بادام هندی، آجیلی لذیذ


مترجم: شیدا فروغی

کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

درخت بادام هندی یا کاشو، بومی مناطق ساحلیِ برزیل است. درخت آن، همیشه سبز و منبعی عالی است. به خاطر چوب باارزش، موم خاص و میوه‌ی سیب‌مانندش، به آن «اپل» می‌گفتند. دانه‌ی آن تا قبل از آغاز قرن بیستم، محبوبیت نداشت. تا این‌که هندی‌ها با کاشت انبوه این درخت، آن را به نام خودشان سند زدند! در دهه‌ی 1550، افرادی که در حیاط منزل‌شان درخت کاشو داشتند، از نظر مردم بسیار ثروت‌مند بودند.

بادام هندی، آجیلی لذیذ و لوبیایی‌شکل است که سرشار از ویتامین‌های A و E و املاح معدنی مس، منیزیم، فسفر، روی و هم‌چنین چربی و پروتئین است. اسیداولئیک، چربی غیراشباعی است که برای قلب مفید است. در روغن زیتون یافت می‌شود و پروتئین آن حاوی اسیدهای آمینه‌ی ضروری بدن است.

از پرتقال، ویتامین C بیش‌تر و در مقایسه با گردو، پروتئین بالاتری دارد. بادام هندی، برای افرادی که رژیم خام‌خواری دارند، جای‌گزین فوق‌العاده‌ای برای لبنیات است. بادام هندی را اغلب با پوست به کشورهای مختلف صادرمی‌کنند؛ زیرا قسمت داخلی پوسته‌ی آن، ماده‌ی رزین مانندی دارد که به آن «موم کاشو» می‌گویند. حتماً باید این رزین، قبل از مصرف، با دقت از بادام هندی جدا شود؛ زیرا سم التهاب‌آوری دارد و تماس آن با پوست، موجب ناراحتی‌های پوستی، از جمله سوزش و خارش می‌گردد. از این رزین، در صنعت برای ساخت لاک الکل و حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود؛ به همین‌دلیل، بادام هندی بدون‌پوست، خشک و بوداده، برای مصرف خوراکی به بازار عرضه می‌شود.

کاشو یا بادام هندی به دلیل طعم منحصربه‌فرد، یکی از آجیل‌های محبوب در سراسر دنیاست. باید از مصرف بادام هندی شور پرهیز کرد؛ زیرا دریافت فراوان سدیم، از یک طرف می‌تواند میزان کلسیم بدن را کاهش داده و موجب پوکی استخوان شود و از طرف دیگر، برای بیماران کلیوی، فشارخون بالا و کودکان، مضر باشد؛ پس باید با احتیاط مصرف شود. در ضمن، بادام هندی یکی از مغزهایی است که در شرایط نامناسب و رطوبت بالا، سریع به توکسین‌های خطرناکی آلوده می‌شود که مصرف مستمر آن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد؛ بنابراین هنگام خرید، باید از سالم‌بودن آن مطمئن شوید. از خرید انواع رنگ‌شده‌ی آن حتماً خودداری کنید؛ زیرا بادام هندی‌های کهنه را با رنگ‌کردن و مزه‌دارکردن، آماده‌ی فروش می‌کنند. هنگام خرید، آن را بو کنید، چروکیده و مرطوب نباشد. بادام هندی را در ظروف دربسته در یخچال تا شش‌ماه و یک‌سال در فریزر، می‌توان نگه‌داری کرد. اگر نوع بسته‌بندی آجیل را انتخاب می‌کنید، حتماً به پروانه‌ی بهداشت و تاریخ مصرف آن توجه کنید.

فواید بادام هندی

بادام هندی، مغزدانه‌ای سرشار از مس است که در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی از جمله: جذب بهتر آهن، کاهش رادیکال‌های آزاد، رشد استخوان و بافت پیوندی و مفصل‌ها، تولید ملانین (رنگ‌دانه‌ی پوست و مو)، تولید انرژی و انعطاف‌پذیری بیش‌تر رگ‌های خونی، نقش حیاتی دارد. بادام هندی، کلسترول ندارد و برای لثه و دندان بسیار مفید است. تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد. میزان منیزیم بالای آن، در ترکیب با کلسیم، ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن را محافظت می‌کند و می‌تواند از اختلال‌های خواب در دوران یائسگی و از حمله‌ی سردردهای میگرنی بکاهد. فیبر غذاییِ بالایی دارد و به همین‌خاطر، با مصرف مناسب و عدم زیاده‌روی، برای حفظ وزن و جلوگیری از سرطان روده، مفید است. مصرف این دانه به جذب بهتر آهن، کمک‌می‌کند و در ساخت هموگلوبین و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و تشکیل غلاف میلین سلول‌های عصبی، نقش مهمی دارد و از سنگ صفرا پیش‌گیری می‌کند. با توجه به ارزش تغذیه‌ای بسیار بالای این مغزِ مفید، بد نیست بدانید که مصرف بیش از حد آن، به‌دلیل چربی بالا و کالری بسیار زیادی که دارد، موجب چاقی و افزایش وزن می‌شود؛ پس در مصرف آن محتاط باشید.

موارد مصرف

صبح یا عصر، می‌توانید مقداری کره‌ی بادام‌هندی، یا بادام‌زمینی و... را روی نان سبوس‌دار مالیده و میل کنید. یک فنجان از مغزها را روی برشتوک صبحانه، سالاد ناهار و سبزی‌های بخارپزشده‌ی شام بپاشید یا فقط یک فنجان، مغزهای بوداده را میل کنید.

برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سکته‌ی قلبی، از خوردن بادام هندی یا مغزهای دیگر یا یک قاشق از پودر آن، حداقل چهاربار در هفته لذت ببرید. در بررسی انجام‌شده روی هشتادهزار خانم، مشخص شد، زنانی که هر هفته حداقل یک مثقال گردو، مغزهای خام یا بوداده می‌خورند، 25درصد کم‌تر به سنگ صفرا مبتلامی‌شوند. از آن‌جایی که یک مثقال، فقط 6/38 یا حدود دو قاشق غذاخوری گردو است، به‌سادگی می‌توان گفت که با خوردن یک بادام هندی بوداده و ساندویچ (اگر از نان گندم برای فیبر آن، ویتامین و مواد معدنی استفاده شود) برای ناهار هر هفته و یک مشت بادام هندی که در عصرانه صرف‌می‌کنید یا مقداری بادام هندی که در بلغور، جو یا سالاد خود می‌اندازید، می‌توانید از بیماری سنگ صفرا جلوگیری کنید.

برای تهیه‌ی دسر بادام‌هندی، دو پیمانه بادام‌هندی، یک قوطی شیرعسلی، چهارصدگرم شکلات سیاه و 4/1 قاشق چای‌خوری وانیل لازم است. برای تهیه‌ی دسر، باید کف قالب بیست‌سانتی را با کاغذ آلومینیومی پوشاند، بادام‌هندی را خردکرده، تفت داد و در قابلمه‌ی تفلون، شیرعسل را ریخته و با حرارت گرم کرد؛ سپس شکلات را اضافه کرده، از روی حرارت برداشته و هم‌زد. یک پیمانه بادام‌هندی را با وانیل به مایه اضافه‌کرده و در قالبی ریخته و باقی‌مانده‌ی آن را روی مواد ریخته، کاملاً فشارمی‌دهیم و صاف‌می‌کنیم. روی قالب را با کاغذ آلومینیومی پوشانده، دو ساعت در یخچال نگه‌داری می‌کنیم؛ سپس در ابعاد دو در دوسانتی‌متر برش‌می‌زنیم.

مخلوط کاشو با دیگر آجیل و میوه‌های خشک، یک میان‌وعده‌ی سالم است. ترکیب کاشو با کمی شربت افرا و غلات گرم، بسیار مفرح است. اضافه‌کردن کره‌ی بادام‌هندی به شیربرنج، طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد؛ به‌ویژه اگر کمی خامه هم به آن بیفزایید، برای کودکان بسیار مفید است. با مخلوط‌کردن کره‌ی کاشو، سس سویا، فلفل هندی، سیر، زنجبیل و آب در یک ماهی‌تابه‌ی متوسط، روی حرارت کم، یک سس فوق‌العاده برای ماهی و سبزی‌ها تهیه کنید.

برای تهیه‌ی شیر بادام‌هندی، می‌توان یک فنجان بادام‌هندی خام را یک‌شب خیس کرد و بعد، آن را آن‌قدر شست تا آبش کاملاً شفاف شود؛ سپس بادام‌هندی، چهار فنجان آب و یک قاشق غذاخوری عسل یا شیره‌ی انگور را در غذاساز ریخته و به مدت بیست تا سی‌ثانیه مخلوط کرد و شیر بادام‌هندی تهیه کرد. این شیر را هم باید در یخچال نگه‌داشت. البته می‌توان فقط دو فنجان آب و برای دو فنجان دیگر از شیر گاو استفاده کرد. این شیر کاملاً غلیظ است.

بادام‌هندی علاوه بر آجیل، موارد مصرف دیگری نیز دارد؛ برای مثال: شیر بادام‌هندی، نوشیدنی کاکائو و بادام‌هندی یا بستنی وانیلی با بادام‌هندی و...

 

منبع: world’s healthiest food