چشم‌های خود را درخشان نگه‌دارید


مترجم: پرنده افشاری

کارشناس ‌ارشد مدیریت

 

چشم‌های ما پنجره‌ی روح‌مان و در عین حال، ظریف‌ترین و آسیب‌پذیرترین بخش حواس‌مان نیز هستند. تکنولوژی و آلودگی باعث شده‌ تا آن‌ها مدام تحت فشارهایی باشند که به بیماری‌های مخصوص شبکیه و بیماری‌هایی نظیر آب مروارید، آب سیاه(گلوکوم) و عفونت‌های مختلف می‌انجامد.

بیماری‌های شایع چشم

آب مروارید: تیره‌وتارشدن عدسی داخل چشم به کم‌سو شدن آن منجر می‌شود. با تغذیه‌ی صحیح، استفاده از مکمل‌های مناسب و تغییراتی در شیوه‌ی زندگی، نه‌ تنها می‌توان مانع از ایجاد آن شد، بلکه وضعیت چشم را به حالت قبل تغییر داد.

آب سیاه(گلوکوم): نوعی بیماری چشم که در آن عصب بینایی، یعنی عصبی که در پشت چشم قرار دارد دچار آسیب می‌شود. این بیماری معمولاً با بالارفتن فشار چشم نیز در ارتباط است که عدم معالجه‌ی به‌موقع، ممکن است به نابینایی بینجامد.

تغییر شکل لکه‌ی زرد داخل چشم: از دست‌دادن قدرت بینایی چشم که بیش‌تر در سنین بالاتر از پنجاه به‌وجود می‌آید، در نتیجه‌ی صدمه‌دیدن لکه‌ی زرد داخل چشم است.

مشکل‌های شبکیه در نتیجه‌ی بیماری دیابت: هنگامی که مویرگ‌های بسیار ظریف داخل شبکیه و پشت چشم، بر اثر بیماری دیابتِ کنترل‌نشده آسیب می‌بیند، این عارضه ایجاد شده و به خون‌ریزی داخل چشم منجر می‌شود.

چشم‌های خسته یا تحت فشار: این آسیب در میان کسانی که کار خاصی را برای مدت طولانی انجام می‌دهند بسیار متداول است؛ مثل کسانی که مطالعه‌ی طولانی دارند، زیاد می‌نویسند، با کامپیوتر کار می‌کنند و به کارهای ظریف هنری مانند صنایع دستی می‌پردازند. این افراد باید گاه‌گاهی به چشم خود استراحت دهند.

راز و رمز تغذیه برای داشتن چشم‌های سالم

بخش عمده‌ای از سلامت چشم‌ به مواد غذایی بستگی دارد؛ به‌خصوص در سال‌های کودکی و در عنفوان جوانی. وظیفه‌ی مادران این است که به فکر سلامت چشم کودکان باشند. تغذیه می‌تواند نقش مهمی در بهبود یا جلوگیری از پیش‌رفت بیماری داشته باشد. تغذیه‌ی سالم و تغییر سبک زندگی می‌تواند به‌طور چشم‌گیری از بیماری‌های مربوط به چشم پیش‌گیری کرده و شرایط بهتری را فراهم آورد. خوش‌بختانه طبیعت، ابزار لازم را برای داشتن چشم‌های سالم و پرنور برای ما فراهم کرده است. چیزهایی نظیر آنتوسیانوسایدها و کاروتنویدها، تا دیدگانی سالم داشته و سلامت طولانی چشم را تجربه کنیم.

بیل بری: بیل بری دارای «آنتوسیانوساید» است. این ماده، عمل تجدید محتوا کردن رنگ‌دانه‌ی ارغوانی داخل چشم را که برای دید در شب مورد نیاز است انجام می‌دهد. آنتوسیونوساید، از خون مورد نیاز چشم محافظت می‌کند، باعث قوی‌شدن مویرگ‌ها شده و مانع آسیب‌رسیدن به شبکیه می‌گردد. این ماده‌ی غذایی می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری‌هایی نظیر تغییر فرم و ایجاد لکه‌ی زرد، آب مروارید، بیماری‌های شبکیه ناشی از دیابت و شب‌کوری هستند مفید باشد.

عصاره‌ی گل همیشه‌بهار: لوتین، تنها کاراتنویدی است که هم در عدسی و هم در شبکیه وجود دارد که حساس‌ترین و متراکم‌ترین شبکه‌ی عصبی شبکیه است. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده می‌تواند رادیکال‌های آزاد فرابنفش را خنثی کند. مطالعه‌ها نشان می‌دهد که مقدار زیاد لوتین ممکن است مانع بروز آب مروارید شود و دید رنگی بهتری برای چشم فراهم کند.

گل خوش یا گل عینک: نام این گیاه از کاربرد آن که درمان سنتی برای سوزش، خارش و عفونت چشم است گرفته شده. به‌نظر می‌رسد این گیاه،  دارویی برای بیماری‌های چشم نظیر ورم ملتحمه، خشکی چشم و گل‌مژه است. این گیاه در ضمن، درمانی برای دید کم، فشار چشم، عفونت‌های چشم و حساسیت به نور نیز است.

عصاره‌ی گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی، غنی‌ترین منبع لیکوپن است. لیکوپن، آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که تقریباً دوبرابر بتاکارتن قدرت دارد و به‌طور مؤثر عمل می‌کند. این ماده می‌تواند خطر بیماری‌هایی نظیر آب مروارید و تغییر فرم لکه‌ی زرد پشت چشم را کم کند.

 

منبع: 2012 Health &  Beauty