اخبار زنان


نباید بگذاریم زنان از غرب اثر بگیرند

«آیت‌الله جوادی‌آملی» گفت: «نباید خریدار فرهنگ وارداتی باشیم و بگذاریم زنان از غرب اثر بگیرند. مقام و ارزش زن در دین اسلام، جایگاه بالایی است و کسب‌ مدال در میدان‌های ورزشی، برای زنان افتخار نیست! نباید آن‌چه را غرب صادر می‌کند، خریدار باشیم. عظمت زن، دانش‌مندی اوست و دانشگاه او، خانه و تربیت صحیح فرزندان و تحویل به جامعه است؛ همان‌گونه که در نظام اسلامی، آرامش و صبر در زندگی و تأمین نیازهای خانواده بر دوش مردان است. اگر زنان خوب ساخته نشوند، جامعه نیز ساخته نمی‌شود؛ چراکه هدایت خانواده بر عهده‌ی زنان است.»

تدوین لایحه‌ی تأمین امنیت زنان باید براساس آموزه‌های اسلامی باشد

یک کارشناس امور زنان با اشاره به لزوم حمایت ویژه از زنان بدسرپرست گفت: «تدوین لایحه‌ی تأمین امنیت زنان، باید براساس آموزه‌های اسلامی باشد و دیدگاه‌های غربی نباید در آن جایی داشته باشد.»

«پروین سلیحی» گفت: «برای تأمین امنیت زنان، اعم از شاغل و خانه‌دار در جامعه، باید شرایط را برای سبک زندگی اسلامی در جامعه فراهم کنیم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تحقق آموزه‌های دینی و سبک زندگی اسلامی در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. گروهی از زنان جامعه، متأسفانه به دلیل‌هایی به منابع درآمدی مناسب دسترسی ندارند! مانند برخی از زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار که دولت باید از این افراد، حمایت ویژه‌ای بکند.»

پیش‌نویس سند پروژه‌ی طلاق کشور تدوین می‌شود

معاون اجتماعی اداره‌ی کل بهزیستی استان البرز، از تشکیل دبیرخانه‌ی ملی تدوین سند پروژه‌ی طلاق کشور در استان خبر داد و گفت: «اکنون پیش‌نویس این سند، آماده‌ی ارائه به مراجع مرتبط است.»

«معصومه عباسی‌زاده» از تنزل رتبه‌ی طلاق در سال جاری خبر داد و افزود: «با توجه به این‌که در سال گذشته، اقدام‌های کاهش طلاق فقط در بخش دولتی انجام می‌شد، تصمیم بر آن شد تا برای ارتقای سطح کیفی، با شناسایی مراکز مشاوره و کلینیک‌های فعال و کارآمد از پتانسیل بخش خصوصی نیز استفاده‌ی بهینه شود. قوه‌ی قضائیه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی کشور، در حال تدوین سند پروژه‌ی ملی کاهش طلاق کشورند و در حال ‌‌حاضر، پیش‌نویس آن در دبیرخانه‌ی تدوین سند، آماده‌ی ارائه به مراجع مرتبط است.»

هم‌خانگی دختر و پسر مغایر فرهنگ اسلامی است

 رئیس بسیج زنان کشور با بیان این‌که پرداختن به موضوع‌هایی، نظیر هم‌خانگی دختران و پسران ضرورتی ندارد، گفت: «ضرورتی برای پرداختن به این موضوع‌ها نیست؛ زیرا با فرهنگ اصیل، باورها، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی ما سنخیت ندارد.»

«مینو اصلانی» با بیان این‌که ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی ما باعث تحکیم خانواده می‌شود، تصریح کرد: «نگاه ما به ازدواج کاملاً قداست‌گونه است؛ زیرا پیوندی مقدس میان زن و مردی شکل می‌گیرد که آرمان‌ها، اعتقاد و باورهای مشترک دارند و قرار است سهمی در ادامه‌ی حیات بشری داشته باشند. این نوع ارتباط‌ها، جایگاهی میان جوانان ما ندارند و اگر به‌خاطر تبلیغ‌های شبکه‌های خانمان‌برانداز نیز، این ارتباط شکل بگیرد، اولین ضرر آن متوجه دختران خواهد شد.»

اضافه‌شدن شرط سنی به شرایط بازنشستگی زنان، قبول نیست

مدیرکل بررسی‌های حقوقی معاونت امور زنان و خانواده در ریاست‌جمهوری، گفت: «باید منافع و حقوق زنان در لایحه‌ی مدیریت خدمات کشوری لحاظ شود و از جمله موارد نیازمند بازنگری، موضوع اضافه‌شدن شرط سنی به شرایط بازنشستگی زنان است.»

 «اشرف گرامی‌زادگان» گفت: «درباره‌ی شرایط بازنشستگی زنان نیز پیشنهاد ما این بود که شرایط آن بدون‌تغییر باقی بماند و شرط سنی به آن اضافه نشود که آقایان روی آن بحث داشتند و قرار شد به این موضوع توجه جدی شود. این قانون بسیار مهم است و باید حتماً منافع و حقوق زنان در آن لحاظ شود.» براساس قانون فعلی، زنان با حداقل سی‌سال سابقه‌ی خدمت می‌توانند بازنشسته شوند؛ اما در لایحه‌ی دائمی‌شدن خدمات مدیریت کشوری، شرط سنی برای این موضوع گذاشته شده و گفته شده است علاوه بر داشتن حداقل سی‌سال سابقه‌ی خدمت، باید 55سال نیز داشته باشند.

بیمه‌ی زنان خانه‌دار در دستور کار دولت قرار می‌گیرد

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «بودجه‌ی پیشنهادی دولت برای سال ۹۴ تقدیم مجلس شد و بر این اساس، در مواردی مانند بیمه‌ی زنان خانه‌دار، دولت باید بیش‌تر توجه کند.»

«سکینه عمرانی» گفت: «بودجه‌ی سال 94 معاونت امور زنان و خانواده‌ در ریاست‌‌جمهوری، افزایش قابل‌توجهی از سال جاری داشته و این در حالی است که هنوز معاونت امور زنان، درباره‌ی عمل‌کرد بودجه‌ی سال جاری خود گزارشی ارائه نداده است. نباید به مواردی مانند بیمه‌ی زنان خانه‌دار، افزایش مرخصی زایمان و حمایت از زنان بدسرپرست، بی‌توجهی شود؛ چراکه این مطالبه‌ها، مطالبه‌های اساسی جامعه‌ی زنان کشور ماست و باید در دستور کار دولت، برای سال آینده قرار گیرد.»

لبه‌ی تیز حمله‌ی دشمن در جنگ نرم، متوجه زنان است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: «دشمن در جنگ نرم خود، لبه‌ی تیز حمله را روی جامعه‌ی زنان گذاشته و ابزارها و رسانه‌های خود را برای زدن این مؤلفه‌ی قدرت، قرار داده است.»

سردار «نقدی» افزود: «زنان در تمام زمینه‌ها پیش‌رفت خیره‌کننده‌ای داشتند و هر روز به جایگاه‌های بالاتری دست یافتند و علت اصلی این‌که دشمن در جنگ نرم خود، لبه‌ی تیز حمله را روی جامعه‌ی زنان گذاشته، نیز همین است. الگوهای شرقی و غربی برای اثبات ادعای خود، ارج‌‌نهادن به زن، رفع تمایز زن و مرد درباره‌ی حقوق، روابط و مسائل فردی و اجتماعی را ملاک قرار داده‌اند و این مسئله را که در اسلام بین زن و مرد تمایز قرار داده شده، به رخ می‌کشند.»

تک‌فرزندان در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران ناتوان‌اند

یک روان‌شناس با بیان اهمیت یادگیری مهارت‌ ارتباط مؤثر گفت: «تک‌فرزندان به‌دلیل نبود افراد هم‌سن‌وسال، از فرصت یادگیری ارتباط‌های متقابل و احترام‌گذاشتن به حقوق افراد دیگر، در روابط بین‌فردی محروم می‌مانند.»

«امیرمحمد شهسوارانی» اظهار داشت: «انسان، موجودی اجتماعی است و نیاز به برقراری ارتباط دارد و رشد و تعالی جسمانی، روانی و معنوی او در خلال روابط بین‌فردی‌اش شکل می‌گیرد. مهم‌ترین نمونه‌های ارتباط‌های بین‌فردی، روابط خانوادگی است که در این میان، مهم‌ترین عامل ارتباط مؤثر، روابط درست والدین با فرزندان، براساس سبک فرزندپروری آن‌هاست. تک‌فرزندان به‌دلیل نبودن افراد هم‌سن‌و‌سال از فرصت یادگیری ارتباط‌های متقابل و احترام‌گذاشتن به حقوق افراد دیگر، در روابط بین‌فردی محروم می‌مانند. والدین با افزایش تعداد فرزندان، فرصت ایده‌آلی برای یادگیری روابط بین‌فردی مؤثر، برای نسل بعدی خود را فراهم می‌آورند.»

مرکز پژوهش حقوق زنان و خانواده تأسیس می‌شود

معاون امور زنان و خانواده در ریاست‌جمهوری، گفت: «با تأسیس مرکز حقوق زنان و خانواده در ایران، مطالعه‌های این حوزه، در اختیار کشورهای اسلامی قرار می‌گیرد.»

«شهین‌دخت مولاوردی» اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین منابع راه‌بردی در عصر فراصنعتی، دانش بوده که نتیجه‌ی پژوهش است. با نگاه اجمالی به درصد درآمد ملی کشورهای صنعتی، می‌توان سرمایه‌گذاری این کشورها را در امر پژوهش مشاهده کرد. در حوزه‌ی پژوهش در امور زنان و خانواده، با مباحث پیچیده‌ای رو‌به‌رو هستیم و این امر از آغاز پژوهش ـ که سعی در جمع‌آوری اطلاعات دارد ـ تا پایان پژوهش ـ که به نتیجه‌گیری می‌پردازد ـ به‌خوبی نشان داده می‌شود.»

ازدواج دختران با اتباع بیگانه، مشکل‌های زیادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند

یک کارشناس امور حقوقی خانواده با بیان این‌که اگر دختر ایرانی با تبعه‌ی افغانی ازدواج کند، تابعیت افغانی به دختران داده می‌شود، گفت: «ازدواج زن ایرانی با اتباع افغانی در هر شکل، پیچیدگی‌های فراوانی را پس از ازدواج در پیش دارد و طبق ماده‌ی 1060 قانون مدنی، ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه، نیاز به اجازه‌ی خاص از دولت دارد.»

«مرجان سهرابی» درباره‌ی ازدواج دختران ایرانی با اتباع افغانی گفت: «آن‌ها از نظر امور خانواده، حقوق زوجه و فرزندان گرفتار می‌شوند. آینده‌ی مبهم و سردرگم وضعیت سجلی، هویتی و قانونی فرزندان‌شان نیز با مشکل‌های پیش‌بینی‌شده و نشده‌ای، گریبان‌گیر چنین ازدواج‌هایی است. تحمیل تابعیت افغانی به دختران ایرانی که به زوجیت مرد افغان درمی‌آیند نیز، مکمل تمام مشکل‌های حاصل از این نوع ازدواج‌هاست که باعث می‌شود زوجه از نظر قانونی نیز قادر به پی‌گیری مشکل‌های خود و استفاده از حمایت قانون ایران نباشد.»

تشکیل شبکه‌ی خواهری بین زنان جهان اسلام ضروری است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: «نیازمند تشکیل شبکه‌ی خواهری بین زنان جهان اسلام هستیم.»

«زهرا امین‌مجد» در دیدار هیئتی از بانوان فعال سیاسی از کشورهای تونس، سنگال، فرانسه و الجزایر از مرکز تحقیقات زن و خانواده، افزود: «زن و مرد در رسیدن به کمال با هم برابر هستند؛ اما تفاوت‌های زن و مرد در کارکردها و نقش‌ها، برآمده از تکوین است و همه‌چیز در تناسب بین تکوین و تشریع، قابل‌عرضه و دفاع است. به همان اندازه که برای ما مهم است، گزاره‌هایی نظیر «النساء حبائل الشیاطین» را که می‌گوید زنان ریسمان شیاطین هستند به دین نسبت ندهیم؛ برای‌مان مهم است تمام تلاشی را که اسلام برای بهبود معیشت زنان و نیز سعادت اخروی ایشان می‌کند، ترسیم کنیم و در اختیار زندگی عینی زنان جهان قرار بدهیم.»