خانه‌آرایی با گل مصنوعی


رعنا شکوهی‌ستا

کارشناس ارشد شیمی

 

 

داشتن ذهنی باز و خلاق، در موفقیت هر فردی بسیار اثرگذار است. از سوی دیگر، گاهی به علت برخی عادت‌ها و قرارگرفتن در چارچوب‌های خودساخته، فضای خانه بسیار شلوغ می‌شود. نامنظمی یا شلوغی فضای اطراف، در نظم فکری و آرامش ذهنی اثری منفی دارد. در این سلسله‌نوشتار، در صدد هستیم با نگاهی متفاوت، به مدیریت وسایل خانه بپردازیم.

گل‌های مصنوعی می‌توانند سالیان سال، زیباکننده‌ی فضای خانه باشند؛ ولی برای نقش گل‌های مصنوعی، در زیباکردن فضا، باید به موارد مختلف توجه داشت: تناسب رنگ با فضا، تناسب ارتفاع با مکان استفاده‌شده، تمیزی، کیفیت و تازگی رنگ.

به عبارت دیگر، گل‌هایی که تناسب رنگی با فضای اطراف ندارند، گرد و غبار گرفته‌اند، کم‌رنگ شده‌اند یا در جایی استفاده می‌شوند که با فضا تناسب ندارند، نه‌تنها سبب زیبایی نمی‌شوند؛ بلکه سبب شلوغی و نازیبایی فضا می‌شوند. وقتی قد و قواره‌ی گل، رنگ گل، کیفیت و طرح گل، متناسب و زیبا نباشد یا بر اثر مرور زمان، دچار فرسودگی و افت شده باشد، طبق قاعده، نبودنش بهتر از بودنش است.

گردوغبارِ روی گل‌ها که نشانه‌ی گذر ایام است، هم منبع میکروب و آلودگی است و هم گره بر روح بازدیدکنندگانش می‌اندازد؛ پس اولین اقدام، نظافت گلِ مصنوعی است.

نظافت گل مصنوعی

متناسب با نوع گل، راه‌های مختلفی برای نظافت و پاک‌کردن گردوغبار می‌توان داشت:

* بهترین راه برای نظافت گل مصنوعی، شست‌وشوی آن‌هاست که البته برای برخی از گل‌ها، بنا بر جنس آن‌ها این امکان فراهم نیست. برخی از درختچه‌های مصنوعی که جنس پلاستیکی مقاومی دارند یا گل‌های شیشه‌ای را می‌توان به‌راحتی با دوش آب شست. برای برخی دیگر از گل‌ها که گل‌برگ‌های ظریف‌تری دارند، می‌توان لگنی از مخلوط آب‌گرم و پودر رخت‌شویی ـ یا مایع صابون ـ تهیه کرد، گل‌ها را به‌شکل واژگون در آن قرار داد، چندبار تکان داد و با ظرافت، گل‌برگ‌ها را با انگشتان دست تمیز کرد؛ سپس با آب ولرم آب‌کشی کرد. برای خشک‌شدن فراخور مدل گل، طوری آویزان کنید که فرم گل‌برگ‌ها به هم نریزد. برخی گل‌ها، لازم است واژگون آویزان شوند تا خشک گردند.

* برخی از گل‌ها قابل شست‌وشو نیست و در تماس با آب، آهار آن‌ها از بین می‌رود یا بافت گل، آسیب می‌بیند. در این حالت، اگر گل‌برگ‌ها قابل جداسازی از ساقه هستند، می‌توان آن‌ها را جدا کرده در کیسه‌ای از نمک قرار داد و با چندبار تکان‌دادن، گردوغبار آن را گرفت؛ سپس از کیسه خارج و با یک قلم‌مو، نمک‌هایی را که بین گل‌برگ‌ها یا برگ‌های گیاه رفته است، خارج کرد. بعد دوباره گل‌برگ‌ها را به ساقه وصل کرده و به حالت اولیه برگرداند.

* برخی گل‌ها مانند گل‌های خشک را نمی‌توان با روش‌های فوق تمیز کرد؛ چون در برابر آب یا حرکت، آسیب‌پذیر و شکننده هستند. با استفاده از گردگیر پَر و حرکت‌دادن میان گل‌ها، گردوغبار روی آن‌ها از بین می‌رود. بهترین پَر برای این کار، پر شترمرغ است. این روش برای غبارروبی هفتگی مناسب است و برای گل‌هایی که مدت طولانی بدون گردگیری مانده‌اند، شاید اثر خیلی زیادی نداشته باشد!

*آب با فشار روی گل پاشیده نشود؛ چون ممکن است باعث بدشکل‌شدن گل‌برگ‌ها شود. با دستگاه بخارشور یا آب‌داغ، برای تمیزی گل مصنوعی اقدام نشود؛ چون حرارت بالا، موجب آسیب فرم گل‌برگ‌ها می‌شود.

چیدمان گل مصنوعی

پس از نظافت گل‌های مصنوعی، متناسب با فضا به چیدمان آن‌ها اقدام می‌شود. در چیدمان، باید گل‌هایی که ظاهری زیبا دارند متناسب با رنگ دیگر وسایل خانه چیده شود. در ضمن، ارتفاع گل‌ها باید متناسب با فضای قرارگیری آن‌ها باشد. بهتر است گل‌های بلند یا گل‌دان‌های مرتفع را در فضاهای کنار دیوارها و گل‌های کوتاه در فضاهای میانی، مانند روی میزهای عسلی، روی کابینت و... قرار داده شود. اگر در محیط‌های کوچک، گل‌دان‌های مرتفع در گوشه‌هایی دورتر از زاویه‌ی دید قرار بگیرد، سبب می‌شود فضا خلوت‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد.

گل‌هایی را که ظاهر خیلی زیبایی ندارند و بر اثر مرور زمان، جلوه و زیبایی‌شان کم شده است یا تناسب رنگ با فضای داخل اتاق ندارند، می‌توان به روش‌های زیر استفاده کرد:

*‌ گل‌های بزرگ یا بلند را داخل گل‌دانی پلاستیکی یا سفالی بر لبه‌ی بیرونی پنجره‌ی ساختمان گذاشت که ره‌گذران از دیدن آن لذت ببرند یا در فضای راه‌روهای ساختمان استفاده کرد.

*‌ با قراردادن گل درون محلول گچ، گل‌های گچی درست کرد و پس از خشک‌شدن، از آن‌ها برای کارهای تزئینی استفاده کرد.

*‌ گل‌های متوسط و کوچک را برای تزئین بسته‌های هدیه یا ظروف آشپزخانه، مثل ظروف حبوبات و ادویه استفاده کرد.

*‌ با افزودن برخی وسایل تزئینی موجود و گل‌آرایی، دسته‌گل زیبایی تهیه کرد.

*‌ با پاشیدن اسپری‌های رنگی، مثل طلایی و نقره‌ای، تغییرهای زیبا در آن‌ها ایجاد کنید.

* در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهید تا از آن‌ها استفاده کنند.

*‌ در برخی موارد که گل آسیب دیده است، می‌توان گل‌برگ‌ها را جدا کرد و از آن‌ها برای تزئین آینه، قاب‌عکس، ساعت دیواری و... استفاده کرد.

*‌ با استفاده از اسپری‌های براق‌کننده، گل‌ها زیباتر شوند.

*‌ برای تزئین سینی پذیرایی از مهمان‌ها یا ظرف میوه استفاده کرد.

به هر حال، هر جا که استفاده شود، هدف اصلی این است که سبب زیبایی فضا باشد.

روش‌های تمیزکردن گل مصنوعی

 برای پاک‌سازی گل‌ها از گردوغبار و لکه‌های چربی، مقدار مساوی آب ولرم، بدون‌کلر و سرکه‌ی سفید را داخل بطری بریزید و تکان دهید تا خوب مخلوط شود؛ سپس روی برگ‌ها و گل‌های مصنوعی را با این محلول اسپری کنید. پس از چند دقیقه با دستمال، گل‌ها و برگ‌ها را تمیز و خشک کنید.

روش دیگری که مناسب برای گل‌های پارچه‌ای است، روش شست‌وشوی گل با آب ولرم و مایع دست‌شویی است. مقداری مایع را در آب ولرم حل کنید و گل‌ها را ده‌دقیقه در آن خیس کنید؛ سپس بسیار آرام و با دقت، آب‌کشی و خشک کنید.