. این مجموعه، سه موضوع سزارین‌های انتخابی، عقیم‌سازی‌های دائمی (وازکتومی و توبکتومی) بدون اندیکاسیون و سقط جنین‌های عمدی را با استناد به آمار و وضعیت ایران و جهان، بررسی کرده است.

نگاهی نو به سلامت و باروری

بتول نامجو، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 1393

توجه به حفظ سلامت فرزندآوری، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های افزایش جمعیت، از جمله موضوع‌هایی است که در حوزه‌ی مسائل اجتماعی و بهداشتی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. تولد فرزند، معجزه‌ای است که خداوند در زندگی همسران قرار داده است تا گرمابخش و شادی‌آفرین زندگی آن‌ها باشد و بی‌تردید، یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای تمامی زنان، داشتن نوزادی سالم و تن‌درست است که در این راستا، سعی می‌کنند عوامل مؤثر بر یک بارداری سالم را بدانند و بدان عمل کنند. این اثر، مجموعه‌ای است شامل هشت فصل که به بررسی عوامل مؤثر بر باروری و ناباروری و معرفی یک الگوی صحیح از یک زندگی سالم پرداخته و سعی کرده تمامی آن‌ها را از دیدگاه علم پزشکی، بررسی کند.

تأملی در مدیریت سلامت و تناسب جمعیت

خلیل علی‌محمدزاده، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 1393

از اهم مسائل در روند توسعه و پیش‌رفت هر کشوری، موضوع جمعیت است. مسئله‌ی جمعیت، از جمله مهم‌ترین مسائل راه‌بردی است که باید در بررسی اجزا، ابعاد و روندهای مختلف آن و نیز تأمل‌های مربوط به آن، نگرش سیستمی همه‌جانبه و یک‌پارچه‌ای پدید آید و سپس هر یک از بخش‌های مرتبط، در چارچوب رسالت سازمانی، وظایف را انجام دهند. این کتاب، سیاست‌های کنترل برنامه‌ی تنظیم خانواده و حذف آن‌ها، اصلاح نگرش‌های قبلی و اتخاذ برنامه‌های جدید در همه‌ی بخش‌ها، از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌شکل موضوعی، بیان و گاه به‌شکل مصداقی به‌وضوح بررسی می‌کند.