اخبار سه ضرب

10.22081/mow.2017.63845

چهارشنبه‌های سیاه

قرارشان بر این است که چهارشنبه‌ها با شال و دست‌بند سفید بیایند به خیابان‌ها و اماکن عمومی؛ مرد یا زن فرقی ندارد. آن‌ها در اندیشه و هدف مشترک هستند. با نماد سفید و گل‌به‌دست به سمت بانوان محجبه می‌روند، آن‌ها را به آزاداندیشی و نه گفتن به حجاب اجباری دعوت می‌کنند و از واکنش‌شان فیلم می‌گیرند. این خلاصۀ فعالیت کمپین تازه‌راه‌اندازی‌شدۀ «مسیح علی‌نژاد» است؛ کمپین چهارشنبه‌های سفید. مسیح علی‌نژاد را همه می‌شناسند. او با کشف حجاب و خودفروشی، راهی تیم‌های رسانه‌های معاندان و منافقان شد و برای بقای زندگی‌اش در غرب، از زنان ایرانی سوءاستفاده می‌کند؛ فردی که با پایه‌گذاری طرح آزادی‌های یواشکی به دستور رؤسای معاندش، زنان ایرانی را تشویق می‌کرد تا در برخی از محیط‌های شهری، حجابشان را بردارند و عکس بگیرند و برای او بفرستند. حالا او می‌خواهد بار دیگر با کمپینی جدید، حجاب و عفت زنان ایرانی را نشانه برود و بی‌قانونی را رواج دهد. این فعالیت و کمپین، آن‌قدر برای دشمنان و بدخواهان ایران و اسلام اهمیت داشته که نشریۀ «نیویورک تایمز»، از چهارشنبه‌های بدون اجبار ایران نوشته و آن را حرکت و اقدامی علیه حجاب اجباری دانسته است. «عشرت شایق»، پژوهشگر فرهنگی ـ اجتماعی، در این باره می‌گوید: «اگر قرار باشد ساکنین یک کشور با توجه به میل و ذوق خود زندگی کنند و قوانین را نادیده بگیرند، شاهد هرج و مرج می‌شود و هزینۀ سنگین اجتماعی دربردارد.» امکان دارد این روزها افرادی با این نماد سراغتان بیایند. رفتاری مناسب در مقابله با آن‌ها، برای خود تعریف کنید.

رحم اجاره‌ای عادی می‌شود

حدود دوازده سال است که در ایران، «رحم اجاره‌ای» مورد توجه قرار گرفته و با توجه به فتاوی مراجع و بزرگان دینی دربارۀ حلال‌بودن چنین روشی، به‌صورت یک عرف در جامعه درآمده است. در این روش فردی که رحم خود را اجاره می‌دهد، باید به‌شکل داوطلبانه حاضر به این کار شود. زنی که تخمک متعلق به اوست، مادر بوده و زنی که رحم خود را در اختیار قرار داده، مادر رضاعی خواهد بود. ماجرا به این شکل است که اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه لقاح داده می‌شوند و «گامت» به رحم زن دیگری منتقل می‌شود که این جنین را تا تولد در رحم خود نگه‌داری کند. در ایران این مجوز به زوج‌هایی که خانم، به دلایل پزشکی توان حمل جنین و وضع حمل را ندارد ارائه می‌شود. «اعظم سادات موسوی»، رئیس انجمن متخصصان زنان، مامایی و نازایی، با بیان این‌که در هیچ جای دنیا استفاده از رحم اجاره‌ای یک خواستۀ دلخواه نیست، گفت: «استفاده از رحم اجاره‌ای در تمام دنیا، در شرایط خاص انجام می‌شود و سازمان بهداشت جهانی، در شرایطی که مادر به دلایل خاصی رحمش را از دست داده باشد، اجازۀ استفاده از رحم اجاره‌ای را می‌دهد.» با این‌که آمار دقیقی از تعداد استفاده‌کنندگان از رحم اجاره‌ای در دست نیست، جای نگرانی برای تبدیل استفاده از آن به یک فرهنگ در کشور وجود دارد.

 

سر پیری و معرکۀ طلاق

بارها از طلاق گفته شده است؛ اما این‌بار جامعه با نوع جدیدی از طلاق روبه‌روست. تا امروز نام طلاق که می‌آمد، تصویر زوجی جوان که تازه چندماه یا چندسال از زندگی‌شان می‌گذشت، در ذهنمان شکل می‌گرفت؛ اما حالا با معضلی به‌نام طلاق خاکستری روبه‌رو هستیم؛ طلاق زوج‌های مسن که سال‌ها از زندگی‌شان می‌گذرد و فرزند و گاه نوه دارند. روان‌شناسان می‌گویند: «زن و مردهایی که در سنین کهولت از هم جدا می‌شوند، پیشتر و احتمالاً در دهه‌های قبلی زندگی‌شان جدایی عاطفی داشته‌ است؛ اما به دلیل وجود بچه‌ها و انگیزه‌ای که برای به ثمررساندن آن‌ها داشته‌اند، صبوری پیشه کرده و به زندگی کنار هم ادامه داده‌اند. وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند و به ثمر می‌رسند، یا به هر طریقی از آب و گل درمی‌آیند،‌ دیگر انگیزه‌ای برای ادامۀ این زندگی باقی نمی‌ماند. خیلی وقت است عاطفه از این زندگی رخت بربسته و یک زندگی سرد و تلخ، آن دو را به فکر جدایی می‌اندازد.»

آسیب بعدی که هر روز رشد بیشتری می‌کند، طلاق‌های توافقی است و این‌بار برخلاف همیشه، طلاق توافقی فقط در شهرهای بزرگ و خانواده‌های به‌اصطلاح مدرن اتفاق نمی‌افتد و پایش را میان شهرستان و روستاها نیز باز کرده است. با آن‌که هنوز راه‌حلی عملی برای توقف این طلاق‌ها وجود ندارد، می‌توان گفت که مشاوره‌های قبل از انجام ازدواج‌ها، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در کاهش طلاق داشته باشد.

صدکلمه‌ای‌ها

جوان بمانید

افراد بسیاری را دیده‌ایم که خیلی جوان‌تر از سن خود به نظر می‌آیند. محققان مشاهده کردند که تلومرهای افراد بزرگ‌سال بسیار پرتحرک، به لحاظ سنی هفت سال جوان‌تر از افراد دارای تحرک متوسط است؛ اما در مقایسه با افراد بی‌تحرک، این تلومرها نه سال جوان‌تر هستند. منظور محققان از افراد پرتحرک، حداقل سی دقیقه پیاده‌روی تند برای زنان و چهل دقیقه برای مردان در روز و به دفعات پنج‌بار در هفته است. شما هم می‌توانید سن بیولوژیکتان را از سن تقویمی‌تان کمتر کنید.

سفره‌های مرگ‌بار

تغییر سبک زندگی تا آن‌جا پیش رفته که در مهمانی‌ها، بسیاری از خانم‌ها به‌جای سفره‌انداختن، از سفره‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند؛ اما این سفره‌ها به دلیل کربنی که در آن‌ها به‌کار رفته، تهدید بزرگی برای سلامتی مردم است. برای تولید این سفره‌ها، کربن و پلیمر را با یک‌دیگر مخلوط کرده و درنهایت پس از انجام فرآیندی، سفرۀ یک‌بارمصرف تولید می‌شود که کربنات به بروز مشکلاتی در معده انجامیده و عوارض دیگری از قبیل ریزش مو، کوتاهی قد و تبعات منفی دیگری را نیز در پی دارد.

 

 

 

اولین حزب زنان لبنانی

زنان لبنان برای اولین‌بار با تشکیل حزب ویژۀ زنان، قصد دارند در راستای ارتقای جایگاه خود در تصمیمات سیاسی و در سطوح قانون‌گذاری و اجرایی فعالیت کنند. «رولا المراد»، رئیس این حزب، اعلام کرد: «این حزب به دست جمعی از فعالان زن رهبری می‌شود و فعالان مرد لبنان نیز، می‌توانند به این حزب بپیوندند. هدف ما در این حزب، تلاش برای ممانعت از مخالفت‌ها با فعالیت زنان در برخی مسئولیت‌های حزبی، تحت رهبری مردان است. این حزب تلاش می‌کند که امکان مشارکت گستردۀ زنان لبنانی را در نهادهای رسمی، به‌ویژه در دو سطح حقوقی و اجرایی افزایش دهد و به این ترتیب، جایگاه زنان لبنانی را در فعالیت‌های سیاسی ارتقا بخشد.

برنزه‌کردن جرم است

این روزها در فصل گرما، برنزه‌کردن به یکی از ملاک‌های زیبایی بین افراد جامعه، به‌ویژه بانوان بدل شده است. استفاده از دستگاه‌های سولاریوم، یکی از راه‌های برنزه‌کردن بدن است که با وجود قیمت‌ها و عوارض جدی، از سوی مردم استفاده می‌شود. ایجاد پیری زودرس، آسیب چشمی تحریک و تاول‌زدن پوست، کاهش سطوح کلاژن و افزایش رنگ‌دانه‌سازی پوست، عوارض برنزه‌شدن با دستگاه سولاریوم است که مشاهده شده‌اند؛ به همین دلیل ادارۀ کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، استفاده از دستگاه‌های سولاریوم را ممنوع اعلام کرده است.

 

فضای مجازی

این روزها دست هر کودک ده‌ساله، موبایل و تبلتی‌ست مجهز به اینترنت که با آن روزش را شب و شبش را صبح می‌کند. آمار نشان داده است، بیش از هجده‌میلیون کودک و نوجوان در ایران وجود دارند که چهل درصد آن‌ها، روزانه حدود هفت تا هشت ساعت در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

 

کمپین اینترنتی نمازشب‌خوان‌ها در ماه رمضان راه‌ا‌ندازی شد. «حجت‌الاسلام قرائتی»، از روزه‌داران ماه رمضان خواسته، حالا که برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌شوند، نماز شب هم بخوانند. نیت اصلی هم سلامتی و ظهور امام زمان (عجل الله فرجه) و نیت ثانوی، حاجت‌رواشدن تمامی اعضای کمپین نمازشب‌خوان‌هاست.

 

دنیایی از عکس‌های متنوع از سراسر دنیا در اختیار شماست. می‌بینید، لایک می‌کنید و به اشتراک می‌گذارید؛ اما براساس   نظرسنجی‌های انجام شده در سطح شهر لندن و چندین ایالت دیگر، محرز شد اینستاگرام برای سلامت روانی افراد، به‌ویژه نوجوانان و جوانان مضرترین رسانۀ اجتماعی است. اینستاگرام به‌علت تأثیراتی مانند ایجاد تنهایی، استرس، اضطراب، احساس تمسخر و بدخوابی، در دستۀ بدترین شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

 

سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف ترویج، بسط و گسترش فرهنگ و هنر قرآنی در کلان‌شهر تهران، اقدام به برگزاری اولین دورۀ جشنوارۀ عکس «#سبک_زندگی_قرآنی» با مفاهیم قرآنی کرده است. افراد با ارسال عکس‌هایی که مرتبط با سبک زندگی قرآنی باشد، در این کمپین شرکت کرده و به نفرات برتر جایزه داده می‌شود.

 

مدتی‌ست که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان، از وجود پدیده‌ای به اسم رسانه که زندگی مردم را به دست گرفته می‌گویند و دربارۀ آن هشدار می‌دهند؛ این‌بار اما یک نویسنده و فیلم‌ساز کانادایی، پس از تحقیقات عنوان کرد: «رسانه، زندگی زنان افغانستان را تغییر داده است؛ به‌گونه‌ای که دیگر جامعۀ سنتی افغانستان، سرنوشت آن‌ها را تعیین نمی‌کند.» ما هم باید بنویسیم: «رسانه، زندگی زنان ایرانی را تغییر داده است.»

 

فاطمه دولتی