کتاب‌خانه‌ی زنان


زینب رزاقی

من ازدواج نمی‌کنم

کبری التج، انتشارات دارالحدیث، 1393، 112صفحه

این کتاب به مسائل خانوادگی، از زاویه‌ی دید متفاوتی نگریسته است و در قالب داستان‌ کوتاه، با زبانی زیبا به بیان موضوع‌های خانوادگی و آثار اجتماعی آن می‌پردازد. داستان‌های تخیلی کتاب، به دوران صدر اسلام بازمی‌گردد و از روایت‌ها و احادیثی که در زمینه‌ی ازدواج است، بهره می‌گیرد؛ برای مثال، جوانی که از ترس فقر ازدواج نمی‌کند یا عاشق شده و اصرار بر ازدواج با دختری دارد که مشکل‌دار است.

قرآن و زن

آمنه ودود، ترجمه‌ی اعظم پویازاده و معصومه آگاهی، انتشارات حکمت، 1393، 195صفحه

«قرآن و زن» رساله‌ی دکترای «آمنه ودود»، آمریکایی نومسلمانِ آفریقایی‌تبار، است. او در این کتاب می‌کوشد نشان دهد که از نگاه قرآن، ذات مرد ترجیحی بر زن ندارد؛ اما تفاسیر قرآن - که در طول تاریخ تمدن اسلامی، همواره به دست مردان و با ذهنیت مردسالارانه‌ی حاکم بر مسلمانان نوشته شده‌اند - همواره سوگیری‌های مردانه‌ داشته‌‌اند و از آن‌ها به‌اشتباه، این‌‌گونه برمی‌آید که قرآن نیز زن را موجودی درجه‌ی دوم و تحت‌اراده‌ی مرد می‌داند. نویسنده‌ی کتاب، از ره‌گذر بازخوانی‌ متن قرآن، از منظری جدید قصد دارد تا به تحقق عدالت جنسیتی در فرهنگ اسلامی کمک کند.

شیوه‌های کنترل غریزه‌ی جنسی از نظر اسلام

ریحانه هاشمی، بوستان کتاب، 1393، 260 صفحه

یکی از ابعادی که همواره انسان‌ها با آن درگیر بوده‌اند، بُعد جنسی است. جوامع غربی اساس را بر اصالت جنسی نهاده‌اند؛ ولی اسلام، محدوده‌ی خاصی برای آن قائل گشته و راه‌کارهای مختلفی برای کنترل آن ارائه کرده است. در این کتاب، سعی‌شده براساس آیه‌ها و روایت‌ها، این راه‌کارها معرفی و ارائه گردد تا فرد و جامعه، با پرهیز از راه‌های انحرافی و بهره‌گیری صحیح از لذت‌های دنیوی، سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کند.

زینب، عقیله‌ی بنی‌‎هاشمd

آیت‌الله کریمی جهرمی، بوستان کتاب، 1393، 156 صفحه

حضرت زینب کبریd، عقیله‌ی بنی‌هاشم بانوی بزرگواری است که در خانه‌ی حضرت فاطمهd و امیرمؤمنان علیa رشد یافت و در صحنه‌ی عاشورا، با عمل و کلام خود، رشادت‌های فراوانی بر جای گذاشت و بدین‌سان، در نزد همه‌ی حق‌طلبان و آزادی‌خواهان، بانوی نمونه‌ای شناخته شد که مکتب اهل‌بیتf آن را ارائه کرده است. چگونگی تولد، تربیت، مقام و منزلت و نیز دانش و مجاهدت‌های حضرت، موضوع‌هایی است که در این اثر بدان پرداخته شده است.

بایسته‌های زناشویی

ابوالفضل هدایتی فخرداوود، بوستان کتاب، 1393، 116 صفحه

زندگی و زناشویی، پدیده‌هایی وابسته به یک‌دیگرند که نمی‌توان میان آن دو، جدایی افکند؛ چراکه سلامت هر کدام، در گرو سلامت دیگری است. همسران جوان که در آستانه‌ی زناشویی‌اند، بیش از دیگران ‌باید با مسائل زناشویی آشنا شوند. آنان در آغاز دوران شکل‌گیری خانواده بوده و آگاهی‌شان از چندوچون آیین زناشویی، در آرامش و موفقیت خویشتن و فرزندان‌شان بس اثرگذار است. این کتاب، دفتر نخست مجموعه‌ی بایسته‌های زناشویی است که برای بسترسازی در پدیده‌ی زناشویی فراهم آمده است.

یک روز آفتابی با خاطره‌های بارانی

مرضیه وزیری‌مقدم، انتشارات بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، 1393، 100صفحه

این کتاب، به پاس‌داشت همسران شهدا که در نخستین «جشنواره‌ی اسوه‌های صبر و مقاومت» حضور داشتند، تدوین‌ شده است. در این اثر می‌خوانیم: «وقتی برادرم در جبهه بود، نامه‌ای برای او نوشتم و در پایان‌نامه از او خواسته بودم که کاغذ نامه را بو کند. برادرم طبق درخواست من، نامه را بو می‌کند و همه به او می‌خندند. آن‌ها فکر می‌کردند از روی دل‌تنگی بسیار، این‌کار را انجام می‌دهد. برادرم می‌گفت: «خطوط نامه، هنوز بوی عطر گل می‌داد!» نامه را با خودکارهای عطری که تازه به بازار آمده ‌بود، نوشته و برایش پست کرده ‌بودم.»

رقص کلاغ روی شانه‌های مترسک

سمیرا ابوترابی، نشر آموت، 1393، 400 صفحه

این کتاب، ماجرای دل‌بستگی دختری است که با عقاید مذهبی کنار نیامده است. پریزاد، دختر ایرانی‌الاصلی است که برای اولین‌بار به وصیت پدرش به ایران می‌آید تا با خانواده‌‌ی پدری‌اش زندگی کند و از آنجایی که در تمام سال‌های عمر، هرگز رابطه‌ای با این خانواده نداشته، سرگردان از وصیت پدر و تنها به‌دلیل علاقه و احترامی که به روح پدرش دارد، با تردید به ایران می‌آید.

پروازهای خلاقیت: راهنمای رفع موانع خلاقیت

 جولیا کامرون، ترجمه‌ی دل‌آرا قهرمان و لاله مهدی‌نژاد، نشر مثلث، 1393

وقتی به تلاشی خلاقه دست می‌زنیم، موجب بروز کهن‌الگوهای خلاقیت و تجربه می‌شویم. شخصیت‌های قابل‌شناسایی قدم به صحنه می‌گذارند تا مسیر خلاقه‌ی ما را به چالش بکشند؛ این شخصیت‌ها، تجربه‌ها و ترفندهای مقابله با آن‌ها، محتوای این کتاب را تشکیل می‌دهند. در بخش «تیر آرزو» آمده که آرزوی خود را مشخص کنیم و در راه برآورده کردنش، قدم برداریم.

خاطره‌های زنی که نصفه مُرد

الهامه کاغذچی، نشر آموت، 1393، 143 صفحه

این مجموعه داستان، با چهارده داستان کوتاه راوی زندگی، خوشی‌های کوچک، عشق و ناکامی، حسرت و آرزوهای زنانی تنهاست که بدون مردان، روزگار می‌گذرانند. در یکی از داستان‌های این مجموعه می‌خوانیم: «زن، گرگ‌ها را رام کرده بود. نان خشک برای‌شان می‌ریخت و گرگ‌ها می‌آمدند و نان خُشک می‌خوردند. بعد، برای قدردانی از محبت‌های زن، برایش گنجشک می‌آوردند. یک‌بار هم یک‌تکه استخوان دست، با چند تا انگشت آورده بودند.»

در کشوری دیگر

سپوژمی زریاب، انتشارات سپیده باوران، 1393، 192صفحه

در رمان این نویسنده‌ی زن افغانی که در حال حاضر ساکن فرانسه است، سرگذشت آدمهایی را میخوانیم که با صداقت و باور زندگی می‌کنند و میمیرند و هم‌چنین سرگذشت آدمهایی را که در برهوت تنهایی و بیباوری رها شدهاند؛ قصه‌ی خانواده‌های به‌هم‌پیوسته است و خانواده‌هایی از هم گسیخته؛ خانواده‌هایی که عشق و صمیمیت، مهره‌های ساختاری آن‌هاست و خانواده‌هایی که بی‌گمان، در پیله‌ی تنهایی دردناکی می‌تنند و می‌فرسایند.

زنی از جنس تاریکی

معصومه افراشی، انتشارات شاپورخواست، 1393، 63 صفحه

در این مجموعه‌شعر، خواننده لازم است به روان‌شناسی و روان‌کاوی یونگ، اشراف داشته باشد تا بتواند نمادهای شعری را بشناسد. کتاب، به آنیما (زن درونی مردان) تقدیم شده است. «من آن شهرزاد قصه‌گویم»، «دل‌نوشته‌های زنی اهل قلم»، «نگران من نباش»، «عبور از عبورممنوع‌ها»، «دوستش داری»، «عبور در تاریکی»، «هنوز یک زنِ سنتی‌ام»، «زن غافل‌گیرکننده» و... عناوین اشعار هستند.

عاشقانه‌ها

الهام صالح، انتشارات لمپا، 1393، 104صفحه

این مجموعه‌شعر، 94 شعر کوتاه را با مضمون عشق به خدا دربرمی‌گیرد. شاعر سعی کرده به زبانی خودمانی، عشق به خدا را در قالب کلمه‌ها بگنجاند: «من هر بار فراموش می‌کنم و تو هر بار می‌گویی: «یادم تو را فراموش!» بیهوده دنبال نشانه‌ام، دنیا نشانه‌ی توست...»

نربادن آسمان

لیلا غلام‌زاده نطنزی، دفتر نشر معارف، 1393، 120 صفحه

نردبان آسمان با نگاهی به سیره‌ی نبوی و اصول عملی زندگی رسول مهربانی به موضوعاتی از قبیل: سیری در خویشتن، سیری در عالم، سیری در انفس و سیری در عالم تدبیر در چهار فصل پرداخته است. در بخشی از گفتار آسمان بار امانت نتوانست کشید، آمده است: «در نگاه دین، مسئولیت مانند امانت است و اگر کسی می‌داند که نمی‌تواند امانت‌دار خوبی باشد، باید آن مسئولیت را نپذیرد و به کسی که اهلش است، واگذار کند. چنان‌چه امانت و مسئولیت کاری را بپذیریم که شایسته‌ی انجام آن نیستیم، نه تنها کار را به سرانجام نمی‌رسانیم، بلکه خودمان هم به دردسر می‌افتیم.»

انتظار خواستگاری

سیدجلال اشرف‌حسینی، انتشارات طوبای محبت، 1393، 480 صفحه

کتاب «انتظار خواستگاری» سبک زندگی از نگاه قرآن و عترتa است. الگوبرداری از قرآن و اهل بیتa بهترین روش تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی و برطرف کردن مشکلات است. سیره‌ی رفتاری و گفتاری اهل‌بیتa همواره یک الگوی زنده و جاویدی است که در طول تاریخ پیشوای همه‌ی بشریت، به ویژه مسلمانان بوده و سرمشقی ماندگار، در تمام ابعاد زندگی بشر است.