اخبار زنان


مشکلات حقوقی جامعه‌ی زنان شناسایی می‌شود

یک کارشناس امور زنان با بیان این‌که بسیاری از زنان جامعه از حقوق قانونی خود آگاهی ندارند، گفت: «معاونت امور زنان در ریاست جمهوری، با تشکیل کارگروه حقوق، شناسایی مشکل‌های حقوقی زنان جامعه را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند برای حل آن‌ها راه‌کارهای قانونی ارائه دهد.»

«مرجان سهرابی» گفت: «معاونت امور زنان و خانواده‌ در ریاست جمهوری، با تشکیل کارگروه‌های ویژه‌ای، درصدد شناسایی مشکل‌ها و ارائه‌ی راه‌حل‌های ویژه برای حل این مشکلات است. کارگروه حقوق یکی از کارگروه‌هایی است که با هدف تحقق مواد 230 برنامه‌ی پنجم توسعه و برای ارتقای جایگاه زنان در برنامه‌ی ششم توسعه تشکیل شده است و یکی از اولویت‌ها، شناسایی مشکل‌های حقوقی زنان در جامعه است.»

تأخیر در ازدواج، پی‌آمدهای منفی برای جامعه دارد

نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت و خانواده‌ها باید بدانند که در موضوع ازدواج جوانان، مسئول هستند و تأخیر در ازدواج، پی‌آمدهای منفی بسیاری برای جامعه دارد.»

«غلام‌محمد زارعی» با تأکید بر ترویج فرهنگ صحیح ازدواج، گفت: «سخت‌گیری و تأخیر در ازدواج، به نفع نهاد خانواده و دولت نیست. یکی از مسئولیت‌های مهم جوانان، امر مقدس ازدواج و تشکیل خانواده است که شامل دو روی‌کرد است. اولین روی‌‌کرد، اشتغال و مسکن جوانان است که دولت باید زمینه را برای جوانان فراهم سازد. روی‌کرد دوم هم، حمایت‌های فرهنگی جوانان است که این امر، بیش‌تر بر عهده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش است.»

افزایش زنان سرپرست خانوار، نتیجه‌ی خانواده‌های ناپایدار است

یک کارشناس امور زنان با بیان این‌که مسئولان باید برای کاهش تعداد زنان سرپرست خانوار، برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشند، گفت افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار، نتیجه‌ی خانواده‌های ناپایدار در جامعه است.

«پروین هدایتی» افزود: «برطرف‌شدن مشکلات زنان سرپرست خانوار، مانند: مشکل اشتغال و بیمه از مسئولیت‌های اصلی دولت است؛ اما نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را نباید در این زمینه فراموش کرد. رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار، موضوعی همه‌جانبه است که باید از بعد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به آن پرداخته شود؛ برای مثال، بخش اعظمی از زنان سرپرست خانوار، نشانه‌ی افزایش طلاق در کشور است که اگر مسئولان فرهنگی کشور، برای داشتن خانواده‌های سالم و پایدار برنامه‌ریزی کنند، تا حد زیادی، آمار زنان سرپرست خانوار کاسته می‌شود.»

نقش زنان در بیداری اسلامی، انکارناپذیر است

دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی زنان مسلمان گفت: «اگر قبول کنیم که امام خمینی،q زنان را پیش‌گامان انقلاب اسلامی معرفی می‌کند، در راستای استمرار بیداری اسلامی، نمی‌توانیم از انقلاب اسلامی بگوییم و از بیداری اسلامی صحبت نکنیم؛ پس زنان، نقش مهمی در بیداری اسلامی دارند.»

«کرمانی» گفت: «برای ایجاد وحدت بین مسلمانان و شکست دشمن، باید انسان‌ها را با آسیب‌ها آشنا کنیم تا ثمره‌ی یک‌دلی را بپذیرند و موفق به انجام اقدام‌هایی برای وحدت بین مسلمانان شویم، شناسایی زنان نخبه‌ی جهان اسلام، از جمله اقدام‌های انجام‌شده در اتحادیه‌ی جهانی زنان مسلمان برای تقریب مذاهب است.»

 سالانه ده‌درصد به میزان مدیران زن اضافه خواهد شد

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: «قصد داریم سالانه ده‌درصد به میزان مدیران زن اضافه کنیم. علاوه بر آن در تلاش هستیم که تعداد زنان در انتخابات آینده‌ی مجلس شورای اسلامی افزایش یابد و در حال بررسی راه‌کارهای تحقق این هدف هستیم. ممکن است یکی از این کارها، تشویق احزاب به گنجاندن زنان در فهرست خود و حتی در سرفهرست باشد.»

«شهیندخت مولاوردی» افزود: «ظرفیت‌های خوبی در ایران و واتیکان هست و از دیپلماسی دین و عنصر زن‌بودن می‌توانیم استفاده کنیم؛ چون جوهره‌ی تمام ادیان، دعوت به آرامش، صلح و مداراست. زنان با عطوفت مادرانه، می‌توانند معلمان صلح باشند، نقش بسیار مهمی در زمینه‌ی افزایش آرامش خانواده داشته باشند و با گفت‌وگو و تفاهم در سطح جهان اثرگذار باشند.»

آسیب‌های اجتماعی حوزه‌ی دختران، شناسایی می‌شود

دبیر کارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری گفت: «براساس تحقیق‌های انجام‌شده، مهم‌ترین آسیب‌ها در حوزه‌ی دختران، احصا شده است که براساس نتایج آن‌ها، اولین و مهم‌ترین آسیب، بحران هویت است.»

«فاطمه پهلوانی» گفت: «اولین آسیب در حوزه‌ی دختران که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، مسئله‌ی بحران هویت است که متأسفانه نمونه‌های این بحران، در نحوه‌ی پوشش و ظاهر تعدادی از دختران جامعه خودنمایی می‌کند! بعد از بحران هویت، بهداشت روحی و جسمی، دومین آسیب جدی در حوزه‌ی دختران است. بهداشت روانی از ریشه‌ی استرس‌ها و مشکل‌های خانوادگی ایجاد می‌شود و متأسفانه می‌بینیم سن ناراحتی‌های با ریشه‌ی روانی در حال کاهش است که می‌توان آن را یک هشدار دانست و مسئولان باید برای این وضعیت چاره‌اندیشی کنند!»

زنان نقش محوری در اجرایی‌شدن اهداف اقتصاد مقاومتی دارند

رئیس کانون زنان بازرگان ایران افزود: «با توجه به هدف اقتصاد مقاومتی، زنان با جایگاهی که در مدیریت امور خانه و تربیت فرزندان دارند، باید در این بخش، آگاهانه و هدف‌مند حرکت کنند. برنامه‌های اقتصاد مقاومتی که برای پوست‌اندازی اقتصادی و سرعت‌بخشی به اصلاح‌های حوزه‌ی اقتصاد ابلاغ شده، نیاز ضروری کشور است و باید همه‌ی ظرفیت‌ها برای تحقق آن بسیج شود.»

«سیده‌فاطمه مقیمی» خاطرنشان کرد: «تفکر اقتصاد بارور، جا انداختن مفهوم وجدان کاری، تعهد‌محوری و تربیت فرزندان با روحیه‌ی پرسش‌گری و خلاقیت از موضوع‌هایی است که از تکالیف زنان است و در قبال اقتصاد مقاومتی باید با جدیت دنبال شود.»

زنان درپی سهم‌خواهی یا رقابت جنسیتی نیستند

مشاور امور زنان رئیس‌جمهوری گفت: «جامعه‌ی زنان ایرانی، ظرفیتی بسیار بالا و ارزش‌مند دارد که فرصت‌های لازم را برای ایفای نقش در پیش‌رفت کشور نداشته است. بانوان ایرانی قرار نیست دنبال خط‌کشی، سهم‌خواهی و رقابت جنسیتی باشند؛ بلکه تلاش می‌کنند وضعیت جامعه بهتر شده و آنان فرصت یابند آن‌چه در توان دارند، ارائه کنند.»

«فهیمه فرهمندپور» با تأکید بر همکاری بین‌دستگاهی برای بروز و ظهور این ظرفیت‌ها گفت: «اگر قرار است وضعیت زنان کشور در ابعاد مختلف بهبود یابد؛ اساسی‌ترین راه‌برد، همکاری بین‌دستگاهی است. این هم‌گرایی می‌تواند زمینه و فضای بهتری را برای حضور زنان در عرصه و بروز و ظهور ظرفیت‌های بالقوه‌ی آنان فراهم کند.»

مسئولان حوزه‌ی زنان، الگوی «زنِ نه شرقی، نه غربی» را ارائه دهند

جانشین بسیج جامعه‌ی زنان با بیان این‌که مسئولان امور زنان در تعامل با دیگر کشورها دقت کافی را داشته باشند، گفت: «مسئولان باید در تعامل با دیگر جوامع، الگوی «زن نه شرقی، نه غربی» را ارائه دهند.»

«معصومه ورزدار» گفت: «نحوه‌ی حضور در این مجامع، بسیار مهم است. وقتی با کشورهای دیگر تعامل می‌کنیم باید دغدغه‌ی ما این باشد که الگوی بی‌بدیلی را ـ که در زمینه‌ی زن و خانواده در اسلام به آن اشاره شده است ـ ترویج کنیم. حضرت امامq الگویی را ارائه دادند که مقام معظم رهبری آن را الگوی سوم و الگوی «زن نه شرقی، نه غربی» می‌دانند و جالب است که زنان ما پس از انقلاب، اگرچه این الگو هنوز تجربه نشده بود؛ ولی چون متکی به کرامت انسانی زن بود، سریع آن را پیاده کردند.»

بلوغ فکری و آموزش‌های لازم برای ازدواج، از ضرورت‌های داشتن یک ازدواج موفق است

کارشناس امور ازدواج و خانواده گفت: «بلوغ فکری و آموزش‌های لازم برای ازدواج، از ضرورت‌های داشتن یک ازدواج موفق است و باید مسئولان و دست‌اندرکاران به آن توجه کنند.»

«افسانه نیک‌راد» گفت: «در دورانی شاهد بودیم که دانشجویان را به ازدواج‌های دانشجویی ترغیب می‌کردند و با دادن مشوق‌هایی مانند سکه، سعی در ترویج ازدواج‌های دانشجویی در جامعه داشتند؛ اما متأسفانه این طر‌ح به‌طور کامل نتوانست اهداف از پیش تعیین‌شده را محقق کند! در شرایط کنونی که بیکاری، معضل جدی جوانان است، دادن راه‌کارهای موقت برای تشکیل زندگی، نمی‌تواند راه‌کاری اثرگذار برای ترغیب جوانان به ازدواج باشد.»

مهم‌ترین نقطه‌ی کلیدی حضور زنان در جامعه، خودباوری است

یک کارشناس امور زنان گفت: «مهم‌ترین بحث حضور زنان در جامعه، خودباوری است و این‌که آن‌ها چه‌قدر خودشان را قبول دارند. در واقع، این مفهوم نقطه‌ی کلیدی حضور زنان در اجتماع است.»

«فروغ نیلچی‌زاده» گفت: «به‌‎طور کلی، انسان‌هایی که براساس دانایی‌محوری فعالیت نمی‌کنند، در زندگی دچار افراط و تفریط می‌شوند. سه مفهوم تلاش، توسل و توکل، سه ضلع اصلی خوش‌بختی است. رضایت، مهم‌ترین عامل در زندگی است و انسانی که احساس خوش‌بختی می‌کند، قدرت «بدی» را در خود می‌شکند و مانع گسترش آن می‌شود.»

طرح‌های حوزه‌ی زنان، باید از حرف به عمل برسد

یک کارشناس امور زنان، با انتقاد از عملی‌نشدن طرح‌های حوزه‌ی زنان گفت: «باید طرح‌های حوزه‌ی زنان، از حرف به عمل برسد و از سویی، دیگر مسئولان می‌توانند الگوی خانواده‌ی سالم و پایدار ایرانی را به جوامع دیگر، ارائه دهند.»

«زهرا حیدرپور» با اشاره به دغدغه‌های اصلی حوزه‌ی زنان گفت: «موضوع‌هایی مانند رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار، بیمه، اشتغال پایدار و تأمین معاش برای خانواده‌های بدسرپرست و دختران خودسرپرست، از جمله مسائلی است که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود. نباید برنامه‌ها و طرح‌هایی که از طرف دولت و برخی کارشناسان پیشنهاد می‌شود، فقط در حد طرح بماند؛ باید زنان جامعه، نتایج عینی آن را در اجتماع، شاهد باشند.»