نامه ای برای دخترم

10.22081/mow.2017.63852

 

فاطمه لیاقت

نازنین مادر، سلام

این روزها که داری برای در آغوش گرفتن پاره ی تنت آماده و از لحظه لحظه های حضور این امانت الهی سیراب می شوی؛ فکر کردم برایت از گفتنی هایی بنویسم.

عزیز دلم؛ ما مادرها فقط برای جگر گوشه هایمان یک واسطه ی ساده ی وجودی نیستیم که دنیای پوشیده ی جنین را از نفخه ی روح به تولد برسانیم؛ که امانت داری رسم و پیشه ی سال های سال ما خواهد بود.

به کلام امام علی علیه السلام، این امانت "من دیگری از ما"ست که تا هست؛ که تا هستیم؛ به رسم معهودمان بر سر پیمانیم.

این روزهایی که توی مطب، تپش های قلبش را نوش جان می کنی، حواست باشد که چشم برهم بگذاری قرار است همسر شود و پدر یا مادری باشد برای ذریه ای از من، از تو و از خودش! جسم و روح این امانتی و لحظه های زندگی فردایش نه فقط این نه ماه، نه فقط نه سال، که تا نه سال بعد و بعد متصل به شناخت تو از ابعاد وجودش است.

قلم به دست شدم تا یک به یک از این ابعاد و رسم امانت داری و تجربه ها و دانسته هایم برایت بگویم و خواستم از دشوارترین بعد زندگی برای نوشتن، شروع کنم، از بعد جنسی.

1. برای مختصات جامعه ی ما به رسم سنت و حیا این بعد، جز نگفته ها بوده است. اما کتاب های زیادی هست برای والدینی که می خواهند بدانند. از کتاب ها شروع کن، بیشتر بخوان و بیشتر بدان.

 

2. بهترین این کتاب ها قرآن است که قاعده هایش بهترین قاعده هاست. به فرزندانت سه وقت استراحت پدر مادر را یاد بده و خودت هم این سه وقت را نگاه دار (نور، آیه 58). اولین قاعده این آیه حرمت نگهداشتن فرزندان برای ورود به حریم استراحت والدین است و دومین قاعده اش، حدود پوشش والدین نزد کودکان است.

 

3. قاعده ی دیگر مصحف شریف، اجازه گرفتن قبل از ورود به هر اتاقی در هر مکان و خانه ای است. آن را به فرزندانت به خوبی یاد بده و مطمئن شو می دانند فقط در زدن کافی نیست؛ باید صبر کنند تا اجازه ی وارد شدن داده شود. حداقل حسن این کار اینست که چشمان فرزندت را در برابر ندیدنی های خلوت دیگران مصون کرده ای (سوره نور آیه 27)

 

4. به فرزندانت یاد بده چه حدی از پوشش برای محارم مجاز است. چه حدی از پا، دست و بدن.

 

5. لباس هایی به فرزندانت و خودت بپوشان که حریم های بدنی را یاد بگیرند.

 

6. برای شوخی های تماسی فرزندانت با دیگران حدود قائل باش؛ به ویژه برای محارم. بسیاری از آسیب های جنسی گزارش شده از ناحیه ی محارم کودکان و نوجوان است.

 

7. فرزندانت را برای نشستن در کنار آدم ها دقیق بار بیاور. بهشان یاد بده چه فاصله و محدوده ای برای مجالست های کوتاه یا بلند مدت در جمع و در خلوت باید رعایت شود.

 

8. برای بغل گرفتن و بوسیدن اقوام و آشنایان؛ محرم یا نامحرم محدوده ی سنی مشخص داشته باش. 6 سالگی سنی است که مرزها را جابه جا می کند. یک دختر 8 ساله ی غیرمکلف را پسرخاله ی نوجوان یا جوان نباید ببوسد. هم خودت مراعات کودک دیگران را داشته باش و هم به آدم هایی که دقت ندارند حریم ها را یادآوری کن، مودبانه و قاطع!

 

9. بوسیدن، نوازش و در آغوش گرفتن فرزندانت برای خودت و همسرت همراه با دقت به محدوده سنی فرزندان و محدوده های فیزیکی باشد. احادیث زیادی برای این محدوده ها هست که گفته در هر سنی چطور باید فرزند را بوسید یا نوازش کرد و در آغوش گرفت.

 

10. نقاط خصوصی را خودت به دخترت (و همسرت به پسرت) بیاموز. احتیاط های فرزندانت نسبت به محدوده های فیزیکی بدن، نگه داشتن حریم پوشش و مراقبت از نقاط خصوصی بدن را به دین و ارزشها محدود نکن، که اگر خدای ناکرده از اعتقادات دینی فاصله گرفت، حیایش حفظ شود. آن ها را به عنوان اصول سلامت جسمی به فرزندان بیاموز.

 

11. با آدم هایی که حریم جنسی را در کلام - جدی یا شوخی خود - نگه نمی دارند، با حساسیت و محدودیت رفت و آمد کن.

 

12. برای ارتباط های در خلوت فرزندانت، سن بلوغ کودکی (3 تا 6 سالگی) و نوجوانی(13 تا 18 سالگی) را پاس بدار.

 

13. شوخی ها و لطیفه های جنسی شایسته ی روابط سالم نیست.

 

14. روابط عاطفی با همسرت را طوری تنظیم کنید تا همزمان که فرزندان ابراز محبت خانوادگی را یاد می گیرند، ذهنشان درگیر حواشی جنسی نشود.

 

15. به فرزندانت یاد بده هم بازی شدن در هر سنی قواعد خاص خودش را دارد. یاد بده تا بداند از چه بازی هایی و چه کسانی باید پرهیز کند. از همه مهمتر خیالش را راحت کن اگر خطایی کند یا آسیبی ببیند، پذیرایش هستی.

 

17.  با همسرت مشخصات روحی و جسمی بلوغ را مدتها قبل از بلوغ و با برنامه ی زمانی به فرزندانتان بیاموزید تا اگر با علائم بلوغ مواجه شدند، دستپاچه و آزرده نشوند.

 

18. به فرزندانت بیاموز بدنشان را دوست بدارند و با آن مهربانانه مدارا کنند که همراهی برای رساندن آنان به مسیر تکاملشان است.

 

19. مرزهای تربیت جنسی را به صورت توافقی با همسرت هماهنگ و تعیین کنید و روی مرزهای مشترکتان در تربیت جنسی فرزندان بایستید؛ حتا اگر طرف مقابل من باشم.

 

20.  از کودکی به فرزندانت لباس تنگ نپوشان حتا اگر زیباترین لباس ها باشد.

 

21. در انتخاب لباس زیر فرزندان حساس و دقیق باش؛ لباس هایی نخی که نه گشاد و نه تنگ باشند و نه پوست را آزار بدهند.

 

22.  لباس تنگ پوشیدن خودت را به شرایطی محدود کن که برای فرزندانت  الگو نشود.

 

23. از بدو تولد برای محل خواب کودکانت حریم و قانون قائل باش. هر خانه و هر کسی همراه مناسبی برای خواب کودک یا نوجوان نیست.

 

24. این توافق را با همسرت داشته باشید که مسئول پاسخ گویی به سوال ها و آکاهی های جنسی و بلوغ دختران خانواده، مادر است و درباره ی پسران، پدر.

 

25. مهمترین چیزی که خودت و فرزندانت باید بدانید این است که هر اتفاق، اشتباه و یا حادثه ای را با آغوش امن از او خواهی پذیرفت.

 

این پایینی هم زیرنویس ه مورد 2 و 3

 

زیرنویس 2: (سوره نور آیه 58):

ای کسانی که ایمان آورده‌اید بندگان ملکی شما و اطفال شما که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند باید (شبانه روزی) سه مرتبه از شما اجازه ورود بخواهند: یک بار پیش از نماز صبح و دیگر هنگام ظهر که جامه‌ها را از تن برمی‌گیرید و دیگر پس از نماز خفتن، که این سه وقت هنگام خلوت شماست (اکثر برهنه یا در لباس کوتاهید) و بعد از این سه بار اجازه، دیگر باکی بر شما و آنها نیست که با بندگان و اطفال خود گرد یکدیگر جمع شوید و هر ساعت در کارها به شما مراجعه کنند. خدا آیات را بر شما چنین روشن بیان می‌کند، و خدا دانا و آگاه است.

زیرنویس مورد 3، سوره نور آیه 27 : یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیوتاً غَیرَ بُیوتِکمْ حَتَّی تَسْتَأنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلی أَهْلِها ذلِکُم خَیرٌ لَکُم لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ

ای کسانی که ایمان آورده اید، به خانه (اتاق) هایی غیر از خانه (اتاق) های خودتان وارد نشوید تا آن که اجازه بگیرید و بر اهل آن سلام گویید. این برای شما بهتر است ...