خطر فشارخون جدی است


شراره انصار

کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی

فشارخون، با میزان خونی که قلب می‌فرستد و مقدار مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون تعریف می‌شود. قلب، هرچه میزان خون بیش‌تری بفرستد و هر چه شریان‌ها باریک‌تر و تنگ‌تر باشند، فشارخون بالاتر خواهد بود. با افزایش سن، به‌دلیل ضخیم‌شدن جدار عروق و از دست‌رفتن قابلیت ارتجاعی آن‌ها، مختصری فشارخون افزایش می‌یابد.

افزایش فشارخون به شکل حاد و ناگهانی، موجب بروز علائم بیش‌تری می‌شود؛ در حالی‌که، افزایش فشارخون به شکل مزمن و به مرور زمان، باعث ایجاد تحمل در فرد مبتلا می‌شود. فردی که همواره فشارخون 80/120 میلی‌لیتر جیوه داشته، ممکن است در فشارخون معادل 90/150 میلی‌لیتر جیوه، دچار علائم فشارخون شود؛ ولی فردی که همواره فشارخون برابر 90/140 میلی‌لیتر جیوه داشته است با فشارخون 95/155 میلی‌لیترجیوه هم هیچ علامتی را نشان ندهد؛ به همین دلیل، برای تغییر علائم بیماری، اطلاع از وضعیت قبلی فشارخون بیمار، کمک‌کننده خواهد بود.

سردرد، سرگیجه، تپش قلب و خستگی زودرس علائم این بیماری هستند. سردرد این بیماران بیش‌تر در ناحیه‌ی پس سر و اغلب پس از بیدارشدن اتفاق می‌افتد. خطر فشارخون بالا، با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. از دیگر علل مهم مطرح در افزایش فشارخون، ژنتیک افراد و عواملی نظیر مصرف نمک، چاقی، مصرف الکل و عدم تحرک هستند. سطح بالای استرس نیز می‌تواند به شکل ناگهانی و موقتی فشارخون را افزایش دهد.

کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم از درمان‌های غیردارویی فشارخون بالاست. منابع غذایی پرپتاسیم و کم‌سدیم باید در برنامه‌ی غذایی گنجانده شود.

موز، زردآلو، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم و سیب‌زمینی، سیر، قارچ، کدو سبز، کلم و کلم بروکلی سبزی‌هایی سرشار از پتاسیم هستند. میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار کمی سدیم هستند و باید به‌وفور مصرف شوند. گوشت و مرغ طبخ‌شده و بدون‌نمک، برای افراد دچار فشارخون توصیه می‌شود. برای معطرکردن می‌توان از انواع سبزی‌های معطر و ادویه‌ها استفاده کرد.

برای کاهش فشارخون، پیاده‌روی سریع سی تا 45 دقیقه در روز، و سه تا پنج‌بار در هفته توصیه می‌شود. هم‌چنین مصرف ماهی‌های حاوی اسید چرب مفید از قبیل حلوا و قزل‌آلا نیز چندین‌بار در هفته توصیه می‌گردد.

در مقابل، توصیه می‌شود که از خوردن سوسیس، کالباس، انواع کنسروها، برگرها و دیگر فرآورده‌های گوشتی به علت داشتن مقادیر بالای سدیم، پرهیز شود. سبزی‌های کنسروشده در آب‌نمک، زیتون شور، چیپس و دیگر تنقل‌های شور نیز نباید مصرف شوند. سس، سوپ‌ آماده، قرص‌ گوشت، کنسرو لوبیا، تن ماهی و دیگر غذاهای آماده‌ نیز می‌توانند سبب تشدید بیماری شوند.

توصیه‌ به افراد دارای فشارخون بالا

* وزن‌تان را پایین بیاورید.

* منابع غذایی اسیدهای چرب غیراشباع چندباندی (روغن زیتون، کنجد و آفتاب‌گردان) بیش‌تر مصرف کنید.

* میزان مصرف نمک را به حداقل برسانید.

* مصرف غذاهای فرآوری‌شده مانند: کنسروها، سوپ‌های آماده و میان‌وعده‌های شور را به حداقل برسانید.

* منابع غذایی پرپتاسیم و کم‌سدیم نظیر سیب‌زمینی، سبزی‌، آب پرتقال، زردآلو، موز، آلو، انگور را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

* شیر و ماست کم‌چرب مصرف کنید و به اندازه‌، کنجد و بادام بخورید.

* سبزی‌هایی مانند هویج، لوبیاسبز، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، سیر، کرفس یادتان نرود.

* هفته‌ای یک تا دوبار ماهی بخارپز و کبابی میل کنید.

منابع:

seemorgh.com

tebyane.net