زنان و سلامتی


مشاغل پرتنش، قدرت باروری زنان را کاهش می‌دهد

مشاغل پرتنش برای زنان خطرناک‌تر از مردان است؛ زیرا استرس‌های محیط کار، علاوه بر ایجاد عوارض روحی، بر قدرت باروری زنان نیز اثر می‌گذارد. استرس‌ها موجب بروز اختلال‌هایی هم‌چون افزایش فشارخون، اختلال در خواب و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. هم‌چنین استرس‌های شغلی، موجب بروز اختلال‌هایی در سطح هورمون‌های زنان می‌شود؛ به‌گونه‌ای که آندروژن -که هورمون مردانه است- جای‌گزین هورمون زنانه، استروژن می‌شود و همین امر باعث افزایش چربیِ دور شکمی در زنان می‌شود.

میگرن در زنان، چهاربرابر مردان است

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان این‌که شیوع میگرن در زنان چهاربرابر مردان است، گفت: «فردی که سردرد میگرنی دارد باید از استرس، بی‌خوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، شکلات، هوای آلوده، دود سیگار، الکل، صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کند.

«حسین پاکدامن» گفت: میگرن سردردی است که رده‌ی سنی بیست تا چهل‌سالگی را درگیر می‌کند و در کودکان نیز، نادر نیست و جزء سردردهای شایع است. به‌شکل حمله‌ای خود را نشان می‌دهد و علائم آن چندساعت به طول می‌انجامد. اغلب در یک طرفِ سر، در ناحیه‌ی پیشانی شروع می‌شود؛ هرچند ممکن است دوطرفه هم باشد. این نوع سردرد، نبض‌دار و همراه با تهوع و استفراغ است.

بیماری پنهانی که سبب نازایی خانم‌ها می‌شود

دکتر «اعظم موسوی»، رئیس انجمن زنان و مامایی در رابطه با بیماری آندومتریوز در زنان گفت: «عوامل مختلفی اعم از استرس، عوامل مسمومیت در محیط زیست و غذا در ایجاد این بیماری پنهان نقش اساسی دارند. این بیماری به شکل‌های مختلف مثل دردهای لگن و نازایی مشاهده می‌شود، ایجاد چسبندگی در لگن می‌کند و ممکن است عوارضی برای روده‌ی بزرگ و مثانه نیز داشته باشد که با ایجاد کیست همراه است. اگر باروری تا سن 35-30 به تعویق افتد، این بیماری، بیش‌تر مشاهده می‌شود.»

آندومتریوز می‌تواند باعث درد شدید، به‌ویژه در دوران عادت ماهانه شود. این بیماری، اغلب بدون‌نشانه است و خانم‌هایی که قصد بارورشدن دارند، باید مراقب باشند به آن دچار نشوند.

آمبولی عروق و عفونت بعد از سزارین، شایع است

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی گفت: «آمبولی عروق و عفونت جزء شایع‌ترین علایم پس از اعمال جراحی به‌ویژه سزارین است که با عدم‌مراجعه‌ به پزشک، می‌تواند موجب عفونت‌های عمقی و ناباروری شود.»

«اشرف آل‌یاسین» با بیان اهمیت انجام اعمال جراحی ضروری اظهار داشت: «زنانی که تحت اعمال جراحی، مانند: سزارین یا درآوردن رحم قرار می‌گیرند، با مشکل‌هایی مواجه می‌شوند که یکی از این مشکل‌ها، لخته‌شدن خون در رگ‌ها و حرکت به سمت ریه و بروز آمبولی است. عفونت ممکن است در محل عمل یا ریه‌ی فرد ایجاد شود؛ اما شایع‌ترین عفونت در محل عمل جراحی است که می‌تواند سطحی باشد، یا رحم و لوله‌ها را درگیر کند که باید به پزشک مراجعه شود.»

دررفتگی دیسک بین‌مهره‌ای، شایع‌ترین علت درد سیاتیکی است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: «شایع‌ترین علت دردهای سیاتیکی دررفتگی دیسک بین‌مهره‌ای است و وضعیت بدن در حالت نشستن، ایستادن و راه‌رفتن،‌ ورزش مداوم و نحوه‌ی قرار گرفتن بدن، موقع برداشتن اشیا، نقش مؤثری در کاهش دردهای سیاتیکی دارد.»

«شکوفه علایی» اظهار داشت: «یکی از عصب‌های مهم که از نخاع کمری جدا می‌شود و به عضله‌های اندام تحتانی می‌رسد، سیاتیک است؛ چون ریشه‌های این عصب از نخاع کمری جدا می‌شود، هر ضایعه‌ای در ناحیه کمر بر این ریشه‌ها فشار آورده و موجب آسیب، درد و ناراحتی می‌شود. این درد، اغلب از ناحیه‌ی کمر در زنان شروع می‌شود و تا ناحیه‌ی باسن -که اغلب مربوط به یک طرف است- ادامه می‌یابد. بعد از آن به ناحیه‌ی پشت ران، پشت ساق و کف پا انتشار می‌یابد.»

رفلاکس، موجب کاهش وزن و اختلال خواب کودک می‌شود

رئیس انجمن پزشکان کودکان گفت: «رفلاکس در نوزادان تا چهارماهگی طبیعی است؛ اما چنان‌چه بعد از آن ادامه یابد، نیاز به درمان دارد. هم‌چنین چاقی، آسیب‌های مغزی، ‌آلرژی به شیر گاو از دلایل رفلاکس است که موجب وزن کم و اختلال خواب کودک می‌شود.»

«غلامرضا خاتمی» افزود: «رفلاکس در نوزادان، تا چهارماهگی، فیزیولوژیک و طبیعی است و بر سلامت کودک اثر ندارد و او شاداب و سرحال است و وزن می‌گیرد. نوع دیگری از رفلاکس‌ها که فیزیولوژیک و طبیعی نیست و پاتولوژیک و بیماری است، رفلاکسی است که بعد از حدود چهارماهگی نیز کم یا اصلاح نمی‌شود و بر اثر تنگی انتهای معده رخ می‌دهد.»

زنان از 21سالگی انجام تست‌های پاپ‌اسمیر را جدی بگیرند

یک متخصص زنان و مامایی گفت: «با انجام تست‌های غربالگری، از جمله پاپ‌اسمیر می‌توان ضایعه‌های پیش‌بدخیم سرطان دهانه‌ی رحم را در مراحل اولیه، شناسایی و از مرگ‌ومیر، به‌دلیل این بیماری جلوگیری کرد.»

 دکتر «طاهره اشرف‌گنجویی» افزود: «شیوع سرطان دهانه‌ی رحم در کشورهای در حال‌توسعه بالاست؛ به‌طوری که اگر بخواهیم آمار ارائه دهیم، دومین سرطان شایع در کشورهای در حال‌‎تکامل است. بهترین زمان برای انجام تست‌های پاپ‌اسمیر، از 21سالگی است. از 21سالگی تا سی‌سالگی، هر سه‌سال یک‌بار و از سی‌سالگی به بعد، هر سه تا پنج‌سال یک‌بار، می‌توان این تست‌ها را انجام داد. انجام تست تا 65 و هفتادسالگی الزامی است و بعد از هفتاد سالگی، بستگی به این دارد که آیا این خانم، فاکتور خطر خاصی دارد یا خیر؟»

میزان ناباروری در حال افزایش است

 رئیس مرکز فوق‌‌تخصصی درمان ناباروری ابن‌‌سینا، گفت: «وضعیت باروری در سطح جهانی، طی نیم‌قرن اخیر، تقریباً نصف شده و میزان ناباروری به‌طور مرتب در حال افزایش است.»

دکتر «محمدمهدی آخوندی» افزود: «نتایج حاصل از بررسی عوامل، نشان‌‌دهنده‌ی آن است که از یک‌‎سو، عوامل محیطی و از سوی دیگر، عوامل اجتماعی، فرهنگی، روانی و هم‌چنین، برخی از بیماری‌ها بر باروری اثری منفی می‌گذارند. دما، فعالیت‌های بدنیِ زیاد، فعالیت در محیط گرم، امواج موبایل، رادیوتراپی و پارازیت، از جمله علل مهمی‌ هستند که می‌توانند به‌ شدت بر باروری اثر بگذارند. حفظ باروری، هم برای کم‌کردن خطر باروری در سنین بالا و هم برای کسانی که توان تولیدمثل خود را بر اثر بیماری یا درمان آن از دست داده‌اند، لازم است.»

 واکنش‌های آلرژیک زنان شدیدتر از مردان است

مطالعه‌های محققان مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی نشان می‌دهد که واکنش‌های آلرژیک زنان، بسیار شدیدتر از مردان است و دلیل آن هورمون استروژن است. آنافیلاکسی، واکنشی آلرژیک است که در مقابل غذا، دارو یا نیش حشره‌ها پدید می‌آید و در زنان شایع‌تر از مردان است.

سلول‌های ایمنی بدن؛ آنزیمی ترشح می‌کنند که باعث تورم بافت‌ها و گشادشدن عروق خونی می‌شود. دلیل تورم و قرمزی پوست نیز همین است؛ هم‌چنین این آنزیم می‌تواند باعث بروز مشکل‌های تنفسی، شوک و حمله‌ی قلبی شود. دلیل تمام واکنش‌های آلرژیک، همین آنزیم است.