همین امروز تصمیم بگیرید


مترجم: یاسمن جمالی

کارشناس ‌ارشد معماری

قدرتی در وجود ما نهفته است که می‌تواند هر چیزی را تغییر دهد. مردم را در میان چالش‌های واقعی ببینید؛ چالش ورزشکار حرفه‌ای برای کسب عنوان قهرمانی، تاجری که می‌خواهد کسب‌وکار و نفوذش را گسترش دهد یا سیاست‌مداری که می‌خواهد تصمیم‌های مهمی را اخذ کند. در مورد یک‌چیز مطمئن هستید و آن این است که: آن‌چه کیفیت زندگی ‌را می‌سازد، تصمیم‌های ‌ماست؛ نه شرایط.

اکنون، در جایی که می‌خواستید باشید، قرار دارید؟ آیا به آن اندازه که دوست داشتید، سلامت و خشنود هستید؟ آیا از نظر مالی مشکلی ندارید؟ آیا به‌دنبال مزایای رقابتی بیش‌تری نیستید؟ فکر می‌کنید علی‌رغم موفقیت‌تان، چیزهای بیش‌تر دیگری نیز برای‌تان وجود دارد که به‌ دلایل مختلفی، هنوز به آن‌ها دست نیافته‌اید. در این موارد، اولین جهت‌گیری شما ممکن است سرزنش وضع اقتصادی، بازار، مسکن یا کسی باشد که با شما رفتار ناعادلانه داشته است. باید بدانیم جایگاه امروز ما، نتیجه‌ی تصمیم‌های قبلی‌مان است؛ تصمیم‌هایی که روی آن‌ها تمرکز بیش‌تری کرده‌ایم. تصمیم برای این‌که اولویت‌های‌مان را کجا قرار دهیم و تصمیم‌گیری در مورد انجام کارها. برای مثال، اگر کسب‌وکار شما تحت ‌تأثیر رکود اقتصادی قرار گرفته است، آیا بر این باورید که دارید مجازات می‌شوید یا سعی می‌کنید مسیر جدیدی را بیابید؟ شما در مورد این مسئله چه اقدامی انجام می‌دهید؟ این‌که ما چه چیزی را در گذشته تجربه کرده‌ایم، مهم نیست. همه‌ی ما این قدرت را داریم که امروز، تصمیم جدیدی بگیریم.

موفقیت نتیجه‌ی قضاوت خوب و قضاوت درست، نتیجه‌ی تجربه است. تجربه هم اغلب موارد نتیجه‌ی یک قضاوت بد است. تجربه‌ای که بر اثر تصمیم‌گیری بد به ‌دست آمده، به ‌شکل غیرقابل‌باوری ارزش‌مند است؛ بنابراین، با سرزنش خود به‌خاطر تصمیم‌هایی که قبلاً گرفته‌اید، وقت‌تان را هدر ندهید و از تجارب‌تان درس بگیرید. شکست بهترین راه برای یادگیری است. مردم وقتی به موفقیتی دست می‌یابند، به افتخار آن جشن می‌گیرند؛ ولی وقتی با شکست مواجه می‌شوند به فکر فرومی‌روند. آن‌ها می‌ایستند و فکر می‌کنند که چه رخ داده است؟ چه اقدام متفاوت‌تری می‌توانستند انجام دهند؟ ما تنها از طریق ارزیابی خود، یاد می‌گیریم که چگونه تصمیم درستی بگیریم؛ بنابراین وقتی خطایی می‌کنید، از تجارب‌تان برای بهبود قضاوت‌تان استفاده کرده و بهترین تصمیم را برای نیل به آزادی، امور مالی یا چیزهای دیگر بگیرید.

هر روز چالش‌های نوینی را تجربه می‌کنیم. این چالش‌ها اغلب با چیزهایی ارتباط دارند که از کنترل ما خارج است؛ اقتصاد، محیط اطراف یا بیکاری. آیا فشار روانی و عدم اطمینانی که به‌خاطر این وقایع پیش آمده، بر ما غلبه می‌کند یا با تصمیم‌های جدید، زندگی‌مان را تغییر می‌دهیم. یکی از تصمیم‌هایی که می‌توانیم بگیریم، زندگی با ذهنیت وفور نعمت است؛ یعنی، فکرکردن به ثروتی که در ذهن ماست، از پولی که در کیف‌مان داریم کارسازتر است. اگر بدانیم که احساس ما از آن‌چه داریم بیش‌تر اهمیت دارد، می‌توانیم آن حس عظیم از آزادی و شادی را پیدا کنیم. در این باره فکر کنید. آیا فردی را می‌شناسید که پول زیادی دارد؛ ولی احساس آزادی نمی‌کند، احساس نمی‌کند که حق انتخابی هم دارد؟ مسلماً شما این احساس را تجربه کرده‌اید. این حس، وقتی بروز می‌کند که تحت کنترل احساس‌های‌تان نباشید؛ چراکه به‌دنبال کسی یا چیزی خارجی برای پرکردن نیازهای داخلی‌تان هستید. اگر با نگرش کم‌بود و محدودیت، زندگی می‌کنید یا منتظر کسی یا چیزی هستید که آن کم‌بودها را برآورده کند، نمی‌توانید زندگی شادی داشته باشید. باید با خود عهد کرده و تصمیم بگیرید که با ذهنیت وفور نعمت، زندگی کنید. در آن صورت، می‌توانید آزادی واقعی را تجربه کنید.

هر اتفاقی که در زندگی شما رخ می‌دهد، هر آن‌چه شما را هیجان‌زده می‌کند و هر چیزی را که با آن چالش دارید، از تصمیم‌گیری‌تان نشأت می‌گیرد. زندگی شما نتیجه‌ی تصمیم‌هایی است که از قبل گرفته‌اید و اعمالی که در پی آن تصمیم‌گیری‌ها انجام داده‌اید. تصمیم‌گیری‌های مختلف، پیامدهای متفاوتی دارند. اگر می‌خواهید جهت حرکت زندگی‌تان را دست بگیرید، باید تصمیم‌گیری‌های خوبی داشته باشید. این چیزی نیست که یک‌بار انجام داده و بر مسیر زندگی اثر بگذارد؛ بلکه چیزی است که به‌طور مداوم انجام می‌دهید. اکنون، تصمیم بگیرید که در سال‌های آینده چگونه می‌خواهید زندگی کنید. برای این‌که تصمیم‌های شما واقعاً موجب بروز تغییر، در زندگی‌تان بشوند، باید ببینید تعهدهای‌تان در قبال تصمیمی که گرفته‌اید چه بوده و چگونه زندگی‌تان را دگرگون کرده است. تصویری روشن از خواسته‌های‌تان، و این‌که زندگی‌تان بعد از تکمیل طرح، چه‌گونه می‌شود، ترسیم کنید. با شفاف‌سازی خواسته‌ها، راه رسیدن به اهداف، آسان‌تر شده و مسیر آن را واضح می‌بینید و در نتیجه، به آن‌چه می‌خواهید می‌رسید. خواسته‌ی‌تان از زندگی چیست؟ اگر زندگی را به‌شکلی که هست، قبول دارید یا آن‌طور که دل‌تان می‌خواهد باشد و می‌خواهید به قله‌های پیش‌رفت برسید. در هر صورت، برای آن، امروز تصمیم‌گیری کنید.

منبع: Success/June- 2013