روش‌های بین‌المللی برای لاغرشدن


مریم کاراندیش

مکزیک: خوردن عصرانه‌ی مفصل‌ و شام سبک

سه وعده‌ی اصلی غذا در همه‌جای دنیا هست که شامل صبحانه، ناهار و شام است؛ اما در مکزیک به جای شام، یک عصرانه‌ی مفصل - حدود ساعت چهار بعدازظهر - می‌خورند. آن‌ها معتقدند که خوردن عصرانه‌ی کامل، موجب می‌شود از صرف وعده‌ی شام پرهیز کنند یا شام را بسیار سبک بخورند؛ در نتیجه، گرسنگی هنگام صبح به سراغ‌شان می‌آید و آن‌ها را مجبور به خوردن یک صبحانه‌ی کامل و مغذی می‌کند. مکزیکی‌ها می‌گویند کالری روزانه‌ی کسب‌شده از صبحانه، ناهار و عصرانه تا شب و وقت خواب می‌سوزد و دیگر با مشکل چاقی و اضافه‌وزن روبه‌رو نمی‌شوند.

فرانسه: نشستن پشت میز شام و گپ‌زدن

فرانسوی‌ها برای صرف شام و برای دور هم‌ بودن اعضای خانواده، اهمیت زیادی قائل‌اند. 92درصد از خانواده‌های فرانسوی، کنار هم شام می‌خورند که در برابر خانواده‌های آمریکایی (28درصد) آماری بسیار چشم‌گیر است. دور هم غذاخوردن، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های روزانه در فرانسه است که افراد هنگام صرف غذا، وقایعی را که طی روز برای‌شان رخ داده، تعریف می‌کنند و این موجب منحرف‌شدن ذهن از غذاخوردن و ایجاد وقفه در صرف غذا می‌شود و این آهسته‌تر غذا خوردن، موجب کاهش حجم غذا و زودتر سیرشدن می‌شود.

سوئیس: خوردن روزانه‌ی یک ظرفِ میوزلی

میوزلی ترکیبی از جوی دوسرِ بوداده و یک نوع میوه است که انواع مغزها و کشمش به آن اضافه شده است. سوئیسی‌ها هر روز صبحانه، یک ظرف از این معجون را می‌خورند و با این کار، به سالم‌تر ماندن و کنترل وزن‌شان کمک می‌کنند. فیبر موجود در میوزلی، موجب هضم آهسته‎‌ی غذا در بدن آنان می‌شود و در نتیجه، برای مدت طولانی‌تری، سیر می‌مانند و دیگر به دنبال خوردن غذاهای پُرکالری نیستند.

آفریقا: نوشیدن چای و دم‌کرده‌ی گیاهان

آفریقای‌ها به نوشیدن چای، چای سبز و دم‌کرده‌ی انواع گیاهان، علاقه‌ی ویژه‌ای دارند. آن‌ها این نوشیدنی‌ها را اغلب بدون شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌نوشند که موجب می‌شود کم‌ترین کالری را - در مقایسه با نوشیدن قهوه‌ی شیرین یا چای همراه با قند و شکر - دریافت کنند. آن‌ها در مواجهه با استرس، خوراکی‌های پرکالری نمی‌خورند؛ بلکه دم‌کرده‌ی گیاهی می‌خورند. آن‌ها هم‌چنین همیشه به پیام گرسنگی مغزشان توجه نمی‌کنند و معتقدند که بیش‌تر وقت‌ها، پیام گرسنگی در اثر کمبود آب بدن از سوی مغز صادر می‌شود؛ بنابراین، به جای غذا خوردن، یک لیوان چای یا دم‌کرده‌ی گیاهان را می‌نوشند.

آلمان: جدی‌گرفتن صبحانه

فقط حدود یک‌چهارم از آلمانی‌ها، بدون خوردن صبحانه از خانه خارج می‌شوند؛ اما آن‌هایی که قرار است صبحانه صرف کنند؛ این‌طور نیست که هر روز، تخم‌مرغ سرخ‌شده بخورند و چربی و کالری فراوان جذب کنند؛ بلکه زودتر بیدار می‌شوند و یک لیوان آب‌میوه‌ی طبیعی و تازه می‌گیرند و همراه مقداری نان سبوس‌دار مصرف می‌کنند. برخی تصورشان این است که با حذف یک وعده‌ی غذایی مانند صبحانه، می‌توانند سریع‌تر و راحت‌تر لاغر شوند؛ اما پژوهش‌گران معتقدند که نخوردن صبحانه و گرسنه‌ماندن، موجب تحریک افراد به خوردن خوراکی‌های پُرکالری، قبل از وعده‌ی ناهار می‌شود. حذف صبحانه و نخوردن مواد غذایی مفید و پُرویتامین، موجب مصرف خوراکی‌های پُرکالری و چاق‌کننده می‌شود.

تایلند: خوردن غذاهای تند و پرادویه

تایلندی‌ها هم مانند هندی‌ها، تندترین و پرادویه‌ترین غذاهای دنیا را می‌خورند که این موضوع، می‌تواند علتی برای چاق‌نشدن مردم تایلند باشد. فلفل، موجب افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود و غذاهای پُرادویه، موجب می‌شود تا فرد، آهسته‌تر غذا بخورد و در نتیجه، زودتر احساس سیری کند؛ بنابراین، طبخ و مصرف غذاهای پُرادویه، یکی از راه‌کارهای مناسب برای لاغرشدن است.

لهستان: فقط غذاهای خانگی، نه غذاهای رستورانی

درصد بسیار کمی از لهستانی‌ها، وقت خود را صرف غذاخوردن در بیرون از منزل و رستوران‌ها می‌کنند. مردم لهستان به خوبی درک کرده‌اند که اگر غذاهای خانگی مصرف نکنند، یعنی خود را از مواد غذایی سالم دور کرده‌اند و به استفاده‌ی هرچه بیش‌تر از غذاهای چرب و پُرکالری رستوران‌ها روی آورده‌اند که نتیجه‌ی آن، چاقی‌های بیش از اندازه و اضافه ‌وزن است. لهستانی‌ها معتقدند که با استفاده از غذاهای خانگی، علاوه بر سلامت، می‌توانند در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کنند.

نروژ: ورزش در تعطیلات

سنتی ریشه‌دار و عادتی قدیمی در بین نروژی‌هاست که تمام روزهای تعطیل، همه‌ی اعضای خانواده، از پیر و جوان، در کنار یک‌دیگر جمع می‌شوند، با هم از خانه بیرون می‌زنند و تمام روزشان را با فعالیت‌های ورزشیِ مختلف، از پیاده‌روی گرفته تا فوتبال،‌ هاکی و اسکی پُر می‌کنند. برعکس آن‌ها، آمریکایی‌ها، روزهای تعطیل جلوی تلویزیون لَم می‌دهند، فوتبال تماشا می‌کنند و هله‌هوله می‌‎خورند.

انگلیس: خوردن ساندویچ‌های کوچک

اغلب انگلیسی‌ها وقتی به رستوران می‌روند، کوچک‌ترین و کم‌کالری‌ترین ساندویچ را سفارش می‌دهند و ساندویچ‌های چندلایه، همراه پنیر و سس اضافه، جایی در فهرست خوراکی اغلب آن‌ها ندارد. این یکی از رازهای لاغر بودن و نداشتن اضافه‌‌وزن آن‌هاست.

برزیل: خوردن نان و حبوبات

مردم برزیل عادت دارند که همراه تمام وعده‌های غذایی‌شان، مقداری نان مصرف کنند. نان، منبع کربوهیدرات‌هاست و به علت دیرهضمی، موجب سیرماندن فرد در طولانی‌مدت می‌شود. هم‌چنین مصرف مقدار کمی از این ماده‌ی غذایی، موجب زودتر سیرشدن هم می‌شود. تحقیق‌های جدید ثابت کرده‌ است که چهارده درصد از افرادی که همراه غذای‌شان مقداری نان یا حبوبات می‌خورند، در مقایسه با دیگران، کم‌تر به چاقی و اضافه‌‌وزن مبتلا می‌شوند.

 

منبع:www.authoritynutrition.com .